No kyllä se vaan niin on, että öljynvaihtoväli on se helpoin tapa säästää huoltokuluissa. Kun huollosta toiseen on paljon matkaa, on auto halpa ylläpitää. Väittäisin, että tällä hetkellä ollaan siinä kalkkiviivoilla, milloin vielä pidentämällä väliä saataisiin jo tuhoa aikaiseksi. Ei sillä, etteikö öljy sitä kestäisi, mutta sinne öljyn mukaan tarttuu kuitenkin sitä paskaa ja ei se kaikki suodattimeen jää. Ainakin Long life mobilien jäljiltä 100tkm jälkeen alkaa koneesta löytymään ihan kunnon karstaa. Ei palotoiloista välttämättä, mutta sitä alkaa ilmestymään vähän sinne sun tänne. Jos venttiilikopan kannen nyppää pois saattaa sielläkin olla jo ihan selvää karstaa. Siitä ne nostajat ja muut osat sitten alkaa pikkuhiljaa tukkeutua. Mullakin on tänä talvena kylmäkäynistyksen yhteydessä alkanut kuuumaan hetken aikaa ihan pieni naputus, jota ei vielä viime talvena ollut. Täytyy vetästä fortet läpi ja vaihtaa useammin.
Skodan merkkihuollossa rinta-joupilla (ainakin Turussa) laittavat fortet öljynvaihdon yhteydessä koneeseen. Miksiköhän? No ei tartte arvailla. Se long life systeemi ei vaan toimi. Kukaan ei oo vielä keksinyt sellaista öljyä, joka taikoo epäpuhtaudet pois koneesta. Mitä pidempään ne paskat siellä kiertää sitä huonompaa se tekee. Uuden auton ostajallehan tämä on aivan yhdentekevää. Tuskin se sillä satkua enempää ajaa. Mulle on ihan yks lysti otanko yhden vai kaksi öljynvaihtoa / vuosi. Rahallisesti ei tunnu missään. Ei siitä juuri vaivaakaan oo. Noi laatuluokituksetkin taitaa osittain liittyä päästöihinkin. Ei olis mikään ihme, että joku öljy speksataan semmoseksi, että päästöt putoaa mahdollisimman paljon. Jollain perus magnatechillä taidan tuota omaani ajaa jatkossa. Vajassa olis kyllä vielä reilu lavallinen longlifeä...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
Siis mitä vittua.Mun täytyy todeta sitten että Sigun auton moottori on aivan paska,kun en ole siihen öljyjä vaihtanut 10-15 tkm välein?!?!?
Itse vaihtanut kyseiseen autoon kaksi kertaa öljyt,59 tkm:ssä ja 87 tkm:ssä...nyt vaihdan seuraavaksi öljyt n.113 tkm:ssä
Jos autonvalmistaja huolto-ohjelman mukaisesti antaa öljynvaihtoväliksi max.30 tkm,niin miksi täytytyisi vaihtaa aikaisemmin,jos kumminkin tuo 30 tkm täyttyy vuoden aikana?
Leave a comment:
-
-
Teboilin diamondia ja goldia tulee kipattua kaikkiin vehkeisiin. Hinta/laatusuhde varmaankin paras mitä kaupasta saa.
Jos auto on reilusti yli 10v vanha, niin se on ihan se ja sama mitä öljyä sinne kippaa kunhan luokitukset sopii. Ei se auto tiedä pyöriikö koneessa castrollin edge vai teboilin diamond. Josta jälkimmäisessä muuta reilusti halvempi hinta, mutta paremmat kylmäkäynnistysominaisuudet
Leave a comment:
-
-
Öljyt tulee vaihdettua 10tkm tuohon E39:siin kun muutamalla vaihdolla vuodessa selviää, E46 taas vuoden välein kun tulee ajoa 5-8tkm vuodessa. Öljynä käyttänyt teboil diamond diesel öljyä E39:siin ja E46 teboil gold s, hintakin kun noilla öljyillä on vähän reilu 3e/litra. Suodattimen vaihdan joka kerta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by petrolhead View PostNo toi on aika hyvää rasvaa jo. Eikä kallista.
-Viimeksi kun ostin öljyä '98 autoon se maksoi 14,90€ / 4 litraa. "Merkitöntä" tavaraa jossa oli sama valmistajan hyväksyntä , kuin siinä jota ko auton merkkihuollot laskee hanasta ~20€/litra.. Ei ole vielä leiponut.
Ihan turhaan porukka ostelee noita 20€/l öljyjä niihin m20 ja m50 öljykirnuihin.
Itsekkin lähinnä katson öljystä vain, että luokitukset kohdillaan ja kippaan koneeseen.
Ämmään tuli kyllä laitettua Valvolinen 10w-60 öljyt. Tosin nekään eivät maksaneet edes 10€ litra.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jolli View PostSen mukaan mennään, mitä auto näyttää vaihtoväliksi, olisiko joku 20-25tkm.
Öljynä Teboil Diamond Diesel 5W-40 ja OEM-suodatin käytössä. Hyväksynnät öljyllä:
ACEA C3, A3/B3/B4; API SM, SL/CF; BMW Longlife -04; MB 229.51; VW 505.00 ja 505.01
-Viimeksi kun ostin öljyä '98 autoon se maksoi 14,90€ / 4 litraa. "Merkitöntä" tavaraa jossa oli sama valmistajan hyväksyntä , kuin siinä jota ko auton merkkihuollot laskee hanasta ~20€/litra.. Ei ole vielä leiponut.
Leave a comment:
-
-
Sen mukaan mennään, mitä auto näyttää vaihtoväliksi, olisiko joku 20-25tkm.
Öljynä Teboil Diamond Diesel 5W-40 ja OEM-suodatin käytössä. Hyväksynnät öljyllä:
ACEA C3, A3/B3/B4; API SM, SL/CF; BMW Longlife -04; MB 229.51; VW 505.00 ja 505.01
Leave a comment:
-
-
Originally posted by petrolhead View PostKurkkaapa sieltä purnukan takaa mitä kaikkia luokituksia Teboil / Castrol / Shell / Mobil / merkittömät litkut täyttää. Sekä valmistajien hyväksynnät että "standardien mukaiset" hyväksynnät eli API jne. Ne kertoo mielestäni eniten rasvasta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by coupebemaristi View PostErikoinen asenne... :think No mutta halpojahan noi täydelliset moottoriremontit on, jos ei ole rahasta pulaa... Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka minulla rahaa olisikin niin en viitsisi alkaa pelaamaan venäläistä rulettia auton moottorin kustannuksella. Sekin jo vit***aa kun auto on korjaamolla ja joutuu tyytymään julkisiin kulkuvälineisiin, puhumattakaan sitten niistä kustannuksista.
Itse olen vaihdellut öljyt autoihini aina 5-10 tkm välein ja aina suodatin samalla. Itselläni ajo on suurimmaksi osaksi taajamapainotteista. Vaihdettu on aina täyssynteettiset, luokka 5W-40 yleensä ja suodatin aina original tai Bosch. Öljyiksi en ole ostanut kalliimpia tuotteita, koska vaihtoväli on noinkin maltillinen ja öljytilavuus iso (BMW:ssä), mutta aina olen merkkiöljyt ostanut. Yleensä Teboil Gold, koska hinta/laatusuhde on kohdallaan. Joskus suosin aikaisemmin Castrolia ja Valvolinea, mutta ne on jo selvästi arvokkaampaa tavaraa. Epäilen että näihin "merkittömiin" halpahallin öljyihin ei kannata sekaantua = Motox, Biltema olikohan joku Motoral jne...
Leave a comment:
-
-
Öljynvaihtoväli pitäisi olla suhteutettuna polttoaineenkulutukseen.
Nimittän sen useammin se öljy pitää suhteessa kilometreihin vaihtaa,
mitä enemmän se auto on rasituksen alla.
Enimmäkseen se öljy kuitenkin sotkeutuu ohivuodosta...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by coupebemaristi View PostErikoinen asenne... :think No mutta halpojahan noi täydelliset moottoriremontit on, jos ei ole rahasta pulaa... Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka minulla rahaa olisikin niin en viitsisi alkaa pelaamaan venäläistä rulettia auton moottorin kustannuksella. Sekin jo vit***aa kun auto on korjaamolla ja joutuu tyytymään julkisiin kulkuvälineisiin, puhumattakaan sitten niistä kustannuksista.
Itse olen vaihdellut öljyt autoihini aina 5-10 tkm välein ja aina suodatin samalla. Itselläni ajo on suurimmaksi osaksi taajamapainotteista. Vaihdettu on aina täyssynteettiset, luokka 5W-40 yleensä ja suodatin aina original tai Bosch. Öljyiksi en ole ostanut kalliimpia tuotteita, koska vaihtoväli on noinkin maltillinen ja öljytilavuus iso (BMW:ssä), mutta aina olen merkkiöljyt ostanut. Yleensä Teboil Gold, koska hinta/laatusuhde on kohdallaan. Joskus suosin aikaisemmin Castrolia ja Valvolinea, mutta ne on jo selvästi arvokkaampaa tavaraa. Epäilen että näihin "merkittömiin" halpahallin öljyihin ei kannata sekaantua = Motox, Biltema olikohan joku Motoral jne...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tomppa80 View PostViimes mentiin 19.000km. Ei ahdista yhtään pitkä vaihtoväli. 6l tilavuus ja nopeasti ajettu 6kk ja matka-ajoa, niin luulisin olevan ok. Jos jotain hajoaa niin so what...
Minulla autot joutuvat tyystin toisenlaiselle ajolle. Pätkäajoa 90% kehäykkösen sisällä ja kilometrejä tulee vaivoin 11-14tkm vuodessa. Näillä eväillä vaihdan kerran vuodessa tai mielellään hieman useammin. Jos esim. vuodenvaihteessa on vaihdettu öljyt, niin ennen seuraavia pakkasia vaihtuu uudet suodattimineen. Onpahan veden joukossa pikkasen sitten öljyäkin (siis öljytilassa).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tomppa80 View PostViimes mentiin 19.000km. Ei ahdista yhtään pitkä vaihtoväli. 6l tilavuus ja nopeasti ajettu 6kk ja matka-ajoa, niin luulisin olevan ok. Jos jotain hajoaa niin so what...
Erikoinen asenne... :think No mutta halpojahan noi täydelliset moottoriremontit on, jos ei ole rahasta pulaa... Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka minulla rahaa olisikin niin en viitsisi alkaa pelaamaan venäläistä rulettia auton moottorin kustannuksella. Sekin jo vit***aa kun auto on korjaamolla ja joutuu tyytymään julkisiin kulkuvälineisiin, puhumattakaan sitten niistä kustannuksista.
Itse olen vaihdellut öljyt autoihini aina 5-10 tkm välein ja aina suodatin samalla. Itselläni ajo on suurimmaksi osaksi taajamapainotteista. Vaihdettu on aina täyssynteettiset, luokka 5W-40 yleensä ja suodatin aina original tai Bosch. Öljyiksi en ole ostanut kalliimpia tuotteita, koska vaihtoväli on noinkin maltillinen ja öljytilavuus iso (BMW:ssä), mutta aina olen merkkiöljyt ostanut. Yleensä Teboil Gold, koska hinta/laatusuhde on kohdallaan. Joskus suosin aikaisemmin Castrolia ja Valvolinea, mutta ne on jo selvästi arvokkaampaa tavaraa. Epäilen että näihin "merkittömiin" halpahallin öljyihin ei kannata sekaantua = Motox, Biltema olikohan joku Motoral jne...
Leave a comment:
-
-
Viimes mentiin 19.000km. Ei ahdista yhtään pitkä vaihtoväli. 6l tilavuus ja nopeasti ajettu 6kk ja matka-ajoa, niin luulisin olevan ok. Jos jotain hajoaa niin so what...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by KoPe View PostÖljyä oli testattu eri kilometreillä ja paras voitelevuus oli saavutettu vasta 10 tkm jälkeen.
Yleensä pitkillä vaihtoväleillä joutuu lisäämään öljyä, jolloin kiertoon tulee neitseellistä tavaraa. Omassa e90 320i on n. reilun litran kulutus vaihtovälillä (alkaa yleensä kulua kun on ajettu 15-20 tkm), joka on reilusti yli 30 tkm auton mukaan, tällä hetkellä huolto näyttää vielä 16 tkm ja ajettu on n. 18 tkm. Auton väliä olen noudattanut ja luottanut nykyöljyjen (Shell) laatuun. Suodatin on aika valmista tavaraa vaihdon aikaan.
Leave a comment:
-
Leave a comment: