Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Ei siis ollut varsinaisesta palamisesta kyse, vaan kemiallisesta hapettumisesta joka kiihtyy esimerkiksi lämpötilan vaikutuksesta.

    Nyt kun ei ole lähdettä mistä tarkistaa, pitää repiä hatusta että syyt on perusöljyn epästabiileissa hiilivedyissä (synteettiset on rakenteeltaan paljon stabiilimpia -> korkeampi lämpötilankesto) ja happamissa palokaasukondensseissa (esim. NOx + kosteus = typpihappo). Tuosta sitten aiheutuu parin mutkan kautta polymeroitumista, jolloin alkaa juurikin löytyä semmoista marmeladia. Nyt kun muistellaan niin lisätään vielä että öljyn kunnonvalvontaa voidaankin perustaa sen ph:n mittaukseen, koska varsinaiset kokkareet jää suodattimeen mutta ph alkaa karata lapasesta kun hapettumista estävät ainesosat on "kulunut loppuun".

    Eli, laihaseosmoottoreissa nopeampaa (enemmän NOxia), toisaalta korkean öljynlämmön omaavissa nopeampaa, sekä vielä mineraaliöljyillä nopeampaa. Toivottavasti ei mennyt paljoa metsään, joku korjatkoon tarpeellisilta osin :think
    Nii. Tai sitten enempää miettimättä asiaan liittyvää hiukkasfysiikkaa ja alkemiaa , valuttaa ne rasvat+mahdolliset shitit (joita on tai ei ole joukossa) pihalle vähän tiheämmin kuin tehdas kehottaa. Itse tehtynä melko ilmaista.

    Käyttöropposeen olen tehnyt abaut niin että aikaistan vaihtoa aina sen verran että ratapäiville on tuoreet öljyt kiukaassa.
    Last edited by petrolhead; 14-12-2010, 16:54.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Ei siis ollut varsinaisesta palamisesta kyse, vaan kemiallisesta hapettumisesta joka kiihtyy esimerkiksi lämpötilan vaikutuksesta.

    Nyt kun ei ole lähdettä mistä tarkistaa, pitää repiä hatusta että syyt on perusöljyn epästabiileissa hiilivedyissä (synteettiset on rakenteeltaan paljon stabiilimpia -> korkeampi lämpötilankesto) ja happamissa palokaasukondensseissa (esim. NOx + kosteus = typpihappo). Tuosta sitten aiheutuu parin mutkan kautta polymeroitumista, jolloin alkaa juurikin löytyä semmoista marmeladia. Nyt kun muistellaan niin lisätään vielä että öljyn kunnonvalvontaa voidaankin perustaa sen ph:n mittaukseen, koska varsinaiset kokkareet jää suodattimeen mutta ph alkaa karata lapasesta kun hapettumista estävät ainesosat on "kulunut loppuun".

    Eli, laihaseosmoottoreissa nopeampaa (enemmän NOxia), toisaalta korkean öljynlämmön omaavissa nopeampaa, sekä vielä mineraaliöljyillä nopeampaa. Toivottavasti ei mennyt paljoa metsään, joku korjatkoon tarpeellisilta osin :think

    Juuri tämä hapettuminen siis aiheutti tuon tutun VAG:n korjaamoreissun, ja korjaamopäällikön puheiden perusteella ei ollut yksittäistapaus vaikkei jokapäiväistäkään. Tuossa koneessa oli käytetty longlife-vaihtovälejä, ei käytetä enää. Olettaisin myös että juuri se töhnäpaska mitä venakopan altakin yleensä löytyy, on juuri hapettumisen seurauksena tullutta "marmeladia".
    Last edited by Cell; 14-12-2010, 16:51.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Eli Long Life öljyillä sitä irtoavaa paskaa sitten kuitenkin kertyy, vai mitä tästä pitäisi ajatella? Jos/kun sitä paskaa koneessa on, niin onko todennäköisempää, että Forte pesee siihen liukenevat epäpuhtaudet pois, vaiko irroittaa jotain kovia karstamöykkyjä, jotka tukkivat suodattimen, öljysihdin ja tuhoavat laakerit? Eivätkö ne kokkareet voi irrota myös normiöljyillä normiajossa ja onko suotavaa, että tuollaisia kokkareita moottoriin ylipäätään kertyy?
    Tokihan ne kattilat karstoittuu kuten ennenkin. Ja kerää kylmälimaa joka joskus muuttuu sellaisiksi koviksi sissijuuston paloiksi.

    Eikä siellä välttämättä mitään tuhoa tule jos öljysihti tukkeutuu. Käyntiääni on sen verta vasaroiva ja kun öljykannun kuva loimottaa mittarissa niin ei sillä kukaan tervejärkinen ajele.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Otetaan vielä ton lisäksi erikseen hapettuminen, josta aiheutuu pikimäistä mustaa lietettä. Olen nähnyt VAG 1,8t koneen öljypumpun, joka oli imaissut sisäänsä tuota tervaa niin paljon ettei se jaksanut enää imeä öljyä lainkaan -> ÖP 0bar. Öljypohjassa oli muutaman sentin paksuinen patja tuota paskaa.
    Niin siis öljyn palaessa itsessään on syntyvä noki sitkeämpää kuin bensan palojätteissä johtuen öljyn pidemmistä molekyyliketjuista. Nykymoottorissa ei öljy pääse palamaan juuri muualla kuin männänrengasurissa ja long-life öljythän ovat sangen kapealla viskositeetti-indeksillä jotta öljy virtaisi hyvin rengasurissa eikä turhanpäiten palaisi. Turbomoottori jossa vähän ahtoja nostettu ja käytetty jotain markkinavalo laaja-viskositeettistä öljyä(5w-50, 10W-60) voi hyvinkin hapettaa öljynsä nopeasti, ei välttämättä tule mieleen ensimmäisenä lastutetulla turbovag:llakaan kun tehdas kuitenkin mainostaa noita long-life öljynvaihtovälejään ja öljykin on vaihdettu parempaan(laajemman viskositeeti-indeksin omaavaan...)

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Eli pääasia olisi estää koneen sisäisen karstan muodostuminen riittävän lyhyillä öljynvaihtoväleillä, oikeissa olosuhteissa öljyillä voi ajaa 50tkm mutta öljyt voivat olla vaihtokunnossa alle 10tkm ajolla.
    Otetaan vielä ton lisäksi erikseen hapettuminen, josta aiheutuu pikimäistä mustaa lietettä. Olen nähnyt VAG 1,8t koneen öljypumpun, joka oli imaissut sisäänsä tuota tervaa niin paljon ettei se jaksanut enää imeä öljyä lainkaan -> ÖP 0bar. Öljypohjassa oli muutaman sentin paksuinen patja tuota paskaa.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Kaikenlaisia myyttejäkin tuntuu olevan, kun kuvitellaan että nykyiset ja vanhat koneet on jotenkin mullistavasti erilaisia tai öljyn kehityksessä olis tehty jotain mullistavia edistysaskeleita juuri lähiaikoina.
    Joo, harvassa on tapaukset joissa moottoriin ei kävisi ihan tavallinen 10W30 mineraaliöljy, ja jos ei käy niin moottori on kyllä suunniteltu jollain tavalla käteen. Kylmissä olosuhteissa tietysti notkeampi öljy on parempi....

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Eli Long Life öljyillä sitä irtoavaa paskaa sitten kuitenkin kertyy, vai mitä tästä pitäisi ajatella? Jos/kun sitä paskaa koneessa on, niin onko todennäköisempää, että Forte pesee siihen liukenevat epäpuhtaudet pois, vaiko irroittaa jotain kovia karstamöykkyjä, jotka tukkivat suodattimen, öljysihdin ja tuhoavat laakerit? Eivätkö ne kokkareet voi irrota myös normiöljyillä normiajossa ja onko suotavaa, että tuollaisia kokkareita moottoriin ylipäätään kertyy?
    Kautta aikojen on tullut konerikkoja kun on ajettu tolkuttoman pitkään samoilla öljyillä ja vaihdettu uudet jotka ovat liuoittaneet koneeseen kertyneet nokijäämät liikenteeseen ja tukkineet kaikki paikat/ ajettu öljyillä jotka liuottavat huonosti nokea ja vaihdettu nokea paremmin liuoittavaan öljyyn. ts parempaan, synteettiseen/ dieselille lisäaineistettuun.

    Eli pääasia olisi estää koneen sisäisen karstan muodostuminen riittävän lyhyillä öljynvaihtoväleillä, oikeissa olosuhteissa öljyillä voi ajaa 50tkm mutta öljyt voivat olla vaihtokunnossa alle 10tkm ajolla.

    Öljystä näkee kun se ei enää pysty liuottamaan nokea enempää, muuttuu mustaksi paskaksi joka sotkee kaikki paikat, asiallisessa kunnossa oleva öljy vaikka mustaa onkin pitää noen sisässään ja pyyhkäisemällä öljy pois pinnasta tulee puhdas, liika nokisessa öljystä jää nokea pinnalle.

    Sitten kun moottorista tulee pihalle tuota mustaa paskaa kannattaa suosiolla lyhentää öljynvaihtoväliä, ei se nokikarsta kovin äkkiä mitään vahinkoa saa aikaiseksi mutta samanlaisilla öljynvaihtoväleillä sitä kertyy pikkuhiljaa jokapaikkaan ja ainakin hydrauliset välyksentasaimet ovat äkkiä vaihtokunnossa ja jossain vaiheessa öljynkierto kanteen alkaa huononemaan yms.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Kun on kerran tällainen gallup-tyylinen täysin turha aihe, lienee juuri oikea paikka todeta omiakin kokemuksia.

    Entisen omistajan laittamat törkykalliit edge 10w-60 meni vaihtoon reilusti alle kymppitonnin, kun menivät kesäkuumalla niin vedeksi että alkoi nostajat hieman naputtelemaan. Sen siitä saa kun käyttää tuollaisia väkisin laaja-alaisiksi venytettyjä öljyjä, ei ne pidä viskositeettiaan. Nyt kelpaakin ajella halvalla diamondilla seuraavat 15tkm

    Öljynvaihto ja -valinta on kyllä taatusti koko autoiluun liittyvistä asioista eniten tunteisiin perustuva juttu. Pääasia se kai sitten on että saa hyvän mielen.

    Kaikenlaisia myyttejäkin tuntuu olevan, kun kuvitellaan että nykyiset ja vanhat koneet on jotenkin mullistavasti erilaisia tai öljyn kehityksessä olis tehty jotain mullistavia edistysaskeleita juuri lähiaikoina.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Täysin turhaan olet vaihtanut.
    jep. vanhoihin romuihin on tullut vaihdettua kympin välein ja samoin alkuun vaihdoin myös m52 koneeseen mutta ajattelin hiukan että "mitäköhän vitun järkeä näitä on tässä vaiheessa vaihtaa kun edes öljyn väri ei ole muuttunut".. nyttemmin menty huoltovalojen mukaan ~18tkm edellisestä vaihdosta :think

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janne320d View Post
    en kyllä itte ajais 30tkm vaikka olis mitkä longlifet,kymppitonninvälein olen vaihtanu ja onpas tainnu fortetkin sisällä käydä muutamankerran,autolla jolla ajettu+200tkm
    Täysin turhaan olet vaihtanut.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Siis mitä vittua.Mun täytyy todeta sitten että Sigun auton moottori on aivan paska,kun en ole siihen öljyjä vaihtanut 10-15 tkm välein?!?!?

    Itse vaihtanut kyseiseen autoon kaksi kertaa öljyt,59 tkm:ssä ja 87 tkm:ssä...nyt vaihdan seuraavaksi öljyt n.113 tkm:ssä

    Jos autonvalmistaja huolto-ohjelman mukaisesti antaa öljynvaihtoväliksi max.30 tkm,niin miksi täytytyisi vaihtaa aikaisemmin,jos kumminkin tuo 30 tkm täyttyy vuoden aikana?
    Originally posted by Hanza View Post
    Olisi syytä kyllä lyhentää vaihtoväliä, kun ilmeisesti viritetty auto.
    Taitaa öljyt käydä aika kuumana ainakin kesällä varsinkin, jos radalla satut vielä käymään.
    Niin,täytyy miettiä.En nyt näkisi kumminkaan että ihan 10 tkm välein öljyjä lähtisin vaihtamaan.Itse käytän 5W-30 öljyä ja sitä on vaihtovälin aikana (24-28 tkm)pitänyt lisätä 2 litraa.

    Radalla en ole käynyt.Öljynlämmöt ovat olleet koneen ollessa lämmin n.90-110 astetta.Kesällä taisi muutamia kertoja käydä mittari,karvan yli 120 asteen.Kyllä kesälläkin öljynlämmöt olivat pääasiallisesti < 120 astetta...

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Originally posted by janne320d View Post
    en kyllä itte ajais 30tkm vaikka olis mitkä longlifet,kymppitonninvälein olen vaihtanu ja onpas tainnu fortetkin sisällä käydä muutamankerran,autolla jolla ajettu+200tkm
    Itsellä on ajettu nyt 424tkm 320d:llä ja auto on huollettu uudesta asti huoltonäytön osoittaman mukaan eli n. 25-35tkm välein on huollettu. Autohan on ollut matka-ajossa koko ikänsä.

    Itse olen öljynvaihtojen yhteydessä käyttänyt STP:n engine flushia. Ja autohan ei kuluta kyseisillä huoltoväleillä kuin n. 0,5l öljyä.

    Voisin siis jopa väittää, että hyvin tuntuu kestävän noillakin vaihtoväleillä. Jos itsellä olisi auto ollut uudesta asti niin varmaan olisi lyhyempää vaihtoväliä tullut harrastettua, mutta en nähnyt sitten 200tkm+ ajettuna sitä enään kovin tarpeelliseksi.

    Itsellä ei kauheasti kyllä jännitä kaataa koneeseen noita Engine Flush aineita. Tullut nyt jo niin monessa autossa käytettyä. Kaverin Avensiksesta saatiin korjattua jumineet männänrenkaat Forten "korjaushuuhtelu" ohjeella.

    Niin ja öljynä on ollut omassa käytössä Teboil Diamond Diesel 5w-40 (BMW LL-04)
    Last edited by Antsah; 14-12-2010, 07:43.

    Leave a comment:


  • janne320d
    replied
    en kyllä itte ajais 30tkm vaikka olis mitkä longlifet,kymppitonninvälein olen vaihtanu ja onpas tainnu fortetkin sisällä käydä muutamankerran,autolla jolla ajettu+200tkm

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Tai varautuu Fortekäsittelyn jälkeen henkisesti (mahdolliseen) ö-pohjan irroitukseen , jos shitti lähtee liikkeelle niin se on öljysihdissä huonolla säkällä. Toki punainen öljykannun kuva mittaristossa ja konehuoneesta kuuluva vasarointikin kertoo sen
    Eli Long Life öljyillä sitä irtoavaa paskaa sitten kuitenkin kertyy, vai mitä tästä pitäisi ajatella? Jos/kun sitä paskaa koneessa on, niin onko todennäköisempää, että Forte pesee siihen liukenevat epäpuhtaudet pois, vaiko irroittaa jotain kovia karstamöykkyjä, jotka tukkivat suodattimen, öljysihdin ja tuhoavat laakerit? Eivätkö ne kokkareet voi irrota myös normiöljyillä normiajossa ja onko suotavaa, että tuollaisia kokkareita moottoriin ylipäätään kertyy?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Dani View Post
    Mites tuo Forte, onko mahdollista että se voi tukkia pienimmät öljynkiertokanavat, vai liuottaako Forte epäpuhtaudet ihan 100% varmuudella "nestemäiseksi"?

    ..vähän epäilen ettei liuota, ja yksikin öljynkirtokanava kun menee tukkoon niin avot

    Siksi tota Fortea kannattais käyttää heti uudesta lähtien (jos meinaa siis käyttää) ettei sitä paskaa kerry niin älyttömästi koneeseen.
    Tai varautuu Fortekäsittelyn jälkeen henkisesti (mahdolliseen) ö-pohjan irroitukseen , jos shitti lähtee liikkeelle niin se on öljysihdissä huonolla säkällä. Toki punainen öljykannun kuva mittaristossa ja konehuoneesta kuuluva vasarointikin kertoo sen

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎