Originally posted by T3
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
Originally posted by T3 View PostEi varmaan uskalla kertoa omia öljynvaihtovälejä, pidettäis todennäköisesti hulluna, jos sanoisin kuinka lyhyet ne on.
En koskaan yli 10000 kilometrin!///Matti @ Australia
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostMiksi et vaihda suodatinta joka kerta ?
Näin neuvoi myös alfarmerin opas, jos vaihtaa öljyä usein voi suodattimen vaihtaa joka toisella vaihtokerralla.
Comment
-
-
Minä pidän huolen, että omaan E90:iini vaihtuu öljyt vähintään kerran vuodessa. Kilsoja tulee noin 10-12tkm, josta suurin osa pätkäajoa. Vaihdan orkkissuodattimen myös joka kerta. Vaikka kone ei olisi moksiskaan 30tkm vaihtovälistä, niin onpahan joku syy saada se nosturille ja käydä autoa läpi alapuoleltakin. Lisäksi öljyä alkaa kulumaan 15tkm jälkeen, jos sitä ei ole vaihdettu.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Suurin syy pitkiin öljynvaihtoväleihin on valmistajien kilpailu huoltohinnoista. Moni autovalmistaja on palannut takaisin 15-20tkm vaihtoväleihin.
Labran tuloksista käy ilmi että tollainen 28tkm ajettu uudehkon auton öljy on jo pelkän rautahiukkasten takia liian hiovaa voidellakseen kunnolla.
Itse vaihdan 10-15tkm eikä tarvitse käyttää kalliimpia mahdollsiia öljyjäkään.F31 328i M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by juuhee View PostAutollani(318d vm09) on nyt ajettu 25000km ja huoltonäyttö näyttäisi että öljynvaihtoon on vielä 9000km!! Miten on tuon vaihtovälin kanssa onko liikaa? Vähän hirvittää ajaa noin paljon samoilla öljyillä. Miten käy pidemmän päälle,alkaako paikat kulumaan tuollaisella vaihtovälillä. Mitä porukka on tehnyt,onko ajettu vaan bemun huolto ohjelman mukaan pitkillä öljynvaihtoväleillä?
Eli onko huoleni aivan turha?
Itse olen vaihtanut 08 318d:iin vuoden välein ja aika ilkeän näköistä kuraa on jo silloinkin koneesta valunut.
Comment
-
-
isoR
Sotketaampa tännekkin oma näkemys.
Luulisin että nyky longlife öljyt ei ole ongelma moottorin "hyvälle" toiminnalle, vaan suodattimet, onko niitä kehitetty samaa vauhtia kuin noita öljyjä?
En ainakaan itse usko.
Omissa kulkineissa yleensä öljyn+suodattimen vaihto n. 8-10tkm, joskus kuitenkin vaihtanut syystä tai toisesta jo huomattavasti aiemmin, niin suodatin on jo saman näköinen, esim. 3tkm vs. 10tkm.
Comment
-
Originally posted by isoR View PostSotketaampa tännekkin oma näkemys.
Luulisin että nyky longlife öljyt ei ole ongelma moottorin "hyvälle" toiminnalle, vaan suodattimet, onko niitä kehitetty samaa vauhtia kuin noita öljyjä?
En ainakaan itse usko..
Suodattimissakin on eroja. Niitäkin vaan testataan aika harvoin. TArvikesuodattimen valmistajan luulisi tekevän suodattimesta enemmän läpäisevän kuin alkuperäinen ettei ainakaan tapahtuisi tukkeutumista.
Toisaalta jos ajatellaan nykymoottoreita jotka hädintuskin lämpeävät tarpeeksi -15- -20 lämpötiloissa niin kuinka paljon öljyn joukkoon kondensoituu vettä? Noilla vaihtoväleillä lienee melko paljon jos kylmäkausi on pitkä.
1.4l bensakonekkin tuottaa niin vähän hukkalämpöä että öljykorkin sisäpintaan muodostuu _vain talvisin_ "vesiöljymönjää"
Tuli mieleen että varmaan öljytilavuudellakin voidaan pelata kun puhutaan vaihtoväleistä. Melko paljon öljyä menee bemarin koneiseen verrattuna moniin muihin.Last edited by Tom1s; 09-12-2010, 14:56.F31 328i M-Sport
Comment
-
-
isoR
Originally posted by Tom1s View PostTArvikesuodattimen valmistajan luulisi tekevän suodattimesta enemmän läpäisevän kuin alkuperäinen ettei ainakaan tapahtuisi tukkeutumista.
Joskus vertailin kun sattu olemaan hyllyssä 2 erimerkkistä tarvikesuodatinta, toinen oli Bosch ja toista en kyllä muista. Bosch oli huomattavasti "avonaisemman" oloinen, Siis suodatin kangas huomattavasti harvemmalla taitoksella. Nämä siis näitä sisäpanos suotimia.
Voisi kuvitella avonaisemmassa olevan ehkä enemmän suodatin alaa käytössä, vrt. toinen jossa kankaan taitteet lähes kiinni toisissaan.
Comment
-
Huollontarpeenilmaisimen puolessa välissä tulee tehtyä väliöljynvaihto. Eli itse vaihtoväli on semmoinen 10000km. Vaikka autoissa pitää käyttää hienoja LL01-öljyjä, niin ei noihin pitkiin vaihtoväleihin ole mitään luottoa.
Jos tälläinen lopputulos on longlife vaihtovälillä mahdollista, niin ei paljoa naurata. http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=442387
Comment
-
-
Originally posted by N42fun View PostJos tälläinen lopputulos on longlife vaihtovälillä mahdollista, niin ei paljoa naurata. http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=442387
Tuossa koneessa on selvästi käytetty mineraaliöljyjä.
Jenkit jostain syystä on ihastuneet niihin.
Ja lopputulos on jotain tuonnäköistä, tosin ei nyt noin pahaa yleensä.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by isoR View PostJoskus vertailin kun sattu olemaan hyllyssä 2 erimerkkistä tarvikesuodatinta, toinen oli Bosch ja toista en kyllä muista. Bosch oli huomattavasti "avonaisemman" oloinen, Siis suodatin kangas huomattavasti harvemmalla taitoksella. Nämä siis näitä sisäpanos suotimia.
Voisi kuvitella avonaisemmassa olevan ehkä enemmän suodatin alaa käytössä, vrt. toinen jossa kankaan taitteet lähes kiinni toisissaan.
Ja noista tarvikesuodattimista sen verran että autonvalmistajan ostopolitiikasta johtuen, jonain päivänä se tarvikevalmistaja voi ollakin alkuperäinen ja päinvastoin.
Jos ajaa paljon pitkiä matkoja 100-300 km päivässä, niin uskoisin 30 tkm vaihtovälin olevan OK. Tosin lyhyemmästä vaihtovälistä ei ainakaan ole haittaa.
Jos spurttailee pääasiassalyhyitä matkoja, kosteus ei pääse haihtumaan ja keräytyy öljyyn. Kun saturaatiopiste on saavutettu, sitten kosteus tiivistyy vedeksi ja kaikkihan tietävät että vesi, öljy, teräs on aika huono kombinaatio. Varsinkin kun öljyt jäähtyy, kosteus tiivistyy vedeksi.
Jos tulee 20 tkm vuodessa ja kaikki sellaista 5-20 km päivässä vaihtaisin öljyt vähintään kerran vuodessa.Last edited by Shappire; 09-12-2010, 16:32.F11 530 xD LCI
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostNo tuskin on mahdollista jos on käytetty oikeita öljyjä ja vaihdettu niitä oikeaoopisesti.
Tuossa koneessa on selvästi käytetty mineraaliöljyjä.
Jenkit jostain syystä on ihastuneet niihin.
Ja lopputulos on jotain tuonnäköistä, tosin ei nyt noin pahaa yleensä.
Comment
-
Comment