M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • basso72
    replied
    Originally posted by T3 View Post
    1502, tai 315, molemmissa 75hv.
    +e30 316 jugoslavia ja kreikka-versiot.

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by pekka_hirvonen View Post
    Mikäpä on pieni tehoisin m10 mitä on koskaan saannu tehtaalta?
    1502, tai 315, molemmissa 75hv.

    Leave a comment:


  • Peksu_M20
    replied
    Mikäpä on pieni tehoisin m10 mitä on koskaan saannu tehtaalta?

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by isoR View Post
    Mitähän eroja on M10:n nokka-akseleissa?


    Ja


    Kun omassani on kulunut muutama nokka aika syville urille, niin jos löytyy hyvä käytetty niin onko sama mistä mallista se on kotoisin?
    Nokan päässä oleva hammastus erikätinen, riippuen onko kärjellinen, vaiko kärjetön jakaja. Eli jakajan pyörimissuunta vaihtuu eri nokalla.

    Leave a comment:


  • isoR
    Guest replied
    Mitähän eroja on M10:n nokka-akseleissa?


    Ja


    Kun omassani on kulunut muutama nokka aika syville urille, niin jos löytyy hyvä käytetty niin onko sama mistä mallista se on kotoisin?

    Leave a comment:


  • Neppo
    replied
    Pitäisi omaan 2.0 konstruktioon ettiä 90mm takomäntiä. 80mm isku, 144mm H-profiiliveivit.

    Olis hyvä jos saisi valmiina pienillä ventiilien koloilla. Tulossa Schrick 304.

    Eli mistä kandeis kysellä? Mistä näitä on yleensä ostettu?

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    En katsonut. Toki ilmoitetut arvot voi olla vähä sinnepäin, joten myös porukan tekemät mittaukset kiinnostaa. Ja tai jos on arvoja muista M10 virijousista mitannut. Siinä kohtaa kiinnostaisi myös tietää millä nokalla, kierroksilla jne. ne ovat olleet käytössä.

    Pitääpä kattoa toi kataloki.
    Nyt jo muistin kaivella mittauksia mitä joskus on tullut tehtyä.

    Voima venttiili kiinni, eli @installed height:

    Vakio 260N
    Schrick single 310N
    Cranen singlejousi 300N (tää oli joku mikä kai käy m10:iin)

    Päädyin asentamaan Schrickit millä sitten ajettiin monta vuotta kilpaa. Maksimikierroslukuna pidin 7200, ehkä 7400 lopussa. Nokka oli Schrick 292 ja vakiokeinut kiillotettuna. Tuplajousta ei ole tullut punnittua.

    Edit. Myös vakioveivit on menestyneet tässä moottorissa vallan hyvin. Käytetyt veivit kyllä särötarkastettiin - muistaakseni.
    80mm isku, tii männät... Eikä veiveissä tai vakiopulteissa ole mitään ongelmaa kierrättää enemmänkin.
    Last edited by racing02; 27-11-2013, 16:32.

    Leave a comment:


  • Mäki
    replied
    Originally posted by Maikkeli View Post
    Lue tämän topikin pari ekaa sivua. Omaan b18 laitoin silloin nuo kys. e21 318i männät.
    Jep, tuli luettua eilen jo. Tuo näyttäisi olevan myös paras "bolt on" resepti tähän. Pitää kokeilla!
    Last edited by Mäki; 26-11-2013, 18:25.

    Leave a comment:


  • Maikkeli
    replied
    Originally posted by Mäki View Post
    71 iskuisesta. Kyseessä siis M10B18 e30sta.
    Haluasin päästä ainakin tuohon 10:1, ja kokeilla miten teho/vääntö käyrä eroaa 9:1 verrattuna. Eli hakusessa männänt joilla saa korkein mahdollinen puristussuhde ilman muita muutoksia kun männät.
    Lue tämän topikin pari ekaa sivua. Omaan b18 laitoin silloin nuo kys. e21 318i männät.

    Leave a comment:


  • Mäki
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    2 litrasessa kombo TII-muki ja 121TI kansi antaa ton 10:1. Sitä en tiedä/muista oliko tisassa enemmän ruttuja ja minkänäkönen patti/palotila lienee ollut. edit: vai oliko tisa 84 porauksella...

    Puhutaanko nyt 80 vai 71 iskuisesta tai jostain muusta koneesta. 80 iskulla ja vakioveiveillä mukin pitäs olla about 42,5 puristuskorkeudelta ja 71 iskulla vastaavasti jotain 47,x . Sinänsä aika laaja toi sinun kysymys.
    Itellä on noi 10:1 puristeiset mukit mutta E30 kantta kun käyttää niin rutut putookin johonkin 9,5 tietämille muistaakseni (ilman plaanauksia).
    71 iskuisesta. Kyseessä siis M10B18 e30sta.
    Haluasin päästä ainakin tuohon 10:1, ja kokeilla miten teho/vääntö käyrä eroaa 9:1 verrattuna. Eli hakusessa männänt joilla saa korkein mahdollinen puristussuhde ilman muita muutoksia kun männät.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Mäki View Post
    Osaako kukaan kertoa onko olemassa 89mm mäntiä joilla saisi puristuksia nostettua yli 10:1, jotka vielä sopisi m10 koneseen?
    Tilattuna tiedän että saa vaikka mitä, nämä tulee ihan testailu tarkoitukseen niin kovin paljon rahaa en haluaisi investoida.
    2 litrasessa kombo TII-muki ja 121TI kansi antaa ton 10:1. Sitä en tiedä/muista oliko tisassa enemmän ruttuja ja minkänäkönen patti/palotila lienee ollut. edit: vai oliko tisa 84 porauksella...

    Puhutaanko nyt 80 vai 71 iskuisesta tai jostain muusta koneesta. 80 iskulla ja vakioveiveillä mukin pitäs olla about 42,5 puristuskorkeudelta ja 71 iskulla vastaavasti jotain 47,x . Sinänsä aika laaja toi sinun kysymys.
    Itellä on noi 10:1 puristeiset mukit mutta E30 kantta kun käyttää niin rutut putookin johonkin 9,5 tietämille muistaakseni (ilman plaanauksia).
    Last edited by petrolhead; 25-11-2013, 21:51.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Oletko selannut mahlen katalogia? Siellä on aika usein ollut vastaus odottamassa löytäjää.. http://catalog.mahle-aftermarket.com...or/index.xhtml
    tossa jotain 89mm mukeja nopeesti

    Leave a comment:


  • Mäki
    replied
    Osaako kukaan kertoa onko olemassa 89mm mäntiä joilla saisi puristuksia nostettua yli 10:1, jotka vielä sopisi m10 koneseen?
    Tilattuna tiedän että saa vaikka mitä, nämä tulee ihan testailu tarkoitukseen niin kovin paljon rahaa en haluaisi investoida.

    Leave a comment:


  • Mäki
    replied
    bmw2002faq forumilla näin luin, voin katsoa myöhemmin jos löydän keskustelun.

    Sieltä myös luin että "vanhemmat veivit" tulivat näillä:
    03 Connecting rod bolt 8 11240618111 ENDED
    Ja n.s uudet näillä:
    03 Connecting rod bolt 8 11241719991 $6.32

    Voi hyvinkin olla että veivit ei ole muuttunut yhtään,ainostaan ruuvvit, tähän minulla ei ole faktaa..

    Onko proukka kuitenkin käyttänyt oem ruuvvi + mutteria?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Mäki View Post
    Onko saatavilla 12.9 ruuvvia mistään M10b20 vanhan mallin kangelle? Tai jotain muuta vaihtoehtoa?

    http://realoem.com/bmw/showparts.do?...&fg=20&lang=en

    Ebaysta näyttää löytyvän jotain vakion kopiota, mutta olen lukenut että nämä vakiot eivät oikein kestä yli 6000rpm.
    Vakion rajoittimen ollessa 6400 esim. E30:ssä
    Jos ne kuudessa tonnissa menis rikki niin olisin varmaan särkenyt aika läjän niitä. Jos voit laittaa linkkiä siihen mistä olet näin lukenut niin kiinnostaa tietysti.

    Mitäs eroa vanhanmallin kangissa ja uudemmissa on? Pyörittelin käsissä M05-moottorista kaivamiani veivejä ja 10B18L-moottorin veivejä, huomaamatta niissä mitään eroa. Painokin oli 5 gramman sisään molemmissa satseissa. Toki, mistä sitä tietää mitä veivejä koneeseen on 60- tai 80-luvun jälkeen vaihtunut.
    Last edited by petrolhead; 19-11-2013, 20:52.

    Leave a comment:

Working...
X