Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Juppe
    replied
    No kyllä se vaan niin on, että öljynvaihtoväli on se helpoin tapa säästää huoltokuluissa. Kun huollosta toiseen on paljon matkaa, on auto halpa ylläpitää. Väittäisin, että tällä hetkellä ollaan siinä kalkkiviivoilla, milloin vielä pidentämällä väliä saataisiin jo tuhoa aikaiseksi. Ei sillä, etteikö öljy sitä kestäisi, mutta sinne öljyn mukaan tarttuu kuitenkin sitä paskaa ja ei se kaikki suodattimeen jää. Ainakin Long life mobilien jäljiltä 100tkm jälkeen alkaa koneesta löytymään ihan kunnon karstaa. Ei palotoiloista välttämättä, mutta sitä alkaa ilmestymään vähän sinne sun tänne. Jos venttiilikopan kannen nyppää pois saattaa sielläkin olla jo ihan selvää karstaa. Siitä ne nostajat ja muut osat sitten alkaa pikkuhiljaa tukkeutua. Mullakin on tänä talvena kylmäkäynistyksen yhteydessä alkanut kuuumaan hetken aikaa ihan pieni naputus, jota ei vielä viime talvena ollut. Täytyy vetästä fortet läpi ja vaihtaa useammin.

Skodan merkkihuollossa rinta-joupilla (ainakin Turussa) laittavat fortet öljynvaihdon yhteydessä koneeseen. Miksiköhän? No ei tartte arvailla. Se long life systeemi ei vaan toimi. Kukaan ei oo vielä keksinyt sellaista öljyä, joka taikoo epäpuhtaudet pois koneesta. Mitä pidempään ne paskat siellä kiertää sitä huonompaa se tekee. Uuden auton ostajallehan tämä on aivan yhdentekevää. Tuskin se sillä satkua enempää ajaa. Mulle on ihan yks lysti otanko yhden vai kaksi öljynvaihtoa / vuosi. Rahallisesti ei tunnu missään. Ei siitä juuri vaivaakaan oo. Noi laatuluokituksetkin taitaa osittain liittyä päästöihinkin. Ei olis mikään ihme, että joku öljy speksataan semmoseksi, että päästöt putoaa mahdollisimman paljon. Jollain perus magnatechillä taidan tuota omaani ajaa jatkossa. Vajassa olis kyllä vielä reilu lavallinen longlifeä...

Leave a comment:

• b mutteri kasa
    replied
    Siis mitä vittua.Mun täytyy todeta sitten että Sigun auton moottori on aivan paska,kun en ole siihen öljyjä vaihtanut 10-15 tkm välein?!?!?

Itse vaihtanut kyseiseen autoon kaksi kertaa öljyt,59 tkm:ssä ja 87 tkm:ssä...nyt vaihdan seuraavaksi öljyt n.113 tkm:ssä

Jos autonvalmistaja huolto-ohjelman mukaisesti antaa öljynvaihtoväliksi max.30 tkm,niin miksi täytytyisi vaihtaa aikaisemmin,jos kumminkin tuo 30 tkm täyttyy vuoden aikana?

Leave a comment:

• Micce///M
    replied
    Teboilin diamondia ja goldia tulee kipattua kaikkiin vehkeisiin. Hinta/laatusuhde varmaankin paras mitä kaupasta saa.

Jos auto on reilusti yli 10v vanha, niin se on ihan se ja sama mitä öljyä sinne kippaa kunhan luokitukset sopii. Ei se auto tiedä pyöriikö koneessa castrollin edge vai teboilin diamond. Josta jälkimmäisessä muuta reilusti halvempi hinta, mutta paremmat kylmäkäynnistysominaisuudet

Leave a comment:

• pete81
    replied
    Öljyt tulee vaihdettua 10tkm tuohon E39:siin kun muutamalla vaihdolla vuodessa selviää, E46 taas vuoden välein kun tulee ajoa 5-8tkm vuodessa. Öljynä käyttänyt teboil diamond diesel öljyä E39:siin ja E46 teboil gold s, hintakin kun noilla öljyillä on vähän reilu 3e/litra. Suodattimen vaihdan joka kerta.

Leave a comment:

• Hanza
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    No toi on aika hyvää rasvaa jo. Eikä kallista.
    -Viimeksi kun ostin öljyä '98 autoon se maksoi 14,90€ / 4 litraa. "Merkitöntä" tavaraa jossa oli sama valmistajan hyväksyntä , kuin siinä jota ko auton merkkihuollot laskee hanasta ~20€/litra.. Ei ole vielä leiponut.
    Huonoinkin öljy tällä hetkellä taitaa olla aika samoilla viivoilla, kun paras öljy vuonna -98.
    Ihan turhaan porukka ostelee noita 20€/l öljyjä niihin m20 ja m50 öljykirnuihin.
    Itsekkin lähinnä katson öljystä vain, että luokitukset kohdillaan ja kippaan koneeseen.

Ämmään tuli kyllä laitettua Valvolinen 10w-60 öljyt. Tosin nekään eivät maksaneet edes 10€ litra.

Leave a comment:

• petrolhead
    replied
    Originally posted by Jolli View Post
    Sen mukaan mennään, mitä auto näyttää vaihtoväliksi, olisiko joku 20-25tkm.
    Öljynä Teboil Diamond Diesel 5W-40 ja OEM-suodatin käytössä. Hyväksynnät öljyllä:

ACEA C3, A3/B3/B4; API SM, SL/CF; BMW Longlife -04; MB 229.51; VW 505.00 ja 505.01
    No toi on aika hyvää rasvaa jo. Eikä kallista.
    -Viimeksi kun ostin öljyä '98 autoon se maksoi 14,90€ / 4 litraa. "Merkitöntä" tavaraa jossa oli sama valmistajan hyväksyntä , kuin siinä jota ko auton merkkihuollot laskee hanasta ~20€/litra.. Ei ole vielä leiponut.

Leave a comment:

• Jolli
    replied
    Sen mukaan mennään, mitä auto näyttää vaihtoväliksi, olisiko joku 20-25tkm.
    Öljynä Teboil Diamond Diesel 5W-40 ja OEM-suodatin käytössä. Hyväksynnät öljyllä:

ACEA C3, A3/B3/B4; API SM, SL/CF; BMW Longlife -04; MB 229.51; VW 505.00 ja 505.01

Leave a comment:

• MajorDrake
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Kurkkaapa sieltä purnukan takaa mitä kaikkia luokituksia Teboil / Castrol / Shell / Mobil / merkittömät litkut täyttää. Sekä valmistajien hyväksynnät että "standardien mukaiset" hyväksynnät eli API jne. Ne kertoo mielestäni eniten rasvasta.
    Olen samoilla linjoilla. Jos sinne koneeseen kaataa litkua mitä valmistaja sinne vaatii, ja kone leipoo kiinni sen takia että öljy ei toiminutkaan tarkoitetulla tavalla niin kyllä öljyn valmistaja joutuu asiasta vastuuseen. Tietysti tämä on hankala toteennäyttää jollain ikivanhalla romulla, mutta niihinhän käy suunnillene kaikki teräketjuöljyyistä lähtien kun nykyään jo perusöljyt on ihan jotain muuta kuin 20 vuotta sitten...

Leave a comment:

• petrolhead
    replied
    Originally posted by coupebemaristi View Post
    Erikoinen asenne... :think No mutta halpojahan noi täydelliset moottoriremontit on, jos ei ole rahasta pulaa... Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka minulla rahaa olisikin niin en viitsisi alkaa pelaamaan venäläistä rulettia auton moottorin kustannuksella. Sekin jo vit***aa kun auto on korjaamolla ja joutuu tyytymään julkisiin kulkuvälineisiin, puhumattakaan sitten niistä kustannuksista.
    Itse olen vaihdellut öljyt autoihini aina 5-10 tkm välein ja aina suodatin samalla. Itselläni ajo on suurimmaksi osaksi taajamapainotteista. Vaihdettu on aina täyssynteettiset, luokka 5W-40 yleensä ja suodatin aina original tai Bosch. Öljyiksi en ole ostanut kalliimpia tuotteita, koska vaihtoväli on noinkin maltillinen ja öljytilavuus iso (BMW:ssä), mutta aina olen merkkiöljyt ostanut. Yleensä Teboil Gold, koska hinta/laatusuhde on kohdallaan. Joskus suosin aikaisemmin Castrolia ja Valvolinea, mutta ne on jo selvästi arvokkaampaa tavaraa. Epäilen että näihin "merkittömiin" halpahallin öljyihin ei kannata sekaantua = Motox, Biltema olikohan joku Motoral jne...
    Kurkkaapa sieltä purnukan takaa mitä kaikkia luokituksia Teboil / Castrol / Shell / Mobil / merkittömät litkut täyttää. Sekä valmistajien hyväksynnät että "standardien mukaiset" hyväksynnät eli API jne. Ne kertoo mielestäni eniten rasvasta.

Leave a comment:

• MajorDrake
    replied
    Öljynvaihtoväli pitäisi olla suhteutettuna polttoaineenkulutukseen.
    Nimittän sen useammin se öljy pitää suhteessa kilometreihin vaihtaa,
    mitä enemmän se auto on rasituksen alla.
    Enimmäkseen se öljy kuitenkin sotkeutuu ohivuodosta...

Leave a comment:

• Tomppa80
    replied
    Originally posted by coupebemaristi View Post
    Erikoinen asenne... :think No mutta halpojahan noi täydelliset moottoriremontit on, jos ei ole rahasta pulaa... Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka minulla rahaa olisikin niin en viitsisi alkaa pelaamaan venäläistä rulettia auton moottorin kustannuksella. Sekin jo vit***aa kun auto on korjaamolla ja joutuu tyytymään julkisiin kulkuvälineisiin, puhumattakaan sitten niistä kustannuksista.
    Itse olen vaihdellut öljyt autoihini aina 5-10 tkm välein ja aina suodatin samalla. Itselläni ajo on suurimmaksi osaksi taajamapainotteista. Vaihdettu on aina täyssynteettiset, luokka 5W-40 yleensä ja suodatin aina original tai Bosch. Öljyiksi en ole ostanut kalliimpia tuotteita, koska vaihtoväli on noinkin maltillinen ja öljytilavuus iso (BMW:ssä), mutta aina olen merkkiöljyt ostanut. Yleensä Teboil Gold, koska hinta/laatusuhde on kohdallaan. Joskus suosin aikaisemmin Castrolia ja Valvolinea, mutta ne on jo selvästi arvokkaampaa tavaraa. Epäilen että näihin "merkittömiin" halpahallin öljyihin ei kannata sekaantua = Motox, Biltema olikohan joku Motoral jne...
    Ei ole asenteesta, vaan ajattelin asian näin. 6l tilavuus+6kk ajettu 19000km+matka ajo = oletan öljyn olevan ihan kunnossa, joten jos jotain hajoaa niin hajoaisi se muutenkin. Castrol on öljymerkki

Leave a comment:

• E39-530A
    replied
    Originally posted by Tomppa80 View Post
    Viimes mentiin 19.000km. Ei ahdista yhtään pitkä vaihtoväli. 6l tilavuus ja nopeasti ajettu 6kk ja matka-ajoa, niin luulisin olevan ok. Jos jotain hajoaa niin so what...
    Juuri ajohan ratkaisee. Tuo on varmaan kaikin puolin käypä vaihtoväli tuolle ajalle ja matka-ajolle.

Minulla autot joutuvat tyystin toisenlaiselle ajolle. Pätkäajoa 90% kehäykkösen sisällä ja kilometrejä tulee vaivoin 11-14tkm vuodessa. Näillä eväillä vaihdan kerran vuodessa tai mielellään hieman useammin. Jos esim. vuodenvaihteessa on vaihdettu öljyt, niin ennen seuraavia pakkasia vaihtuu uudet suodattimineen. Onpahan veden joukossa pikkasen sitten öljyäkin (siis öljytilassa).

Leave a comment:

• coupebemaristi
    replied
    Originally posted by Tomppa80 View Post
    Viimes mentiin 19.000km. Ei ahdista yhtään pitkä vaihtoväli. 6l tilavuus ja nopeasti ajettu 6kk ja matka-ajoa, niin luulisin olevan ok. Jos jotain hajoaa niin so what...

Leave a comment:

• Tomppa80
    replied

Leave a comment:

• Hanza
    replied
    Originally posted by KoPe View Post
    Öljyä oli testattu eri kilometreillä ja paras voitelevuus oli saavutettu vasta 10 tkm jälkeen.
    Vähän epäilen tätä.

Yleensä pitkillä vaihtoväleillä joutuu lisäämään öljyä, jolloin kiertoon tulee neitseellistä tavaraa. Omassa e90 320i on n. reilun litran kulutus vaihtovälillä (alkaa yleensä kulua kun on ajettu 15-20 tkm), joka on reilusti yli 30 tkm auton mukaan, tällä hetkellä huolto näyttää vielä 16 tkm ja ajettu on n. 18 tkm. Auton väliä olen noudattanut ja luottanut nykyöljyjen (Shell) laatuun. Suodatin on aika valmista tavaraa vaihdon aikaan.
    Tämä öljyn lisääminen johtuu juuri siitä, että öljy alkaa menettää voitelevat ominaisuutensa ja siksi sitä alkaa kulua.

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎