M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • petrolhead
    replied
    Mä kattelin B18-moottorin alakertaa tuossa ja mietin hieman öljymäärää, omavalmisteinen öljypohja kun pitänee rakentaa kuitenkin. Öljyn maks. taso on tikussa 10-11cm lohkon alapinnan alapuolella. Mun järki sanoo että moottorin sietäisi täyttää niin korkealle että melkein koskee kampuran vastapainoon tai veivin alapäähän. Öljynpaluuta ja kampikammion huohotusta varten oleva kanava loppuu paljon korkeammalla joten huohotusta ylitäyttö ei tuki. Ja kampikammioon jää yhtenäinen ilmatila päästä päähän joten männän alapuolen pumppaama ilma pääsee liikkumaan.

    Moottorin käydessä se öljynpinta on joka tapauksessa senttejä alempana. Onko näkemyksiä tai kokemuksia?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Mä en tarkoittanut että menis dynoon säätämään vaan haluan vaan tietää paljonko Goofyn autossa on tehoa.
    Juu tuli vaan väärinkäsitys

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Täysin hukkaan heitettyä rahaa säätää tuplia penkissä. Täyskaasun seokset saa laskennallisilla suuttimilla kohdilleen, hienosäätö nyt riippuu enemmän jo lämpötilastakin. Osakaasun seokset ja seospiirien siirtymätilanteet ne on jotka säätöä tarvii ja ei niitä penkissä kuitenkaan kohdalleen saa.
    Mä en tarkoittanut että menis dynoon säätämään vaan haluan vaan tietää paljonko Goofyn autossa on tehoa.
    Last edited by petrolhead; 02-08-2014, 12:57.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Olishan se ihan kiva tietää paljonko siitä saa tehoja irti mutta niillä säädöillä se ei välttämättä ole hyvä ajettava joka alueella. Nyt se alkaa olemaan kohtuu ajettava ja menee se 7 sekuntiin satkuun. Laitoin pienemmät kiihdytyspumpun suuttimet. Hieman kakoo lähdössä. Taidan vaihtaa takaisin.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    penkkiin nyt sen vehkeen kanssa
    Täysin hukkaan heitettyä rahaa säätää tuplia penkissä. Täyskaasun seokset saa laskennallisilla suuttimilla kohdilleen, hienosäätö nyt riippuu enemmän jo lämpötilastakin. Osakaasun seokset ja seospiirien siirtymätilanteet ne on jotka säätöä tarvii ja ei niitä penkissä kuitenkaan kohdalleen saa.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Vaihdoin F9 seosputket. Näiden kanssa toimii paremmin 50 ja 55 tyhjäkäynti suuttimilla. Pitää ny vain vielä ajaa pidemmät testi ajot kummallakin että tietää kummat on paremmat.
    penkkiin nyt sen vehkeen kanssa

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Vaihdoin F9 seosputket. Näiden kanssa toimii paremmin 50 ja 55 tyhjäkäynti suuttimilla. Pitää ny vain vielä ajaa pidemmät testi ajot kummallakin että tietää kummat on paremmat.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    F16 seosputkethan ovat laihemmat kuin F11:t ja sit taas F6:t ovat rikkaimmat?
    Ei seosputkia voi luokitella laihasta rikkaaseen.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Originally posted by basso72 View Post
    F11 putket laihentaa seosta "pääsuutinalueen" alapäässä. Jos ei tyhjäkäyntejä isontamalla (tai saman kokoisilla,mutta "rikkaammilla" 45 F6) saa mieleisiä säätöjä,vaihtaisin esim. F16 seosputket ja säädöt alusta.
    F16 seosputkethan ovat laihemmat kuin F11:t ja sit taas F6:t ovat rikkaimmat?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Pitää tilata jatkossa suuttimet jostain muualta kun moposportilta. Kaikki heidän suuttimet olivat ihan paskoja. Liian pieniä etteivät pysy putkissa kiinni tai sit niin isoja että eivät mahtuneet paikoillee. Eikä ole tullu reköamaatio sähköpostiin vastausta. Onneksi freetekniks palaa kohta lesälomalta.
    Webereissähän kaikki osat on noilla toleransseilla DHLA:t on seoksenmuodostukselta ja osien yleiseltä laadulta huomattavasti parempia, eli jos tuplien kanssa jaksaa puuhastella niin suosittelen kyllä kaasarimerkin vaihtoa. Tiuha tyhjäkäyntiseosruuvin jenka kylläkin myös tarkoittaa että ne pirun seosruuvit on aina vanhemmiten jumissa.....

    Jenkkimiesten kiusaksi on tehnyt jo pitempään mieli ostaa vanha avo-vette ja ruuvata risti-imusarjan perään neljät DHLA:t, on jo niin seksikkään näköinen paketti imuäänistä puhumattakaan että ei voi tajuta miksei niitä jenkkirasseissa näy, kuulemma liian vaikea sätää, höh

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    F11 putket laihentaa seosta "pääsuutinalueen" alapäässä. Jos ei tyhjäkäyntejä isontamalla (tai saman kokoisilla,mutta "rikkaammilla" 45 F6) saa mieleisiä säätöjä,vaihtaisin esim. F16 seosputket ja säädöt alusta.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Seosmittari näyttää satasen vauhdissa 2-3 vihreää samoin tyhjäkäynnillä. Tulpat hyvän väriset ja ei pauku putkessa eikä kaasareissa. Alle satastaku ajelee niin punaset ja oranssit hyppelee ja menee liian laihalle kun alkaa poksumaan kaasarissa. Pitää ajaa silleen koko ajan hieman kiihdyttäen ja sit taas jarruttaa moottorilla. Mittari pysyy vihreellä koko kierros alueen täys kiihdytyksessä. 3000 kierroksen jälkeen toimii alhaalla huonommin.

    Täytyy kokeilla 50:stä tyhjäkäyntisuutinta kun 55:t olivat liian isot. Pitää tilata jatkossa suuttimet jostain muualta kun moposportilta. Kaikki heidän suuttimet olivat ihan paskoja. Liian pieniä etteivät pysy putkissa kiinni tai sit niin isoja että eivät mahtuneet paikoillee. Eikä ole tullu reköamaatio sähköpostiin vastausta. Onneksi freetekniks palaa kohta lesälomalta.
    Last edited by GOOFY; 28-07-2014, 19:26.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Niin eli alle 3000rpm pintakaasu-seoksiin vaikuttaa eniten ne tyhjäkäyntisuuttimet, siinä vasta noin puolikaasulla aletaan olemaan pelkästään pääsuutinpiiriin varassa.

    Eli vois suositella niitä pienempiä pääsuuttimia ja suurempia tyhjäkäyntisuuttimia jos ongelma on pintakaasun laihat seokset.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Pienemmillä (115) pääsuuttimilla kiihty paljon paremmin mutta sit joka alueella meni laihalle tasakaasu ajossa. Nyt kiihtyy huonommin 125:lla mutta tasakaasu ajossa satasen vauhdissa seokset ihan ok 3000 kierroksen paikkeilla mutta hiljempaa ajettaessa seokset menee laihalle tai heiluvat siinä rajoilla. Ihmetyttää vain että seosruuvit vaikuttavat vielä päälle 3000 kierroksen seoksiin vaikka ei pitäisi.
    Niin meni liian laihalle ja tuli käyntihäiriöitä? Tottakai tasakaasun seokset kuuluu laihalle mennäkin..... Jos meni liian laihalle että ei enää käy niin tarkistaa bensan pinnan että on riittävän korkealla ja aikaisemmin rikastavia suutinputkia voi kokeilla. Mutta oletusseossuhde osakaasulle on 16-17 AFR eli siihen pitäisi päästä ja jos sillä vielä tulee käyntihäiriöitä niin sytty/ruttupuolella on jotakin pielessä.

    Ja toki sekä tyhjäkäyntisuuttimet että seosruuvit vaikuttavat osakaasun seoksiin, pääosa seoksesta kun tulee niiden kautta kaasuläpän ollessa vain vähän auki. Täyskaasun seoksiin ne eivät sen sijaan juurikaan vaikuta.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Pienemmillä (115) pääsuuttimilla kiihty paljon paremmin mutta sit joka alueella meni laihalle tasakaasu ajossa. Nyt kiihtyy huonommin 125:lla mutta tasakaasu ajossa satasen vauhdissa seokset ihan ok 3000 kierroksen paikkeilla mutta hiljempaa ajettaessa seokset menee laihalle tai heiluvat siinä rajoilla. Ihmetyttää vain että seosruuvit vaikuttavat vielä päälle 3000 kierroksen seoksiin vaikka ei pitäisi.

    [/B]
    Originally posted by naukkis View Post
    Melko varmasti menee tolkuttoman rikkkaalle pienillä kierroksilla kun seos sahaa vähän eestakasin. Eli 125 suutin on jo aika suuri 30mm kurkuille, reippaasti pienemmät pääsuuttimet ja lisäilmasuuttimia pienemmiksi jos ylärekisteri menee liian laihalle.

    Ja isommat kurkut vaan kehiin, tuplalortoilla ei kannata edes yrittää saada täyskaasutoimivuutta tyhjäkäynniltä lähtien vaan säätää täyskaasuseokset vasta ~3000rpm ylöspäin ja jättää alakierrosten käytön osakaasulle/kiihdytyspumpun varaan. Kireillä nokilla täyskaasulla seos siis liikkuu kurkkujen läpi edestakaisin ja em. rikastumisen vaikutuksen eliminointi säädöissä on likipitäen mahdotonta, tai no ei vaan kuskin on avattava kaasua vain sen verran että seos ei liiku edestakaisin ja suurien läppäavautumien seos alhaalle laihalle ja kiihdytyspumppurikastus estämään stallauksen heti kaasua avatessa.....

    Leave a comment:

Working...
X