memebuy23buy

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hemi
    replied
    Originally posted by SkyMan View Post
    Pitkää matkaa 95% kyllä juu. Tiedä sitten miten nuo vehkeet on omistusaikani päättymisen jälkeen pelanneet...
    Takuulla ovat pelanneet.
    Eli eiköhän ne inssit ole vaihtoväleille laskeneet myös kaupunkiajoa ja jopa pohjoisiin olosuhteisiin kylmäkäynnistykset huomioiden(muutoin Suomessa BMW ja kaikki muutkin valmistajat suosittelisi erilaisia vaihtovälejä).
    Oli miten oli, nykykoneita ei todellakaan ajeta loppuun sen vuoksi että suositellut vaihtovälit olisivat liian pitkiä.
    Nämä ihan itse "järjellä" päätellyt 10tkm:n vaihtovälit ovat nykyisin silkkaa taikauskoa ja siis pahimmanlaatuista taikauskoa.
    Ehkä samalla kannataisi kysyä Astro-TV:stä mitä horoskoopit suosittelisivat vaihtoväliksi jos/kun se tehtaan antama ei millään kelpaa...."järkisyihin perustuen"?

Leave a comment:

• SkyMan
    replied
    Originally posted by Tom1s View Post
    Taidat ajella pääsääntöisesti pitkää matkaa. Noinhan se pitäisi tietysti ollakkin ettei ongelmia ilmene.
    Pitkää matkaa 95% kyllä juu. Tiedä sitten miten nuo vehkeet on omistusaikani päättymisen jälkeen pelanneet...

Leave a comment:

• uijui
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Ei nuo n-koneessakaan kyllä ole muovia ainakaan minulla, alumiinia. Ja hyvin on kestänyt 425tkm ajosuoritteen nämä "yli" menneet ahtoputket. Jopa niillä pidemmillä huoltoväleillä.

Kyllä itse olen ainakin sitä mieltä, että perustekniikka kestää uusissa pitkään, mutta apulaitteiden käyttöikä on lyhyt. Itsellä on -74 100A Datsuni kesäautona ja siinä on huoltokirjassa muistaakseni koneen uudelleen rengastus jossakin 100tkm kohdalla
    tässä uudemmassa koneessa siis:

Leave a comment:

• Tom1s
    replied
    Originally posted by SkyMan View Post
    Itse olen ajellut muutamalla bemun mallilla seuraavasti:

Taidat ajella pääsääntöisesti pitkää matkaa. Noinhan se pitäisi tietysti ollakkin ettei ongelmia ilmene.

Formulaa on turha sotkea kun niiden kone ei kaupunkiajoa kylmässä nää ja öljykin on aivan siihen toimintaan tehtyä. Toisaalta kaverit vaihtaa kypärääkin melkeen kilpailun välein.

Leave a comment:

• SkyMan
    replied
    Itse olen ajellut muutamalla bemun mallilla seuraavasti:

E39 523i 170hv, vaihtovälit auton ilmoittamana n. 20tkm. Ajosuorite karkeasti 100tkm-200tkm. Kaikki ok.

E46 320d 150hv, vaihtovälit auton ilmoittamana n.30-38tkm, ajosuorite karkeasti 80-180tkm. Kaikki ok.

E91 320d 163hv, vaihtovälit auton ilmoittamana 30-35tkm, ajosuorite 100-190tkm, kaikki ok.

Tällä hetkellä E91 318d 143hv, oma ajo vasta 100-140tkm ja vaihtoväli näyttäisi olevan tuossa 35tkm paikkeilla, kaikki toistaiseksi (kop kop) ok.

+muut pikkubemut, joilla ajettu joskus aikanaan... silloinkin vaihtovalojen mukaan --> kaikki ok.

Itse ainakin toistaiseksi luotan auton omiin "aivoihin" ja vaihtoväli-ilmoituksiin.

Leave a comment:

• jani
    replied
    F1ssa siirrytään turbo koneiden myötä käyttämään koko kauden samoja öljyjä. Uusien valmistusteknologioiden ja hyvän viimeistelyn ansiosta tämä on täysin mahdollista. Kauden jälkeen samoilla öljyillä vielä ajetaan seuraavan vuoden testit.

Leave a comment:

• Antsah
    replied
    Originally posted by uijui View Post
    No paljonko sun lintallas on ajettu? Mulla on jokapäiväsessä ajossa kakkosautona -00 vuosmallin PSA:n (RANSKALAINEN) dieseli, jolla on ajettu yli puolmiljoonaa. Ja koneelle ei oo tehty mitään, apulaitteille kyllä. Voi olla, että uudetkin kestää mutta koittakaa nyt tajuta minkä takia vaikkapa M47 koneissa ahtoputket on alumiinia ja uudemmissa N47 muovia. Valmistuskustannukset, ei sen kummempaa....ei ole hirveän vaikea tästä sitten jatkaa päättelyä.... Ja kun kulutusta pitää pienentää (jossa BMW on tosin lapsenkengissä), kitkaa pitää pienentää = jossain kohtaa mennään yli.
    Ei nuo n-koneessakaan kyllä ole muovia ainakaan minulla, alumiinia. Ja hyvin on kestänyt 425tkm ajosuoritteen nämä "yli" menneet ahtoputket. Jopa niillä pidemmillä huoltoväleillä.

Kyllä itse olen ainakin sitä mieltä, että perustekniikka kestää uusissa pitkään, mutta apulaitteiden käyttöikä on lyhyt. Itsellä on -74 100A Datsuni kesäautona ja siinä on huoltokirjassa muistaakseni koneen uudelleen rengastus jossakin 100tkm kohdalla
    Last edited by Antsah; 17-12-2010, 07:52.

Leave a comment:

• Cell
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Näistä ilmeisesti on siis kova kysyntä romiksilla, koska ne kuluu loppuun ennen aikojaan jos=kun mennään normaali huoltoväleillä.....eivävaihdellaedkesporttiakuukau denvälein....? Hmmmm...
    Ei niistä ole kun yleensä vaihtuu vaan öljypumppu, korjaamolla kun eivät ala putsaamaan.

Leave a comment:

• Thuppu
    replied
    Näistä ilmeisesti on siis kova kysyntä romiksilla, koska ne kuluu loppuun ennen aikojaan jos=kun mennään normaali huoltoväleillä.....eivävaihdellaedkesporttiakuukau denvälein....? Hmmmm...
    Joo, ei ne taho kestää 30tkm LL väliä, menee öljypumpun imusihti tukkoon. Normi 10tkm vaihtovälillä ne onki lähes ikiliikkujia. Hassua.

Leave a comment:

• uijui
    replied
    Tuota, tuota...sinähän voit tosiaan jatkaa päättelyäsi ja kertoa meille muillekkin missä nykykoneissa on nyt menty "yli" jotta kestääkseen on koneeseen vaihdettava öljyt 10tkm:n välein ja mikäli näin ei tee, kuluu pata loppuun ennen aikojaan? Mikähän tällainen kone siis KÄYTÄNNÖSSÄ on jossa inssit ovat tehneet pilkkuvirheen ja näissä kone ei enään kulumatta kestäkkään koko auton elinkaarta?
    Näitä romanttisia sepukulointeja voi toki väittää "logiikaksi", mutta anna nyt konkretian tasolla pari esimerkkiä nykykoneesta joka loppuu alta 200tkm mikäli siihen ei vaihdella öljyjä vähintään 10tkm:n välein, kuten oli vielä laita joka toisen koneen kohdalla 90-luvun alkupuolella?
    Missäs kohin minä puhuin 10tkm öljynvaihtoväleistä? Puhuin moottoreiden kuluvien osien (laakeripintojen, kankien, mäntien, etc) mitoituksista. Itse vaihtelen öljyt kerran vuodessa ennen talvea. HDI n. 20tkm, Bemu ehkä 25-30tkm.

Leave a comment:

• Jamppa1983
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Muistuu mieleen eräs ravintola-alan yrittäjä yrityksensä uutena ostamallaan Corsalla aikanaan huollossa.

Autolla oli ajettu about 60-70tkm (about 1,5-vuotta vanha auto) ja asiakkaan kertoman mukaan "ei lachte kaunti eika teke mita kun avaime kaanta"
    Öljyproppu auki -> mitään ei tule ulos.
    Öljypohja irti -> Ne jäysteet sai kaapia pois sieltä reunoilta.

Asiakkaan reaktio kosahtaneeseen koneeseen oli "Mita? Pita sada takku uusi mottori! Takku!

Seuraavaksi kysyttiin, että koska on auto käynyt viimeksi huollossa ja vastaus kuului: "missä?"

Tuli vaan mieleen, ettei ne sitten kaikkea kestäkään ainakaan kyseisellä käyttäjäkunnalla.
    Kerran ulkomailla tuli auto vuokrattua. Mikä on näiden pitsan pastajien kotimaa. Niin ei siihenkään peliin kyllä ollut varmasti ikinä oljyjä vaihdettu. Vuokra autolla mittarissa yli 50tkm ja mutkissa vilkkui punainenkannu ja 1.4 bensa fiesta kävi kuin diisseli traktori. Eli taitaa olla tässä kulttuurissa ihan normaalia.

Leave a comment:

• GameOver
    replied
    Muistuu mieleen eräs ravintola-alan yrittäjä yrityksensä uutena ostamallaan Corsalla aikanaan huollossa.

Autolla oli ajettu about 60-70tkm (about 1,5-vuotta vanha auto) ja asiakkaan kertoman mukaan "ei lachte kaunti eika teke mita kun avaime kaanta"
    Öljyproppu auki -> mitään ei tule ulos.
    Öljypohja irti -> Ne jäysteet sai kaapia pois sieltä reunoilta.

Asiakkaan reaktio kosahtaneeseen koneeseen oli "Mita? Pita sada takku uusi mottori! Takku!

Seuraavaksi kysyttiin, että koska on auto käynyt viimeksi huollossa ja vastaus kuului: "missä?"

Tuli vaan mieleen, ettei ne sitten kaikkea kestäkään ainakaan kyseisellä käyttäjäkunnalla.

Leave a comment:

• Tom1s
    replied
    Tässä kyseisessä koneessahan suodatin nappaa kurat talteen eikä vahinkoa satu jossei suodatin mene tukkoon tai öljysihti tukkeudu. Tämä ei välttämättä tapahdu taxina olevassa autossa koska kone on lämmin ja ajetaan matka-ajoa. Homma muuttuu radikaalisti kun kaveri ajaa satunnaisesti matka-ajoa ja osa kaupunki ajoa jossa auto ei välttämättä kerkeä lämpeämään kunnolla. Öljy alkaa pikkuhiljaa vaahtoutumaan kondenssivedestä ja muusta. Kulumista on vaikea arvioida avaamatta konetta.

Bemaria ja mersua vastaan on nostettu kanteita USA:ssa pitkistä vaihtoväleistä. Nyttemmin ovat alkaneet vaihtamaan öljyjä vuosittain riippumatta kilometreistä.
    Tässä lainaus aiemmin linkittämästäni linkistä:

I don't know why the official BMW USA is changing the engine oil in the cars annually, it's their policy I think and BMW agreed probably. The cost of oil is extremely cheap in USA, plus the fact that more oil changes will definitely do no harm to the engine.

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    vag 1,8t

Leave a comment:

• jani
    replied
    Näitä romanttisia sepukulointeja voi toki väittää "logiikaksi", mutta anna nyt konkretian tasolla pari esimerkkiä nykykoneesta joka loppuu alta 200tkm mikäli siihen ei vaihdella öljyjä vähintään 10tkm:n välein, kuten oli vielä laita joka toisen koneen kohdalla 90-luvun alkupuolella?
    BMW:n S-sarjan moottorit.
    Last edited by jani; 16-12-2010, 06:35.

Leave a comment:

Working...
X