Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7518
    • Jyväshyvä

    #46
    Originally posted by petrolhead View Post
    Kurkkaapa sieltä purnukan takaa mitä kaikkia luokituksia Teboil / Castrol / Shell / Mobil / merkittömät litkut täyttää. Sekä valmistajien hyväksynnät että "standardien mukaiset" hyväksynnät eli API jne. Ne kertoo mielestäni eniten rasvasta.
    Olen samoilla linjoilla. Jos sinne koneeseen kaataa litkua mitä valmistaja sinne vaatii, ja kone leipoo kiinni sen takia että öljy ei toiminutkaan tarkoitetulla tavalla niin kyllä öljyn valmistaja joutuu asiasta vastuuseen. Tietysti tämä on hankala toteennäyttää jollain ikivanhalla romulla, mutta niihinhän käy suunnillene kaikki teräketjuöljyyistä lähtien kun nykyään jo perusöljyt on ihan jotain muuta kuin 20 vuotta sitten...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Jolli
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 2556
      • Virolahti

      #47
      Sen mukaan mennään, mitä auto näyttää vaihtoväliksi, olisiko joku 20-25tkm.
      Öljynä Teboil Diamond Diesel 5W-40 ja OEM-suodatin käytössä. Hyväksynnät öljyllä:

      ACEA C3, A3/B3/B4; API SM, SL/CF; BMW Longlife -04; MB 229.51; VW 505.00 ja 505.01
      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
      PM tavoittaa, puhelimella ei.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #48
        Originally posted by Jolli View Post
        Sen mukaan mennään, mitä auto näyttää vaihtoväliksi, olisiko joku 20-25tkm.
        Öljynä Teboil Diamond Diesel 5W-40 ja OEM-suodatin käytössä. Hyväksynnät öljyllä:

        ACEA C3, A3/B3/B4; API SM, SL/CF; BMW Longlife -04; MB 229.51; VW 505.00 ja 505.01
        No toi on aika hyvää rasvaa jo. Eikä kallista.
        -Viimeksi kun ostin öljyä '98 autoon se maksoi 14,90€ / 4 litraa. "Merkitöntä" tavaraa jossa oli sama valmistajan hyväksyntä , kuin siinä jota ko auton merkkihuollot laskee hanasta ~20€/litra.. Ei ole vielä leiponut.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Hanza
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1931
          • Juvan Shell. Requiescat in pace

          #49
          Originally posted by petrolhead View Post
          No toi on aika hyvää rasvaa jo. Eikä kallista.
          -Viimeksi kun ostin öljyä '98 autoon se maksoi 14,90€ / 4 litraa. "Merkitöntä" tavaraa jossa oli sama valmistajan hyväksyntä , kuin siinä jota ko auton merkkihuollot laskee hanasta ~20€/litra.. Ei ole vielä leiponut.
          Huonoinkin öljy tällä hetkellä taitaa olla aika samoilla viivoilla, kun paras öljy vuonna -98.
          Ihan turhaan porukka ostelee noita 20€/l öljyjä niihin m20 ja m50 öljykirnuihin.
          Itsekkin lähinnä katson öljystä vain, että luokitukset kohdillaan ja kippaan koneeseen.

          Ämmään tuli kyllä laitettua Valvolinen 10w-60 öljyt. Tosin nekään eivät maksaneet edes 10€ litra.
          Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

          t: luft waffel

          "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

          Comment

          • pete81
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 2056
            • .........

            #50
            Öljyt tulee vaihdettua 10tkm tuohon E39:siin kun muutamalla vaihdolla vuodessa selviää, E46 taas vuoden välein kun tulee ajoa 5-8tkm vuodessa. Öljynä käyttänyt teboil diamond diesel öljyä E39:siin ja E46 teboil gold s, hintakin kun noilla öljyillä on vähän reilu 3e/litra. Suodattimen vaihdan joka kerta.

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              #51
              Teboilin diamondia ja goldia tulee kipattua kaikkiin vehkeisiin. Hinta/laatusuhde varmaankin paras mitä kaupasta saa.

              Jos auto on reilusti yli 10v vanha, niin se on ihan se ja sama mitä öljyä sinne kippaa kunhan luokitukset sopii. Ei se auto tiedä pyöriikö koneessa castrollin edge vai teboilin diamond. Josta jälkimmäisessä muuta reilusti halvempi hinta, mutta paremmat kylmäkäynnistysominaisuudet

              Comment

              • b mutteri kasa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1461
                • Area 03

                #52
                Siis mitä vittua.Mun täytyy todeta sitten että Sigun auton moottori on aivan paska,kun en ole siihen öljyjä vaihtanut 10-15 tkm välein?!?!?

                Itse vaihtanut kyseiseen autoon kaksi kertaa öljyt,59 tkm:ssä ja 87 tkm:ssä...nyt vaihdan seuraavaksi öljyt n.113 tkm:ssä

                Jos autonvalmistaja huolto-ohjelman mukaisesti antaa öljynvaihtoväliksi max.30 tkm,niin miksi täytytyisi vaihtaa aikaisemmin,jos kumminkin tuo 30 tkm täyttyy vuoden aikana?
                BMW F11 530 dA VOLL
                Carbon-schwarz Metallic

                BMW E30 325i Sport

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #53
                  No kyllä se vaan niin on, että öljynvaihtoväli on se helpoin tapa säästää huoltokuluissa. Kun huollosta toiseen on paljon matkaa, on auto halpa ylläpitää. Väittäisin, että tällä hetkellä ollaan siinä kalkkiviivoilla, milloin vielä pidentämällä väliä saataisiin jo tuhoa aikaiseksi. Ei sillä, etteikö öljy sitä kestäisi, mutta sinne öljyn mukaan tarttuu kuitenkin sitä paskaa ja ei se kaikki suodattimeen jää. Ainakin Long life mobilien jäljiltä 100tkm jälkeen alkaa koneesta löytymään ihan kunnon karstaa. Ei palotoiloista välttämättä, mutta sitä alkaa ilmestymään vähän sinne sun tänne. Jos venttiilikopan kannen nyppää pois saattaa sielläkin olla jo ihan selvää karstaa. Siitä ne nostajat ja muut osat sitten alkaa pikkuhiljaa tukkeutua. Mullakin on tänä talvena kylmäkäynistyksen yhteydessä alkanut kuuumaan hetken aikaa ihan pieni naputus, jota ei vielä viime talvena ollut. Täytyy vetästä fortet läpi ja vaihtaa useammin.

                  Skodan merkkihuollossa rinta-joupilla (ainakin Turussa) laittavat fortet öljynvaihdon yhteydessä koneeseen. Miksiköhän? No ei tartte arvailla. Se long life systeemi ei vaan toimi. Kukaan ei oo vielä keksinyt sellaista öljyä, joka taikoo epäpuhtaudet pois koneesta. Mitä pidempään ne paskat siellä kiertää sitä huonompaa se tekee. Uuden auton ostajallehan tämä on aivan yhdentekevää. Tuskin se sillä satkua enempää ajaa. Mulle on ihan yks lysti otanko yhden vai kaksi öljynvaihtoa / vuosi. Rahallisesti ei tunnu missään. Ei siitä juuri vaivaakaan oo. Noi laatuluokituksetkin taitaa osittain liittyä päästöihinkin. Ei olis mikään ihme, että joku öljy speksataan semmoseksi, että päästöt putoaa mahdollisimman paljon. Jollain perus magnatechillä taidan tuota omaani ajaa jatkossa. Vajassa olis kyllä vielä reilu lavallinen longlifeä...

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #54
                    Originally posted by Juppe View Post
                    No kyllä se vaan niin on, että öljynvaihtoväli on se helpoin tapa säästää huoltokuluissa. Kun huollosta toiseen on paljon matkaa, on auto halpa ylläpitää. Väittäisin, että tällä hetkellä ollaan siinä kalkkiviivoilla, milloin vielä pidentämällä väliä saataisiin jo tuhoa aikaiseksi. Ei sillä, etteikö öljy sitä kestäisi, mutta sinne öljyn mukaan tarttuu kuitenkin sitä paskaa ja ei se kaikki suodattimeen jää. Ainakin Long life mobilien jäljiltä 100tkm jälkeen alkaa koneesta löytymään ihan kunnon karstaa. Ei palotoiloista välttämättä, mutta sitä alkaa ilmestymään vähän sinne sun tänne. Jos venttiilikopan kannen nyppää pois saattaa sielläkin olla jo ihan selvää karstaa. Siitä ne nostajat ja muut osat sitten alkaa pikkuhiljaa tukkeutua. Mullakin on tänä talvena kylmäkäynistyksen yhteydessä alkanut kuuumaan hetken aikaa ihan pieni naputus, jota ei vielä viime talvena ollut. Täytyy vetästä fortet läpi ja vaihtaa useammin.

                    Skodan merkkihuollossa rinta-joupilla (ainakin Turussa) laittavat fortet öljynvaihdon yhteydessä koneeseen. Miksiköhän? No ei tartte arvailla. Se long life systeemi ei vaan toimi. Kukaan ei oo vielä keksinyt sellaista öljyä, joka taikoo epäpuhtaudet pois koneesta. Mitä pidempään ne paskat siellä kiertää sitä huonompaa se tekee. Uuden auton ostajallehan tämä on aivan yhdentekevää. Tuskin se sillä satkua enempää ajaa. Mulle on ihan yks lysti otanko yhden vai kaksi öljynvaihtoa / vuosi. Rahallisesti ei tunnu missään. Ei siitä juuri vaivaakaan oo. Noi laatuluokituksetkin taitaa osittain liittyä päästöihinkin. Ei olis mikään ihme, että joku öljy speksataan semmoseksi, että päästöt putoaa mahdollisimman paljon. Jollain perus magnatechillä taidan tuota omaani ajaa jatkossa. Vajassa olis kyllä vielä reilu lavallinen longlifeä...
                    Lyön viinapullosta vetoa että ne laittaa Fortea koska ovat vaan päättäneet myydä sitä , ja että Skodan (tehtaan-)huoltoselosteessa EI ole kohtaa "läträä moottoriöljyyn liuottimia".
                    Skodan huoltoselosteet ei ole tuttuja mutta VW/Seat/Audi kyllä.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Hanza
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1931
                      • Juvan Shell. Requiescat in pace

                      #55
                      Originally posted by b mutteri kasa View Post
                      Siis mitä vittua.Mun täytyy todeta sitten että Sigun auton moottori on aivan paska,kun en ole siihen öljyjä vaihtanut 10-15 tkm välein?!?!?

                      Itse vaihtanut kyseiseen autoon kaksi kertaa öljyt,59 tkm:ssä ja 87 tkm:ssä...nyt vaihdan seuraavaksi öljyt n.113 tkm:ssä

                      Jos autonvalmistaja huolto-ohjelman mukaisesti antaa öljynvaihtoväliksi max.30 tkm,niin miksi täytytyisi vaihtaa aikaisemmin,jos kumminkin tuo 30 tkm täyttyy vuoden aikana?
                      Olisi syytä kyllä lyhentää vaihtoväliä, kun ilmeisesti viritetty auto.
                      Taitaa öljyt käydä aika kuumana ainakin kesällä varsinkin, jos radalla satut vielä käymään.
                      Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                      t: luft waffel

                      "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #56
                        Lyön viinapullosta vetoa että ne laittaa Fortea koska ovat vaan päättäneet myydä sitä , ja että Skodan (tehtaan-)huoltoselosteessa EI ole kohtaa "läträä moottoriöljyyn liuottimia".
                        Skodan huoltoselosteet ei ole tuttuja mutta VW/Seat/Audi kyllä.
                        Turha tästä kinaamaan on alkaa, mutta näin tekevät ja väittävät ettei nostajia noihin juuri tartte em. syystä vaihtaa. Jos vag puolen pelit on sulle tuttuja niin ootko joskus kuullu 5cyl transportterista, joka ei kävisi kuin talbotti jos mittarissa on yli 100tkm. Nostajat niissäkin menee jumiin ja räpsytys tyhjäkäynnillä ihan kaameeta. Edes 400tkm ajettu hiace ei pääse lähellekkään samaa.

                        Viimeksi, kun tein kunnon fortekäsittelyn omaan autooni oli mukaan tarttunut aikamoinen määrä paskaa. Silloin kyseessä oli alle 100tkm ajettu M54B25 kone. Laskin vanhat öljyt ulos. Laitoin tilalle täyssynteettistä delvaccia jonka sekaan kippasin fortet. Annoin käydä 45min ja laskin ulos. Öljyt olivat aivan mustat. Mustemmat, kuin ne 20tkm ajetut, jotka laskin pihalle koneesta ennen käsittelyä. Kaikki tuokin paska olis edelleen koneessa, jos en olisi fortea sinne vetänyt. Ei se mitään taikoja tee, mutta putsaa kyllä hyvin. Jatkossakin aion käyttää.

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #57
                          Itse suhtaudun hieman varauksella tuohon forte-käsittelyyn. Kyllä, se on hyvä aine ja se saa paskan liikkeelle, mutta ennen kaikkea on syytä huomioida auton kunto. Jos sillä on päästelty reilu 200 tkm 30 tkm huoltoväleillä, niin on hyvä todennäköisyys, että kone on kerännyt melko runsaasti karstaa. Karstaa, joka lähtee sitten sen käsittelyn yhteydessä liikkeelle, mutta joka ei heti öljynvaihdon yhteydessä poistu kierrosta. Vähintään ainakin saa tehdä seuraavan öljynvaihdon max. 1000 km jälkeen. Melkeinpä irrottaisin öljypohjan ennen forte-käsittelyä ja tutkisin, että paljonko sitä karstaa koneessa oikeastaan on. Ei se koko totuutta kerro, mutta jos öljypohja on jo helvetinmoisessa karstassa, niin on myös venttiilikoppakin jne. Eli tarkkuutta tuohonkin hommaan.

                          Edelliseen liittyen, jotkut ovat käyttäneet forten sijasta polttoöljyä kyseisessä putsausoperaatiossa. Tämän fiksuutta en osaa sanoa, mutta kuulemma toimii yhtälailla.

                          Öljynvaihtoväleistä kommentoisin vielä sen verran, että on mielestäni fiksua ainakin puolittaa se 30 tkm vaihtoväli, koska se on koneelle parempaa ja silloin ei tarvitse välttämättä käyttää niitä kalleimpia öljyjäkään. Esim. Castrol Magnatec on erittäin pätevä öljy 10 tkm vaihtoväliin. Turhaan sinne mitään Edgeä tunkee, kun siitä ei ole mitään käytännön hyötyä. Ja öljythän kannattaa itse vaihtaa, koska se on helppoa ja halpaa. Jäteöljyjen hävittäminenkin on helppoa, kun ongelmajätekeskus ne ilmaiseksi ottaa vastaan.

                          Comment

                          • coupebemaristi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 220
                            • 03

                            #58
                            Originally posted by Juppe View Post
                            Turha tästä kinaamaan on alkaa, mutta näin tekevät ja väittävät ettei nostajia noihin juuri tartte em. syystä vaihtaa. Jos vag puolen pelit on sulle tuttuja niin ootko joskus kuullu 5cyl transportterista, joka ei kävisi kuin talbotti jos mittarissa on yli 100tkm. Nostajat niissäkin menee jumiin ja räpsytys tyhjäkäynnillä ihan kaameeta. Edes 400tkm ajettu hiace ei pääse lähellekkään samaa.

                            Viimeksi, kun tein kunnon fortekäsittelyn omaan autooni oli mukaan tarttunut aikamoinen määrä paskaa. Silloin kyseessä oli alle 100tkm ajettu M54B25 kone. Laskin vanhat öljyt ulos. Laitoin tilalle täyssynteettistä delvaccia jonka sekaan kippasin fortet. Annoin käydä 45min ja laskin ulos. Öljyt olivat aivan mustat. Mustemmat, kuin ne 20tkm ajetut, jotka laskin pihalle koneesta ennen käsittelyä. Kaikki tuokin paska olis edelleen koneessa, jos en olisi fortea sinne vetänyt. Ei se mitään taikoja tee, mutta putsaa kyllä hyvin. Jatkossakin aion käyttää.

                            Onko öljynkulutus alkanut tai lisääntynyt tämän forte-käsittelyn myötä? Laita vaikka linkkiä tuotteeseen jota olet käyttänyt, että tietää minkälaista pulloa hakea kaupasta. Tosin epäilyttää kaataa noihin vanhoihin autoihin tuollaisia mömmöjä... :think Voipi tulla enemmän ongelmia kuin hyötyjä... :think
                            E30 325 iX -90 touring
                            Vw Passat 1.8 T -01
                            Ex BMW:t
                            E36 320 i -92 coupe
                            E36 328 i -95 coupe
                            E36 325 iA -94 sedan
                            E34 520 i 24V -95 touring
                            E34 540 iA -94 sedan
                            E39 525 TDS -98 touring

                            Originally posted by TareJR
                            Mutta ite oon ollu tyytyväinen autoon ja tälleen harmitaa vaa se että noi ei olle oikealla keski jaolla noi vanteet.

                            Comment

                            • coupebemaristi
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 220
                              • 03

                              #59
                              Originally posted by Micce///M View Post
                              Teboilin diamondia ja goldia tulee kipattua kaikkiin vehkeisiin. Hinta/laatusuhde varmaankin paras mitä kaupasta saa.

                              Samaa mieltä, itselläni toiminut nämä litkut jo useammassa autossa hyvällä menestyksellä! Ja köyhän lompakko kiittää.
                              E30 325 iX -90 touring
                              Vw Passat 1.8 T -01
                              Ex BMW:t
                              E36 320 i -92 coupe
                              E36 328 i -95 coupe
                              E36 325 iA -94 sedan
                              E34 520 i 24V -95 touring
                              E34 540 iA -94 sedan
                              E39 525 TDS -98 touring

                              Originally posted by TareJR
                              Mutta ite oon ollu tyytyväinen autoon ja tälleen harmitaa vaa se että noi ei olle oikealla keski jaolla noi vanteet.

                              Comment

                              • Vecara
                                BTCF Member
                                • Jul 2003
                                • 342
                                • Rovaniemi

                                #60
                                Itselläni sigun mukainen 330d, jolla on nyt ajettu 245tkm ja on ns. tuontiauto.

                                Autoon oli Saksan päässä käytetty longlife-ohjelmaa, joten öljyt oli vaihdatettu vaihtelevasti 15-25tkm vaihtovälillä.

                                Itse ajelin ensimmäisen vuoden kalliimmilla öljyillä (Castrol Edge) ja vaihtelin ne 15-20tkm:n välein.

                                Viime vuonna, kun vuosittainen ajosuorite lähes puolittui, olen vaihtanut öljyt noin 10tkm:n välein ja samalla vaihdoin öljyt luokkaa halvempiin, mutta kuitenkin vaatimukset täyttäviin Shell Helix Ultra 5w40:iin.

                                Kaikissa tapauksissa öljyt ovat vaihtuneet moottoriin vähintään vuoden välein ja suodattimet vaihtuvat samalla.
                                ** S203 C250 CDI 4Matic ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎