Tätä juuri. Tuo teboilin öljy on suunniteltu paremmin kylmiin olosuhteisiin ja ei jostain syystä muodosta tätä kondensio efektiä niin hyvin kuin muut öljyt.
Mie oon käyttänyt perus 5w-40 motoxia tai castrollia.
Ainakin rvs käsittelyn jälkeen tuo kondensio efekti hävisi osittain, mutta ajoin yleensä kerran viikkoon pitemmän lenkin. Muutoin sitä 15km siivu ilman lämppäriä.
Aha. Että suunniteltu paremmin. Mistä näitä legendoja syntyy.
Hemiltä? Tosin aika paljon on tullut luettua käyttökokemuksia, ettei Teboilin öljy tuota "muhjua".
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Oli hieman väärä sanamuoto mutta jotenkin noin. Kuitenkin noita muita öljyjä taitaa olla maailmanlaajuisesti mutta teboilia ei taida olla myytävänä esim Espanjassa?
Kylmiin olosuhteisiin tehty erilailla lisäaineistettu öljy kuitenkin kyseessä. Ihan niinkö castrolissa kitkaa vähentäviä lisäaineita ja shell on "pesuöljyä" koska ainoa öljy joka poistaa karstaa jne.
Ei siinä, en ole kyllä käyttänyt teboilin öljyjä mutta moni on näitä kehunut. En muista onko näitä ihan tutkimalla tutkittu, varmasti onkin ja täytyisi kyllä etsiä infoa näistä. Mutta näin niitä markkinoidaan purkkien etikettiin mukaan, jos niihin sitten on uskomista.
Voi olla että muistan aivan kaseikkoon, mutta että teboilin juurikin nämä diamondit olisi suunniteltu Siperian olosuhteita varten?
Kaikissa öljyissä samat kylmäliman muodostumisominaisuudet? Uskokoon ken tahtoo.
Teboil on lukoilin omistama brändi, ja jolleivät venäjällä suunnittele arktisiin olosuhteisiin sopivia öljyjä, niin ainakin osaavat niitä tehdä jos haluavat.
Itsellä ei ole teboilista huonoa sanottavaa, mitä muutamista muista on.
Kaikissa öljyissä samat kylmäliman muodostumisominaisuudet? Uskokoon ken tahtoo.
Juuri näin asia on - ei ole kahta kosteudensitomisominaisuuksiltaan samanlaista öljyä.
Yleensä erot moottoriöljyjen kosteudensitomisominaisuuksissa liittyvät niiden lisäaineistukseen ja käyttöolosuhteisiin. Tämä johtuu siitä, että monet moottoriöljyn voitelu/kuumankesto/happamuudensieto/lietteenhajotus/yms. ominaisuudet liittyvät perusöljyn joukkoon sekoitettuihin lisäaineisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli sitovat ilmasta kosteutta itseensä. Kylmissä olosuhteissa kosteuden tiivistyminen on suurempaa, jolloin enemmän hygroskooppisia lisäaineita sisältävä moottoriöljyyn muodostuu enemmän kosteusemulsiota. Kaikki lisäaineet eivät ole myöskään yhtä hygroskooppisia.
Teboil ja muut vastaavat, ainakin omien markkonointitekstiensä mukaan erityisesti kylmiin olosuhteisiin tuotteitaan kehittävät öljynvalmistajat, ovat pyrkineet huomioimaan em. asiat moottoriöljyjen kehitystyössään ja tekemään kompromisseja lisäaineistuksen avulla saavutettaviin ominaisuuksiin koska kaikkia tavoiteltavia ominaisuuksia ei milloinkaan voi saavuttaa maksimimäärää. Tämä ei toisaalta tarkoita, etteikö kylmäemulsiota myös heidän öljyihinsä muodostuisi, mutta lähtökohtaisesti pyrkimys on vähentää sen muodostumista.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Oletan, että esim. M4:een laittavat juurikin ne öljyt joita tehdas suosittelee. Eli BMW original M Twin Power Turbo SAE 0W-40 Longlife-01
Auto kävi Lakkosella huolto-ohjelman mukaisessa öljyn vaihdossa (30 tkm) ja pettymyksekseni siihen ei laitettukaan M Twin Power Turbo SAE 0W-40 öljyä, vaan perus 0W-30 öljyä. Kävimme tästä Laakkosen työnjohtajan kanssa tiukan keskustelun. Molemmat olimme sitä mieltä, että 0W-30 ei ole oikea öljy rata-ajoon. Mutta mitään 0W-40 öljyä Laakkonen ei pystynyt autoon laittamaan (sellaista ei ole heidän valikoimissaan) ja koska BMW:n virallisen huolto-ohjelman mukaan S55 moottoriin käy 0W-30 öljy, niin sellaista sitten käyttävät. Muuta vaihtoehtoa ei ole heidän puoleltaan tarjolla. Lisäksi samassa yhteydessä selvisi, että BMW on lopettanut tuon BMW original M Twin Power Turbo SAE 0W-40 Longlife-01 öljyn valmistuksen/ valmistuttamisen ja käytännössä kaikkien jälleenmyjien varastot ovat jo myyty loppuun sen osalta.
Laitoin Oy BMW Suomi AB:lle kysymyksen, että nyt kun BMW:n aiemmin S55:lle suosittelema öljy (M Twin Power Turbo 0W-40) on kadonnut markkinoilta, niin mitä BMW nyt virallisesti suosittelee sen tilalle käytettäväksi vaativissa olosuhteissa (kuten rata-ajo). Vastausta en ole vielä saanut.
Vahva veikkaukseni on, että mitään virallista suositusta en tule saamaan. Paras vaihtoehto taitaa olla, että ajelen siviiliajot nykyisillä 0W-30 öljyillä ja ennen seuraavaa ratapäivää vaihdan vaikkapa MOTUL 8100 X-CESS 5W40 öljyt koneeseen ja talven kynnyksellä kenties jälleen 0W-30 öljyt.
Onko raadilla tarjota tuolle yllä mainitulle MOTUL öljylle parempaa vaihtoehtoa S55:lle rata-ajossa?
On kyllä suhteellisen ilkeä viskositeetti, aika harvinaista nykyään.
Melkein noin kun ajattelit sanoisin. Pistän vielä paria eri motulia tuohon kans malliksi joita löytyy myös, ellei tilaa tuolta mistä olit laittanutkin.
Edit. Noita motulin öljyjä käyttää porukka ratavehkeissäkin aika urakalla. Muutaman kanssa pari sanaa vaihtanut ja eivät suostu muuta käyttämään.
Hey, muistin päin honkia. Motonetistä löytyy 0w40 öljyä mm castrolilta (tässä oli aikanaan BMW LL luokitukset) ja mobililta.
Castrol taisi olla n. 50e 4l kannu.
Comment