Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #76
    Originally posted by JaniLah View Post
    Kun leipä tulee öljy-yhtiön labrasta kuvittelen jotain aiheesta tietäväni. Silti pidän ihan huuhaa-höpinänä tuota Pohjolan "erikoisolosuhteita". Ei sellaisia ole! Pohjois-Amerikassa, New Yorkissa ollut jopa viime viikot paljon kylmempää kuin meillä täällä "erikoisolosuhteissa". Puhumattakaan Kanadasta tai Venäjästä. Lisäksi ko. maissa polttoaine on vielä kertaluokkaa huonompaa kuin täkälainen, joka rasittaa öljyä entisestään.

    Tottakai tuotekehitystä tapahtuu joka alalla ja öljytkin kehittyvät. Pääosan öljyjen kehityksestä tekevät vaan lisäainevalmistajat, jotka sitten myyvät ja markkinoivat teknologioitaan öljy-yhtiöille. Saattapi joku ö-yhtiö ostaa esim. koko LL-04 -longlife / ACEA C3 -formuloinnin. Tällöin on vain käytettävä juuri niitä raaka-aineita perusöljyjä myöden mitä alkup. hyväksytyssä reseptissä seisoo. Tämä on se halpa tapa kun ei itse tarvitse huolehtia formuloinnin hyväksyttämisestä API:lla, ACEA:lla, jokaisella OEM:llä erikseen.

    On myös kumma miksei Teboil sitten mitenkään tuotteidensa specsien puolesta erotu edukseen kylmäominaisuuksissa. Ei ole alempaa jähmepistettä, ei parempaa pumpattavuutta. Ihan samalla tasolla esim. Mobilin ja Castrolin kanssa.
    Eli, oletko siis "Nesteen miehenä" sitä mieltä että on oikeasti ihan sama minkä hintaisesta/värisestä öljykannusta autosi moottoriin öljyn kaadat?
    Niissä ei ole siis mitään käytännön eroja?


    Täällä on vuosikausia puhuttu mm.automaattilaatikoiden "erityisolosuhteista" Suomessa mitä ok, myönnän ei ole olemassakaan.
    Kuitenkin on ihan kiistämätön fakta että Teboilin öljyt muodostavat tuota kylmälimaa vähemmän tai selvästi vähemmän kuin moni muu hyvälaatuinen moottoriöljy ja ei se kai voi olla tuuria/sattumaa?
    Myös tuo Teboilin testimenestys ja erityisesti kylmäominaisuuksien vuodesta toiseen vahva tulos antaa ainakin minun mielestä näille öljyille ainakin jonkinlaiset "henkselit" mitä paukutella omassa markkinoinnissaan.

    Comment

    • Micce///M
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2008
      • 3552
      • Hämeenlinna

      #77
      Originally posted by JaniLah View Post

      On myös kumma miksei Teboil sitten mitenkään tuotteidensa specsien puolesta erotu edukseen kylmäominaisuuksissa. Ei ole alempaa jähmepistettä, ei parempaa pumpattavuutta. Ihan samalla tasolla esim. Mobilin ja Castrolin kanssa.
      Eikös teboili ole pärjännyt kuitenkin testeissä "mukavasti" kalliimpien öljyjen joukossa?

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        #78
        Onko Teboil öljyvertailuissa vähän kuten Nokian nastarenkaat talvirengasvertailuissa, "rahaa" tiskiin ja TM lehden kärkeen?
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • Micce///M
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2008
          • 3552
          • Hämeenlinna

          #79
          Originally posted by Dani View Post
          Onko Teboil öljyvertailuissa vähän kuten Nokian nastarenkaat talvirengasvertailuissa, "rahaa" tiskiin ja TM lehden kärkeen?
          Tuskin, kyllähän noissa testeissä niitä öljyjä ihan oikeasti mittaillaan.
          Muistan yhden testin missä oli mukana shell, teboil diamond, mobil, neste, castrol. Kaikki oli litrahinnaltaan saman hintaisia tai kalliimpia kuin diamond, vaan yksi meni ylitse talviomituisuuksissa, n.25% kalliimpi mobil ja sekin hyvin niukasti.

          Kyllä se vaan on fakta että diamond on ylivoimaisesti parhaan hinta/laatusuhteen omaava talviöljy tällä hetkellä, kunnes joku toisin todistaa.

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            #80
            Testaahan ne nastarenkaitakin ihan käytännössä, mutta jos Nokian lähettää testiin renkaat jossa "vähän" ylimääräisiä nastoja niin kärkeen se lumpsahtaa...kunnes jää kiinni.
            Sen jälkeen tulikin lakimuutos ekstranastojen osalta, ei sinäänsä yllätä.

            Mut pointtina se, että jos Tebari lähettääkin vähän tuunattua öljyä?

            Miksei ne ota kauppojen hyllystä vaan tavaraa ja testaa niitä, oli kyseessä öljyt tai nastarenkast, polttimot tai kossut niin antais realistisemman kuvan tuotteesta.
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10060
              • KVLA

              #81
              Asiaa sivuten,niin tuota Teboil Diamondiakin on montaa sortimenttiä,joista pitää sitten osata valita se oikea.Vai onko nämä kaikki "sitä parasta":

              Teboil Diamond Carat 0W-30

              Teboil Diamond Carat III 5W-30

              Teboil Diamond 5W-30

              Teboil Diamond 5W-40

              Teboil Diamond Diesel 5W-40

              Teboil Diamond Plus 0W-40

              Teboil Diamond eXtreme 10W-60

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #82
                Itse laitoin juuri Tb Diamond plus 0w40. Majoneesia jonkun verran näkynyt öljykorkissa, mutta ei hälyttävästi. Tuossa testi siperiasta. http://www.youtube.com/watch?v=CO395a1AqX0
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • JaniLah
                  Newbiemmer
                  • Dec 2012
                  • 14
                  • Turku

                  #83
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Eli, oletko siis "Nesteen miehenä" sitä mieltä että on oikeasti ihan sama minkä hintaisesta/värisestä öljykannusta autosi moottoriin öljyn kaadat?
                  Niissä ei ole siis mitään käytännön eroja?

                  Täällä on vuosikausia puhuttu mm.automaattilaatikoiden "erityisolosuhteista" Suomessa mitä ok, myönnän ei ole olemassakaan.
                  Kuitenkin on ihan kiistämätön fakta että Teboilin öljyt muodostavat tuota kylmälimaa vähemmän tai selvästi vähemmän kuin moni muu hyvälaatuinen moottoriöljy ja ei se kai voi olla tuuria/sattumaa?
                  Myös tuo Teboilin testimenestys ja erityisesti kylmäominaisuuksien vuodesta toiseen vahva tulos antaa ainakin minun mielestä näille öljyille ainakin jonkinlaiset "henkselit" mitä paukutella omassa markkinoinnissaan.
                  Nyt sitten vähän jarrua. Ensinnäkin en ole väittänyt, että kaikki öljyt ovat samanlaisia hintaluokasta huolimatta, enkä ole tähän päivään mennessä ollut Neste Oilin palveluksessa. Työpaikka on tällä hetkellä Alankomaissa yhdessä vähän suuremmassa korporaatiossa. Otin mielestäni ainoastaan kantaa Suomen "erityisolosuhteisiin" ja Teboilin markkinointiin, joka vetoaa suomalaiseen kaski-kulttuuriin, jossa erämaat vaativat "jotain enemmän".

                  Sehän nyt vaan on niin, että on kaksi tapaa valmistaa luokituksen omaavia öljyjä. Joko kehittää ne itse ja maksaa miljoonia moottoritesteistä, mitä muodostuvat kun testataan API- , ACEA- ja kaikki haluttujen OEM-luokitusten moottoritestit sekä hommataan viralliset hyväksynnät.

                  Toinen vaihtoehto on ostaa jokin luokituksen jo kertaalleen hyväksytty formula (resepti) lisäainevalmistajalta. Kaikki kalliit kehityskulut on jo hoidettu lisäainevalmistajan taholta ja suurin kulu tulee itse tuotteen valmistamisesta. Jotain rojalteja toki täytyy maksaa, mutta per / litra hinta ne ovat olemattomia. Näin toimivat hyvin useat keskisuuret ja suuretkin öljy-yhtiöt esim. ei-lippulaiva-tuotteillaan. Puhumattakaan pienemmistä.

                  Öljyissä on eroja. Pelkästään API:n Base Stock Interchange Guidelines antaa tietyn verran joustavuutta perusöljyjen reseptien muuttamiseen, riippuen mistä perusöljyluokan öljystä on kysymys. Yleensä rajana on 10%. Jos tästä poiketaan, osa tai kaikki testeistä on suoritettava uudelleen ja hyväksynnät hankittava jälleen.

                  Mitä tulee Teboilin testivoittaja-asemaan, sitä en ole kieltänyt. Hyvin pärjäsi TM:n testissä silloin 2006 kun noita on viimeksi suomalaisessa mediassa arvosteltu. Paljon huonomminkin pärjääviä oli. Mutta testitulos ei mielestäni ole mitenkään erityisen poikkeuksellinen esim. Mobiliin verrattaessa. Tuollainen vastaava testi olisikin hyvä saada uudelleen. Tosin osa, jopa noista suuremmista varmaan karsasti hieman yhden häntäpää-öljyn (Eurol) huonoa testimenestystä ja miten se paljastettiin autolehdessä.

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    #84
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Asiaa sivuten,niin tuota Teboil Diamondiakin on montaa sortimenttiä,joista pitää sitten osata valita se oikea.Vai onko nämä kaikki "sitä parasta":

                    Teboil Diamond Carat 0W-30

                    Teboil Diamond Carat III 5W-30

                    Teboil Diamond 5W-30

                    Teboil Diamond 5W-40

                    Teboil Diamond Diesel 5W-40

                    Teboil Diamond Plus 0W-40

                    Teboil Diamond eXtreme 10W-60
                    Teboil diamond, siitähän kai oli puhe? Diesel taitaa olla samaa tavaraa lisäaineistuksen kera.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10060
                      • KVLA

                      #85
                      Originally posted by Micce///M View Post
                      Teboil diamond, siitähän kai oli puhe? Diesel taitaa olla samaa tavaraa lisäaineistuksen kera.
                      Hieman epäselvästi asiani ilmaisin.Tarkoitinkin sitä,että kun täällä kirjoitellaan,että koneessa on Teboilin Diamondit,niin voisi samalla laittaa tarkennuksen "sortimentista".Tuota timanttia on kuitenin useampaa erillaista laatua ja eri viskositeetti arvoilla.Joten niissä on myös eri lukitukset.Mielestäni Teboilin öljyille lähes yleisnimike tuo "Teboil Diamond".En tiedä tuliko täsä vieläkään tuo pointtini järkevästi esiin.

                      Eli kun joku kehuu ja toinen haukkuu,niin onko sitten kyse juuri ihan samasta öljystä.

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #86
                        Mielenkiintoista:think http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5272
                          • Pirkkala

                          #87
                          Originally posted by janke View Post

                          Testin lopussa sanotaan että värinvaihtumisella\lämmönkestolla ei ole mitään tekemistä voiteluominaisuuksien kanssa. Tämän testin perusteella en itse ainakaan tee mitään johtopäätöksiä. Erikoinen testi minusta, kertooko värin vaihtuminen mitään oleellista oljystä?
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Rudenorth
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 2415
                            • Iisalmi

                            #88
                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Hieman epäselvästi asiani ilmaisin.Tarkoitinkin sitä,että kun täällä kirjoitellaan,että koneessa on Teboilin Diamondit,niin voisi samalla laittaa tarkennuksen "sortimentista".Tuota timanttia on kuitenin useampaa erillaista laatua ja eri viskositeetti arvoilla.Joten niissä on myös eri lukitukset.Mielestäni Teboilin öljyille lähes yleisnimike tuo "Teboil Diamond".En tiedä tuliko täsä vieläkään tuo pointtini järkevästi esiin.

                            Eli kun joku kehuu ja toinen haukkuu,niin onko sitten kyse juuri ihan samasta öljystä.
                            Taitaa porukka eniten laittaa tuota "testimenestyjä" 5w-40 Diamondia. Jokatapaukessa, kaikki noista toimii, viskositeetti koneen mukaan. Itellä M52TU koneessa nuo 5w-40 Timantit ja hienosti pelaa.
                            MB W204 C320 CDI
                            Kawasaki Ninja ZX-7R

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #89
                              Originally posted by Rudenorth View Post
                              Taitaa porukka eniten laittaa tuota "testimenestyjä" 5w-40 Diamondia. Jokatapaukessa, kaikki noista toimii, viskositeetti koneen mukaan. Itellä M52TU koneessa nuo 5w-40 Timantit ja hienosti pelaa.
                              Timanttia joo olen käyttänyt opelissa,foordissa,toyotassa,bmw:ssa ja vw:ssa. Mielestäni on toiminut kaikissa noissakin.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Micce///M
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2008
                                • 3552
                                • Hämeenlinna

                                #90
                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Hieman epäselvästi asiani ilmaisin.Tarkoitinkin sitä,että kun täällä kirjoitellaan,että koneessa on Teboilin Diamondit,niin voisi samalla laittaa tarkennuksen "sortimentista".Tuota timanttia on kuitenin useampaa erillaista laatua ja eri viskositeetti arvoilla.Joten niissä on myös eri lukitukset.Mielestäni Teboilin öljyille lähes yleisnimike tuo "Teboil Diamond".En tiedä tuliko täsä vieläkään tuo pointtini järkevästi esiin.

                                Eli kun joku kehuu ja toinen haukkuu,niin onko sitten kyse juuri ihan samasta öljystä.
                                Joo, tai en tiedä epäselvästä mutta ymmärsin kuitenkin väärin.

                                Perinteinen joka marketista saatava diamond ja diamond diesel taitaa olla ne käytetyimmät "teboilin testimenestyjät" ja niistä puhe (olettaisin). Viskositeetti se 5W40 valtaosassa, tosin muistaakseni olen nähnyt 0W40 diamondiakin ilman mitään lisänimiä mutta siitä on kyllä aikaa kun olen viimeksi öljyjä ostanut marketista niin voi olla että muistan väärin.

                                Nyt jo tovin pyörinyt kaikissa autoissa teboilin 5W40 goldit, kun sitä olen saanut sopivasti. Öljynvaihto on käsillä ja seuraavaksi ajattelin liruttaa koneeseen 0W40 mobil mitkä lie, kun sain ilmaiseksi pari pönttöä. Lopun kaiken se on ihan sama mitä tavaraa sinne koneeseen kaataa näihin parin tonnin kippoihin, tärkeempää on kuitenkin riittävä vaihtoväli ja "oikea viskositeetti". Niin kauan kun ei nostajat naputtele, niin öljy on sopivaa. Minulle.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎