Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • uijui
    replied
    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
    Jos suunnitteluosastolla kompromissivaa'an toisessa kupissa on auton huoltokustannukset normileasing-sopimuksessa (3 v / 100 tkm) ja toisessa kupissa esim. hydraulisten venttiilinnostimien kanavien puhtaanapysyminen +200tkm/10v ajetuissa autoissa, niin valintaa ei ole vaikea arvata.

    Vaikka perusmoottorit kestääkin hyvin, maksipitkillä öljynvaihdoilla ei voi olla ainakaan positiivista vaikutusta esim. venttiilinnostimien pikeentymiseen, ketjunkiristimen toimivuuteen, jakoketjun käyttöikään, puhumattakaan turboahtimien öljykierrosta.

    Tottakai tässä järjen käyttö on sallittu ja pelkkään kilometrimäärään tuijottaminen on tyhmää. Teollisuudessa koneiden käynnissäpitoa ollaan tutkittu paljonkin ja kokonaistaloudellisimmalta näyttää vaikuttavan säännöllisin välein öljyanalyysien otto koneesta ja sen perusteella kalibroidaan öljynvaihtovälit kohdalleen.

    Autoissakin tähän suuntaan ollaan menossa eli ollaan siirtymässä huoltotarpeen määrittämisessä epäsuorasta mittauksesta suoraan öljyn ominaisuuksia mittaavaan anturointiin.

    Eli pointtina on, että moottoripuolen suunnittelu varmaankin tietää mitä on tekemässä, mutta prioriteetit voivat olla hieman eri kuin 15 vuotta vanhan BMW:n ostajalla/omistajalla.
    Harvinaisen tervejärkinen kommentti. Joskus 2000-luvun alussa selluteollisuudessa törmännyt tuohon öljyjen analysointiin, ja silloin jo oli homma todella pitkällä (näin omasta, ei ammattilaisen mielestä, voi olla että se on ollut pitkällä jo 90-luvulla, joku rasvainsinööri korjatkoon ).

    Leave a comment:


  • stögö
    replied
    Itse vaihdan öljyt omaan autoon e91 325d 15tkm välein ihan varmuuden vuoksi. Itsellä oli tuossa muutama vuosi sitten impreza wrx niin siinä oli huoltoväli 12,5tkm. Korjaamot jotka korjasivat vain subarua niin sanoivat, että öljyt olisi hyvä vaihtaa 6,5tkm välein . Minulla vain on parempi mieli, että auton koneessa on 10tkm ajetut öljyt, kuin 25tkm ajetut.

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by creative 22 View Post
    Tämä on varmaan todettu jo monta kertaa mutta luulisi että siellä moottoripuolen suunnittelussa istuu jokunen ukko joka näitä asioita miettii ja testailee..että paljonko niillä öljyillä voidaan ajaa..Ps.montako loppuunajettua esim.E39:n konetta on tullut Hemille vastaan, tällä pitkällä kokemuksella?
    Jos suunnitteluosastolla kompromissivaa'an toisessa kupissa on auton huoltokustannukset normileasing-sopimuksessa (3 v / 100 tkm) ja toisessa kupissa esim. hydraulisten venttiilinnostimien kanavien puhtaanapysyminen +200tkm/10v ajetuissa autoissa, niin valintaa ei ole vaikea arvata.

    Vaikka perusmoottorit kestääkin hyvin, maksipitkillä öljynvaihdoilla ei voi olla ainakaan positiivista vaikutusta esim. venttiilinnostimien pikeentymiseen, ketjunkiristimen toimivuuteen, jakoketjun käyttöikään, puhumattakaan turboahtimien öljykierrosta.

    Tottakai tässä järjen käyttö on sallittu ja pelkkään kilometrimäärään tuijottaminen on tyhmää. Teollisuudessa koneiden käynnissäpitoa ollaan tutkittu paljonkin ja kokonaistaloudellisimmalta näyttää vaikuttavan säännöllisin välein öljyanalyysien otto koneesta ja sen perusteella kalibroidaan öljynvaihtovälit kohdalleen.

    Autoissakin tähän suuntaan ollaan menossa eli ollaan siirtymässä huoltotarpeen määrittämisessä epäsuorasta mittauksesta suoraan öljyn ominaisuuksia mittaavaan anturointiin.

    Eli pointtina on, että moottoripuolen suunnittelu varmaankin tietää mitä on tekemässä, mutta prioriteetit voivat olla hieman eri kuin 15 vuotta vanhan BMW:n ostajalla/omistajalla.

    Leave a comment:


  • creative 22
    replied
    Tämä on varmaan todettu jo monta kertaa mutta luulisi
    että siellä moottoripuolen suunnittelussa istuu jokunen
    ukko joka näitä asioita miettii ja testailee..että paljonko
    niillä öljyillä voidaan ajaa..Ps.montako loppuunajettua esim.
    E39:n konetta on tullut Hemille vastaan, tällä pitkällä
    kokemuksella?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Jaksetaanko täällä nyt oikeasti tapella jostain öljynvaihtoväleistä? Mitä se haittaa, jos joku vaihtaa öljynsä tiheämmin, kuin auton vaihtoväliksi suositellaan? Itsekin vaihtelen öljyt 10 tkm välein ja olkoon se sitten jonkun mielestä liian usein, mutta itselleni tuo ei ainakaan ongelmia aiheuta ja sen tekeminen on kuitenkin halvinta lystiä koko autoilussa, joten en näe mitään vikaa siinä. Mitään haittaa siitä ei pitäisi olla. Kukin käyttäköön omat rahansa juuri siten, miten itse parhaaksi näkee. Ja aina ne tuoreet öljyt voittavat ne käytetyt öljyt, koska jos tilanne olisi toisinpäin, niin öljyjä ei tulisi koskaan vaihtaa.
    Halvinta lystiä autoilussa on renkaiden ilman vaihtaminen kerran vuodessa ja näitäkin jotkut vaihtavat(tällekkin on olemassa "automiehillä" jokin "looginen järkiperuste"). Siitäkään ei ole ainakaan "mitään haittaa"...mutta ehkä lääkitystä pitäisi sen oman lääkärin kanssa miettiä uudelleen?

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Jaksetaanko täällä nyt oikeasti tapella jostain öljynvaihtoväleistä? Mitä se haittaa, jos joku vaihtaa öljynsä tiheämmin, kuin auton vaihtoväliksi suositellaan? Itsekin vaihtelen öljyt 10 tkm välein ja olkoon se sitten jonkun mielestä liian usein, mutta itselleni tuo ei ainakaan ongelmia aiheuta ja sen tekeminen on kuitenkin halvinta lystiä koko autoilussa, joten en näe mitään vikaa siinä. Mitään haittaa siitä ei pitäisi olla. Kukin käyttäköön omat rahansa juuri siten, miten itse parhaaksi näkee. Ja aina ne tuoreet öljyt voittavat ne käytetyt öljyt, koska jos tilanne olisi toisinpäin, niin öljyjä ei tulisi koskaan vaihtaa.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Spekulointi on toki kiva harrastus sekin, mutta totuus on kuitenkin se että nykymoottorit kestävät nykyisillä öljyillä ja nykyisillä vaihtoväleillä JOKA TAPUKSESSA pidempään kuin nykyauton muu elinkaari.
    Eli nämä "automiehet" spekuloida voi vaikka maailman tappiin mitä kaikkea voi sattua ja tapahtua jos ei vaihtovälisuosituksia puolita, mutta niin se vain on että nykymoottorit kestävät itsessään, loppuun kulumatta nykyisillä vaihtoväleillä ainakin niin paljon pidempään että moottoriremontit/vaihdot kulumisen vuoksi ovat lopullisesti taaksejäänyttä vuosituhatta.
    Tälläkin foorumilla on kuitenkin muutama poikkeus joilla on hiukan poikkeava öljynkulutus/naputtavat nostajat/ viallinen vanos yms. joiden varsinaisen vikaantumiseen syyn voi monesti jäljittää liian pitkiin öljynvaihtoväleihin ja sitä myötä jumiutuneisiin öljyrenkaisiin/tukkeutuneisiin nostajan öljykanaviin ja happaman öljyn kovettamiin tiivisteisiin... Mutta onhan se niin että kukin uskossaan.....

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Spekulointi on toki kiva harrastus sekin, mutta totuus on kuitenkin se että nykymoottorit kestävät nykyisillä öljyillä ja nykyisillä vaihtoväleillä JOKA TAPUKSESSA pidempään kuin nykyauton muu elinkaari.
    Eli nämä "automiehet" spekuloida voi vaikka maailman tappiin mitä kaikkea voi sattua ja tapahtua jos ei vaihtovälisuosituksia puolita, mutta niin se vain on että nykymoottorit kestävät itsessään, loppuun kulumatta nykyisillä vaihtoväleillä ainakin niin paljon pidempään että moottoriremontit/vaihdot kulumisen vuoksi ovat lopullisesti taaksejäänyttä vuosituhatta.

    Leave a comment:


  • N42fun
    replied
    Samoilla öljyillä voi ajaa nykykoneissa todella pitkään. Nykyaikaisen paljonkin ajetun öljyn voitelukyky pysyy niin hyvänä, että se voitelee kaikki liikkuvat osat vaikka vaihtovälin kaksinkertaistaa.

    Se mikä noissa pitkissä vaihtoväleissä huolettaa on moottorin puhtaana pysyminen pidemmällä tähtäimellä, koska öljyn kyky sitoa palamisjätteitä tuppaa menemään alaspäin mitä enemmän niillä ajetaan. Moottorissa on kummiskin kaikenlaista osaa, jotka ovat arkoja epäpuhtauksille ja pienillekin kerrostumille. Näihin kuuluvat mm. erilaiset anturit, huohotinputkisto jne.

    Vaikea arvioida onko huollontarpeenilmaisimen suositusta useammin vaihtaminen jotenkin vainoharhaista tai ei. Eipä se ainakaan omalla kohdalla ole mikään ongelma, kun se on itse tehtynä vajaan puolen tunnin homma ja maksaa 4L longlife öljyä (~40e) ja orkkissuodattimen (12e).

    Leave a comment:


  • Vesper
    replied
    Originally posted by Peltsii View Post
    Elät näköjään vielä kultaista 60 lukua

    Perä-ja laatikkoöljyjen kanssa mieluummin 50-lukua...
    Nimittäin itselläni on kaksi 60-luvun museoautoa, amerikkalainen ja saksalainen eikä kummassakaan em. öljyjen vaihtoväli ole noin lyhyt.
    Taitaa olla 50tkm molemmissa.
    Moottoriöljylle sentään vaihtoväli on tuon 5tkm, mutta kuten täällä on jo kirjoitettukin, moottorit olivat jo silti usein lopussa 100tkm kohdalla,
    jopa noin lyhyellä öljynvaihtovälillä.
    Joten miten muka moottorit ja öljyt eivät ole kehittyneen 50-vuoden aikana?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ehkä samalla kannataisi kysyä Astro-TV:stä mitä horoskoopit suosittelisivat vaihtoväliksi jos/kun se tehtaan antama ei millään kelpaa...."järkisyihin perustuen"?
    En tiedä miten nykyään, ainakin aikaisemmin annettiin maksimi öljynvaihtoväli joka suositeltiin puolittamaan vaativissa olosuhteissa kuten pätkäajossa talvella jne. Long-lifetkin pelaisivat ihan ok jos omistajat tajuaisivat että maksimivaihtoväli on nimenomaan se maksimi ja vaikkapa pätkäajossa talvella on syytä vaihdella niitä öljyjä useamminkin.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by gubbe89 View Post
    Itse olen tavannut kaikkiin autoihin vaihdella öljyt 5-7tkm välein suodattimen kera. Poikkeus oli tuo Volvo, johon tarvitsi vaihtaa vain suodatin n.10tkm välein, öljyä kului 3 litraa tonnille.

    Ainakin oman käsityksen mukaan yli 10tkm öljynvaihtoväli on jo pitkä, ja kuluttaa konetta pidemmän päälle. Ainakin moottorin sisäänajossa pitäisi öljyt vaihtaa 1tkm jälkeen, sitten 5tkm jälkeen, sitten 10tkm jälkeen. Hullua, että moottorit hajotetaan sillä, että uudesta asti ajetaan pitkillä vaihtoväleillä. Ei se moottori- tai öljyteknologia niin paljoa ole kehittinyt, että voidaan neljäkymmenkertaistaa vaihtovälit sisäänajossa, tai nelinkertaistaa sisäänajetulla koneella aiheuttamatta silti kulumista moottorille. Muistaakseni Audeissa koneita on hajonnut juuri tämän takia, lastut ovat tukkineet suodattimen ja kliks.

    Huippuöljyillä matka-ajossa näen järkeväksi 15tkm vaihtovälin vielä. Laatikon ja perän öljyt vaihdellaan 20-30tkm välein.
    Huohh..... ja missähän niitä koneita tänä päivänä kulutellaankaan loppuun jos/kun ei lähdetä tuohon alle 10tkm vaihtorumbaan?
    Olikos se VW/Audi kone miltä vuosituhannelta/kymmeneltä joka vaatii erityisen tihennetyn vaihtovälin sisäänajon???

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Peltsii View Post
    Elät näköjään vielä kultaista 60 lukua
    +1 ja pakolliset merkit

    Leave a comment:


  • Peltsii
    replied
    Originally posted by gubbe89 View Post
    Itse olen tavannut kaikkiin autoihin vaihdella öljyt 5-7tkm välein suodattimen kera. Poikkeus oli tuo Volvo, johon tarvitsi vaihtaa vain suodatin n.10tkm välein, öljyä kului 3 litraa tonnille.

    Ainakin oman käsityksen mukaan yli 10tkm öljynvaihtoväli on jo pitkä, ja kuluttaa konetta pidemmän päälle. Ainakin moottorin sisäänajossa pitäisi öljyt vaihtaa 1tkm jälkeen, sitten 5tkm jälkeen, sitten 10tkm jälkeen. Hullua, että moottorit hajotetaan sillä, että uudesta asti ajetaan pitkillä vaihtoväleillä. Ei se moottori- tai öljyteknologia niin paljoa ole kehittinyt, että voidaan neljäkymmenkertaistaa vaihtovälit sisäänajossa, tai nelinkertaistaa sisäänajetulla koneella aiheuttamatta silti kulumista moottorille. Muistaakseni Audeissa koneita on hajonnut juuri tämän takia, lastut ovat tukkineet suodattimen ja kliks.

    Huippuöljyillä matka-ajossa näen järkeväksi 15tkm vaihtovälin vielä. Laatikon ja perän öljyt vaihdellaan 20-30tkm välein.
    Elät näköjään vielä kultaista 60 lukua

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Eiköhän yleisin säteilylämmitintä käytävä Bmw kone Suomessa ole m52/m54 ja siinä se tulee lohkoon.
    Ei aina... Ja kyllä aika monesta dieselistäkin löytyy ko. lämmitin...

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎