Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Justabanana
    replied
    Originally posted by 525TurboIC View Post
    Keväällä kesäöljyt (5w-40/50 tai 10w-60) riippuu autosta. Ja syksyllä 0w-40 talveksi. Ja max 10tkm samoilla öljyillä jos ehtii ajaa. Ja aina uusi suodatin. Itse toimin näin.
    Itse ajattelin samanlaiselle käytännölle siirtyä.

    Tähän asti oon vaihtanut 15kkm välein, suunnilleen huoltovälinäytön ollessa puolivälissä. Eka vaihto kahen tonnin jälkeen, sisäänajoöljynvaihto (jotkut pitivät taikauskoisena ). Mutta tästä lähtien taidan vaihtaa kahdesti vuodessa, huolto-ohjelmasta riippumatta. Talveksi 0W-40 ja kesäksi 10W60 Castrollit. Ja suodatin vaihtuu aina samalla tietenkin.

    Etusivulla esitettyyn kysymykseen viitaten, en ajatellut pitää hautaan saakka. Sellainen perversio kummiskin on, että haluan nähdä kuinka pitkälle nykydiisseli kulkee, jos vähän panostaa ylläpitoon.

    Leave a comment:


  • KoPe
    replied
    Originally posted by Tom1s View Post
    http://www.bobistheoilguy.com/forums...Number=1634244


    Suurin syy pitkiin öljynvaihtoväleihin on valmistajien kilpailu huoltohinnoista. Moni autovalmistaja on palannut takaisin 15-20tkm vaihtoväleihin.

    Labran tuloksista käy ilmi että tollainen 28tkm ajettu uudehkon auton öljy on jo pelkän rautahiukkasten takia liian hiovaa voidellakseen kunnolla.

    Itse vaihdan 10-15tkm eikä tarvitse käyttää kalliimpia mahdollsiia öljyjäkään.
    Eikös tuossa näyttäisi olevan, että 28 tkm ajetun öljyn ominaisuudet on rajoissaan? Muistan lukeneeni jonkun tutkimuksen jossa Mobilin Rally Formulaa (joka on TM:n testitkin aina pessyt) oli ajettu n. 35-38 tkm, niin ominaisuudet olivat vielä suhteellisen kunnossa. Öljyä oli testattu eri kilometreillä ja paras voitelevuus oli saavutettu vasta 10 tkm jälkeen.

    Suomessa varmaan kosteutta kondensoituu öljyyn pitkillä vaihtoväleillä lämpötilan vaihteluista. Yleensä pitkillä vaihtoväleillä joutuu lisäämään öljyä, jolloin kiertoon tulee neitseellistä tavaraa. Omassa e90 320i on n. reilun litran kulutus vaihtovälillä (alkaa yleensä kulua kun on ajettu 15-20 tkm), joka on reilusti yli 30 tkm auton mukaan, tällä hetkellä huolto näyttää vielä 16 tkm ja ajettu on n. 18 tkm. Auton väliä olen noudattanut ja luottanut nykyöljyjen (Shell) laatuun. Suodatin on aika valmista tavaraa vaihdon aikaan.

    Leave a comment:


  • Rajatila
    replied
    Itse olen käyttänyt nyrkkisääntönä..
    suodatin vaihdetaan JOKA kerta kun öljytkin vaihdetaan, ei taira olla kenelläkään rahasta kiinni...

    20tkm riisseli koneelle jossa +5l öljy tilavuus,
    alle 15tkm jos alle.

    bensa pirsseihin oon vaihtanu 10tkm välein,
    tosin ne on kaikki ollu vanhoja romuja...

    ja tuskin se valmistaja aivan väärässä on sen öljyn vaihto välin suhteen...

    Leave a comment:


  • 525TurboIC
    replied
    Keväällä kesäöljyt (5w-40/50 tai 10w-60) riippuu autosta. Ja syksyllä 0w-40 talveksi. Ja max 10tkm samoilla öljyillä jos ehtii ajaa. Ja aina uusi suodatin. Itse toimin näin.

    Leave a comment:


  • erese
    replied
    Itse vaihdan öljyt 10-15 tkm välein/vuoden välein.Tänä vuonna kerkisi tulla 12tkm ja risat öljynvaihtoväliksi.

    Leave a comment:


  • isoR
    Guest replied
    Originally posted by Shappire View Post
    Jos avoinaisempi tarkoittaa harvempaa laskostusta, niin silloin ei pinta-alaa ole välttämättä enemmän.
    Joo, totta kai. Mutta siinä toisessa oli käytännössä kiinni toisissaan ne laskokset. Luulisin että öljy ei edes pääsisi laskoksien pohjaan koska oli niin tiivisti paketissa.

    Mutta nämähän on vain omia pohdintoja.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by N42fun View Post
    Näissä uudemmissa ei muuten saa edes käyttää mineraaleja. Jos käyttöohjekirjassa käsketään käyttää esim. LL01 speksattua öljyä, joka on aina 0w40, 5w30 tai 5w40 täyssynteettistä, niin silloin sitä myös pitää käyttää.

    Jos nykyaikaiseen pienitoleransisseen koneeseen kaataa jotain mineraalia, niin taatusti tulee ongelmia.
    Sano se jenkkifoorumilla.

    Leave a comment:


  • N42fun
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Itsekin veikkaan pitkiä vaihtovälejä ja mineraaliöljyjä. Mineraaliöljytkin kyllä toimivat, mutta vaativat tiheämmän vaihtovälin ja mielellään suotuisemman ilmaston. Jenkeissä on olosuhteet paikasta riippuen ihan OK käyttää mineraaliöljyjä, mutta hyöty menee kyllä siinä, että niitä pitää vaihtaa tiheään. En tiedä, mikä noilla jenkeillä tuntuu olevan, että ovat niin laiskoja vaihtamaan öljyjä. Kuitenkin helpointa ja parasta hoitoa moottorille, eikä edes kallista.
    Näissä uudemmissa ei muuten saa edes käyttää mineraaleja. Jos käyttöohjekirjassa käsketään käyttää esim. LL01 speksattua öljyä, joka on aina 0w40, 5w30 tai 5w40 täyssynteettistä, niin silloin sitä myös pitää käyttää.

    Jos nykyaikaiseen pienitoleransisseen koneeseen kaataa jotain mineraalia, niin taatusti tulee ongelmia.
    Last edited by N42fun; 09-12-2010, 15:57.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    No tuskin on mahdollista jos on käytetty oikeita öljyjä ja vaihdettu niitä oikeaoopisesti.

    Tuossa koneessa on selvästi käytetty mineraaliöljyjä.
    Jenkit jostain syystä on ihastuneet niihin.
    Ja lopputulos on jotain tuonnäköistä, tosin ei nyt noin pahaa yleensä.
    Itsekin veikkaan pitkiä vaihtovälejä ja mineraaliöljyjä. Mineraaliöljytkin kyllä toimivat, mutta vaativat tiheämmän vaihtovälin ja mielellään suotuisemman ilmaston. Jenkeissä on olosuhteet paikasta riippuen ihan OK käyttää mineraaliöljyjä, mutta hyöty menee kyllä siinä, että niitä pitää vaihtaa tiheään. En tiedä, mikä noilla jenkeillä tuntuu olevan, että ovat niin laiskoja vaihtamaan öljyjä. Kuitenkin helpointa ja parasta hoitoa moottorille, eikä edes kallista.

    Leave a comment:


  • Shappire
    replied
    Originally posted by isoR View Post
    Joskus vertailin kun sattu olemaan hyllyssä 2 erimerkkistä tarvikesuodatinta, toinen oli Bosch ja toista en kyllä muista. Bosch oli huomattavasti "avonaisemman" oloinen, Siis suodatin kangas huomattavasti harvemmalla taitoksella. Nämä siis näitä sisäpanos suotimia.

    Voisi kuvitella avonaisemmassa olevan ehkä enemmän suodatin alaa käytössä, vrt. toinen jossa kankaan taitteet lähes kiinni toisissaan.
    Jos avoinaisempi tarkoittaa harvempaa laskostusta, niin silloin ei pinta-alaa ole välttämättä enemmän. Suodattimen tehokkuuteen vaikuttaa mm. suodatusmateriaalin pinta-ala eli kun materiaalin ottaa irti patruunasta ja levittää pödälle ja laskee siitä pinta-alan, niin siinä oikea pinta-alan vertailuluku. Toinen tärkeä asia on paljonko materiaalissa on avointa tilaa, eli karrikoidusti reikiä. Mitä enemmän, niin sen enemmän tilaa on lialle. Toisaalta taasen reikien koko vaikuttaa siihen miten pientä hiukkasta otetaan kiinni. Mitä pienemmät reiät, sen puhtaampaa suodatin tekee kertasuodatuksella. Suodatinmateriaalin tulee olla riittävän kestävää, jotta siihen käytössä ei tule repeämiä, jolloin reikien määrä vähenisi. Yleensä nämä autojen moottoreiden suodattimet ovat jotain paperisuodattimia eivätkä mitään kovin ihmeellisiä tuotoksia. Toisaalta isohkoja palamistuotteita öljyssä on aika paljon, joten suodattimen pitäisi olla paaaljon paaaljon isompi jos esim 10 um hiukkaset pitäisi saada pois. Tässä vain pieni pinta-raapaisu vaikuttavista asioista. Moottorit rouskukttavat hieman huonommallakin suodattimella kohtuullisen pitkään.

    Ja noista tarvikesuodattimista sen verran että autonvalmistajan ostopolitiikasta johtuen, jonain päivänä se tarvikevalmistaja voi ollakin alkuperäinen ja päinvastoin.

    Jos ajaa paljon pitkiä matkoja 100-300 km päivässä, niin uskoisin 30 tkm vaihtovälin olevan OK. Tosin lyhyemmästä vaihtovälistä ei ainakaan ole haittaa.
    Jos spurttailee pääasiassalyhyitä matkoja, kosteus ei pääse haihtumaan ja keräytyy öljyyn. Kun saturaatiopiste on saavutettu, sitten kosteus tiivistyy vedeksi ja kaikkihan tietävät että vesi, öljy, teräs on aika huono kombinaatio. Varsinkin kun öljyt jäähtyy, kosteus tiivistyy vedeksi.
    Jos tulee 20 tkm vuodessa ja kaikki sellaista 5-20 km päivässä vaihtaisin öljyt vähintään kerran vuodessa.
    Last edited by Shappire; 09-12-2010, 15:32.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by N42fun View Post
    Jos tälläinen lopputulos on longlife vaihtovälillä mahdollista, niin ei paljoa naurata. http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=442387
    No tuskin on mahdollista jos on käytetty oikeita öljyjä ja vaihdettu niitä oikeaoopisesti.

    Tuossa koneessa on selvästi käytetty mineraaliöljyjä.
    Jenkit jostain syystä on ihastuneet niihin.
    Ja lopputulos on jotain tuonnäköistä, tosin ei nyt noin pahaa yleensä.

    Leave a comment:


  • N42fun
    replied
    Huollontarpeenilmaisimen puolessa välissä tulee tehtyä väliöljynvaihto. Eli itse vaihtoväli on semmoinen 10000km. Vaikka autoissa pitää käyttää hienoja LL01-öljyjä, niin ei noihin pitkiin vaihtoväleihin ole mitään luottoa.

    Jos tälläinen lopputulos on longlife vaihtovälillä mahdollista, niin ei paljoa naurata. http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=442387

    Leave a comment:


  • isoR
    Guest replied
    Originally posted by Tom1s View Post
    TArvikesuodattimen valmistajan luulisi tekevän suodattimesta enemmän läpäisevän kuin alkuperäinen ettei ainakaan tapahtuisi tukkeutumista.

    Joskus vertailin kun sattu olemaan hyllyssä 2 erimerkkistä tarvikesuodatinta, toinen oli Bosch ja toista en kyllä muista. Bosch oli huomattavasti "avonaisemman" oloinen, Siis suodatin kangas huomattavasti harvemmalla taitoksella. Nämä siis näitä sisäpanos suotimia.

    Voisi kuvitella avonaisemmassa olevan ehkä enemmän suodatin alaa käytössä, vrt. toinen jossa kankaan taitteet lähes kiinni toisissaan.

    Leave a comment:


  • Tom1s
    replied
    Originally posted by isoR View Post
    Sotketaampa tännekkin oma näkemys.

    Luulisin että nyky longlife öljyt ei ole ongelma moottorin "hyvälle" toiminnalle, vaan suodattimet, onko niitä kehitetty samaa vauhtia kuin noita öljyjä?
    En ainakaan itse usko..
    Tästähän oli juttua mm masinisti foorumilla kun volkkarin koneessa toisessa öljynvaihdossa(ajallaan) oli suodattimessa reikä. Suodatin on siis mennyt tukkoon. Olen kuullut myös tapauksia jossa kone on leikannut kiinni suodattimen tukkeuduttua.

    Suodattimissakin on eroja. Niitäkin vaan testataan aika harvoin. TArvikesuodattimen valmistajan luulisi tekevän suodattimesta enemmän läpäisevän kuin alkuperäinen ettei ainakaan tapahtuisi tukkeutumista.

    Toisaalta jos ajatellaan nykymoottoreita jotka hädintuskin lämpeävät tarpeeksi -15- -20 lämpötiloissa niin kuinka paljon öljyn joukkoon kondensoituu vettä? Noilla vaihtoväleillä lienee melko paljon jos kylmäkausi on pitkä.
    1.4l bensakonekkin tuottaa niin vähän hukkalämpöä että öljykorkin sisäpintaan muodostuu _vain talvisin_ "vesiöljymönjää"

    Tuli mieleen että varmaan öljytilavuudellakin voidaan pelata kun puhutaan vaihtoväleistä. Melko paljon öljyä menee bemarin koneiseen verrattuna moniin muihin.
    Last edited by Tom1s; 09-12-2010, 13:56.

    Leave a comment:


  • isoR
    Guest replied
    Sotketaampa tännekkin oma näkemys.

    Luulisin että nyky longlife öljyt ei ole ongelma moottorin "hyvälle" toiminnalle, vaan suodattimet, onko niitä kehitetty samaa vauhtia kuin noita öljyjä?
    En ainakaan itse usko.

    Omissa kulkineissa yleensä öljyn+suodattimen vaihto n. 8-10tkm, joskus kuitenkin vaihtanut syystä tai toisesta jo huomattavasti aiemmin, niin suodatin on jo saman näköinen, esim. 3tkm vs. 10tkm.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎