Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • N42fun
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 60
    • Uusimaa

    #31
    Originally posted by Ramzez View Post
    Itsekin veikkaan pitkiä vaihtovälejä ja mineraaliöljyjä. Mineraaliöljytkin kyllä toimivat, mutta vaativat tiheämmän vaihtovälin ja mielellään suotuisemman ilmaston. Jenkeissä on olosuhteet paikasta riippuen ihan OK käyttää mineraaliöljyjä, mutta hyöty menee kyllä siinä, että niitä pitää vaihtaa tiheään. En tiedä, mikä noilla jenkeillä tuntuu olevan, että ovat niin laiskoja vaihtamaan öljyjä. Kuitenkin helpointa ja parasta hoitoa moottorille, eikä edes kallista.
    Näissä uudemmissa ei muuten saa edes käyttää mineraaleja. Jos käyttöohjekirjassa käsketään käyttää esim. LL01 speksattua öljyä, joka on aina 0w40, 5w30 tai 5w40 täyssynteettistä, niin silloin sitä myös pitää käyttää.

    Jos nykyaikaiseen pienitoleransisseen koneeseen kaataa jotain mineraalia, niin taatusti tulee ongelmia.
    Last edited by N42fun; 09-12-2010, 16:57.

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by N42fun View Post
      Näissä uudemmissa ei muuten saa edes käyttää mineraaleja. Jos käyttöohjekirjassa käsketään käyttää esim. LL01 speksattua öljyä, joka on aina 0w40, 5w30 tai 5w40 täyssynteettistä, niin silloin sitä myös pitää käyttää.

      Jos nykyaikaiseen pienitoleransisseen koneeseen kaataa jotain mineraalia, niin taatusti tulee ongelmia.
      Sano se jenkkifoorumilla.

      Comment

      • Guest's Avatar

        #33
        Originally posted by Shappire View Post
        Jos avoinaisempi tarkoittaa harvempaa laskostusta, niin silloin ei pinta-alaa ole välttämättä enemmän.
        Joo, totta kai. Mutta siinä toisessa oli käytännössä kiinni toisissaan ne laskokset. Luulisin että öljy ei edes pääsisi laskoksien pohjaan koska oli niin tiivisti paketissa.

        Mutta nämähän on vain omia pohdintoja.

        Comment

        • erese
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 478
          • Vantaa

          #34
          Itse vaihdan öljyt 10-15 tkm välein/vuoden välein.Tänä vuonna kerkisi tulla 12tkm ja risat öljynvaihtoväliksi.
          F40 -20
          F20 -13
          E46 320D Touring -01
          E36 "nokivasara" Touring -99

          Comment

          • 525TurboIC
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 663
            • Pomarkku

            #35
            Keväällä kesäöljyt (5w-40/50 tai 10w-60) riippuu autosta. Ja syksyllä 0w-40 talveksi. Ja max 10tkm samoilla öljyillä jos ehtii ajaa. Ja aina uusi suodatin. Itse toimin näin.

            Comment

            • Rajatila
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 92
              • Tampere\Seinäjoki

              #36
              Itse olen käyttänyt nyrkkisääntönä..
              suodatin vaihdetaan JOKA kerta kun öljytkin vaihdetaan, ei taira olla kenelläkään rahasta kiinni...

              20tkm riisseli koneelle jossa +5l öljy tilavuus,
              alle 15tkm jos alle.

              bensa pirsseihin oon vaihtanu 10tkm välein,
              tosin ne on kaikki ollu vanhoja romuja...

              ja tuskin se valmistaja aivan väärässä on sen öljyn vaihto välin suhteen...
              Jos jumala olisi halunnut autoista etuvetoisia,
              ...niin kävelisimme käsillä.

              BMW 520ia e28 -84
              BMW 525TDSA Touring e39 -98
              ex. BMW 525TDSA Touring e34 -95
              ex. Ford Sierra 2.0 DOHC -90

              Comment

              • KoPe
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 251
                • Helsinki

                #37
                Originally posted by Tom1s View Post
                http://www.bobistheoilguy.com/forums...Number=1634244


                Suurin syy pitkiin öljynvaihtoväleihin on valmistajien kilpailu huoltohinnoista. Moni autovalmistaja on palannut takaisin 15-20tkm vaihtoväleihin.

                Labran tuloksista käy ilmi että tollainen 28tkm ajettu uudehkon auton öljy on jo pelkän rautahiukkasten takia liian hiovaa voidellakseen kunnolla.

                Itse vaihdan 10-15tkm eikä tarvitse käyttää kalliimpia mahdollsiia öljyjäkään.
                Eikös tuossa näyttäisi olevan, että 28 tkm ajetun öljyn ominaisuudet on rajoissaan? Muistan lukeneeni jonkun tutkimuksen jossa Mobilin Rally Formulaa (joka on TM:n testitkin aina pessyt) oli ajettu n. 35-38 tkm, niin ominaisuudet olivat vielä suhteellisen kunnossa. Öljyä oli testattu eri kilometreillä ja paras voitelevuus oli saavutettu vasta 10 tkm jälkeen.

                Suomessa varmaan kosteutta kondensoituu öljyyn pitkillä vaihtoväleillä lämpötilan vaihteluista. Yleensä pitkillä vaihtoväleillä joutuu lisäämään öljyä, jolloin kiertoon tulee neitseellistä tavaraa. Omassa e90 320i on n. reilun litran kulutus vaihtovälillä (alkaa yleensä kulua kun on ajettu 15-20 tkm), joka on reilusti yli 30 tkm auton mukaan, tällä hetkellä huolto näyttää vielä 16 tkm ja ajettu on n. 18 tkm. Auton väliä olen noudattanut ja luottanut nykyöljyjen (Shell) laatuun. Suodatin on aika valmista tavaraa vaihdon aikaan.
                KoPe
                --------
                Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                Comment

                • Justabanana
                  BTCF Member
                  • Jul 2008
                  • 835
                  • Käpylä

                  #38
                  Originally posted by 525TurboIC View Post
                  Keväällä kesäöljyt (5w-40/50 tai 10w-60) riippuu autosta. Ja syksyllä 0w-40 talveksi. Ja max 10tkm samoilla öljyillä jos ehtii ajaa. Ja aina uusi suodatin. Itse toimin näin.
                  Itse ajattelin samanlaiselle käytännölle siirtyä.

                  Tähän asti oon vaihtanut 15kkm välein, suunnilleen huoltovälinäytön ollessa puolivälissä. Eka vaihto kahen tonnin jälkeen, sisäänajoöljynvaihto (jotkut pitivät taikauskoisena ). Mutta tästä lähtien taidan vaihtaa kahdesti vuodessa, huolto-ohjelmasta riippumatta. Talveksi 0W-40 ja kesäksi 10W60 Castrollit. Ja suodatin vaihtuu aina samalla tietenkin.

                  Etusivulla esitettyyn kysymykseen viitaten, en ajatellut pitää hautaan saakka. Sellainen perversio kummiskin on, että haluan nähdä kuinka pitkälle nykydiisseli kulkee, jos vähän panostaa ylläpitoon.
                  Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
                  Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

                  Comment

                  • Hanza
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1931
                    • Juvan Shell. Requiescat in pace

                    #39
                    Originally posted by KoPe View Post
                    Öljyä oli testattu eri kilometreillä ja paras voitelevuus oli saavutettu vasta 10 tkm jälkeen.
                    Vähän epäilen tätä.

                    Yleensä pitkillä vaihtoväleillä joutuu lisäämään öljyä, jolloin kiertoon tulee neitseellistä tavaraa. Omassa e90 320i on n. reilun litran kulutus vaihtovälillä (alkaa yleensä kulua kun on ajettu 15-20 tkm), joka on reilusti yli 30 tkm auton mukaan, tällä hetkellä huolto näyttää vielä 16 tkm ja ajettu on n. 18 tkm. Auton väliä olen noudattanut ja luottanut nykyöljyjen (Shell) laatuun. Suodatin on aika valmista tavaraa vaihdon aikaan.
                    Tämä öljyn lisääminen johtuu juuri siitä, että öljy alkaa menettää voitelevat ominaisuutensa ja siksi sitä alkaa kulua.
                    Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                    t: luft waffel

                    "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                    Comment

                    • Tomppa80
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 2088
                      • Raahe

                      #40
                      Viimes mentiin 19.000km. Ei ahdista yhtään pitkä vaihtoväli. 6l tilavuus ja nopeasti ajettu 6kk ja matka-ajoa, niin luulisin olevan ok. Jos jotain hajoaa niin so what...
                      Mercedes Benz E -07
                      BMW 523i -96
                      Volvo v70t5 -99
                      Harley Davidson Electra Glide -00
                      Solifer SM -75

                      Comment

                      • coupebemaristi
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 220
                        • 03

                        #41
                        Originally posted by Tomppa80 View Post
                        Viimes mentiin 19.000km. Ei ahdista yhtään pitkä vaihtoväli. 6l tilavuus ja nopeasti ajettu 6kk ja matka-ajoa, niin luulisin olevan ok. Jos jotain hajoaa niin so what...

                        Erikoinen asenne... :think No mutta halpojahan noi täydelliset moottoriremontit on, jos ei ole rahasta pulaa... Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka minulla rahaa olisikin niin en viitsisi alkaa pelaamaan venäläistä rulettia auton moottorin kustannuksella. Sekin jo vit***aa kun auto on korjaamolla ja joutuu tyytymään julkisiin kulkuvälineisiin, puhumattakaan sitten niistä kustannuksista.
                        Itse olen vaihdellut öljyt autoihini aina 5-10 tkm välein ja aina suodatin samalla. Itselläni ajo on suurimmaksi osaksi taajamapainotteista. Vaihdettu on aina täyssynteettiset, luokka 5W-40 yleensä ja suodatin aina original tai Bosch. Öljyiksi en ole ostanut kalliimpia tuotteita, koska vaihtoväli on noinkin maltillinen ja öljytilavuus iso (BMW:ssä), mutta aina olen merkkiöljyt ostanut. Yleensä Teboil Gold, koska hinta/laatusuhde on kohdallaan. Joskus suosin aikaisemmin Castrolia ja Valvolinea, mutta ne on jo selvästi arvokkaampaa tavaraa. Epäilen että näihin "merkittömiin" halpahallin öljyihin ei kannata sekaantua = Motox, Biltema olikohan joku Motoral jne...
                        E30 325 iX -90 touring
                        Vw Passat 1.8 T -01
                        Ex BMW:t
                        E36 320 i -92 coupe
                        E36 328 i -95 coupe
                        E36 325 iA -94 sedan
                        E34 520 i 24V -95 touring
                        E34 540 iA -94 sedan
                        E39 525 TDS -98 touring

                        Originally posted by TareJR
                        Mutta ite oon ollu tyytyväinen autoon ja tälleen harmitaa vaa se että noi ei olle oikealla keski jaolla noi vanteet.

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 931
                          • Espoo

                          #42
                          Originally posted by Tomppa80 View Post
                          Viimes mentiin 19.000km. Ei ahdista yhtään pitkä vaihtoväli. 6l tilavuus ja nopeasti ajettu 6kk ja matka-ajoa, niin luulisin olevan ok. Jos jotain hajoaa niin so what...
                          Juuri ajohan ratkaisee. Tuo on varmaan kaikin puolin käypä vaihtoväli tuolle ajalle ja matka-ajolle.

                          Minulla autot joutuvat tyystin toisenlaiselle ajolle. Pätkäajoa 90% kehäykkösen sisällä ja kilometrejä tulee vaivoin 11-14tkm vuodessa. Näillä eväillä vaihdan kerran vuodessa tai mielellään hieman useammin. Jos esim. vuodenvaihteessa on vaihdettu öljyt, niin ennen seuraavia pakkasia vaihtuu uudet suodattimineen. Onpahan veden joukossa pikkasen sitten öljyäkin (siis öljytilassa).
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • Tomppa80
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 2088
                            • Raahe

                            #43
                            Originally posted by coupebemaristi View Post
                            Erikoinen asenne... :think No mutta halpojahan noi täydelliset moottoriremontit on, jos ei ole rahasta pulaa... Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka minulla rahaa olisikin niin en viitsisi alkaa pelaamaan venäläistä rulettia auton moottorin kustannuksella. Sekin jo vit***aa kun auto on korjaamolla ja joutuu tyytymään julkisiin kulkuvälineisiin, puhumattakaan sitten niistä kustannuksista.
                            Itse olen vaihdellut öljyt autoihini aina 5-10 tkm välein ja aina suodatin samalla. Itselläni ajo on suurimmaksi osaksi taajamapainotteista. Vaihdettu on aina täyssynteettiset, luokka 5W-40 yleensä ja suodatin aina original tai Bosch. Öljyiksi en ole ostanut kalliimpia tuotteita, koska vaihtoväli on noinkin maltillinen ja öljytilavuus iso (BMW:ssä), mutta aina olen merkkiöljyt ostanut. Yleensä Teboil Gold, koska hinta/laatusuhde on kohdallaan. Joskus suosin aikaisemmin Castrolia ja Valvolinea, mutta ne on jo selvästi arvokkaampaa tavaraa. Epäilen että näihin "merkittömiin" halpahallin öljyihin ei kannata sekaantua = Motox, Biltema olikohan joku Motoral jne...
                            Ei ole asenteesta, vaan ajattelin asian näin. 6l tilavuus+6kk ajettu 19000km+matka ajo = oletan öljyn olevan ihan kunnossa, joten jos jotain hajoaa niin hajoaisi se muutenkin. Castrol on öljymerkki
                            Mercedes Benz E -07
                            BMW 523i -96
                            Volvo v70t5 -99
                            Harley Davidson Electra Glide -00
                            Solifer SM -75

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7518
                              • Jyväshyvä

                              #44
                              Öljynvaihtoväli pitäisi olla suhteutettuna polttoaineenkulutukseen.
                              Nimittän sen useammin se öljy pitää suhteessa kilometreihin vaihtaa,
                              mitä enemmän se auto on rasituksen alla.
                              Enimmäkseen se öljy kuitenkin sotkeutuu ohivuodosta...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                #45
                                Originally posted by coupebemaristi View Post
                                Erikoinen asenne... :think No mutta halpojahan noi täydelliset moottoriremontit on, jos ei ole rahasta pulaa... Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka minulla rahaa olisikin niin en viitsisi alkaa pelaamaan venäläistä rulettia auton moottorin kustannuksella. Sekin jo vit***aa kun auto on korjaamolla ja joutuu tyytymään julkisiin kulkuvälineisiin, puhumattakaan sitten niistä kustannuksista.
                                Itse olen vaihdellut öljyt autoihini aina 5-10 tkm välein ja aina suodatin samalla. Itselläni ajo on suurimmaksi osaksi taajamapainotteista. Vaihdettu on aina täyssynteettiset, luokka 5W-40 yleensä ja suodatin aina original tai Bosch. Öljyiksi en ole ostanut kalliimpia tuotteita, koska vaihtoväli on noinkin maltillinen ja öljytilavuus iso (BMW:ssä), mutta aina olen merkkiöljyt ostanut. Yleensä Teboil Gold, koska hinta/laatusuhde on kohdallaan. Joskus suosin aikaisemmin Castrolia ja Valvolinea, mutta ne on jo selvästi arvokkaampaa tavaraa. Epäilen että näihin "merkittömiin" halpahallin öljyihin ei kannata sekaantua = Motox, Biltema olikohan joku Motoral jne...
                                Kurkkaapa sieltä purnukan takaa mitä kaikkia luokituksia Teboil / Castrol / Shell / Mobil / merkittömät litkut täyttää. Sekä valmistajien hyväksynnät että "standardien mukaiset" hyväksynnät eli API jne. Ne kertoo mielestäni eniten rasvasta.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎