Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Ennen aikojaan loppuneet nykymoottorin tuskin päätyy teille romikselle koska usein ne paukkuu takuunalaisista autoista ja merkkiorganisaation kautta homma hodetaan ja pidetään suut supussa. Lisäksi moni muukin hoitaa tyhmyyksissään asian merkkitiskin kautta vaikkei takuuta olisikaan. Toiset kunnostaa motin itse. Se vaan on fakta et on tiettyjä automalleja jotka tuntuvat kärsivän toisia enemmän LL-huoltoväleistä. Niin kuin totesin jo aiemminkin niin ilmeisesti Bemarit kestää hyvin tota LL-väliä, mutta sama ei oo joka automerkin kaikilla malleilla. En oikein ymmärrä mikä siinä voi olla niin vaikeaa uskoa..? Itekin päästelen 20-25tkm bemulla järjestään(vihreät palkit loppuun), mutta jos mulla olis uudempi vaggine niin 15tkm olis maks. Kaikki yli sen on kuin verta kaivais nenästä. Samoilla vaggineilla tuntuu myös olevan pahoja vaikeiksia huohottimien kanssa kovilla pakkasilla. Voisko tässä olla joku yhteys..?
    Eli on siis kuitenkin olemassa moottoreita jotka oikeasti kuluvat loppuun nykyisillä vaihtoväleillä ja joiden olemssaolon ko.merkin maahantuoja saa hallituksen kanssa yhteistyössä täysin kansalaisilta salattua???
    Moottorit siis korjataan tässä maassa salaa niin että koko purkaamoketju (niin...ehkä kuitenkin purkaamobisneksessäkin tämän tapainen tieto ole ihan yhteistä omaisuutta), moottorikoneistamot, huolto/korjaamohenkilökunta, varaosamyyjät,ym. ei tiedä asiasta yhtään mitään?
    Lisäksi kun nyt vain on niin että ehjistä vähän ajetuista purkumoottoreista ei nykyisin kerta kaikkiaan ei ole kysyntää, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta?
    Varsinkaan koska nykypäivänä nykymoottoreiden "moottorirempat" alkaa olemaan enään mahdottomia tai lähes mahdottomia toteuttaa, mikäli kyse on nimenomaan kulumisvaurioista.
    Lisäksi, pitäisi olla päinvastaisen väitteen tueksi näyttää edes yksi oikeasti vain kulumalla loppuunajettu nykymoottori ja sittenkin pitäisi vielä olla kiistaton näyttö siitä että ko.tapahtumalta olisi vältytty tiheämmillä öljynvaihdoilla?
    Siis, salaliitostako tässäkin on kyse????
    Jos näin, niin kannattaa varmasti perustaa Suomeenkin valtava pelkästään moottoreihin keskittyvä purkaamo, koska myytävästähän ei nykyisin tule tule muutamaa poikkeusta lukuunottamatta loppua? Ottaa Ruotsista ja keskieuroopasta hyllyyn vieläpä erityisesti japsikoneita ja vaikka esim.Bemarin m52TU/m54 moottoreita oikein pirusti ja pistää "isot rahat kerralla oikein poikimaan". Bisnes is Bisnes?

    Leave a comment:


  • Macinaggio
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Nyt vähän offtopic, mutta kun kerran asian otit puheeksi. Tallentuuko e39:ssä moottorin käyntitunnit johonkin? Onko esimerkiksi INPA:lla luettavissa? Jos on niin mistä?
    INPA:lla onnistuin lukemaan omasta autostani mm. kilometrilukeman (n.144 tkm), käyttötuntimäärän (n.2500 h) ja kuluneen polttoaineen määrän (n.13000 l) muistaakseni samasta modulista kaikki, olisiko ollut moottorinohjausyksikkö. Jäi vain mieleeni kun eräässä venelehdessä oli ollut 170 tunnin kestotestissä 350 hp perämoottori ja polttoainetta oli kulunut testin aikana "kohtuulliset" 4300 l.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    miksi kummassa ehjiä moottoreita on ylipäätänsäkään avattu?
    Miten ihmeessä te romantisoitte/ luotte omia tarinoita/maailmoja omassa päässänne minun kirjoittamisista???
    Kuka ihme tässäkään niiden on väittänyt olevan ehjiä?

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    miksi kummassa ehjiä moottoreita on ylipäätänsäkään avattu?



    Kyllä todellisuudessa ajetaan aika monillakin BMW dieseleillä, tosin aina omistajalla/ kuljettajalla ei ole tietoa siitä...

    Kokemuksen mukaan, osittain arviolta koska täysin varmaa tietoa kaikista on mahdotonta saada, noin joka neljäs niistä joidenka E39:n mittarissa on +300tkm ovat jo lähelle puoli miljoonaa ajettuja. Tökeröjä ruuvaustapauksia paljastuu harvoin mutta usein homma selviää moottorin käyttötuntimääristä, jos autolla on posoteltu yli kolmesataa tkm laskennallisesti noin kolmenkympin keskinopeudella voi jokainen päätellä ettei ajomäärä todennäköisesti täsmää, se mille kilometreille se täsmää on eri asia mutta pääasiassa laskennallinen keskinopeus on sijoittunut viiden ja kuudenkympin väliin. Toki bmw dieseleissä ajomäärän merkitys on lähinnä psykologinen, kone kestää pitkästi toista jos ei kolmattakin miljoonaa teknisesti, jos vain huolletaan ajoissa ja oikein, ja ongelmakohtiin puututaan ajoissa, ajotavan vaikutuksia toki unohtamatta.
    Nyt vähän offtopic, mutta kun kerran asian otit puheeksi. Tallentuuko e39:ssä moottorin käyntitunnit johonkin? Onko esimerkiksi INPA:lla luettavissa? Jos on niin mistä?

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Justabanana View Post
    Tähän väliin ihmettelyä. Nimeltä mainitsematon kommentoija kertoi avanneensa useita puoli miljoonaa ajettuja bemarin kolmen litran dieseleitä, huolto-ohjelman mukaan kohdeltuina, ja ne olivat kuin uusia.
    miksi kummassa ehjiä moottoreita on ylipäätänsäkään avattu?

    Originally posted by Justabanana View Post
    Eikö puolen miljoonan kohdalla olisi ihan tervettä näkyä jotain kulumaa, käsittääkseni hyvin harvoilla autoilla sellaisille kilometreille ajetaan.
    Kyllä todellisuudessa ajetaan aika monillakin BMW dieseleillä, tosin aina omistajalla/ kuljettajalla ei ole tietoa siitä...

    Kokemuksen mukaan, osittain arviolta koska täysin varmaa tietoa kaikista on mahdotonta saada, noin joka neljäs niistä joidenka E39:n mittarissa on +300tkm ovat jo lähelle puoli miljoonaa ajettuja. Tökeröjä ruuvaustapauksia paljastuu harvoin mutta usein homma selviää moottorin käyttötuntimääristä, jos autolla on posoteltu yli kolmesataa tkm laskennallisesti noin kolmenkympin keskinopeudella voi jokainen päätellä ettei ajomäärä todennäköisesti täsmää, se mille kilometreille se täsmää on eri asia mutta pääasiassa laskennallinen keskinopeus on sijoittunut viiden ja kuudenkympin väliin. Toki bmw dieseleissä ajomäärän merkitys on lähinnä psykologinen, kone kestää pitkästi toista jos ei kolmattakin miljoonaa teknisesti, jos vain huolletaan ajoissa ja oikein, ja ongelmakohtiin puututaan ajoissa, ajotavan vaikutuksia toki unohtamatta.
    Last edited by WSE1; 29-12-2010, 02:32.

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    -Mikä on 1v/30tkm ?
    Öljynvaihtoväli (jompikumpi täyttyy ensin), ellen nyt ihan väärin muista..voi olla että muistan sittenkin väärin

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Hemille ainoa öljyhuollosta (tai siis sen laiminlyönnistä) hajonnut kone on totaalirikon kärsinyt yhdeksi malmikasaksi sulanut klöntti. Ei kukaan väitäkkään ettäkö ne järjestään tuollaisia olisivat. Sen sijaan nostajaongelmat, tukkeutuneet öljypumput, startissa rallattavat jakopäät ym. on ihan arkipäivää eikä _KUKAAN_ hae moisten ongelmien takia toista moottoria. Varaosat kaupasta ja taas mennään, ei näy teikäläisen putiikissa.

    Nuo pienemmät huoltovälithän on peräisin ei-longlife ohjelmista, tarkoittaen siis esim. 15tkm/1v joka onkin ihan fiksu öljynvaihtoväli normi tallaajalle. Överilyhyet vaihtovälit on oma juttunsa, kukin tavallaan jos siitä hyvä mieli tulee...

    Leave a comment:


  • Hanza
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    Opelin 2,2 litraisia bensamoottoreita ei löydy juurikaan purkaamoilta...
    Ooppelit on niin hyviä ja kovia autoja ettei ne päädy purkaamolle.

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Opelin 2,2 litraisia bensamoottoreita ei löydy juurikaan purkaamoilta...

    Leave a comment:


  • Justabanana
    replied
    Tähän väliin ihmettelyä. Nimeltä mainitsematon kommentoija kertoi avanneensa useita puoli miljoonaa ajettuja bemarin kolmen litran dieseleitä, huolto-ohjelman mukaan kohdeltuina, ja ne olivat kuin uusia.

    Miksi öljynvaihtovälejä ei sitten kasvateta vielä pidemmiksi? Millaisen elinkaaren autotehdas tällaiselle autolle on laskenut? Eikö puolen miljoonan kohdalla olisi ihan tervettä näkyä jotain kulumaa, käsittääkseni hyvin harvoilla autoilla sellaisille kilometreille ajetaan. Mikä mättää? Asiakkaiden ja ympäristön ylikuormittamista / Saksalaiset insinöörit eivät osaa laskea (koneiden kestävyys on ylimitoitettu) / d) Kanada / Minä en vaan osaa tai ymmärrä?

    Leave a comment:


  • Macinaggio
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tämä logiikka vain väkisin johtaa kysymykseen...missä ihmeessä ne ennen aikojaan loppuun kuluneet nykymoottorit sitten ovat?
    Eli kai edes niteeksi pitäisi sitten tosiaan löytyä jostain nykymoottori joka on esim.n.250tkm ajettuna kulunut käyttökelvottomaksi, koska kuitenkin pääosa autokannasta huolletaan niiden huoltosuositusten mukaan?
    Kuitenkin mm.purkaamobisneksessä nykymoottorit ovat enemmän ongelmajätettä, kuin bisnestä, poislukien tietenkin ne merkit/mallit joissa jokin suunnitteluvirhe hajoittaa moottoreita, mutta johon siinäkään tapauksessa ei öljynvaihtovälien pituudella ole merkitystä(esim.BMW D-koneden läppäviat)?
    Eli mikäli nykykoneet tosiaan kuluisivat ennen aikojaan loppuun nykyisillä LL-vaihtoväleillä, olisivat vähän ajetut takuupurkukoneet kuumaa kauppatavaraa?
    Eli kaikki "loogiset" spekulaatiot nykyistä tiheämmän vaihtovälin vaatimuksesta myös pitäisi jossain vaiheessa näkyä myös konkretian tasolla, eikä vain "automiesten" romanttisissa päiväunissa?
    Pitäisi vain niin hyvin osata arvioida auton kunkin osan käyttöikä, jotta auton voisi ajaa tasaisesti ja kaikilta osiltaan loppuun. Ja nimenomaan vielä niin että auto säilyisi käyttökelpoisena eli luotettavana loppuun asti. Jos noudattaa tehtaan huolto-ohjelmaa, voi kai olettaa että auto kestää melko huolettomasti tehtaan sille laskeneen käyttöiän, eli useinmiten kaiketi 7 vuotta/150-200 tkm. Joka haluaa ajaa autolla vielä tämän jälkeenkin, joutuu järkeilemään käyttötarkoitukseensa sopivan huolto-ohjelman itse. Tällöin helposti käy niin että murskaimeen joutuu vielä käyttökelpoisia osia autosta. Edellisestä autostani luovuin 280tkm ajettuna korin hajoamisen vuoksi ja kun tekniikka oli vielä hyvässä kunnossa, epäilemättä ylihuolsin autoa. Mutta kuinka paljon? Olisiko kärry säilynyt luotettavana esim 15 tkm öljynvaihtoväleillä 10 tkm:n sijaan ja olisinko itse hyötynyt jotenkin pitemmästä huoltovälistä?

    Leave a comment:


  • gubbe89
    replied
    Originally posted by Peltsii View Post
    Kuulostaa aika jännältä tämä juttu, koska volkkarin longlifehän on ennenkaikkea HUOLTOVÄLINÄYTÖN MUKAAN, tai maksimissaan 2v/30tkm, joten miksi ne liikkeessä sanoisivat, että aja vaan jos auto pyytää huoltoa ? Koko longlife järjestelmä perustuu siihen auton omaan huoltovälinäyttöön/öljypohjan anturiin.


    Ja että 5000km ajetut öljyt huonona maamoottorissa...
    Näin se vaan oli. Mittaristo oli koodattu kiinteälle 15tkm vaihtovälille. Tällöin öljyjen olisi pitänyt olla vaihdettuna jo pitkän aikaa niiden kuntoa katsoen. Sanoinkin kaverin äidille, että olis ehkä kannattanu vaihtaa ennen 2000km lapinreissulle lähtöä ne öljyt, kun se kerran niitä nyt huutaa. Sanoi maksaneensa Long Life-huolto-ohjelmasta jolloin vaihtoväli olisi 30tkm, ja näin huollossakin sanoivat. Tiedä sitten miksi sanoivat että jatkaa vaan, eivät varmaan halunneet töitä, tai valehtelivat, ettei asiakas suutu, kun on maksanut Long-Lifestä. Ja kukapa sitä tietää, oliko siellä koneessa Long Lifet. Epäilen, kun kyse on merkkiorganisaatiosta. Näin se homma toimii, hajotetaan moottorit ennen ensimmäistä öljynvaihtoa. Saadaanpahan VAG-paskat nopeammin pois liikenteestä.

    Ja kyllä, Teboil Diamond 5w40 oli aika luirua 5-7tkm jälkeen. Mobil varmaan olisi kestänyt paremmin. Muistaisin myöhemmin lukeneeni jotain testiä, jossa moitittiin Diamondin viskositeettiominaisuuksia...

    Öljynvaihto on niin pieni ja vaivaton homma auton huollossa että sen mieluusti tekee vaikka tuplasti useammin, jos sillä saa koneen ikää pidennettyä.
    Last edited by gubbe89; 28-12-2010, 14:24.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tämä logiikka vain väkisin johtaa kysymykseen...missä ihmeessä ne ennen aikojaan loppuun kuluneet nykymoottorit sitten ovat?
    Eli kai edes niteeksi pitäisi sitten tosiaan löytyä jostain nykymoottori joka on esim.n.250tkm ajettuna kulunut käyttökelvottomaksi, koska kuitenkin pääosa autokannasta huolletaan niiden huoltosuositusten mukaan?
    Kuitenkin mm.purkaamobisneksessä nykymoottorit ovat enemmän ongelmajätettä, kuin bisnestä, poislukien tietenkin ne merkit/mallit joissa jokin suunnitteluvirhe hajoittaa moottoreita, mutta johon siinäkään tapauksessa ei öljynvaihtovälien pituudella ole merkitystä(esim.BMW D-koneden läppäviat)?
    Eli mikäli nykykoneet tosiaan kuluisivat ennen aikojaan loppuun nykyisillä LL-vaihtoväleillä, olisivat vähän ajetut takuupurkukoneet kuumaa kauppatavaraa?
    Eli kaikki "loogiset" spekulaatiot nykyistä tiheämmän vaihtovälin vaatimuksesta myös pitäisi jossain vaiheessa näkyä myös konkretian tasolla, eikä vain "automiesten" romanttisissa päiväunissa?
    Ennen aikojaan loppuneet nykymoottorin tuskin päätyy teille romikselle koska usein ne paukkuu takuunalaisista autoista ja merkkiorganisaation kautta homma hodetaan ja pidetään suut supussa. Lisäksi moni muukin hoitaa tyhmyyksissään asian merkkitiskin kautta vaikkei takuuta olisikaan. Toiset kunnostaa motin itse. Se vaan on fakta et on tiettyjä automalleja jotka tuntuvat kärsivän toisia enemmän LL-huoltoväleistä. Niin kuin totesin jo aiemminkin niin ilmeisesti Bemarit kestää hyvin tota LL-väliä, mutta sama ei oo joka automerkin kaikilla malleilla. En oikein ymmärrä mikä siinä voi olla niin vaikeaa uskoa..? Itekin päästelen 20-25tkm bemulla järjestään(vihreät palkit loppuun), mutta jos mulla olis uudempi vaggine niin 15tkm olis maks. Kaikki yli sen on kuin verta kaivais nenästä. Samoilla vaggineilla tuntuu myös olevan pahoja vaikeiksia huohottimien kanssa kovilla pakkasilla. Voisko tässä olla joku yhteys..?

    Leave a comment:


  • Macinaggio
    replied
    [QUOTE=Hemi;2235353]
    Originally posted by Macinaggio View Post

    Kuka puhui mistään kolariKORJAUKSISTA tässä kohtaa yhtään mitään???
    Väärinkäsitys, sorry.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tom1s View Post
    I... Elinikä kärsii mutta mitä väliä jos se kestää takuuajan. Eurooppalaisilla tuntuu olevan kilpailu huollosta. Siinä ei mikään insinööri pysty laskemaan montako autoa täällä hajoaa kun majoneesit vaahtoutuu huohottimeen tms. Pohjolaan menee muutenkin marginaalinen määrä autoja joten aivan sama. Pitkät öljynvaihtovälit tietysti ruokkii forten tms puhdistusaineiden myyjiä.
    Tämä logiikka vain väkisin johtaa kysymykseen...missä ihmeessä ne ennen aikojaan loppuun kuluneet nykymoottorit sitten ovat?
    Eli kai edes niteeksi pitäisi sitten tosiaan löytyä jostain nykymoottori joka on esim.n.250tkm ajettuna kulunut käyttökelvottomaksi, koska kuitenkin pääosa autokannasta huolletaan niiden huoltosuositusten mukaan?
    Kuitenkin mm.purkaamobisneksessä nykymoottorit ovat enemmän ongelmajätettä, kuin bisnestä, poislukien tietenkin ne merkit/mallit joissa jokin suunnitteluvirhe hajoittaa moottoreita, mutta johon siinäkään tapauksessa ei öljynvaihtovälien pituudella ole merkitystä(esim.BMW D-koneden läppäviat)?
    Eli mikäli nykykoneet tosiaan kuluisivat ennen aikojaan loppuun nykyisillä LL-vaihtoväleillä, olisivat vähän ajetut takuupurkukoneet kuumaa kauppatavaraa?
    Eli kaikki "loogiset" spekulaatiot nykyistä tiheämmän vaihtovälin vaatimuksesta myös pitäisi jossain vaiheessa näkyä myös konkretian tasolla, eikä vain "automiesten" romanttisissa päiväunissa?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎