Originally posted by petrolhead
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
-
-
Sen mukaan mennään, mitä auto näyttää vaihtoväliksi, olisiko joku 20-25tkm.
Öljynä Teboil Diamond Diesel 5W-40 ja OEM-suodatin käytössä. Hyväksynnät öljyllä:
ACEA C3, A3/B3/B4; API SM, SL/CF; BMW Longlife -04; MB 229.51; VW 505.00 ja 505.01Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-
Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
PM tavoittaa, puhelimella ei.
Comment
-
-
Originally posted by Jolli View PostSen mukaan mennään, mitä auto näyttää vaihtoväliksi, olisiko joku 20-25tkm.
Öljynä Teboil Diamond Diesel 5W-40 ja OEM-suodatin käytössä. Hyväksynnät öljyllä:
ACEA C3, A3/B3/B4; API SM, SL/CF; BMW Longlife -04; MB 229.51; VW 505.00 ja 505.01
-Viimeksi kun ostin öljyä '98 autoon se maksoi 14,90€ / 4 litraa. "Merkitöntä" tavaraa jossa oli sama valmistajan hyväksyntä , kuin siinä jota ko auton merkkihuollot laskee hanasta ~20€/litra.. Ei ole vielä leiponut.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostNo toi on aika hyvää rasvaa jo. Eikä kallista.
-Viimeksi kun ostin öljyä '98 autoon se maksoi 14,90€ / 4 litraa. "Merkitöntä" tavaraa jossa oli sama valmistajan hyväksyntä , kuin siinä jota ko auton merkkihuollot laskee hanasta ~20€/litra.. Ei ole vielä leiponut.
Ihan turhaan porukka ostelee noita 20€/l öljyjä niihin m20 ja m50 öljykirnuihin.
Itsekkin lähinnä katson öljystä vain, että luokitukset kohdillaan ja kippaan koneeseen.
Ämmään tuli kyllä laitettua Valvolinen 10w-60 öljyt. Tosin nekään eivät maksaneet edes 10€ litra.Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta
t: luft waffel
"Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"
Comment
-
-
Öljyt tulee vaihdettua 10tkm tuohon E39:siin kun muutamalla vaihdolla vuodessa selviää, E46 taas vuoden välein kun tulee ajoa 5-8tkm vuodessa. Öljynä käyttänyt teboil diamond diesel öljyä E39:siin ja E46 teboil gold s, hintakin kun noilla öljyillä on vähän reilu 3e/litra. Suodattimen vaihdan joka kerta.
Comment
-
-
Teboilin diamondia ja goldia tulee kipattua kaikkiin vehkeisiin. Hinta/laatusuhde varmaankin paras mitä kaupasta saa.
Jos auto on reilusti yli 10v vanha, niin se on ihan se ja sama mitä öljyä sinne kippaa kunhan luokitukset sopii. Ei se auto tiedä pyöriikö koneessa castrollin edge vai teboilin diamond. Josta jälkimmäisessä muuta reilusti halvempi hinta, mutta paremmat kylmäkäynnistysominaisuudet
Comment
-
-
Siis mitä vittua.Mun täytyy todeta sitten että Sigun auton moottori on aivan paska,kun en ole siihen öljyjä vaihtanut 10-15 tkm välein?!?!?
Itse vaihtanut kyseiseen autoon kaksi kertaa öljyt,59 tkm:ssä ja 87 tkm:ssä...nyt vaihdan seuraavaksi öljyt n.113 tkm:ssä
Jos autonvalmistaja huolto-ohjelman mukaisesti antaa öljynvaihtoväliksi max.30 tkm,niin miksi täytytyisi vaihtaa aikaisemmin,jos kumminkin tuo 30 tkm täyttyy vuoden aikana?BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
-
No kyllä se vaan niin on, että öljynvaihtoväli on se helpoin tapa säästää huoltokuluissa. Kun huollosta toiseen on paljon matkaa, on auto halpa ylläpitää. Väittäisin, että tällä hetkellä ollaan siinä kalkkiviivoilla, milloin vielä pidentämällä väliä saataisiin jo tuhoa aikaiseksi. Ei sillä, etteikö öljy sitä kestäisi, mutta sinne öljyn mukaan tarttuu kuitenkin sitä paskaa ja ei se kaikki suodattimeen jää. Ainakin Long life mobilien jäljiltä 100tkm jälkeen alkaa koneesta löytymään ihan kunnon karstaa. Ei palotoiloista välttämättä, mutta sitä alkaa ilmestymään vähän sinne sun tänne. Jos venttiilikopan kannen nyppää pois saattaa sielläkin olla jo ihan selvää karstaa. Siitä ne nostajat ja muut osat sitten alkaa pikkuhiljaa tukkeutua. Mullakin on tänä talvena kylmäkäynistyksen yhteydessä alkanut kuuumaan hetken aikaa ihan pieni naputus, jota ei vielä viime talvena ollut. Täytyy vetästä fortet läpi ja vaihtaa useammin.
Skodan merkkihuollossa rinta-joupilla (ainakin Turussa) laittavat fortet öljynvaihdon yhteydessä koneeseen. Miksiköhän? No ei tartte arvailla. Se long life systeemi ei vaan toimi. Kukaan ei oo vielä keksinyt sellaista öljyä, joka taikoo epäpuhtaudet pois koneesta. Mitä pidempään ne paskat siellä kiertää sitä huonompaa se tekee. Uuden auton ostajallehan tämä on aivan yhdentekevää. Tuskin se sillä satkua enempää ajaa. Mulle on ihan yks lysti otanko yhden vai kaksi öljynvaihtoa / vuosi. Rahallisesti ei tunnu missään. Ei siitä juuri vaivaakaan oo. Noi laatuluokituksetkin taitaa osittain liittyä päästöihinkin. Ei olis mikään ihme, että joku öljy speksataan semmoseksi, että päästöt putoaa mahdollisimman paljon. Jollain perus magnatechillä taidan tuota omaani ajaa jatkossa. Vajassa olis kyllä vielä reilu lavallinen longlifeä...
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostNo kyllä se vaan niin on, että öljynvaihtoväli on se helpoin tapa säästää huoltokuluissa. Kun huollosta toiseen on paljon matkaa, on auto halpa ylläpitää. Väittäisin, että tällä hetkellä ollaan siinä kalkkiviivoilla, milloin vielä pidentämällä väliä saataisiin jo tuhoa aikaiseksi. Ei sillä, etteikö öljy sitä kestäisi, mutta sinne öljyn mukaan tarttuu kuitenkin sitä paskaa ja ei se kaikki suodattimeen jää. Ainakin Long life mobilien jäljiltä 100tkm jälkeen alkaa koneesta löytymään ihan kunnon karstaa. Ei palotoiloista välttämättä, mutta sitä alkaa ilmestymään vähän sinne sun tänne. Jos venttiilikopan kannen nyppää pois saattaa sielläkin olla jo ihan selvää karstaa. Siitä ne nostajat ja muut osat sitten alkaa pikkuhiljaa tukkeutua. Mullakin on tänä talvena kylmäkäynistyksen yhteydessä alkanut kuuumaan hetken aikaa ihan pieni naputus, jota ei vielä viime talvena ollut. Täytyy vetästä fortet läpi ja vaihtaa useammin.
Skodan merkkihuollossa rinta-joupilla (ainakin Turussa) laittavat fortet öljynvaihdon yhteydessä koneeseen. Miksiköhän? No ei tartte arvailla. Se long life systeemi ei vaan toimi. Kukaan ei oo vielä keksinyt sellaista öljyä, joka taikoo epäpuhtaudet pois koneesta. Mitä pidempään ne paskat siellä kiertää sitä huonompaa se tekee. Uuden auton ostajallehan tämä on aivan yhdentekevää. Tuskin se sillä satkua enempää ajaa. Mulle on ihan yks lysti otanko yhden vai kaksi öljynvaihtoa / vuosi. Rahallisesti ei tunnu missään. Ei siitä juuri vaivaakaan oo. Noi laatuluokituksetkin taitaa osittain liittyä päästöihinkin. Ei olis mikään ihme, että joku öljy speksataan semmoseksi, että päästöt putoaa mahdollisimman paljon. Jollain perus magnatechillä taidan tuota omaani ajaa jatkossa. Vajassa olis kyllä vielä reilu lavallinen longlifeä...
Skodan huoltoselosteet ei ole tuttuja mutta VW/Seat/Audi kyllä.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by b mutteri kasa View PostSiis mitä vittua.Mun täytyy todeta sitten että Sigun auton moottori on aivan paska,kun en ole siihen öljyjä vaihtanut 10-15 tkm välein?!?!?
Itse vaihtanut kyseiseen autoon kaksi kertaa öljyt,59 tkm:ssä ja 87 tkm:ssä...nyt vaihdan seuraavaksi öljyt n.113 tkm:ssä
Jos autonvalmistaja huolto-ohjelman mukaisesti antaa öljynvaihtoväliksi max.30 tkm,niin miksi täytytyisi vaihtaa aikaisemmin,jos kumminkin tuo 30 tkm täyttyy vuoden aikana?
Taitaa öljyt käydä aika kuumana ainakin kesällä varsinkin, jos radalla satut vielä käymään.Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta
t: luft waffel
"Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"
Comment
-
-
Lyön viinapullosta vetoa että ne laittaa Fortea koska ovat vaan päättäneet myydä sitä , ja että Skodan (tehtaan-)huoltoselosteessa EI ole kohtaa "läträä moottoriöljyyn liuottimia".
Skodan huoltoselosteet ei ole tuttuja mutta VW/Seat/Audi kyllä.
Viimeksi, kun tein kunnon fortekäsittelyn omaan autooni oli mukaan tarttunut aikamoinen määrä paskaa. Silloin kyseessä oli alle 100tkm ajettu M54B25 kone. Laskin vanhat öljyt ulos. Laitoin tilalle täyssynteettistä delvaccia jonka sekaan kippasin fortet. Annoin käydä 45min ja laskin ulos. Öljyt olivat aivan mustat. Mustemmat, kuin ne 20tkm ajetut, jotka laskin pihalle koneesta ennen käsittelyä. Kaikki tuokin paska olis edelleen koneessa, jos en olisi fortea sinne vetänyt. Ei se mitään taikoja tee, mutta putsaa kyllä hyvin. Jatkossakin aion käyttää.
Comment
-
-
Itse suhtaudun hieman varauksella tuohon forte-käsittelyyn. Kyllä, se on hyvä aine ja se saa paskan liikkeelle, mutta ennen kaikkea on syytä huomioida auton kunto. Jos sillä on päästelty reilu 200 tkm 30 tkm huoltoväleillä, niin on hyvä todennäköisyys, että kone on kerännyt melko runsaasti karstaa. Karstaa, joka lähtee sitten sen käsittelyn yhteydessä liikkeelle, mutta joka ei heti öljynvaihdon yhteydessä poistu kierrosta. Vähintään ainakin saa tehdä seuraavan öljynvaihdon max. 1000 km jälkeen. Melkeinpä irrottaisin öljypohjan ennen forte-käsittelyä ja tutkisin, että paljonko sitä karstaa koneessa oikeastaan on. Ei se koko totuutta kerro, mutta jos öljypohja on jo helvetinmoisessa karstassa, niin on myös venttiilikoppakin jne. Eli tarkkuutta tuohonkin hommaan.
Edelliseen liittyen, jotkut ovat käyttäneet forten sijasta polttoöljyä kyseisessä putsausoperaatiossa. Tämän fiksuutta en osaa sanoa, mutta kuulemma toimii yhtälailla.
Öljynvaihtoväleistä kommentoisin vielä sen verran, että on mielestäni fiksua ainakin puolittaa se 30 tkm vaihtoväli, koska se on koneelle parempaa ja silloin ei tarvitse välttämättä käyttää niitä kalleimpia öljyjäkään. Esim. Castrol Magnatec on erittäin pätevä öljy 10 tkm vaihtoväliin. Turhaan sinne mitään Edgeä tunkee, kun siitä ei ole mitään käytännön hyötyä. Ja öljythän kannattaa itse vaihtaa, koska se on helppoa ja halpaa. Jäteöljyjen hävittäminenkin on helppoa, kun ongelmajätekeskus ne ilmaiseksi ottaa vastaan.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostTurha tästä kinaamaan on alkaa, mutta näin tekevät ja väittävät ettei nostajia noihin juuri tartte em. syystä vaihtaa. Jos vag puolen pelit on sulle tuttuja niin ootko joskus kuullu 5cyl transportterista, joka ei kävisi kuin talbotti jos mittarissa on yli 100tkm. Nostajat niissäkin menee jumiin ja räpsytys tyhjäkäynnillä ihan kaameeta. Edes 400tkm ajettu hiace ei pääse lähellekkään samaa.
Viimeksi, kun tein kunnon fortekäsittelyn omaan autooni oli mukaan tarttunut aikamoinen määrä paskaa. Silloin kyseessä oli alle 100tkm ajettu M54B25 kone. Laskin vanhat öljyt ulos. Laitoin tilalle täyssynteettistä delvaccia jonka sekaan kippasin fortet. Annoin käydä 45min ja laskin ulos. Öljyt olivat aivan mustat. Mustemmat, kuin ne 20tkm ajetut, jotka laskin pihalle koneesta ennen käsittelyä. Kaikki tuokin paska olis edelleen koneessa, jos en olisi fortea sinne vetänyt. Ei se mitään taikoja tee, mutta putsaa kyllä hyvin. Jatkossakin aion käyttää.
Onko öljynkulutus alkanut tai lisääntynyt tämän forte-käsittelyn myötä? Laita vaikka linkkiä tuotteeseen jota olet käyttänyt, että tietää minkälaista pulloa hakea kaupasta. Tosin epäilyttää kaataa noihin vanhoihin autoihin tuollaisia mömmöjä... :think Voipi tulla enemmän ongelmia kuin hyötyjä... :thinkE30 325 iX -90 touring
Vw Passat 1.8 T -01
Ex BMW:t
E36 320 i -92 coupe
E36 328 i -95 coupe
E36 325 iA -94 sedan
E34 520 i 24V -95 touring
E34 540 iA -94 sedan
E39 525 TDS -98 touring
Originally posted by TareJRMutta ite oon ollu tyytyväinen autoon ja tälleen harmitaa vaa se että noi ei olle oikealla keski jaolla noi vanteet.
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostTeboilin diamondia ja goldia tulee kipattua kaikkiin vehkeisiin. Hinta/laatusuhde varmaankin paras mitä kaupasta saa.
Samaa mieltä, itselläni toiminut nämä litkut jo useammassa autossa hyvällä menestyksellä! Ja köyhän lompakko kiittää.E30 325 iX -90 touring
Vw Passat 1.8 T -01
Ex BMW:t
E36 320 i -92 coupe
E36 328 i -95 coupe
E36 325 iA -94 sedan
E34 520 i 24V -95 touring
E34 540 iA -94 sedan
E39 525 TDS -98 touring
Originally posted by TareJRMutta ite oon ollu tyytyväinen autoon ja tälleen harmitaa vaa se että noi ei olle oikealla keski jaolla noi vanteet.
Comment
-
-
Itselläni sigun mukainen 330d, jolla on nyt ajettu 245tkm ja on ns. tuontiauto.
Autoon oli Saksan päässä käytetty longlife-ohjelmaa, joten öljyt oli vaihdatettu vaihtelevasti 15-25tkm vaihtovälillä.
Itse ajelin ensimmäisen vuoden kalliimmilla öljyillä (Castrol Edge) ja vaihtelin ne 15-20tkm:n välein.
Viime vuonna, kun vuosittainen ajosuorite lähes puolittui, olen vaihtanut öljyt noin 10tkm:n välein ja samalla vaihdoin öljyt luokkaa halvempiin, mutta kuitenkin vaatimukset täyttäviin Shell Helix Ultra 5w40:iin.
Kaikissa tapauksissa öljyt ovat vaihtuneet moottoriin vähintään vuoden välein ja suodattimet vaihtuvat samalla.** S203 C250 CDI 4Matic ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **
Comment
-
Comment