Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF 5HP19 - nytkö se levisi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olsberg
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 349
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by esa`pentula View Post
    Jep, tuota hain. Eli sisäänmenoakselin hela, se aivan pää keskittyy tuohon. Turbiinikaulan hela on myös todella altis rikkoutumiselle.

    Uppisin pari kuvaa kyseisestä askista, kun löysin koneelta. http://s1276.beta.photobucket.com/us...ry/ZF%205HP19?
    Ja siis olisiko tuo pelkkä hela vaihdettavissa ilman koko turbiinin vaihtoa? Osaatko arvioida, montako työtuntia tuohon projektiin mahdollisesti saa ammattilainen uppoamaan? Lähinnä tässä mietiskelen, montako päivää pitää olla tässä kuussa syömättä...
    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

    Comment

    • esa`pentula
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 1390
      • Tampere

      #32
      Originally posted by Olsberg View Post
      Ja siis olisiko tuo pelkkä hela vaihdettavissa ilman koko turbiinin vaihtoa? Osaatko arvioida, montako työtuntia tuohon projektiin mahdollisesti saa ammattilainen uppoamaan? Lähinnä tässä mietiskelen, montako päivää pitää olla tässä kuussa syömättä...
      On vaihdettavissa esim JN Tradingilla, mutta kyllähän se maksaa. Käytetyn saat varmaan halvemmalla, muuta ei ole siitä koskaan takuuta, että toimiiko varmasti. No sanoisin, että 1-3h askin pudotus ja saman verran takaisin. Turviinin vaihtaa ihan hetkessä, jos on taktiikka kunnossa. Puhutaan alle päivän hommasta jos on esim turbiini valmiina. Turbiininhan joutuu sorvaaman auki tuon helan vaihtamiseen ja sen jälkeen hitsaamaan takaisin kiinni. ESP Autotrans ja JN Trading AINAKIN tekevät suht edukkaasti.

      Comment

      • BreeZi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 2371
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by Hemi View Post
        Siellä antaa joko lämpötila-anturi väärää lämpötietoa laatikolle, tai sitten aiempi rengastus on ollut nykyistä selvästi vierintäkehältään erilainen.
        Akku nyt ihan ensiksi irti yöksi ja tsekkaus alkaako lukitus toimimaan.
        Laitetaans vähän lisää infoa:

        Laatikon lämpötilat tosiaan pyöri ajossa yli 80 asteen kokoajan. Välillä taisi olla 90-asteen puolellakin.
        - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
        - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
        - E- ja F- sarjan avaimet.
        - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
        - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
        .

        Finmodi oy
        050-3063926
        [email protected]

        Comment

        • Olsberg
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 349
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by BreeZi View Post
          Laitetaans vähän lisää infoa:

          Laatikon lämpötilat tosiaan pyöri ajossa yli 80 asteen kokoajan. Välillä taisi olla 90-asteen puolellakin.
          Eikös nuo ole ihan normaaleja lämpötiloja, jolloin turbiinin pitäisi jo lukittua?
          Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #35
            Ei sittenkään mitään.
            Last edited by Ha2; 18-01-2013, 15:03. Reason: Ei mitään...
            E61 525d LCI

            Comment

            • Olsberg
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 349
              • Jyväskylä

              #36
              5. päivä helmikuuta vien auton Ala-Könnille Leppävedelle. Epäili vian olevan turbiinissa, mikäli se yrittää lukita, mutta ei onnistu. Jos vika on solenoidissa, ei turbiini koita lukittua ollenkaan. Saa nähdä voiko käydä kirjoittamassa tuonne "uskotko yliluonnolliseen" -ketjuun, että pakko uskoa, kun bensasteppi poikii.
              Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

              Comment

              • Olsberg
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 349
                • Jyväskylä

                #37
                Aamulla vein kinnerin pajalle ja pari tuntia sitten tuli soitto, että turbiinissa lienee mekaaninen vika. Kuulemma yrittää lukita turbiinin, muttei onnistu. Korjausarvio kaikkineen on noin 1300e ja aikaa menee 1,5-2vk.
                Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                Comment

                • Jebu
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 145
                  • Joutsa/JKL

                  #38
                  Tuohan on ihan yleinen vika et turbiini alkaa lipsumaan. Jos on perehtyny noihi niin huomaa kyllä värinää lukon lyödessä luistamalla päälle. Turbiinin vaihdolla selvii jos tekee sen ajoissa. Pitemmän päälle sieltä irtoo tavaraa ja sit menee laatikkokin purkuun.

                  Comment

                  • Olsberg
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2006
                    • 349
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Originally posted by Jebu View Post
                    Tuohan on ihan yleinen vika et turbiini alkaa lipsumaan. Jos on perehtyny noihi niin huomaa kyllä värinää lukon lyödessä luistamalla päälle. Turbiinin vaihdolla selvii jos tekee sen ajoissa. Pitemmän päälle sieltä irtoo tavaraa ja sit menee laatikkokin purkuun.
                    Ihmeen vähän löytyy tarinaa tuollaisesta viasta ollakseen yleinen vika. Ulkomaan foorumeilta kyllä pari topiccia löytyi. Ei luulisi tuossa miun autossa kauaa olleen tuon vian, kun lokakuussa autoon tehtiin kuitenkin iso huolto, eikä vikakoodeja ilmeisesti ollut (jos ne on edes luettu, mistäpä sen tietää). Muutama viikko sitten kun vikakoodeja Breezin kanssa ihmeteltiin, oli kyseinen vikakoodi tullut 20 kertaa. Jo noin 40km testilenkillä koodi tuli uudelleen muutaman kerran. Mitään värinääkään en ole kyllä huomannut ajossa. Pyysin korjaajaa ottamaan valokuvia hajonneesta paikasta, jos siellä on jotain selvää vauriota. Mielenkiinnolla odotellaan sekä kuvia, että laskua.
                    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                    Comment

                    • esa`pentula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2009
                      • 1390
                      • Tampere

                      #40
                      Suolasta ja suolesta toi korjauttaminen liikkeessä ! Missähän ne korjauttaa sen turbiinin, satuitko kysymään? Nurola, Wiik?

                      Ei oo kyllä mulle tullut tuollaista vikaa korjattavaksi uran aikana, etten oikein sanoisi "yleiseksi". No, hyvä tietää taas uutta.

                      Kerrohan sitten mitä korjaus maksoi ja tuliko kuntoon!

                      Comment

                      • Olsberg
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 349
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by esa`pentula View Post
                        Suolasta ja suolesta toi korjauttaminen liikkeessä ! Missähän ne korjauttaa sen turbiinin, satuitko kysymään? Nurola, Wiik?

                        Ei oo kyllä mulle tullut tuollaista vikaa korjattavaksi uran aikana, etten oikein sanoisi "yleiseksi". No, hyvä tietää taas uutta.

                        Kerrohan sitten mitä korjaus maksoi ja tuliko kuntoon!
                        Ei tullut mieleen kysellä tuosta tarkemmin. Kertoivat vaan, että turbiinin kuorien sisään laitetaan uudet kilkkeet. Vein auton Leppävedelle Ala-Könnin korjaamolle. Tuo paja ainakin mainostaa itseään automaattivaihteistojenkin korjaajaksi. Pari juttua mersuforumilta löytyikin tuosta paikasta, mutta sitä en tosiaan tiedä, missä turbiini korjataan.
                        Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                        Comment

                        • -Jassi-
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2013
                          • 62
                          • Klaukkala

                          #42
                          330Xi vm.2001

                          Ensikertalainen foorumilla ilmoittautuu

                          Tuli hankittua kiiruspäissäni otsikon menopeli (eka bemari, noita quattrorinkuloita on ollut alla jo puolenkymmentä) ja taitaa heti mennä loota remonttiin?

                          Ongelman kuvaus on yksinkertainen, turbiini ei lukitu ollenkaan. Vaihteisto toimii nätisti, M/S ja D-moodi pelaavat kuin unelma, mutta Audeihin tottuneena alkoi muutama päivä hankinnan jälkeen ihmetyttämää jenkkiautomaisen kuminauhamainen veto. Yksinkertaistettuna jos ajaa vaikka sataa tasakaasulla ja tulee ylämäki, kierrokset pysyvät samana mutta vauhti hidastuu.

                          Mulla on ollut kaksikin turbiinivikaista Audia, mutta niissä on selkeästi tuntenut turbiinin "lipsumisen", pienen värinän ja kierrosten pienen humppaamisen lukitushetkellä. Tässä ei tunne mitään värinään viittaavaakaan ja luulinkin aluksi näiden Bemareiden toimivan vain eri lailla, mutta tämän topikin luettuani taidan olla inhottavan väärässä...13l/100km kulutuskin kielii vedon lipsuvan johonkin.

                          Onko näissä nelikoissa sama surullisen kuuluisa ZF 5HP19- loota kuin esim. Audeissa kutoskoneissa? Maahantuojalta sain vain vastaukseksi :

                          "Autossanne olevan vaihteiston tyyppimerkintä on seuraava A5S 390R."

                          Miten diagnosoidaan mekaaninen turbinivika anturi/solenoidiviasta, eli yrittääkö edes lukita vai ei tee sitäkään?

                          Tässä mietityttää vain kannattaako tuota turbiinia edes lähteä kunnostamaan vai pitäisiköhän suoraan lähettää loota Recrolle rebuildingiin? Edelliseen A6 V8-rinkulaan tuli ensin laitettua turbiini ja 4kk sen jälkeen meni koko loota vanhasta turbiinista irronneen mujun takia...

                          Edit: Onko näissä jokin nopeusasetus lootalle, jonka alle lukitusta ei edes kuuluisi tapahtua? Tällöinhän mitään vikaa ei välttämättä edes ole, sillä Audeissa vaan on tottunut joka vaihteella tapahtuvaan lukittumiseen.
                          Last edited by -Jassi-; 06-02-2013, 18:42.
                          e39 530dA Touring -01
                          ex-e39 540 sedan facelift
                          ex-E46 330Xi Touring

                          Comment

                          • Olsberg
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 349
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Sama loota tuossa siunkin autossa käsittääkseni on, eli zf 5hp19. Tämän foorumin juttujen perusteella tuo ei kyllä missään nimessä ole "surullisen kuusa". Vähän samantyyliseltä vialta kuitenkin kuulostaa, kuin itselläni. Joku etelä-suomen bimmerivelho osaa kyllä tietokoneen kanssa katsoa, yrittääkö turbiini lukittua. Jos yrittää, muttei onnistu, niin kyseessä saattaa olla se mekaaninen vika. Vikakoodit lukemalla selviää ainakin, jos laatikon toiminnassa on tuota häiriötä. Pitää informoida parin viikon päästä tännekin, millainen lopputulos tästä omasta tapauksesta tuli. Pitää vaan toivoa, ettei metallimujua ole päässyt paljon liikkeelle.
                            Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8262
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #44
                              Originally posted by Olsberg View Post
                              Sama loota tuossa siunkin autossa käsittääkseni on, eli zf 5hp19. Tämän foorumin juttujen perusteella tuo ei kyllä missään nimessä ole "surullisen kuusa". Vähän samantyyliseltä vialta kuitenkin kuulostaa, kuin itselläni. Joku etelä-suomen bimmerivelho osaa kyllä tietokoneen kanssa katsoa, yrittääkö turbiini lukittua. Jos yrittää, muttei onnistu, niin kyseessä saattaa olla se mekaaninen vika. Vikakoodit lukemalla selviää ainakin, jos laatikon toiminnassa on tuota häiriötä. Pitää informoida parin viikon päästä tännekin, millainen lopputulos tästä omasta tapauksesta tuli. Pitää vaan toivoa, ettei metallimujua ole päässyt paljon liikkeelle.
                              ainakin bmwfansin mukaan M54B30 koneisissa on tuo legendaarinen GM laatikko
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #45
                                Originally posted by -Jassi- View Post
                                Ongelman kuvaus on yksinkertainen, turbiini ei lukitu ollenkaan.
                                Mites renkaat, oikean kokoiset ja oikein päin?

                                Originally posted by peto2 View Post
                                ainakin bmwfansin mukaan M54B30 koneisissa on tuo legendaarinen GM laatikko
                                2wd:ssä on zf5hp19, joka ei todellakaan ole surullisen kuuluisa.

                                Nelikossa näyttäsikin olevan GM ?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎