memebuy23buy

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • r.w.
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Vag muuten korjasi "vian" tekemällä sihtiin ohivuoto reijän josta sihdin tukkiuduttua paskainen öljy vielä pääsee pumpulle. Kestää koneet hivenen paremmin takuu-ajan.
    Nyt sieltä on tulossa hihnavetoinen öljypumppu jossa hihna pyörii öljyn joukossa...


    VAG - jo vuodesta '37 sieltä, missä aita on matalin

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Mikä siitä nykyauton moottorista tekee ikiliikkujan vaikkapa 90-luvun lopun koneisiin verrattuna? Minä kun äkkiseltään väittäisin, että suurimmat, asian kannalta oleelliset tekniset muutokset ovat tapahtuneet firman markkinointiosastolla. Vai öljytkö sen eron tekee? Voiko siis E39-kuski hyvillä mielin ostaa kalliimpaa öljyä ja siirtyä nykyaikaisiin 35tkm vaihtoväleihin?
    Tästä ei kannata lähteä edes vääntämään.
    Nykymoottorit ovat kehittyneiden valu, materiaali ja koneistustekniikoiden ansiosta liikkuvilta osiltaan kuin koruja, verrattuna vielä jopa 90-luvun moottoreihin, 80-luvun koneista nyt puhumattakaan.
    Nykykoneet ovat siis TODELLA mittatarkkaa ja korun tarkasti viimeisteltyä laadukasta tavaraa täynnä, kun sitä vertaa vielä varsinkin 90-luvun alun koneistustekniikan tuottamaan jälkeen.
    Nykymoottoreissa ei esim.sisäänajovaihetta ole enään käytännössä lainkaan, koska kaikki pinnat ovat koneistuksien jäljiltä paremmat, kuin ajetussa moottoreissa.
    Ajan muuttumisesta toki kertoo myös se että nykyisin purkaamoille henkilöautojen moottorit ovat lähinnä ongelmajätettä, poislukien toki ne tapaukset joissa jokin apulaitteen tai esim.jakohihnan rikkoutuminen aiheuttaa tuhoja. Jopa Opelin koneet itsessään alkaa olemaan ikiliikkujia niin että ne kestää jo käytännössä sen x2 normaali elinkaaren ihan niillä long life öljyilläkin/vaihtoväleillä.
    Eli kulumisen vuoksi tehdyt moottoriremontit ovat jo nyt käytännössä loppuneet kauan aikaa sitten niiden lähes ikiliikkujiksi rakennetun luonteen vuoksi. Toki on olemassa joitain moottoreja liikenteessä joissa on joki fataali suunnitteluvirhe ja ne laukeavat tästä syystä, mutta pointti on siinä että tihennetyllä öljynvaihtovälillä ei tälle ole mitään merkitystä, kuten ei myöskään kokonaiselinkaarelle. Nykymoottorit vai EIVÄT enään riku kulumalla, johon siis voitaisiin öljynvaihtotiheyttä kasvattamalla mitenkään vaikuttaa.
    Nämä näihin tehdyt öljynvaihdot 10tkm:n välein, lähentelee oikeasti jo mielisairautta samalla kun "huoltointonsa" oikeasti voisi keskittää paljon, paljon oleellisempaankin.
    Se toki vain on niin että jos/kun nämä huoltohommat muuten ovat "hieman" hakusessa, on tuo öljyjen ja tulppien vaihto toki kovin luonteva ja itselle romanttisesti perusteltu huoltotoimi jolla omaa autoa jatkuvasti vaanivat pahat henget saa aina hetkeksi manattua tyytyväisiksi....ja sitten kaikki muu korjataan vasta sitten kun se hajoaa.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Mikä siitä nykyauton moottorista tekee ikiliikkujan vaikkapa 90-luvun lopun koneisiin verrattuna? Minä kun äkkiseltään väittäisin, että suurimmat, asian kannalta oleelliset tekniset muutokset ovat tapahtuneet firman markkinointiosastolla. Vai öljytkö sen eron tekee? Voiko siis E39-kuski hyvillä mielin ostaa kalliimpaa öljyä ja siirtyä nykyaikaisiin 35tkm vaihtoväleihin?
    Tästä ei kannata Hemin kanssa väitellä. Hän on kuitenkin aina "oikeassa"
    Hemin mielestä ne tukkiutuneet öljypumpun sihdit vag peleissä ei kuitenkaan liity pitkiin öljynvaihto väleihin. Vag muuten korjasi "vian" tekemällä sihtiin ohivuoto reijän josta sihdin tukkiuduttua paskainen öljy vielä pääsee pumpulle. Kestää koneet hivenen paremmin takuu-ajan.
    Nyt sieltä on tulossa hihnavetoinen öljypumppu jossa hihna pyörii öljyn joukossa...

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Kuitenkin suurinpaan osaan nykyautoja vaihdetaan öljyt ihan suositusten mukaan...ja aika harvoin tänä päivänä näkee konetta joka liian harvan öljynvaihtotiheyden vuoksi olisi ottanut itseensä.
    Lähinnä ikiliikkujista pääsääntöisesti on kyse, vaikka toki omiin tyyppivikoihin toki joissakin koneissa meno pysähtyy.
    Nämä "ihan omat" 10tkm:n vaihtovälit nykyisillä öljyillä+koneilla on enemmän kuin hölmöläisten hommia.
    Toki näin tapahtuu autoille jotka muutenkin kulkee sumuvalot päällä kesät/talvet...onneksi moottori kuitenkin on sitten "ikuinen".
    Mikä siitä nykyauton moottorista tekee ikiliikkujan vaikkapa 90-luvun lopun koneisiin verrattuna? Minä kun äkkiseltään väittäisin, että suurimmat, asian kannalta oleelliset tekniset muutokset ovat tapahtuneet firman markkinointiosastolla. Vai öljytkö sen eron tekee? Voiko siis E39-kuski hyvillä mielin ostaa kalliimpaa öljyä ja siirtyä nykyaikaisiin 35tkm vaihtoväleihin?

    Leave a comment:


  • antti79
    replied
    Originally posted by huppu View Post
    Syksyllä 2009 vaihdatin öljyt ja tuossa tovi sitten tuli 30.000 km itse ajettuja metrejä mittariin! tässä on ollu koko syksyn/alku talven mielen päällä, että pitäis vaihdattaa taas eihän se hyvä oo pitkittää vaihtoa.
    No ei ole ei, sulla on mennyt jo n. 20 000 yli... henk.koht mielipide.

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Originally posted by kmn View Post
    Viime talven auto seisoi 2000tkm vanhoilla öljyillä (sitä edellisestä vaihdosta ei hajua)
    Ei varmaan olekaan mitään hajua jos 2000000km oli edellisestä vaihdosta
    ..paska läppä joo, vähän väsyttää

    Leave a comment:


  • Carbonfiber
    replied
    Samaa vikaa Hakkaraisella eli toi vaihtoväli riippunee kesän kilsoista eli 8-11 tkm. ollut zetassa vaihtoväli. Kyllä se jo mustana silloinkin tulee ulos, mutta ei siinä mitään sakkaa ole. Autolla on ajettu 125 tkm. Aikaisemmin vaihdoin ennen seisontaa ja seisonnan jälkeen öljyt, mutta olen siirtynyt vain tuohon ennen seisontaan vaihtamiseen, kun en keksinyt miksi ne öljyt menisivät konehuoneessa. Kosteuttahan joukkoon saattaa kertyä, mutta nehän haihtuu kesäkuumilla. Öljyinä jo aikaisemmissa autoissa hyväks todettu Magnatec.

    Golfissa taitaa olla ja niin myös edellisessä polossaki jonkin sortin LL-ohjelma. Kympin välein olen niihinkin litkut kuitenkin vaihtanu. Pientä sakkaa on joukossa, mutta eipä noi mun ajoilla pääse kun muutaman kerran kuussa lämpimäks. Ainakin öljynkulutus loppuu uusilla öljyillä ja varsinkin kylmäkäynti pehmenee. Vielä kun on hieman 11€:n 4 litran 5W40:stä hyllyssä niin ei vielä maailma kaadu tuohon menoerään. Golfissa mittarissa 368 tkm. ja polossa 502 tkm.

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Jeps, kommentoin tänne sen verran, että itse vaihdan 6-10 tkm välein riippuen siitä paljonko kilsoja tulee kesän aikana. Idea siis kuitenkin se, että keväällä ja syksyllä vaihdan. Nyt vaihdoin uudet sopat seisottamiseen, mutta jouduin ottakkin auton ajoon, joten ei varsinkaan haittaa, että on tuoreet litkut koneessa. Paakkuisuutta en havainnut viime vaihdon yhteydessä tosin. Viime talven auto seisoi 2000tkm vanhoilla öljyillä (sitä edellisestä vaihdosta ei hajua) ja tämän jälkeen keväällä vaihdoin jälleen. Tällä vaihtovälillä omasta M50:stä on kyllä ihan hienoa sysimustaa tullut ja tarkkailen kyllä mitä tuolla tapahtuu..

    Omasta kiposta ei ole mitään käsitystä miten, miksi ja milloin öljyjä tuohon on vaihdettu edellisen omistajan toimesta, niin vaihdan silloin, kun hyvältä tuntuu. Vähän kylmänä rallattelee vanos ja venttiilinnostimet käynnistyksen yhteydessä (kuten yleensä vissiin näissä). En näe tuosta vaihtelusta ainakaan haittaa olevan.

    Vielä kun lisää sen, että ei tuo öljynvaihto ainakaan itse tehtynä niin kalliiksi tule, etteikö sitä kannattaisi tehdä näinkin usen, niin mitä hittoa..

    EDIT: Sitten ennenku joku huutelee, että ihan paskan sama joku 200tkm rullattu M50 vaikka ajaa 50tkm longlifeillä, niin ei ole mulle.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Originally posted by Dani View Post
    30tkm vaihtoväli, jonkun verran öljyä saa kaataa kattilaan ennen kun tämä kilometri tulee täyteen...
    Maahantuoja jopa laittaa mukaan 1L öljyä jokaiseen Audiin ja diesel VW
    VAGinoissa tuntuu näin olevan, että öljyt vaihtuu jo kertaalleen kokonaan tuon 30tkm aikana. Bemarin dieseleissä ainakaan ei kuitenkaan tuota öljynsyöntiä tunnu juuri olevan.

    Itsellä tuo 30tkm vaihtoväli tuli ennen aika vauhdilla täyteen n. 6kk, sekin tietty varmaan vaikuttaa siihen minkälaiset ominaisuudet öljyllä vielä on ajosuoritteen jälkeen.

    Leave a comment:


  • Tom1s
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Kuitenkin suurinpaan osaan nykyautoja vaihdetaan öljyt ihan suositusten mukaan...ja aika harvoin tänä päivänä näkee konetta joka liian harvan öljynvaihtotiheyden vuoksi olisi ottanut itseensä.
    Lähinnä ikiliikkujista pääsääntöisesti on kyse, vaikka toki omiin tyyppivikoihin toki joissakin koneissa meno pysähtyy.
    Nämä "ihan omat" 10tkm:n vaihtovälit nykyisillä öljyillä+koneilla on enemmän kuin hölmöläisten hommia.
    Toki näin tapahtuu autoille jotka muutenkin kulkee sumuvalot päällä kesät/talvet...onneksi moottori kuitenkin on sitten "ikuinen".

    Niin vaggilaisissa mm. öljypumpun imusihti tukkeumia, suodatin tukkeumia jne.Kaverikin poistatti 1.8T audistaan ostohetken jälkeen öljypohjan katsoakseen sihdin..kunnossa oli tällä kertaa. Noilla vaihtoväleillä saa lisää hommia ja jos on huono tuuri niin paskana olevan koneen. Mikäs siinä jos on takuu päällä. Koneet on yksilöitä ja koneistustarkkuudestakin kiinni paljonko silppua irtoaa alkukilometrien aikana. Näitä on kuitenkin ollut sen verran kuten bemarin läppäongelmallisiakin että itse en ainakaan ota sitä riskiä.

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    30tkm vaihtoväli, jonkun verran öljyä saa kaataa kattilaan ennen kun tämä kilometri tulee täyteen...
    Maahantuoja jopa laittaa mukaan 1L öljyä jokaiseen Audiin ja diesel VW

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Kuitenkin suurinpaan osaan nykyautoja vaihdetaan öljyt ihan suositusten mukaan...ja aika harvoin tänä päivänä näkee konetta joka liian harvan öljynvaihtotiheyden vuoksi olisi ottanut itseensä.
    Lähinnä ikiliikkujista pääsääntöisesti on kyse, vaikka toki omiin tyyppivikoihin toki joissakin koneissa meno pysähtyy.
    Nämä "ihan omat" 10tkm:n vaihtovälit nykyisillä öljyillä+koneilla on enemmän kuin hölmöläisten hommia.
    Toki näin tapahtuu autoille jotka muutenkin kulkee sumuvalot päällä kesät/talvet...onneksi moottori kuitenkin on sitten "ikuinen".

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Nii. Tai sitten enempää miettimättä asiaan liittyvää hiukkasfysiikkaa ja alkemiaa , valuttaa ne rasvat+mahdolliset shitit (joita on tai ei ole joukossa) pihalle vähän tiheämmin kuin tehdas kehottaa. Itse tehtynä melko ilmaista.
    Tottahan toki, ei ollut tarkoituskaan ottaa mitenkään kantaa vaihtoväleihin. Ei mulla niistä ole mitään sanottavaa, jokainen tehköön parhaaksi katsomallaan tavalla. Pohdiskelin vain syitä siihen paskaan mitä tuolta koneista usein löytyy, tai siis mitä se ylipitkä vaihtoväli tekee.

    Leave a comment:


  • Tom1s
    replied
    Tähän voidaan vielä lisätä vielä se tosiasia ettei nykypäivän moottorit enää lämpeä lainkaan niinkuin vanhemmat koneet. Öljyn joukkoon jää entistä enemmän kosteutta kun sitä ei saada kiehutettua pois.


    30tkm vaihtoväleillä 1.4pösön koneen venttiilikoppa oli vuorautunut mustalla öljymarmeladilla. Sen jälkeen ei ongelmaa enää ole tullut kun pesin venttiilikopan ja on vaihdettu 10-15tkm välein öljyt. Tuokaan raukka kun ei tahdo mittarin mukaan juuri 70asteen yli lämmetä talvella.
    Last edited by Tom1s; 14-12-2010, 18:56.

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Tokihan ne kattilat karstoittuu kuten ennenkin. Ja kerää kylmälimaa joka joskus muuttuu sellaisiksi koviksi sissijuuston paloiksi.
    Koitin vähän kuin rivien välistä ilmaista, että jos se kone alkaa karstaa suuresti keräämään, on joku pahasti vialla. En toki väitä, että vikaa olisi öljyissä ja huoltoväleissä, kyllä tehdas tietää harrastajaa paremmin. Kunhan spekuloin...

    Voin tuossa jossain välissä laittaa hyvänä esimerkkinä kuvia aukottomalla huoltohistorialla olevasta vm.89, kuvaushetkellä 350tkm, normi huoltoväleillä ja täyssynteettisillä öljyillä ajetusta, öljynjäähdyttimettömästä M30B30-maamoottorista. Kyllä minusta on kovin omituista, että tuollainen hyvään aikuisikään ehtinyt muinaisjäänne on elonsa ehtoopuolellakin vielä sisuksiltaan kuin vasta tehtaalta rullannut, kun huippumodernit moottorit erikoisöljyineen suorastaan hukkuvat sisältä paskaan vain muutamassa vuodessa...

    Leave a comment:

Working...
X