Itse olen tavannut kaikkiin autoihin vaihdella öljyt 5-7tkm välein suodattimen kera. Poikkeus oli tuo Volvo, johon tarvitsi vaihtaa vain suodatin n.10tkm välein, öljyä kului 3 litraa tonnille.
Ainakin oman käsityksen mukaan yli 10tkm öljynvaihtoväli on jo pitkä, ja kuluttaa konetta pidemmän päälle. Ainakin moottorin sisäänajossa pitäisi öljyt vaihtaa 1tkm jälkeen, sitten 5tkm jälkeen, sitten 10tkm jälkeen. Hullua, että moottorit hajotetaan sillä, että uudesta asti ajetaan pitkillä vaihtoväleillä. Ei se moottori- tai öljyteknologia niin paljoa ole kehittinyt, että voidaan neljäkymmenkertaistaa vaihtovälit sisäänajossa, tai nelinkertaistaa sisäänajetulla koneella aiheuttamatta silti kulumista moottorille. Muistaakseni Audeissa koneita on hajonnut juuri tämän takia, lastut ovat tukkineet suodattimen ja kliks.
Huippuöljyillä matka-ajossa näen järkeväksi 15tkm vaihtovälin vielä. Laatikon ja perän öljyt vaihdellaan 20-30tkm välein.
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
Eiköhän yleisin säteilylämmitintä käytävä Bmw kone Suomessa ole m52/m54 ja siinä se tulee lohkoon.Originally posted by MajorDrake View PostYleensä se säteilylämmitin on kuitenkin öljypohjassa eikä lohkossa...
Leave a comment:
-
Yleensä se säteilylämmitin on kuitenkin öljypohjassa eikä lohkossa...Originally posted by Bmw Master View Postterassilla. Vastuson lohkossa kiinni ja lämmitää suoraan lohkoa.
Onhan siinä omat hyvät puolensa että öljy on lämmintä kun koneen käynnistää.
Varmasti voitelee paremmin kuin lohkolämmittimellä lämmitettynä,
mutta lohkolämmitin on ainakin mukavuuden kannalta paljon miellyttävämpi
kun sitä öljyä ei kierrätetä sisätiloihin ;-)
Ts. Lämmitetään joko koko moottoria tai lähinnä pelkkää öljypohjaa...
Lokilämmittimet kun perustuvat veden kiertoon.
Leave a comment:
-
Tarkoitin siis, että kone lämpenee niin hyvin, että se sulattaa jo konepeltiäkinOriginally posted by MajorDrake View PostEikö se olisi parempi että se lämmittimen mitätön ~400W teho lämmittäisi sitä moottoria eikä moottoritilaa/konepeltiä?
Vähän sama asia kun vanhoista taloista sulaa katolta lumet...
Leave a comment:
-
Moottoria se lämmittää, siinä lohkonkyljessä se on kiinni. Säteilylämmitin nimi on harhaan johtava, säteilylämmitin voi olla terassilla. Vastuson lohkossa kiinni ja lämmitää suoraan lohkoa.Originally posted by MajorDrake View PostEikö se olisi parempi että se lämmittimen mitätön ~400W teho lämmittäisi sitä moottoria eikä moottoritilaa/konepeltiä?
Vähän sama asia kun vanhoista taloista sulaa katolta lumet...
Leave a comment:
-
No miksi autoihin tehdään primäärisesti lohkolämmittimiä ja vasta sittenOriginally posted by Peltsii View PostKyllä se säteilylämmitin on parempi kuin perinteinen lohko, mikäli se säteilijä on öljypohjassa. Lämpimällä jäähdytysnesteellä moottori ei tee juuri mitään käynnistyksessä, mutta lämmin öljyhän on ihan jepa.
jotain muuta jos lohkoa ei voi laittaa?
Leave a comment:
-
Eikö se olisi parempi että se lämmittimen mitätön ~400W teho lämmittäisi sitä moottoria eikä moottoritilaa/konepeltiä?Originally posted by Antsah View PostEn ole kyllä ihan samaa mieltä tuosta säteilylämmittimestä. Itsellä ainakin konepeltikin alkaa sulamaan jäästä/lumesta kun on säteilylämmitin päällä.
Vähän sama asia kun vanhoista taloista sulaa katolta lumet...
Leave a comment:
-
Kyllä se säteilylämmitin on parempi kuin perinteinen lohko, mikäli se säteilijä on öljypohjassa. Lämpimällä jäähdytysnesteellä moottori ei tee juuri mitään käynnistyksessä, mutta lämmin öljyhän on ihan jepa.
Leave a comment:
-
En ole kyllä ihan samaa mieltä tuosta säteilylämmittimestä. Itsellä ainakin konepeltikin alkaa sulamaan jäästä/lumesta kun on säteilylämmitin päällä. Pidän n.1-2h.Tosi hyvin se lämmittää ainakin omassa autossa. Ei varmaan yhtä hyvä kuin lohkolämmitin. Säteilylämmittimen asennuksessa voi ryssiä homman jättämällä puhdistamatta kiinnityspinnan kunnolla.Originally posted by Vesper View PostMulla on, ja silti lähtee käyntiin ilman mitään esilämmitystä.
Sillä säteilylämmittimellä voi heittää vesilintua.
Nyt neljäs BMW alla, kaikki uutena hankittu ja ajan sillä, kuten aikaisemmillakin about 150tkm. Öjlyt vaihtuvat, kun kärry pyytää huoltoon,
30-35tkm välein. Jälkikäyttöä en ole koskaan harrastanut enkä muitakaan 80-luvun poppakonsteja.
Mitään ongelmia ei ole koneissa koskaan ollut noilla kilometreillä ja
öljyäkään ei ole tarvinnut noilla vaihtoväleillä lisätä.
Eli sama homma täällä, ensimmäistä kertaa Hemin kanssa
samaa mieltä jossain asiassa.
Itse ainakin laitan auton mielummin roikkaan, jos siihen on mahdollisuus. Kyllä tuo oma vessa ainakin lämpenee huomattavasti hitaammin jos ei ole ollut roikassa. Eikä se -28 starttaaminenkaan ilman lämmitystä ollut enään mitään herkkua dieselillä. Kolmannella starttauksella taisi jäädä käyntiin.Last edited by Antsah; 20-12-2010, 12:33.
Leave a comment:
-
Tuttu juttu. Omassa 200SX nissanissa nuo samat ölpät meni ihan kraanavedeksi n. 5tkm kohdalla. Ei vaan passaa vissiin ahdettuihin. Moni muukin tehnyt saman havainnon. Motuli 300V vaihtu tilalle ja ongelma poistui. Teoriassa kuluneessa koneessa saattaa öljyn polymeerit "kulahtaa" nopeammin, mutta en oikein usko että mun kohdalla kävi niin. Koneella oli kuitenkin ajettu vain 20tkm. Sama homma kävi joka kerran kunnes lopulta uskoin, että öljy pitää vaihtaa toiseksi. Sitten ostin tosiaan tuota motulia 15w-50 viskositeetissa. Talvisin en ajanut niin tuo 15w toimi ihan hyvin.Kertoo vain sen, et jostain syystä öljyn ominaisuudet romahti, tässä tapauksessa se näky viskositeetissa heti selvästi. Päästettäessä öljyt ulos ne oli aivan pikimustat ja vesimäiset. Syynä voi tietysti olla rikas seos, vanha kulunut kone, pätkäajo ja pieni kengitys... Mutta pointti on se et jos noita öljyjä ei olisi tässä vaiheessa vaihtanut, vaan olis surutta ajanu vielä 6-10tkm, olis ehkä olis tullu erinäisiä ongelmia, kulumaa ja jopa moottoririkkoa..?
Leave a comment:
-
Castrol TWS 10W-60 ölppien vaihdon jälkeen öljynpaineet nousi kuumana edellisiin vanhoihin 5W-40 öljyihin verrattuna tyhjäkäynnillä n. 1/2 baria ja kierroksilla 1 barin. Tietysti yksi syy paineiden nousuun oli suurempi viskositeetti. Mutta n. 4000km ajosuoritteen jälkeen aloin ihmettelemään miksi öljynpaineet oli alhaisemmat kuin koskaan aiemmin. Luulin et öljypumppu alkaa sanomaan sopimustaan irti. Vaihdoin tilalle Valvolinen VR1 5W-50 ölpät ja paineet nousi takaisin normaaliksi. Kertoo vain sen, et jostain syystä öljyn ominaisuudet romahti, tässä tapauksessa se näky viskositeetissa heti selvästi. Päästettäessä öljyt ulos ne oli aivan pikimustat ja vesimäiset. Syynä voi tietysti olla rikas seos, vanha kulunut kone, pätkäajo ja pieni kengitys... Mutta pointti on se et jos noita öljyjä ei olisi tässä vaiheessa vaihtanut, vaan olis surutta ajanu vielä 6-10tkm, olis ehkä olis tullu erinäisiä ongelmia, kulumaa ja jopa moottoririkkoa..? Eli jos tuntuu et öljyjen ominaisuudet pysyy omalla käytöllä hyvinä LL-vaihtovälillä niin miksei sitä käyttäisi? Tai jos vaikuttaa et ölpät on huonona jo 10tkm jälkeen tai ennemmin, nostajat kalkattaa, öljynpaineet tippuneet, öljyt pahasti pikeentyneet jne. niin vaihtelee sit tiheämmin. Järjenkäyttö on sallittua, oli tehtaan suositukset millaiset tahansa. Öljyt, ajosuorite, konetyyppi, sää, kaikki vaikuttavat...
Leave a comment:
-
Sepä se, en itekään aja öljyillä kuin max. 15tkm joka on vaihtoväli tehtaan mukaan. Mun moottori ei ainakaan koskaan ole käynyt karkeasti, ei edes venttiilit naputa kylmäkäynnistyksessä, joten voinen olettaa voitelun tapahtuvan asianmukaisesti.Originally posted by petrolhead View PostUunituoreella öljyllä kylmäkäynnistämisestä , jossain määrin samaa mieltä.
Vaan heitäpä 25000 km:n ja vuoden-parin aikana kertyneet noet , vedet , karstat ym shitit joukkoon siihen öljyyn. Kyllä se vaan karkeasti käy. Ja mistä se karkea käyntiääni on peräisin ellei sieltä missä voideltavat pinnat kolkottelee toisiaan iloisesti.
Olen varmaan tähän keskusteluun sanottavani sanonut. Hölmöilen jatkossakin , eli esilämmitän moottoria ja vaihtelen öljyjä turhan tiuhaan. Kattila saa lenkkaria kumminkin kolme kertaa rajummin mitä pentti perusbemaristi autolleen antaa.
Totta, mutta kuka nyt noin tekee ? Tiedostan sen, että moottorini on kylmä kun käynnistän sen. Niinpä annan sen käydä joutokäyntiä ilman kuormaa muutaman minuutin vaikka en laseja raappaisikaan, enkä tietenkään kierrätä tai kuormita moottoria ennenkuin se on kunnolla lämmin.Originally posted by SledgeHammer82 View PostKylmäkäynnistyksissä on muitakin muuttujia kuin öljyn juoksevuus ja vaikka se ei olisi puuroutunut kestää kylmän öljyn pumppaus kanteen kumminkin huomattavasti enemmän kuin lämpimän.
Pari lisäpointtia:
1. Lämpöjaajeneminen. Saattaa männät olla aika erimuotoisia -25 asteessa ja +200 asteessa ==> käyntivälykset, painejakaumat liukupinnoissa jne. aivan toista kun mihin ne on suunniteltu. Esim. männän käyntivälys on normaalia pienempi. Pahimmillaan kylmää moottoria rankasti poljettaessa seurauksena on kiinnileikkautuminen koska mäntä kuumenee nopeammin kuin sylinteri ja välys kutistuu olemattomiin kunnes lämpötilaerot tasoittuvat. Koskee etenkin kilpamoottoreita.
2. Jääkylmässä moottorissa polttoaineen höyrystyminen hankalaa ==> polttoainetta täytyy syöttää enemmän. Osa extrapolttoaineesta ei pala vaan sekoittuu öljyyn, jolloin voitelukalvo heikkenee.
Nyt vaihdoin 4000km ajetut shell helixit tällä viikolla uusiin diamondeihin, koska tuo helix ei yksinkertaisesti toimi kylmänä niin hyvin. Senkin tiedostan, että ajan aika paljon pätkä ajoa(työmatka), jolloin öljyn sekaan saattaa kertyä moskaa. Niinpä vaihdan taas keväällä luultavasti uudet öljyt, kun vanhoilla on ajettu se noin 5000-7000km. Jos ajaisin aina moottorin kuumaksi asti, vaihtaisin ne luultavasti siellä 15000km tienoilla pois.
Leave a comment:
-
Kylmäkäynnistyksissä on muitakin muuttujia kuin öljyn juoksevuus ja vaikka se ei olisi puuroutunut kestää kylmän öljyn pumppaus kanteen kumminkin huomattavasti enemmän kuin lämpimän.Originally posted by Peltsii View PostMiksi sen kylmän öljyn voitelu ei riitä 800rpm pyörivälle moottorille hetkeksi ennenkuin lämpiää ?
Ennenkuin öljyt vaihdoin omaan, pidin tota teboil diamond 5w40:stä kannussa tuolla -25 pakkasessa, kivasti hölsky kannussa eikä mitään puuroutumisen merkkejä ilmassa.
Pari lisäpointtia:
1. Lämpöjaajeneminen. Saattaa männät olla aika erimuotoisia -25 asteessa ja +200 asteessa ==> käyntivälykset, painejakaumat liukupinnoissa jne. aivan toista kun mihin ne on suunniteltu. Esim. männän käyntivälys on normaalia pienempi. Pahimmillaan kylmää moottoria rankasti poljettaessa seurauksena on kiinnileikkautuminen koska mäntä kuumenee nopeammin kuin sylinteri ja välys kutistuu olemattomiin kunnes lämpötilaerot tasoittuvat. Koskee etenkin kilpamoottoreita.
2. Jääkylmässä moottorissa polttoaineen höyrystyminen hankalaa ==> polttoainetta täytyy syöttää enemmän. Osa extrapolttoaineesta ei pala vaan sekoittuu öljyyn, jolloin voitelukalvo heikkenee.
Leave a comment:
-
Uunituoreella öljyllä kylmäkäynnistämisestä , jossain määrin samaa mieltä.Originally posted by Peltsii View PostMiksi sen kylmän öljyn voitelu ei riitä 800rpm pyörivälle moottorille hetkeksi ennenkuin lämpiää ?
Ennenkuin öljyt vaihdoin omaan, pidin tota teboil diamond 5w40:stä kannussa tuolla -25 pakkasessa, kivasti hölsky kannussa eikä mitään puuroutumisen merkkejä ilmassa.
Vaan heitäpä 25000 km:n ja vuoden-parin aikana kertyneet noet , vedet , karstat ym shitit joukkoon siihen öljyyn. Kyllä se vaan karkeasti käy. Ja mistä se karkea käyntiääni on peräisin ellei sieltä missä voideltavat pinnat kolkottelee toisiaan iloisesti.
Olen varmaan tähän keskusteluun sanottavani sanonut. Hölmöilen jatkossakin , eli esilämmitän moottoria ja vaihtelen öljyjä turhan tiuhaan. Kattila saa lenkkaria kumminkin kolme kertaa rajummin mitä pentti perusbemaristi autolleen antaa.
Leave a comment:
Leave a comment: