M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • naukkis
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Dcoe 40 tuplat m10:ssä. Hieman avarrettu kaasari kansi, isommilla venttiileillä ja alkuperäisestä hiotulla 292 nokalla.

    1500 ja 2500 kierroksen kohdalla hyytyy. 3000 kierroksen jälkeen vetää todella hyvin. Nokkahan voi tehdä tommosta hyytymistä pienillä kierroksilla mutta että kahdessa eri kohdassa. Jotain eri piireille siirtymisestä johtuvaa tässä voi olla mutta kun vain tietäs että mitä.

    kaasareissa nyt paikoillaan:
    125 F11pääsuutin (130 tuntu jo liian isolta)
    200 ilma (kokeilin 180 ja 190)
    45 F9 tyhjäkäynti (55 ei toiminut)
    40 kiihdytyspumpunsuutin (45 toimi huonommin)
    30mm kurkut ( en oo kokeillu muita)
    F11 seosputket (en oo kokeillu muita)

    vai tuleekohan nämä hyytymiset sytkäpuolelta kun alipaine ennakko ei käytössä...
    Melko varmasti menee tolkuttoman rikkkaalle pienillä kierroksilla kun seos sahaa vähän eestakasin. Eli 125 suutin on jo aika suuri 30mm kurkuille, reippaasti pienemmät pääsuuttimet ja lisäilmasuuttimia pienemmiksi jos ylärekisteri menee liian laihalle.

    Ja isommat kurkut vaan kehiin, tuplalortoilla ei kannata edes yrittää saada täyskaasutoimivuutta tyhjäkäynniltä lähtien vaan säätää täyskaasuseokset vasta ~3000rpm ylöspäin ja jättää alakierrosten käytön osakaasulle/kiihdytyspumpun varaan. Kireillä nokilla täyskaasulla seos siis liikkuu kurkkujen läpi edestakaisin ja em. rikastumisen vaikutuksen eliminointi säädöissä on likipitäen mahdotonta, tai no ei vaan kuskin on avattava kaasua vain sen verran että seos ei liiku edestakaisin ja suurien läppäavautumien seos alhaalle laihalle ja kiihdytyspumppurikastus estämään stallauksen heti kaasua avatessa.....

    Leave a comment:


  • KingOnTheRoad
    replied
    Mitenkähän saisin vedenkierron ILMAN vesipumppua turbolle? Alavesiletkusta ylävesiletkuunko? Lämpöhän siellä kierron tekee ilmeisesti:think

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Dcoe 40 tuplat m10:ssä. Hieman avarrettu kaasari kansi, isommilla venttiileillä ja alkuperäisestä hiotulla 292 nokalla.

    1500 ja 2500 kierroksen kohdalla hyytyy. 3000 kierroksen jälkeen vetää todella hyvin. Nokkahan voi tehdä tommosta hyytymistä pienillä kierroksilla mutta että kahdessa eri kohdassa. Jotain eri piireille siirtymisestä johtuvaa tässä voi olla mutta kun vain tietäs että mitä.

    kaasareissa nyt paikoillaan:
    125 F11pääsuutin (130 tuntu jo liian isolta)
    200 ilma (kokeilin 180 ja 190)
    45 F9 tyhjäkäynti (55 ei toiminut)
    40 kiihdytyspumpunsuutin (45 toimi huonommin)
    30mm kurkut ( en oo kokeillu muita)
    F11 seosputket (en oo kokeillu muita)

    vai tuleekohan nämä hyytymiset sytkäpuolelta kun alipaine ennakko ei käytössä...
    Last edited by GOOFY; 19-07-2014, 21:02.

    Leave a comment:


  • mikkomaa
    replied
    No eipähän nuo tietty käykään nuo männät, helmoistahan se ottaa jo kiinni.. Olishan sen voinu kattoa aiemminkin mutta eipähän tässä kiire ole suunnitella kuitenkaan.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Muumi View Post
    :think Ilmeisesti laskit B23:sen veiveillä, et B20:sen?
    En minä muista enää.
    lohko on jotain 217mm? Taisin vaan googlettaa että S14B23 veivit olis 144. B23:ssa on 84mm isku, ja noi kysytyt B18 mukit on puristuskorkeudeltaan 46,9-47,1mm riippuen valmistajasta, mallista, tietolähteestä ja kuun vaiheista.

    Ehkä oikeammin olis ollut kirjoittaa että laske mitkä mukit sinne tarviit, paljonko halutaan että muki tulee lohkosta yli ja millaisella patilla (riippuen mikä kansi ja ahdettu vai vapari).

    Leave a comment:


  • Muumi
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Nopeesti laskettuna S14 veiveillä, S14B23 akselilla ja 10B18 mukeilla, mäntä tulis n 17 mm yli lohkosta.
    :think Ilmeisesti laskit B23:sen veiveillä, et B20:sen?

    Leave a comment:


  • mikkomaa
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Nopeesti laskettuna S14 veiveillä, S14B23 akselilla ja 10B18 mukeilla, mäntä tulis n 17 mm yli lohkosta.
    Eli täytyy jatkaa googlettelua ja koittaa ettiä mitä mäntiä noissa on käytetty. Kiitoksia!

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by mikkomaa View Post
    Jollakin varmaan tietoa..? Jos laitan s14 2,3L kampuran m10 lohkoon niin tarviiko olla s14 veivit? Sopiiko ne ne yhteen vakio mäntien kanssa vai pitääkö hommailla jotkin erikoisemmat? Lähtökoneena m10b18 Entä mahtuuko pyörimään tuo s14 kampura, on kuitenkin melkoisesti isompi ja massiivisempi..
    Nopeesti laskettuna S14 veiveillä, S14B23 akselilla ja 10B18 mukeilla, mäntä tulis n 17 mm yli lohkosta.

    Leave a comment:


  • mikkomaa
    replied
    Jollakin varmaan tietoa..? Jos laitan s14 2,3L kampuran m10 lohkoon niin tarviiko olla s14 veivit? Sopiiko ne ne yhteen vakio mäntien kanssa vai pitääkö hommailla jotkin erikoisemmat? Lähtökoneena m10b18 Entä mahtuuko pyörimään tuo s14 kampura, on kuitenkin melkoisesti isompi ja massiivisempi..

    Leave a comment:


  • KingOnTheRoad
    replied
    Mulla ihmetyttää, että vastustaako vakionokka noin julmetusti, mulla portattu ruiskun kansi r-seeteillä kuitenkin. Kokeilen ilman mitään muutoksia tuota 304 nokkaa ja penkitetään se sillä sitten ja siitä voidaan tehdä johtopäätöksiä, että saadaanko sillä 100hv/200nm lisää menohaluja?:think Positiivista kuitenkin, että hienosti kesti ajaa reilusti yli 2kilon paineilla, eikä huohottanut käytännössä yhtään.

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Mulla oli vakio veiveillä, 2l kampuralla, kuplan männillä (puristukset varmaan jossain kasin pinnassa), shcrikin nokalla, kantta vähän kairattu hukkakipinän kans 270kw 0,8bar paineella. En valitettavasti muista vääntöö enkä sitä millä kierroksilla huipputeho tuli, mutta rajotin tais olla 6000rpm että varmaan melko lähellä sitä.
    Vastustaako se vakio kansi ja nokka sitte oikeesti nuin paljo ku tuntuu melko matalilla kierroksilla tulevan tuo huipputeho näissä vakiokoneissa.

    Edit.
    Epäilen kyllä näitä omia tehoja hiukan tai oikeastaan tuota painetta kun en sitä muualta kattonu ku autogaugen mittarista...
    Last edited by ThemeJ; 15-06-2014, 20:34.

    Leave a comment:


  • vexu524tdic
    replied
    Originally posted by bmw2002 View Post
    Oma suositukseni on 304, tulee yläkierroksille(+4000) aivan eri malliin voimaa. Omasta mielestä käyttöalue ei ainakaan kaventunut tuolla schrickin nokalla vakioon verrattuna. Tuosta 292 nokasta ei itsellä ole kokemusta, mutta epäilen että sillä ei merkittävää etua saa tuohon kättöalueeseen. Itsellä alkoi ahdinkin heräämään ihan erimalliin jyrkällä nokalla, eli kannattaa se nokka vaihtaa ja kokeilla ennen pakopesän vaihtamista.

    Vähän kyllä tuntuu vaisulta nuo tehot ja väännöt ahtopaineeseen nähden. Vertailuksi itsellä oli aikanaan vakio osista kasatulla moottorilla, isolla garretin ahtimella, dellortoilla ja lähes vakiosytkällä 317hv/440nm @ 1,1bar. Myöhemmin vastaavasti Je männillä, s14 h-profiili kiertokangilla, schrickin 304 nokalla ja moottorinohjaus megalla 411hv/600nm @ 1,5bar.

    Onko esim. nokan ajoitus kohdallaan? Kyllä 2 bar ahdoilla pitäisi olla jo lähellä neljää sataa tuon kokoluokan ahtimella vakionokallakin.

    Todella hyvin on antanut tehoa ja vääntöä vakio osilla.

    Ylivieskan penkissä perjantaina m10b20 L-jetillä ja HY35 ahtimella 258hv 5550rpm ja 351Nm 4500rpm. Ahtoja noin kilo, sytkässä oli aluksi ahtomyöhästys mutta toimi paremmin kun sen otti pois ja ajoi 318i ennakoilla "korvakuulolta kohilleen" ei nakuttanut.

    Seos paksunlainen, 11,5-12,5.

    Edit: Kuplan matalemmat männät, 142 veivit (männät tulee lohkon tasalle), 440 suuttimet, vakio kansi ja nokka.
    Last edited by vexu524tdic; 15-06-2014, 20:46.

    Leave a comment:


  • vexu524tdic
    replied
    Originally posted by pekka_hirvonen View Post
    No niin m10 tietäjät. Mihin menevät piuhat virranjakajalta 2kpl? Le jetronic kyseessä m10b18. Ilmeisesti tulevat tuohon ignition unitiin?

    Siihenhän ne.

    Leave a comment:


  • Peksu_M20
    replied
    No niin m10 tietäjät. Mihin menevät piuhat virranjakajalta 2kpl? Le jetronic kyseessä m10b18. Ilmeisesti tulevat tuohon ignition unitiin?

    Leave a comment:


  • bmw2002
    replied
    Max. kierroksilla ~7400rpm ennakot itsellä 11 astetta, painetta se 1,5bar. Parhaalla vääntöalueella(4500-6000rpm) kierroksista ja ahdoista riippuen 11-13 astetta.

    Edit. Tuossa alla vielä tehokäppyrä toissa kesältä, vakio kannella ja 304 nokalla. Huomaa selvästi että kannesta loppui vakio kanavilla virtaus kesken, kun käyrä kääntyy alas jo 4800rpm jälkeen, eli reserviä vielä olisi. Viime kesänä portatulla kannella ja kunnon r-seeteillä vaikutti jo aika lupaavalta. Kuitenkin juuri kun saatiin säädettyä ja alettiin tehoveto ottaamaan, niin lähti vesi roppu irti, joten tehot jäi vielä mittaamatta. Uusi mittaus tulossa lähiaikoina, kun en sitten enää loppukesästä penkkiin ehtinyt. -> http://bmw2002.1g.fi/kuvat/Autot/bmw...2+23.34.35.jpg
    Last edited by bmw2002; 28-05-2014, 19:32.

    Leave a comment:

Working...
X