Originally posted by jr66
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
Originally posted by juuhee View PostAutollani(318d vm09) on nyt ajettu 25000km ja huoltonäyttö näyttäisi että öljynvaihtoon on vielä 9000km!! Miten on tuon vaihtovälin kanssa onko liikaa? Vähän hirvittää ajaa noin paljon samoilla öljyillä. Miten käy pidemmän päälle,alkaako paikat kulumaan tuollaisella vaihtovälillä. Mitä porukka on tehnyt,onko ajettu vaan bemun huolto ohjelman mukaan pitkillä öljynvaihtoväleillä?
Eli onko huoleni aivan turha?
Itse olen vaihtanut 08 318d:iin vuoden välein ja aika ilkeän näköistä kuraa on jo silloinkin koneesta valunut.
Leave a comment:
-
-
Suurin syy pitkiin öljynvaihtoväleihin on valmistajien kilpailu huoltohinnoista. Moni autovalmistaja on palannut takaisin 15-20tkm vaihtoväleihin.
Labran tuloksista käy ilmi että tollainen 28tkm ajettu uudehkon auton öljy on jo pelkän rautahiukkasten takia liian hiovaa voidellakseen kunnolla.
Itse vaihdan 10-15tkm eikä tarvitse käyttää kalliimpia mahdollsiia öljyjäkään.
Leave a comment:
-
-
Minä pidän huolen, että omaan E90:iini vaihtuu öljyt vähintään kerran vuodessa. Kilsoja tulee noin 10-12tkm, josta suurin osa pätkäajoa. Vaihdan orkkissuodattimen myös joka kerta. Vaikka kone ei olisi moksiskaan 30tkm vaihtovälistä, niin onpahan joku syy saada se nosturille ja käydä autoa läpi alapuoleltakin. Lisäksi öljyä alkaa kulumaan 15tkm jälkeen, jos sitä ei ole vaihdettu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jr66 View PostMiksi et vaihda suodatinta joka kerta ?
Näin neuvoi myös alfarmerin opas, jos vaihtaa öljyä usein voi suodattimen vaihtaa joka toisella vaihtokerralla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by T3 View PostEi varmaan uskalla kertoa omia öljynvaihtovälejä, pidettäis todennäköisesti hulluna, jos sanoisin kuinka lyhyet ne on.
En koskaan yli 10000 kilometrin!
Leave a comment:
-
-
Paljon pätkäajoa niin 12 tonnin välein öljyt ja joka toisella kerralla myös öljysuodatin (eli periaatteessa aina joko inspection tai oilservice yhteydessä).
Leave a comment:
-
-
E46 330i vaihdan 10-12tkm välein, samalla menee tietysti öljynsuodatin ja ilmansuodatin.
Leave a comment:
-
-
15tkm välein tullut vaihdeltua käyttöautoihin, kun pääasiassa ajelen matka-ajoa.
Leave a comment:
-
-
Ei varmaan uskalla kertoa omia öljynvaihtovälejä, pidettäis todennäköisesti hulluna, jos sanoisin kuinka lyhyet ne on.
Leave a comment:
-
-
Kyllä tuo huolto-ohjelman vaihtoväli on sopiva. Kuten Tomi T totesi niin turha vaihtaa tiheämpään tahtiin mikäli et autoa pidä itselläsi pitkään.
Omaan -09 N47D20C koneeseen on vaihdettu jo kolme kertaa öljyt ja kilometrejä taulussa 12tkm. Tehtaan öljyt vaihdoin jo 4tkm jälkeen.
Kesäauto. Noin 4 kk kesällä käytössä.
Pidän auton hautaan saakka.
Leave a comment:
-
-
Itse vaihtelen 10.000 km välein. Huomioon otettavaa on se, että jos päätät vaihtaa öljyjä tiheämpään tahtiin, ei välttämättä kannata ostaa niitä kalleimpia öljyjä, koska ne tavallaan menevät "hukkaan". Esim. aikanaan käytin 0W-40 Edgeä nykyisessä seiskassani, mutta koska vaihtovälit ovat tuon kympin välein, niin päätin vaihtaa 5W-40 Magnateciin. Auto toimii yhtä hyvin, kuten aina ennenkin. Rahaa sen sijaan säästyy melko paljon.
Öljynvaihtoväleihin vaikuttaa myös aika paljon se, että minkälaisessa ajossa autosi on. Maantieajossa ja pidemmillä käyntiajoilla, pidemmätkin vaihtovälit toimivat, mutta lyhyessä kaupunkiajossa, öljyjä kannattaa vaihtaa hieman tiheämmin.
Joidenkin mielestä tiheät vaihtovälit rasittavat autoa enemmän, koska likaa saattaa mennä öljytilaan ja suodattimen vaihdon yhteydessä, kone käy hetken "kuivana". Näistä ei ole ainakaan minulle koitunut koskaan harmia ja luonnollisesti propun ja öljykorkin ympärys, sekä suodattimen kotelo, kannattaa putsata ennen avaamista, jotta mahdollinen lika ei pääse öljytilaan. Jos haluaa vähentää koneen rasitusta, kannattaa suodattimen päälle ja suodatinkoteloon kaataa loraus öljyä, jotta voitelu koneessa alkaa nopeammin.
Leave a comment:
-
Leave a comment: