M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • KingOnTheRoad
    replied
    Originally posted by bmw2002 View Post
    Pete tuossa jo vastasikin tuohon nokka asiaan. Tuossa voi kyllä olla perää, että moottori ei vaan hengitä tarpeeksi tuolle isolle ahtimelle vakionokalla. Tulipa tuossa sellainenkin juttu mieleen, että yksi tuttu taisi kertoa joskus mitanneensa 370hv vakionokalla ja sen jälkeen teho ei ollut noussut vaikka kuinka oli ahtoja ruuvattu ylemmäs. Eli jossain noilla tietämillä tulee varmaankin vakionokan rajat vastaan. Varmasti myös korkeat imulämmöt vaikuttavat osaltaan tulokseen. Oliko muuten nuo sun tulokset pyöriltä vai moottorilta? Minkälailset ennakot sytkällä? Omia en nyt tähän hätään muista, mutta voin tsekata säätöläppäriltä tallilla käydessä.
    Ahdot näyttikin olevan 1.86 bar tuolla 315hp. Ajettiin tämän vedon jälkeen vielä 2.4bar yksi veto ja tehoa tuli 327hp ja vääntö pysyi 350nm paikkeilla. Eli virtaus sieltä loppuu. Pyöriltä mitattu teho 205kw. Ennakkon vilkaisen iltapäivällä.

    Leave a comment:


  • bmw2002
    replied
    Originally posted by KingOnTheRoad View Post
    Kyllä nokan ajoitus on kunnossa. Oliko sulla vakionokalla tuo 411hv? itsellänikin ihmetyttää tuo teho ja varsinkin väännön vähyys. Toki olosuhteet vaikuttivat tehoon merkittävästi, kun imulämmötkin huiteli 50-60astetta. Taidan laittaa tilaukseen tuon 304 nokan ja kokeilla sillä. Väännön puute kielisi siitä, että ei ahdin saa täyttöä vakionokalla ja siihen tulokseen tultiin penkittäjän kanssakin.
    Pete tuossa jo vastasikin tuohon nokka asiaan. Tuossa voi kyllä olla perää, että moottori ei vaan hengitä tarpeeksi tuolle isolle ahtimelle vakionokalla. Tulipa tuossa sellainenkin juttu mieleen, että yksi tuttu taisi kertoa joskus mitanneensa 370hv vakionokalla ja sen jälkeen teho ei ollut noussut vaikka kuinka oli ahtoja ruuvattu ylemmäs. Eli jossain noilla tietämillä tulee varmaankin vakionokan rajat vastaan. Varmasti myös korkeat imulämmöt vaikuttavat osaltaan tulokseen. Oliko muuten nuo sun tulokset pyöriltä vai moottorilta? Minkälailset ennakot sytkällä? Omia en nyt tähän hätään muista, mutta voin tsekata säätöläppäriltä tallilla käydessä.

    Leave a comment:


  • PeteS
    replied
    Originally posted by bmw2002 View Post
    Vertailuksi itsellä oli aikanaan vakio osista kasatulla moottorilla, isolla garretin ahtimella, dellortoilla ja lähes vakiosytkällä 317hv/440nm @ 1,1bar. Myöhemmin vastaavasti Je männillä, s14 h-profiili kiertokangilla, schrickin 304 nokalla ja moottorinohjaus megalla 411hv/600nm @ 1,5bar.
    Originally posted by KingOnTheRoad View Post
    Oliko sulla vakionokalla tuo 411hv?
    Saanen vastata.

    Leave a comment:


  • KingOnTheRoad
    replied
    Kyllä nokan ajoitus on kunnossa. Oliko sulla vakionokalla tuo 411hv? itsellänikin ihmetyttää tuo teho ja varsinkin väännön vähyys. Toki olosuhteet vaikuttivat tehoon merkittävästi, kun imulämmötkin huiteli 50-60astetta. Taidan laittaa tilaukseen tuon 304 nokan ja kokeilla sillä. Väännön puute kielisi siitä, että ei ahdin saa täyttöä vakionokalla ja siihen tulokseen tultiin penkittäjän kanssakin.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Sama homma rahikaisella. 304 kiinni ja 3500 jälkeen alkoi menemään plussalle ahdot. Tosin itellä 14# pesällä ja seuraava on 16# pesällä oleva ja rankemmilla ahdoilla. Tosi vaisut on kyllä ahto/teholukemat. Mullakin tuli jo 36xhv/1,2bar. Tekis mieli koittaa sitä shcrikin 336asteista ylikireessä vaparissa ihan mielenkiinnosta. :think

    Leave a comment:


  • bmw2002
    replied
    Originally posted by KingOnTheRoad View Post
    Eli vehkeet olisi penkitetty, 312hp/350nm 2bar +27asteen kelissä. Vakionokka ja hx40super #16 pesällä, pääsi tavoite ahdoille vasta 5500rpm. Nokka olisikin nyt vaihtolistalla ensimmäisenä ja kysymys kuuluukin, että kummalla schrick nokalla saisin hyvän käyttöalueen, sekä tietenkin hyvän huipputehon ja väännön? Pakopesä tulee kans vaihtumaan 14 tai jopa 12, jos ei meinaa herätä.
    Oma suositukseni on 304, tulee yläkierroksille(+4000) aivan eri malliin voimaa. Omasta mielestä käyttöalue ei ainakaan kaventunut tuolla schrickin nokalla vakioon verrattuna. Tuosta 292 nokasta ei itsellä ole kokemusta, mutta epäilen että sillä ei merkittävää etua saa tuohon kättöalueeseen. Itsellä alkoi ahdinkin heräämään ihan erimalliin jyrkällä nokalla, eli kannattaa se nokka vaihtaa ja kokeilla ennen pakopesän vaihtamista.

    Vähän kyllä tuntuu vaisulta nuo tehot ja väännöt ahtopaineeseen nähden. Vertailuksi itsellä oli aikanaan vakio osista kasatulla moottorilla, isolla garretin ahtimella, dellortoilla ja lähes vakiosytkällä 317hv/440nm @ 1,1bar. Myöhemmin vastaavasti Je männillä, s14 h-profiili kiertokangilla, schrickin 304 nokalla ja moottorinohjaus megalla 411hv/600nm @ 1,5bar.

    Onko esim. nokan ajoitus kohdallaan? Kyllä 2 bar ahdoilla pitäisi olla jo lähellä neljää sataa tuon kokoluokan ahtimella vakionokallakin.

    Leave a comment:


  • KingOnTheRoad
    replied
    schrick 292 vai 304?

    Eli vehkeet olisi penkitetty, 312hp/350nm 2bar +27asteen kelissä. Vakionokka ja hx40super #16 pesällä, pääsi tavoite ahdoille vasta 5500rpm. Nokka olisikin nyt vaihtolistalla ensimmäisenä ja kysymys kuuluukin, että kummalla schrick nokalla saisin hyvän käyttöalueen, sekä tietenkin hyvän huipputehon ja väännön? Pakopesä tulee kans vaihtumaan 14 tai jopa 12, jos ei meinaa herätä.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Jos ei ole ongelmaa ollut, niin en lähtis arvailemaan toisia sinne. Itekin ajoin 2kilon paineilla vakiotulpilla tai mitä sattu tallin hyllyssä olemaan..kärkivälin säätämällä toimi hienosti tulpista riippuen

    Leave a comment:


  • KingOnTheRoad
    replied
    Mitkä tulpat m10b20 turboon 1.5-2bar ahdoille ja millä kärkivälillä? Bosch hukkakipinä -203 päätteellä, eli sen puolen pitäisi riittää virta. Nyt vakiotulpat ja hyvin pelaa ainakin 1.5 ahdoille asti, vai pidänkö vakiotulpat ja otan pari pykälää kylmemmät varalle penkitykseen ensiviikolla?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Kyllä Se s54 on potikka. Myös s38b38:saa on samankokoinen potikka.
    Joop. Senhän voi arvata mm. siitä että huomautuskentässä on varaosavilmissä ilmoitettu vastusarvo tolle tunnistimelle. Nyt huomas ku katteli tietokoneella eikä puhelimella. No, pistin jo hankkien Bosch 0280122001 vipstaakkelin. Tuskin menee mettään sen kanssa.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    L-jetillisestä. Mut sitte kattelin vesilähtöä joka on ollut 1966 vuoden M05 moottorin kyljessä. Ihan saman näkönen.
    Yön yli asiaa aateltuani tulin siihen tulokseen että teen adapteriin tilan saamiseksi tosiaan 1-haaraisen lähdön. Haaroittaa sitte siitä eteenpäin erillisellä kappaleella ja siihen T-haaraan voi tehä haluamansa anturinpaikat. Mitä sitte mittaristo ja Mega tarviikin.
    Tollalailla saan tilaa just sille kaasuläppäanturille jonka päätin hankkia. Amerikanpojat oli tehneet M10/S14 ITB sovituksen niin että käyttivät vissiin S54:n TPS:ää joka on kompakti ja osottaa eri suuntaan. Mutta mä en taas tiedä siitä onko se potikka vai pelkkä joutokäynti-täyskaasukatkaisin. Joten käytän tommosta Boschin potikkaa sitten.
    Kyllä Se s54 on potikka. Myös s38b38:saa on samankokoinen potikka.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Onko se vedenjakaja L-jetillisestä vai jostain muusta?
    L-jetillisestä. Mut sitte kattelin vesilähtöä joka on ollut 1966 vuoden M05 moottorin kyljessä. Ihan saman näkönen.
    Yön yli asiaa aateltuani tulin siihen tulokseen että teen adapteriin tilan saamiseksi tosiaan 1-haaraisen lähdön. Haaroittaa sitte siitä eteenpäin erillisellä kappaleella ja siihen T-haaraan voi tehä haluamansa anturinpaikat. Mitä sitte mittaristo ja Mega tarviikin.
    Tollalailla saan tilaa just sille kaasuläppäanturille jonka päätin hankkia. Amerikanpojat oli tehneet M10/S14 ITB sovituksen niin että käyttivät vissiin S54:n TPS:ää joka on kompakti ja osottaa eri suuntaan. Mutta mä en taas tiedä siitä onko se potikka vai pelkkä joutokäynti-täyskaasukatkaisin. Joten käytän tommosta Boschin potikkaa sitten.
    Last edited by petrolhead; 25-04-2014, 19:31.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Onko se vedenjakaja L-jetillisestä vai jostain muusta?

    Leave a comment:


  • Tzeimi
    replied
    ei mtn....

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Sylinterikannen vesilähtö

    Sylinterikannen vesilähtö haarautuu kahdeksi (ylävesiletku ja menikö toinen nyt vesipumppuun, enivei..). Siinä on kolme anturia. Yksi on varmaankin mittaristolle, mitä kaksi muuta hoitaa? Veikkaan että kertoo moottorinohjainlaitteelle juttuja, liittyy lisärikastukseen tmv.?

    Kysyn koska en jaksa plärätä korjausohjetta ja virtapiirikaavioita just läpi. Vesilähtö pitänee muuttaa yksihaaraiseksi ja haarottaa sen sitten myöhemmin missä on tilaa. Tulee TPS:n tielle.

    Jarno

    Leave a comment:

Working...
X