Originally posted by bmw2002
View Post
M10 viritys ja rakennus topic
Collapse
X
-
Ahdot näyttikin olevan 1.86 bar tuolla 315hp. Ajettiin tämän vedon jälkeen vielä 2.4bar yksi veto ja tehoa tuli 327hp ja vääntö pysyi 350nm paikkeilla. Eli virtaus sieltä loppuu. Pyöriltä mitattu teho 205kw. Ennakkon vilkaisen iltapäivällä.
-
Pete tuossa jo vastasikin tuohon nokka asiaan. Tuossa voi kyllä olla perää, että moottori ei vaan hengitä tarpeeksi tuolle isolle ahtimelle vakionokalla. Tulipa tuossa sellainenkin juttu mieleen, että yksi tuttu taisi kertoa joskus mitanneensa 370hv vakionokalla ja sen jälkeen teho ei ollut noussut vaikka kuinka oli ahtoja ruuvattu ylemmäs. Eli jossain noilla tietämillä tulee varmaankin vakionokan rajat vastaan. Varmasti myös korkeat imulämmöt vaikuttavat osaltaan tulokseen. Oliko muuten nuo sun tulokset pyöriltä vai moottorilta? Minkälailset ennakot sytkällä? Omia en nyt tähän hätään muista, mutta voin tsekata säätöläppäriltä tallilla käydessä.Originally posted by KingOnTheRoad View PostKyllä nokan ajoitus on kunnossa. Oliko sulla vakionokalla tuo 411hv? itsellänikin ihmetyttää tuo teho ja varsinkin väännön vähyys. Toki olosuhteet vaikuttivat tehoon merkittävästi, kun imulämmötkin huiteli 50-60astetta. Taidan laittaa tilaukseen tuon 304 nokan ja kokeilla sillä. Väännön puute kielisi siitä, että ei ahdin saa täyttöä vakionokalla ja siihen tulokseen tultiin penkittäjän kanssakin.
Leave a comment:
-
Originally posted by bmw2002 View PostVertailuksi itsellä oli aikanaan vakio osista kasatulla moottorilla, isolla garretin ahtimella, dellortoilla ja lähes vakiosytkällä 317hv/440nm @ 1,1bar. Myöhemmin vastaavasti Je männillä, s14 h-profiili kiertokangilla, schrickin 304 nokalla ja moottorinohjaus megalla 411hv/600nm @ 1,5bar.Saanen vastata.Originally posted by KingOnTheRoad View PostOliko sulla vakionokalla tuo 411hv?
Leave a comment:
-
Kyllä nokan ajoitus on kunnossa. Oliko sulla vakionokalla tuo 411hv? itsellänikin ihmetyttää tuo teho ja varsinkin väännön vähyys. Toki olosuhteet vaikuttivat tehoon merkittävästi, kun imulämmötkin huiteli 50-60astetta. Taidan laittaa tilaukseen tuon 304 nokan ja kokeilla sillä. Väännön puute kielisi siitä, että ei ahdin saa täyttöä vakionokalla ja siihen tulokseen tultiin penkittäjän kanssakin.
Leave a comment:
-
Sama homma rahikaisella. 304 kiinni ja 3500 jälkeen alkoi menemään plussalle ahdot. Tosin itellä 14# pesällä ja seuraava on 16# pesällä oleva ja rankemmilla ahdoilla. Tosi vaisut on kyllä ahto/teholukemat. Mullakin tuli jo 36xhv/1,2bar. Tekis mieli koittaa sitä shcrikin 336asteista ylikireessä vaparissa ihan mielenkiinnosta. :think
Leave a comment:
-
Oma suositukseni on 304, tulee yläkierroksille(+4000) aivan eri malliin voimaa. Omasta mielestä käyttöalue ei ainakaan kaventunut tuolla schrickin nokalla vakioon verrattuna. Tuosta 292 nokasta ei itsellä ole kokemusta, mutta epäilen että sillä ei merkittävää etua saa tuohon kättöalueeseen. Itsellä alkoi ahdinkin heräämään ihan erimalliin jyrkällä nokalla, eli kannattaa se nokka vaihtaa ja kokeilla ennen pakopesän vaihtamista.Originally posted by KingOnTheRoad View PostEli vehkeet olisi penkitetty, 312hp/350nm 2bar +27asteen kelissä. Vakionokka ja hx40super #16 pesällä, pääsi tavoite ahdoille vasta 5500rpm. Nokka olisikin nyt vaihtolistalla ensimmäisenä ja kysymys kuuluukin, että kummalla schrick nokalla saisin hyvän käyttöalueen, sekä tietenkin hyvän huipputehon ja väännön? Pakopesä tulee kans vaihtumaan 14 tai jopa 12, jos ei meinaa herätä.
Vähän kyllä tuntuu vaisulta nuo tehot ja väännöt ahtopaineeseen nähden. Vertailuksi itsellä oli aikanaan vakio osista kasatulla moottorilla, isolla garretin ahtimella, dellortoilla ja lähes vakiosytkällä 317hv/440nm @ 1,1bar. Myöhemmin vastaavasti Je männillä, s14 h-profiili kiertokangilla, schrickin 304 nokalla ja moottorinohjaus megalla 411hv/600nm @ 1,5bar.
Onko esim. nokan ajoitus kohdallaan? Kyllä 2 bar ahdoilla pitäisi olla jo lähellä neljää sataa tuon kokoluokan ahtimella vakionokallakin.
Leave a comment:
-
schrick 292 vai 304?
Eli vehkeet olisi penkitetty, 312hp/350nm 2bar +27asteen kelissä. Vakionokka ja hx40super #16 pesällä, pääsi tavoite ahdoille vasta 5500rpm. Nokka olisikin nyt vaihtolistalla ensimmäisenä ja kysymys kuuluukin, että kummalla schrick nokalla saisin hyvän käyttöalueen, sekä tietenkin hyvän huipputehon ja väännön? Pakopesä tulee kans vaihtumaan 14 tai jopa 12, jos ei meinaa herätä.
Leave a comment:
-
Jos ei ole ongelmaa ollut, niin en lähtis arvailemaan toisia sinne. Itekin ajoin 2kilon paineilla vakiotulpilla tai mitä sattu tallin hyllyssä olemaan..kärkivälin säätämällä toimi hienosti tulpista riippuen
Leave a comment:
-
Mitkä tulpat m10b20 turboon 1.5-2bar ahdoille ja millä kärkivälillä? Bosch hukkakipinä -203 päätteellä, eli sen puolen pitäisi riittää virta. Nyt vakiotulpat ja hyvin pelaa ainakin 1.5 ahdoille asti, vai pidänkö vakiotulpat ja otan pari pykälää kylmemmät varalle penkitykseen ensiviikolla?
Leave a comment:
-
Joop. Senhän voi arvata mm. siitä että huomautuskentässä on varaosavilmissä ilmoitettu vastusarvo tolle tunnistimelle. Nyt huomas ku katteli tietokoneella eikä puhelimella. No, pistin jo hankkien Bosch 0280122001 vipstaakkelin. Tuskin menee mettään sen kanssa.Originally posted by jannmann View PostKyllä Se s54 on potikka. Myös s38b38:saa on samankokoinen potikka.
Leave a comment:
-
Kyllä Se s54 on potikka. Myös s38b38:saa on samankokoinen potikka.Originally posted by petrolhead View PostL-jetillisestä. Mut sitte kattelin vesilähtöä joka on ollut 1966 vuoden M05 moottorin kyljessä. Ihan saman näkönen.
Yön yli asiaa aateltuani tulin siihen tulokseen että teen adapteriin tilan saamiseksi tosiaan 1-haaraisen lähdön. Haaroittaa sitte siitä eteenpäin erillisellä kappaleella ja siihen T-haaraan voi tehä haluamansa anturinpaikat. Mitä sitte mittaristo ja Mega tarviikin.
Tollalailla saan tilaa just sille kaasuläppäanturille jonka päätin hankkia. Amerikanpojat oli tehneet M10/S14 ITB sovituksen niin että käyttivät vissiin S54:n TPS:ää joka on kompakti ja osottaa eri suuntaan. Mutta mä en taas tiedä siitä onko se potikka vai pelkkä joutokäynti-täyskaasukatkaisin. Joten käytän tommosta Boschin potikkaa sitten.
Leave a comment:
-
L-jetillisestä. Mut sitte kattelin vesilähtöä joka on ollut 1966 vuoden M05 moottorin kyljessä. Ihan saman näkönen.Originally posted by Vauhtivaunu View PostOnko se vedenjakaja L-jetillisestä vai jostain muusta?
Yön yli asiaa aateltuani tulin siihen tulokseen että teen adapteriin tilan saamiseksi tosiaan 1-haaraisen lähdön. Haaroittaa sitte siitä eteenpäin erillisellä kappaleella ja siihen T-haaraan voi tehä haluamansa anturinpaikat. Mitä sitte mittaristo ja Mega tarviikin.
Tollalailla saan tilaa just sille kaasuläppäanturille jonka päätin hankkia. Amerikanpojat oli tehneet M10/S14 ITB sovituksen niin että käyttivät vissiin S54:n TPS:ää joka on kompakti ja osottaa eri suuntaan. Mutta mä en taas tiedä siitä onko se potikka vai pelkkä joutokäynti-täyskaasukatkaisin. Joten käytän tommosta Boschin potikkaa sitten.Last edited by petrolhead; 25-04-2014, 20:31.
Leave a comment:
-
Sylinterikannen vesilähtö
Sylinterikannen vesilähtö haarautuu kahdeksi (ylävesiletku ja menikö toinen nyt vesipumppuun, enivei..). Siinä on kolme anturia. Yksi on varmaankin mittaristolle, mitä kaksi muuta hoitaa? Veikkaan että kertoo moottorinohjainlaitteelle juttuja, liittyy lisärikastukseen tmv.?
Kysyn koska en jaksa plärätä korjausohjetta ja virtapiirikaavioita just läpi. Vesilähtö pitänee muuttaa yksihaaraiseksi ja haarottaa sen sitten myöhemmin missä on tilaa. Tulee TPS:n tielle.
Jarno
Leave a comment:
Leave a comment: