Sain kaasarin toimimaan
käynnistysongelma lähti esisuutinta vaihtamalla ja täyskaasuongelma oli kaasarin sisällä.
Otin tänään koko roska irti, purin ja toinen kohokammiohan oli sitten alkanut hapettumaan, syystä tietämättömästä, niin putsasin koko hoidon kaasarinputsausaineella ja paineilmalla + raaputtelin ne hapettumat pois toisesta kammiosta.
Nyt vetää mukavasti ja ei ole enää minkäälaisia käyntiongelmia
Mietinnässähän on ollut että vaihdan tuon tilalle m40b18 koneen, jotta auto säilysis käyttöautona ja saan koneen pöydälle ja osiksi. Ja ajatushan ois tehä tosta 2-litranen, ruisku, ja virittää vaparina noin 200hp asti, ja tämän jälkeen pistää kone takaisin joku kaunis kesäpäivä
Tästä syystä en oikeen halunnut uutta kaasaria ostaa, sillä ei tuon combon tarvitse kauaa toimiakkaan.
Hyvä, että sait pelaamaan. 200 hp on kova tavote kakslitrasesta kasiventtiilikoneesta mut tavotteita pitää olla.
Sain kaasarin toimimaan
käynnistysongelma lähti esisuutinta vaihtamalla ja täyskaasuongelma oli kaasarin sisällä.
Otin tänään koko roska irti, purin ja toinen kohokammiohan oli sitten alkanut hapettumaan, syystä tietämättömästä, niin putsasin koko hoidon kaasarinputsausaineella ja paineilmalla + raaputtelin ne hapettumat pois toisesta kammiosta.
Nyt vetää mukavasti ja ei ole enää minkäälaisia käyntiongelmia
Mietinnässähän on ollut että vaihdan tuon tilalle m40b18 koneen, jotta auto säilysis käyttöautona ja saan koneen pöydälle ja osiksi. Ja ajatushan ois tehä tosta 2-litranen, ruisku, ja virittää vaparina noin 200hp asti, ja tämän jälkeen pistää kone takaisin joku kaunis kesäpäivä
Tästä syystä en oikeen halunnut uutta kaasaria ostaa, sillä ei tuon combon tarvitse kauaa toimiakkaan.
Näin vähän kattelin, ja löysin 450 eurolla tuommosen paketin. Ei sattus halvemmalla löytymään?
Tietty jos jollakulla ois tarjota käytettyä ja varmasti toimivaa pireupurkkia tai weberiä niin yv:tä ->
Myyjä tietää hinnan.
Hommaa tuplat suoraan, saa ehkä pari ponia lisää ja pääsee pierpurkin ongelmista eroon. Nälkä kun syödessä kasvaa, niin on sit kunnon kaasarit valmiina
Näin vähän kattelin, ja löysin 450 eurolla tuommosen paketin. Ei sattus halvemmalla löytymään?
Tietty jos jollakulla ois tarjota käytettyä ja varmasti toimivaa pireupurkkia tai weberiä niin yv:tä ->
Myyjä tietää hinnan.
410€ näkyy olevan tuo Weber-sarja Free technicsillä.
Näin vähän kattelin, ja löysin 450 eurolla tuommosen paketin. Ei sattus halvemmalla löytymään?
Tietty jos jollakulla ois tarjota käytettyä ja varmasti toimivaa pireupurkkia tai weberiä niin yv:tä ->
Myyjä tietää hinnan.
Oolrait
Mistähän ton weberin korvauskaasarin sais edullisimmin uutena? Ja vaatiiko jotakin adaptereita liittimiin, imusarjaan jne?
Uutena ostetaessa mukana tulee kaikki eli sovitelaippa alkup. kumilaippaan, ilmanputsarin sovite ja suodatinkotelon 10 mm. pitempi kannatinrauta koska sovitelaipan paksuus on 10 mm.
Noniin, vielä 2 kysymystä.
1. Askista kuuluu krolinaa kun vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä.
Tuon äänen taajuss muuttuu vähän kun vaihdekeppiä taivuttaa vasemmalle(1. ja 2. linjalle) tai oikealle (5. linjalle).
Ääni lakkaa kun kytkintä painaa.
Eli mistä mahtaa tulla tuommoinen ääni, onko syytä huolestua ja ruveta availemaan paikkoja?
2. M10B18, Täyskaasulla kiihdyttäessä kiihtyy hyvin kakkosella sinne 65km/h, mutta kun mittarissa on 70, teho alkaa loppua eika jaksa enää(seos varmaan laihalla) vaikka rajotin tulee vastaan 90km/h:n kohalla.
mulla oli tossa toinen kaasari aikasemmin, jonka ongelmat oli:
-Käynti oli epätasaista, kylmänä ei pysynyt tyhjäkäynillä, lämpimänä huus 2000rpm tyhjäkäynnillä, tosin tehot oli tallessa, yläkierroksille asti.
Nyt kun vaihdoin kaasarin, käynti tasani, mutta ilmeni tuo ongelma josta mainitsin.
Lisäksi autoa saa välillä sahata pitkään ennenkun käynnistyy, ja sillonkin ensin röplöttäen mutta tasaantuu muutamassa sekunnissa itsestään, välillä taas käynnistyy kuin uusi auto. Ja tätä ilmenee sekä kylmällä koneella, että lämpimällä.
Osa ongelmaa taitaa olla ainakin seossäätö, mutta kun tietäisi mistä ton pirupurkin seosruuvin löytää?
Vastauksia kiitos, ennen lumia ois kiva saada toimimaan.
Ja vielä lista moottorin toimintaan vaikuttavista osista mitä autoon on hiljattain vaihdettu:
Ilmanputsari, tulpat, sytkänjohdot, pyörijä, virranjakajan kansi, bensapumppu ja se kaasari.
1. Käytetty Getrag kolisee,ei aiheuta toimenpiteitä,jos muutoin toimii ja lootassa on öljyä.
2. Pieburgista ei seosruuvia löydy ja vaikka löytyisikin se ei pierburgia korjaisi. Eikä kyllä mitään noista vioistakaan.
Hankala ja kallis korjattavaksi. Helpoin ja kokonaistaloudellisin tie hankkia esim. Weber tilalle. Toki uudenkin 2be:n saa n.1300€ hintaan.
Noniin, vielä 2 kysymystä.
1. Askista kuuluu krolinaa kun vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä.
Tuon äänen taajuss muuttuu vähän kun vaihdekeppiä taivuttaa vasemmalle(1. ja 2. linjalle) tai oikealle (5. linjalle).
Ääni lakkaa kun kytkintä painaa.
Eli mistä mahtaa tulla tuommoinen ääni, onko syytä huolestua ja ruveta availemaan paikkoja?
2. M10B18, Täyskaasulla kiihdyttäessä kiihtyy hyvin kakkosella sinne 65km/h, mutta kun mittarissa on 70, teho alkaa loppua eika jaksa enää(seos varmaan laihalla) vaikka rajotin tulee vastaan 90km/h:n kohalla.
mulla oli tossa toinen kaasari aikasemmin, jonka ongelmat oli:
-Käynti oli epätasaista, kylmänä ei pysynyt tyhjäkäynillä, lämpimänä huus 2000rpm tyhjäkäynnillä, tosin tehot oli tallessa, yläkierroksille asti.
Nyt kun vaihdoin kaasarin, käynti tasani, mutta ilmeni tuo ongelma josta mainitsin.
Lisäksi autoa saa välillä sahata pitkään ennenkun käynnistyy, ja sillonkin ensin röplöttäen mutta tasaantuu muutamassa sekunnissa itsestään, välillä taas käynnistyy kuin uusi auto. Ja tätä ilmenee sekä kylmällä koneella, että lämpimällä.
Osa ongelmaa taitaa olla ainakin seossäätö, mutta kun tietäisi mistä ton pirupurkin seosruuvin löytää?
Vastauksia kiitos, ennen lumia ois kiva saada toimimaan.
Ja vielä lista moottorin toimintaan vaikuttavista osista mitä autoon on hiljattain vaihdettu:
Ilmanputsari, tulpat, sytkänjohdot, pyörijä, virranjakajan kansi, bensapumppu ja se kaasari.
sanompahan vaan että tällaisesta projektista mä tykkään. Kannattaa miettiä sitä imusarjan pituutta sitten myös. Miten nokkapyörä, olisko aihetta muuttaa sitä säädettäväksi.
jos meinaat tuplille kantta tehdä niin kairaa siitä kaasarin kannesta, enemmän "varaa" muotoilla kanavat. Varmaan 40 tuplat? Kunnon nokka sitten myös kehiin ja ehdottomasti kunnon synkkaus kaasuttimille.
Juu, todennäköisesti 40 mm. Freetechnicsin laskurin mukaan tolle koneelle ja viritysasteelle piisais 36 tai 38, mut 40-millisiä on paremmin tarjolla. Moottorissa on mieto virinokka paikallaan. Kokeillaan toimintaa sillä. Synkkauksen koitan tehdä ite. Saan työkaverilta kyllä lainaan synkkamittarin, jolla pystyy mittaamaan samaan aikaan kaikki kurkut. Tarkempaan säätöön menee ammattilaiselle.
Kaasarikoneen ja ruiskukoneen kansien kanavissa on todella suuret erot. E21 318:n kansi ei mene nakkaamalla E30 316:n alakertaan, johtuen palotilojen/mäntien muotojen erilaisuudesta. Sensijaan E21 318i:n kansi menee nakkaamalla E30 316:n alakertaan. Ainut ongelma tuplien kanssa tulee siitä, että tuossa E21 318i-kannessa on imukanavien vieressä reiät myöskin suuttimille ja joudut nekin jollain konstilla tukkimaan.
Ok. Hyvä tietää. Käytettävissä olevilla kansilla mennään, joten valinta osuu sitten tuohon E30 316 kanteen.
En jaksanut minuuttia kauempaa katsella,mutta esim. tuosta: http://www.ebay.de/itm/290766721338 imusarja. Isoreikäisen imusarjoja ei kannata alkaa pienireikäiseen kanteen sovittelemaan.
Kiitoksia kovasti tästä linkistä. Nyt kun tietää, millä hakusanoilla lähteä hakemaan Saksan ebaystä, niin luonnistuu paremmin.
btw. moposportista saa uusia m10 imusarjoja tuplille, kenen valmistamia sit liene ja mille kaasuttimille, sitä en osaa sanoa
Pitää perehtyä. Tuplien sarjat on niin simppelit, että valmistajalla ei liene suurta merkitystä. Ainakin Weberin ja Dellorton tuplat menee samalla pulttijaolla, joten sopinevat paikalleen.
Leave a comment: