Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #76
    Kun on kerran tällainen gallup-tyylinen täysin turha aihe, lienee juuri oikea paikka todeta omiakin kokemuksia.

    Entisen omistajan laittamat törkykalliit edge 10w-60 meni vaihtoon reilusti alle kymppitonnin, kun menivät kesäkuumalla niin vedeksi että alkoi nostajat hieman naputtelemaan. Sen siitä saa kun käyttää tuollaisia väkisin laaja-alaisiksi venytettyjä öljyjä, ei ne pidä viskositeettiaan. Nyt kelpaakin ajella halvalla diamondilla seuraavat 15tkm

    Öljynvaihto ja -valinta on kyllä taatusti koko autoiluun liittyvistä asioista eniten tunteisiin perustuva juttu. Pääasia se kai sitten on että saa hyvän mielen.

    Kaikenlaisia myyttejäkin tuntuu olevan, kun kuvitellaan että nykyiset ja vanhat koneet on jotenkin mullistavasti erilaisia tai öljyn kehityksessä olis tehty jotain mullistavia edistysaskeleita juuri lähiaikoina.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #77
      Originally posted by r.w. View Post
      Eli Long Life öljyillä sitä irtoavaa paskaa sitten kuitenkin kertyy, vai mitä tästä pitäisi ajatella? Jos/kun sitä paskaa koneessa on, niin onko todennäköisempää, että Forte pesee siihen liukenevat epäpuhtaudet pois, vaiko irroittaa jotain kovia karstamöykkyjä, jotka tukkivat suodattimen, öljysihdin ja tuhoavat laakerit? Eivätkö ne kokkareet voi irrota myös normiöljyillä normiajossa ja onko suotavaa, että tuollaisia kokkareita moottoriin ylipäätään kertyy?
      Kautta aikojen on tullut konerikkoja kun on ajettu tolkuttoman pitkään samoilla öljyillä ja vaihdettu uudet jotka ovat liuoittaneet koneeseen kertyneet nokijäämät liikenteeseen ja tukkineet kaikki paikat/ ajettu öljyillä jotka liuottavat huonosti nokea ja vaihdettu nokea paremmin liuoittavaan öljyyn. ts parempaan, synteettiseen/ dieselille lisäaineistettuun.

      Eli pääasia olisi estää koneen sisäisen karstan muodostuminen riittävän lyhyillä öljynvaihtoväleillä, oikeissa olosuhteissa öljyillä voi ajaa 50tkm mutta öljyt voivat olla vaihtokunnossa alle 10tkm ajolla.

      Öljystä näkee kun se ei enää pysty liuottamaan nokea enempää, muuttuu mustaksi paskaksi joka sotkee kaikki paikat, asiallisessa kunnossa oleva öljy vaikka mustaa onkin pitää noen sisässään ja pyyhkäisemällä öljy pois pinnasta tulee puhdas, liika nokisessa öljystä jää nokea pinnalle.

      Sitten kun moottorista tulee pihalle tuota mustaa paskaa kannattaa suosiolla lyhentää öljynvaihtoväliä, ei se nokikarsta kovin äkkiä mitään vahinkoa saa aikaiseksi mutta samanlaisilla öljynvaihtoväleillä sitä kertyy pikkuhiljaa jokapaikkaan ja ainakin hydrauliset välyksentasaimet ovat äkkiä vaihtokunnossa ja jossain vaiheessa öljynkierto kanteen alkaa huononemaan yms.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #78
        Originally posted by Cell View Post
        Kaikenlaisia myyttejäkin tuntuu olevan, kun kuvitellaan että nykyiset ja vanhat koneet on jotenkin mullistavasti erilaisia tai öljyn kehityksessä olis tehty jotain mullistavia edistysaskeleita juuri lähiaikoina.
        Joo, harvassa on tapaukset joissa moottoriin ei kävisi ihan tavallinen 10W30 mineraaliöljy, ja jos ei käy niin moottori on kyllä suunniteltu jollain tavalla käteen. Kylmissä olosuhteissa tietysti notkeampi öljy on parempi....

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #79
          Originally posted by naukkis View Post
          Eli pääasia olisi estää koneen sisäisen karstan muodostuminen riittävän lyhyillä öljynvaihtoväleillä, oikeissa olosuhteissa öljyillä voi ajaa 50tkm mutta öljyt voivat olla vaihtokunnossa alle 10tkm ajolla.
          Otetaan vielä ton lisäksi erikseen hapettuminen, josta aiheutuu pikimäistä mustaa lietettä. Olen nähnyt VAG 1,8t koneen öljypumpun, joka oli imaissut sisäänsä tuota tervaa niin paljon ettei se jaksanut enää imeä öljyä lainkaan -> ÖP 0bar. Öljypohjassa oli muutaman sentin paksuinen patja tuota paskaa.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #80
            Originally posted by Cell View Post
            Otetaan vielä ton lisäksi erikseen hapettuminen, josta aiheutuu pikimäistä mustaa lietettä. Olen nähnyt VAG 1,8t koneen öljypumpun, joka oli imaissut sisäänsä tuota tervaa niin paljon ettei se jaksanut enää imeä öljyä lainkaan -> ÖP 0bar. Öljypohjassa oli muutaman sentin paksuinen patja tuota paskaa.
            Niin siis öljyn palaessa itsessään on syntyvä noki sitkeämpää kuin bensan palojätteissä johtuen öljyn pidemmistä molekyyliketjuista. Nykymoottorissa ei öljy pääse palamaan juuri muualla kuin männänrengasurissa ja long-life öljythän ovat sangen kapealla viskositeetti-indeksillä jotta öljy virtaisi hyvin rengasurissa eikä turhanpäiten palaisi. Turbomoottori jossa vähän ahtoja nostettu ja käytetty jotain markkinavalo laaja-viskositeettistä öljyä(5w-50, 10W-60) voi hyvinkin hapettaa öljynsä nopeasti, ei välttämättä tule mieleen ensimmäisenä lastutetulla turbovag:llakaan kun tehdas kuitenkin mainostaa noita long-life öljynvaihtovälejään ja öljykin on vaihdettu parempaan(laajemman viskositeeti-indeksin omaavaan...)

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #81
              Originally posted by r.w. View Post
              Eli Long Life öljyillä sitä irtoavaa paskaa sitten kuitenkin kertyy, vai mitä tästä pitäisi ajatella? Jos/kun sitä paskaa koneessa on, niin onko todennäköisempää, että Forte pesee siihen liukenevat epäpuhtaudet pois, vaiko irroittaa jotain kovia karstamöykkyjä, jotka tukkivat suodattimen, öljysihdin ja tuhoavat laakerit? Eivätkö ne kokkareet voi irrota myös normiöljyillä normiajossa ja onko suotavaa, että tuollaisia kokkareita moottoriin ylipäätään kertyy?
              Tokihan ne kattilat karstoittuu kuten ennenkin. Ja kerää kylmälimaa joka joskus muuttuu sellaisiksi koviksi sissijuuston paloiksi.

              Eikä siellä välttämättä mitään tuhoa tule jos öljysihti tukkeutuu. Käyntiääni on sen verta vasaroiva ja kun öljykannun kuva loimottaa mittarissa niin ei sillä kukaan tervejärkinen ajele.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #82
                Ei siis ollut varsinaisesta palamisesta kyse, vaan kemiallisesta hapettumisesta joka kiihtyy esimerkiksi lämpötilan vaikutuksesta.

                Nyt kun ei ole lähdettä mistä tarkistaa, pitää repiä hatusta että syyt on perusöljyn epästabiileissa hiilivedyissä (synteettiset on rakenteeltaan paljon stabiilimpia -> korkeampi lämpötilankesto) ja happamissa palokaasukondensseissa (esim. NOx + kosteus = typpihappo). Tuosta sitten aiheutuu parin mutkan kautta polymeroitumista, jolloin alkaa juurikin löytyä semmoista marmeladia. Nyt kun muistellaan niin lisätään vielä että öljyn kunnonvalvontaa voidaankin perustaa sen ph:n mittaukseen, koska varsinaiset kokkareet jää suodattimeen mutta ph alkaa karata lapasesta kun hapettumista estävät ainesosat on "kulunut loppuun".

                Eli, laihaseosmoottoreissa nopeampaa (enemmän NOxia), toisaalta korkean öljynlämmön omaavissa nopeampaa, sekä vielä mineraaliöljyillä nopeampaa. Toivottavasti ei mennyt paljoa metsään, joku korjatkoon tarpeellisilta osin :think

                Juuri tämä hapettuminen siis aiheutti tuon tutun VAG:n korjaamoreissun, ja korjaamopäällikön puheiden perusteella ei ollut yksittäistapaus vaikkei jokapäiväistäkään. Tuossa koneessa oli käytetty longlife-vaihtovälejä, ei käytetä enää. Olettaisin myös että juuri se töhnäpaska mitä venakopan altakin yleensä löytyy, on juuri hapettumisen seurauksena tullutta "marmeladia".
                Last edited by Cell; 14-12-2010, 17:51.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #83
                  Originally posted by Cell View Post
                  Ei siis ollut varsinaisesta palamisesta kyse, vaan kemiallisesta hapettumisesta joka kiihtyy esimerkiksi lämpötilan vaikutuksesta.

                  Nyt kun ei ole lähdettä mistä tarkistaa, pitää repiä hatusta että syyt on perusöljyn epästabiileissa hiilivedyissä (synteettiset on rakenteeltaan paljon stabiilimpia -> korkeampi lämpötilankesto) ja happamissa palokaasukondensseissa (esim. NOx + kosteus = typpihappo). Tuosta sitten aiheutuu parin mutkan kautta polymeroitumista, jolloin alkaa juurikin löytyä semmoista marmeladia. Nyt kun muistellaan niin lisätään vielä että öljyn kunnonvalvontaa voidaankin perustaa sen ph:n mittaukseen, koska varsinaiset kokkareet jää suodattimeen mutta ph alkaa karata lapasesta kun hapettumista estävät ainesosat on "kulunut loppuun".

                  Eli, laihaseosmoottoreissa nopeampaa (enemmän NOxia), toisaalta korkean öljynlämmön omaavissa nopeampaa, sekä vielä mineraaliöljyillä nopeampaa. Toivottavasti ei mennyt paljoa metsään, joku korjatkoon tarpeellisilta osin :think
                  Nii. Tai sitten enempää miettimättä asiaan liittyvää hiukkasfysiikkaa ja alkemiaa , valuttaa ne rasvat+mahdolliset shitit (joita on tai ei ole joukossa) pihalle vähän tiheämmin kuin tehdas kehottaa. Itse tehtynä melko ilmaista.

                  Käyttöropposeen olen tehnyt abaut niin että aikaistan vaihtoa aina sen verran että ratapäiville on tuoreet öljyt kiukaassa.
                  Last edited by petrolhead; 14-12-2010, 17:54.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • r.w.
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 2510
                    • Länsirannikko

                    #84
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Tokihan ne kattilat karstoittuu kuten ennenkin. Ja kerää kylmälimaa joka joskus muuttuu sellaisiksi koviksi sissijuuston paloiksi.
                    Koitin vähän kuin rivien välistä ilmaista, että jos se kone alkaa karstaa suuresti keräämään, on joku pahasti vialla. En toki väitä, että vikaa olisi öljyissä ja huoltoväleissä, kyllä tehdas tietää harrastajaa paremmin. Kunhan spekuloin...

                    Voin tuossa jossain välissä laittaa hyvänä esimerkkinä kuvia aukottomalla huoltohistorialla olevasta vm.89, kuvaushetkellä 350tkm, normi huoltoväleillä ja täyssynteettisillä öljyillä ajetusta, öljynjäähdyttimettömästä M30B30-maamoottorista. Kyllä minusta on kovin omituista, että tuollainen hyvään aikuisikään ehtinyt muinaisjäänne on elonsa ehtoopuolellakin vielä sisuksiltaan kuin vasta tehtaalta rullannut, kun huippumodernit moottorit erikoisöljyineen suorastaan hukkuvat sisältä paskaan vain muutamassa vuodessa...
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • Tom1s
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 669
                      • .

                      #85
                      Tähän voidaan vielä lisätä vielä se tosiasia ettei nykypäivän moottorit enää lämpeä lainkaan niinkuin vanhemmat koneet. Öljyn joukkoon jää entistä enemmän kosteutta kun sitä ei saada kiehutettua pois.


                      30tkm vaihtoväleillä 1.4pösön koneen venttiilikoppa oli vuorautunut mustalla öljymarmeladilla. Sen jälkeen ei ongelmaa enää ole tullut kun pesin venttiilikopan ja on vaihdettu 10-15tkm välein öljyt. Tuokaan raukka kun ei tahdo mittarin mukaan juuri 70asteen yli lämmetä talvella.
                      Last edited by Tom1s; 14-12-2010, 19:56.
                      F31 328i M-Sport

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #86
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Nii. Tai sitten enempää miettimättä asiaan liittyvää hiukkasfysiikkaa ja alkemiaa , valuttaa ne rasvat+mahdolliset shitit (joita on tai ei ole joukossa) pihalle vähän tiheämmin kuin tehdas kehottaa. Itse tehtynä melko ilmaista.
                        Tottahan toki, ei ollut tarkoituskaan ottaa mitenkään kantaa vaihtoväleihin. Ei mulla niistä ole mitään sanottavaa, jokainen tehköön parhaaksi katsomallaan tavalla. Pohdiskelin vain syitä siihen paskaan mitä tuolta koneista usein löytyy, tai siis mitä se ylipitkä vaihtoväli tekee.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #87
                          Kuitenkin suurinpaan osaan nykyautoja vaihdetaan öljyt ihan suositusten mukaan...ja aika harvoin tänä päivänä näkee konetta joka liian harvan öljynvaihtotiheyden vuoksi olisi ottanut itseensä.
                          Lähinnä ikiliikkujista pääsääntöisesti on kyse, vaikka toki omiin tyyppivikoihin toki joissakin koneissa meno pysähtyy.
                          Nämä "ihan omat" 10tkm:n vaihtovälit nykyisillä öljyillä+koneilla on enemmän kuin hölmöläisten hommia.
                          Toki näin tapahtuu autoille jotka muutenkin kulkee sumuvalot päällä kesät/talvet...onneksi moottori kuitenkin on sitten "ikuinen".

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #88
                            30tkm vaihtoväli, jonkun verran öljyä saa kaataa kattilaan ennen kun tämä kilometri tulee täyteen...
                            Maahantuoja jopa laittaa mukaan 1L öljyä jokaiseen Audiin ja diesel VW
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • Tom1s
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2002
                              • 669
                              • .

                              #89
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Kuitenkin suurinpaan osaan nykyautoja vaihdetaan öljyt ihan suositusten mukaan...ja aika harvoin tänä päivänä näkee konetta joka liian harvan öljynvaihtotiheyden vuoksi olisi ottanut itseensä.
                              Lähinnä ikiliikkujista pääsääntöisesti on kyse, vaikka toki omiin tyyppivikoihin toki joissakin koneissa meno pysähtyy.
                              Nämä "ihan omat" 10tkm:n vaihtovälit nykyisillä öljyillä+koneilla on enemmän kuin hölmöläisten hommia.
                              Toki näin tapahtuu autoille jotka muutenkin kulkee sumuvalot päällä kesät/talvet...onneksi moottori kuitenkin on sitten "ikuinen".

                              Niin vaggilaisissa mm. öljypumpun imusihti tukkeumia, suodatin tukkeumia jne.Kaverikin poistatti 1.8T audistaan ostohetken jälkeen öljypohjan katsoakseen sihdin..kunnossa oli tällä kertaa. Noilla vaihtoväleillä saa lisää hommia ja jos on huono tuuri niin paskana olevan koneen. Mikäs siinä jos on takuu päällä. Koneet on yksilöitä ja koneistustarkkuudestakin kiinni paljonko silppua irtoaa alkukilometrien aikana. Näitä on kuitenkin ollut sen verran kuten bemarin läppäongelmallisiakin että itse en ainakaan ota sitä riskiä.

                              F31 328i M-Sport

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                #90
                                Originally posted by Dani View Post
                                30tkm vaihtoväli, jonkun verran öljyä saa kaataa kattilaan ennen kun tämä kilometri tulee täyteen...
                                Maahantuoja jopa laittaa mukaan 1L öljyä jokaiseen Audiin ja diesel VW
                                VAGinoissa tuntuu näin olevan, että öljyt vaihtuu jo kertaalleen kokonaan tuon 30tkm aikana. Bemarin dieseleissä ainakaan ei kuitenkaan tuota öljynsyöntiä tunnu juuri olevan.

                                Itsellä tuo 30tkm vaihtoväli tuli ennen aika vauhdilla täyteen n. 6kk, sekin tietty varmaan vaikuttaa siihen minkälaiset ominaisuudet öljyllä vielä on ajosuoritteen jälkeen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎