Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3605
    • Raisio

    Banaaninkuoret myös hyvä tuote ja todistetusti ( Aku Ankka ) omaa pienen kitkakertoimen
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1764
      • vihti

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Myönnän, menin itsekin tuohon rvs lankaan, haisun perä piti kohinaa ja fixusen myyjä kehotti kokeilemaan rvs käsittelyä, kuulemma hyvät kokemukset kuinka perät hiljenee (olis ehkä kannattanu itte juoda tämä taikaliemi). Eihän se mitään hiljennä, kun perässä on jokin sivuääni (kuvat) se ei katoa kuin korjaamalla tai vanhalla mannekikalla, sahajauhoa perä täyteen.

      Tribodynyä käytän mörrissä oikeastaan siksi että sitä oli edellinen omistaja käyttänyt ja sitä on käytetty tuossa alusta asti suomessa olon ajan. En viitsinyt alkaa vaihtopuuhiin. Joo, se ravistus on tärkeä ennen koneeseen kaatoa

      Rvs ~50€ ja uusi laakeri 72€.
      Tuossa on laakeri jo tiensä päässä ettei mitään ollutkaan tehtävissä enään. Tuosta rvs-lisäaineesta lukenut joskus aikoinaan kun kilpa-autoissa testattiin(oli joku tuuning-lehtijuttu) että vaihteiston/vetopyörästön ja moottorin lämpötila laskee hieman kun on tuota ainetta kaadettu öljyn sekaan eli todistetusti vähentää kitkaa.

      Saahan sitä motonetistäkin motoxia missä rvs jo valmiiksi joukossa, ei tarvi ostaa kallista tribodynii Ite oon ajellut edelleenkin tebbanan silverillä n.5000 vaihtoväliä, niin edullista öljyä että vaihtaa vaik 1000 välein jos se mieltä huojentaa
      E39 523i Turbo

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6207
        • Helsinki

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Myönnän, menin itsekin tuohon rvs lankaan, haisun perä piti kohinaa ja fixusen myyjä kehotti kokeilemaan rvs käsittelyä, kuulemma hyvät kokemukset kuinka perät hiljenee (olis ehkä kannattanu itte juoda tämä taikaliemi). Eihän se mitään hiljennä, kun perässä on jokin sivuääni (kuvat) se ei katoa kuin korjaamalla tai vanhalla mannekikalla, sahajauhoa perä täyteen.

        Tribodynyä käytän mörrissä oikeastaan siksi että sitä oli edellinen omistaja käyttänyt ja sitä on käytetty tuossa alusta asti suomessa olon ajan. En viitsinyt alkaa vaihtopuuhiin. Joo, se ravistus on tärkeä ennen koneeseen kaatoa

        Rvs ~50€ ja uusi laakeri 72€.
        Joo kattelin tuota postausta silloin aikaisemmin..Tossa kohtaa se on kyllä myöhäistä ja nyt olet sen kokeillut että huonoa ainetta on.
        Kun mulla on taas erittäin positiivisia kokemuksia, 2 ohjausta saatu hiljaiseksi, yksi perä, vaihdelaatikko saatu toimimaan paremmin(kokeiltu vaikka mitä öljyä), m20 moottorissa kulutus laskenut about 1L, se on paljon, kun on käsitelty pelkkä moottori, jos käsittelisi vielä voimansiirron.
        Myös olen nähnyt tuloksia legends talli, jossa mekaanikko käyttää jo sisäänajon aikana rvs ainetta, on säästänyt moottori kuluissa, myös vaihdelaatikoissa. Yksi tallin kuljettalalla on huono tapa rikkoa laatikoita, niin sillä aineella saatu parempia tuloksia, myös kun öljynpaineet pettäneet, niin on säästänyt moottoreita, no tietysti voi olla kyseinen heppu on vaan pitänyt myynti puheita rvs aineen hyvyydestä. Myös tiedän asiakkaita jotka on halunneet kokeilla rvs käsittelyä, eikä ole ollut mitään tuloksia, niin ovat pettyneet tuotteeseen.

        Myös tiedän N54 moottorin missä epäilen että kyseinen aine toimii, koska rata-ajoa voi ajaa pidempää ennen kuin öljyn lämmöt ovat korkeat. Siihen en keksi mitään muuta syytä, myös kyseisessä moottorissa käytetään motoxi moottori öjlyä missä on rvs ainetta ylläpitämässä käsittelyä, moottori öljyt on n.10 astetta kylmemmät rata-ajossa, myös ei kuluta öljyä kun taas esim Castrol merkkinen öljy kului. No nää on mun kokemuksia ja uskon esim rvs aineeseen ja tällä tarkoitan sitä, että se suojaa moottoria kun menetät öljyn voitelun joko lämmön, öljypumpun takia tai että öljyt tulee pihalle. Myös tätä asia voi toimia tuossa tribodyn öljyssä, joka suojaa jos voitelu pettää


        Originally posted by naikou View Post
        Saahan sitä motonetistäkin motoxia missä rvs jo valmiiksi joukossa, ei tarvi ostaa kallista tribodynii Ite oon ajellut edelleenkin tebbanan silverillä n.5000 vaihtoväliä, niin edullista öljyä että vaihtaa vaik 1000 välein jos se mieltä huojentaa
        Siinä motoxin rvs öljyssä on pieni määrä sitä, että pelkällä öljyllä ei oo apua, se on vai ylläpitämiseen käsittelyn jälkeen, ettei tarvitse tehdä sitä käsittelyä jonkun ajan välein uusiksi.
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • MikeDry
          BTCF Member
          • May 2006
          • 6207
          • Helsinki

          En tiedä onko oikea topic.

          Mutta toisen merkkiseen autoon ja moottoriin. Ongelma oli että mäntien öljy renkaat karstaiset tai väljät, moottori vie 1000km n.1L moottori öljyä, 10w-40 pysyt paremmin sisällä, mutta 5w-30 ja 5w-40 paloi läpi. Sain työpaikalta tälläisen tuoteen koetestiin RESURS 3=1 Moottorin karstanpoisto- ja suojauskäsittelyn pakkaus
          Tottakai olin erittän skeptinen kun myyjällä oli aika kovat myyntipuheet, että vag moottoreissa todella hyviä tuloksia, öljyn kulutuksen suhteen(jokainen tietää että vag-konsernin moottoreissa jotkut kuluttavat öljyä isolla kädellä). Tein aluksi moottoriin puristuspainemittauksen, kyseinen mittari näyttiä n.13-14 lukemia mittarista(en ota kantaa siihen mikä on vakio lukema tai oliko mittaus tehty oikein, kaikki tulpat pois ja kaasuläppä selällään, niin kylmänä ja lämpimällä koneella, mittari taisi olla joku halpis)

          Tein tuon käsittelyn, heti käsittelyn jälkeen ei mitään muutoksia, öjlyä paloi, puristuspainemittaus tulokset samat. Mutta tuon käsittelyn mukana tulee tribokeraamista ainetta, eli voisin kuvitella että samaa kuin rvs, tribodyn öljyssä. Käsittelystä noin 4kk/lähelle 5000km sitten, olen tehnyt puristuspainemittauksen aikaisemmin, niin lukema on nyt kaikissa sylintereissä 15, moottorin luonne on paljon parempi, uskomatonta moottorissa tehoja verrattuna aikaisemmin, öljyn kulutus on laskenut nyt viimeisen mittauksen jälkeen 1000km 3dl, eli edelleen kuluu, mutta paljon vähemmän..Eli olen todalla tyytyväinen kyseiseen tuotteeseen, eikä rahat mennyt hukkaan vaikka tuote oli ilmainen.


          Myös haluan testata tuota rvs ainetta omassa m20b25 moottorissa/voimansiirrossa, kun saan sen valmiiksi käyttöön. Ihan testimielessä, sa nähdä toimiiko se esim tuleeko laskemaan kulutusta, tuossa omassa e30:sessä on keskikulutus omassa ajossa n.10L/100km, jos vaikka kulutus laskisi 1L/100km, niin se on jo iso säästö omasta mielestä, myös kokeilu mielessä venttiilikoneistos reakointi tms. Voisin koittaa puhua tuon laina-auton omistajan kanssa, jos kokeillaan omaa rvs käsittelyä tai tribodyn öljyllä, että käyttää moottoria tms, sitten öljyt pois ja käyntiin, mitä käy. Kuinka kauan käy..
          Last edited by MikeDry; 06-01-2022, 19:00.
          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

          Comment

          • aae30
            BTCF Member
            • May 2010
            • 2721
            • .fi

            Originally posted by MikeDry View Post
            Voisin koittaa puhua tuon laina-auton omistajan kanssa, jos kokeillaan omaa rvs käsittelyä tai tribodyn öljyllä, että käyttää moottoria tms, sitten öljyt pois ja käyntiin, mitä käy. Kuinka kauan käy..
            mitä ihmettä tällä haetaan? ei kai kukaan nyt pelaa sen varaan, että vehkeet ilman öljyä kestäis?

            on sillä öljyllä nyt siinä m20-öljykirnussakin merkityksensä, vaikkei venttiilikoneistossa sillä mikään _siinä_ suoraan liiku.

            edit: lohduttaako hyvä pinta laakereis ilman öljyä, vaikka esim. kiristäjä sallii jaon hypätä ilman? mua ei.
            Last edited by aae30; 07-01-2022, 14:58.
            Sorry I'm Not Sorry
            E34 540iA 93 sedan
            E34 540iA 93 sedan
            E39 530iA 00 touring

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3605
              • Raisio

              Parempi öljy ja kiristäjä toimii pidempään= jako ei hyppää.

              Ps, RVS moottoriin ja kulutus tippuu litralla, todettu laboratoriossa vai toisella kertaa ajettu vastatuuleen?
              Eihän toi oo mitenkään mahdollista.
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1764
                • vihti

                Originally posted by ritariässä View Post

                Ps, RVS moottoriin ja kulutus tippuu litralla, todettu laboratoriossa vai toisella kertaa ajettu vastatuuleen?
                Eihän toi oo mitenkään mahdollista.
                Voi se siinä tapauksessa olla jos on niin horoksi ajettu motti että puristukset vähän hävinneet, näillä rvs ja monilla muilla öljyn lisäaineilla todistetusti puristukset palaa takas ainakin hetkeksi niin siihen perustuu tuo että polttoaineen kulutus laskee ja myös se että tuo tribokeraaminen pinnoite todistetusti vähentää kitkaa=voi ajaa kaheksaakymppiä pienemmällä kuormituksella
                E39 523i Turbo

                Comment

                • TheRipper
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 5024
                  • Paimio

                  Originally posted by jr66 View Post
                  Mikä siinä 5w-40 on vikana ?
                  Sitä saattaa kulua hieman enemmän kuin 0w-30...

                  On kyllä BMW-suosituksilla todella vaikeaa löytää tuota vaan...:think
                  F10 523iA 2010

                  Ex: E39 528iA 1997
                  Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                  Ex: E65 745iA 2003
                  Ex: E46 318i 1998
                  Ex: E34 525iA 1989

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3605
                    • Raisio

                    Originally posted by TheRipper View Post
                    Sitä saattaa kulua hieman enemmän kuin 0w-30...

                    On kyllä BMW-suosituksilla todella vaikeaa löytää tuota vaan...:think
                    Toisinpäin
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 5024
                      • Paimio

                      Originally posted by ritariässä View Post
                      Toisinpäin
                      Ei pidä paikkaansa ainakaan näissä N-sarjan moottoreissa mitä olen kokemuksia lukenut. Toki voihan olla että öljymerkki vaikuttaa enemmän...
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6207
                        • Helsinki

                        Originally posted by aae30 View Post
                        mitä ihmettä tällä haetaan? ei kai kukaan nyt pelaa sen varaan, että vehkeet ilman öljyä kestäis?
                        on sillä öljyllä nyt siinä m20-öljykirnussakin merkityksensä, vaikkei venttiilikoneistossa sillä mikään _siinä_ suoraan liiku.
                        Siis tarkoitan tuollaisessa vanhassa koneessa heikkoa voitelua esim venttilikoneistossa. Niin rvs tuo suojaa siihen, myös jos jostain syystä öljyt tulee pihalle tai öljy pumppu hajoisi, niin usen se öljynpainevalo mittaristossa syttyy, on liian myöhäistä. Niin se että saat rvs tai sen kaltaisella aineella suojan siihen tai siihen että esim öljykalvo pettää kun öljyt käy kuumana vaikka esim radalla. Kun tuo tribokeraaminen pinnoite suojaa sen hetken kun öljy kalvo pettää jostain syystä. Sen takia tribodyn öljyssä kun on tuota tribokeraamista ainetta öljyn seassa, niin suojaa, laskee öljyn pintapainetta, niin esim perässä laskee öljyn lämpö ja sitä myöten tarvii vähemmän kuormaa tms. Niin idea olisi hienoa testaa ihan käytännössä esim tribodyn öljyllä, että kuinka kauan moottori käy ilman öljyjä, noita rvs testejä on tehty, mutta senkin olisi mielenkiintoista kokeilla itse. Myös olen päässyt vertailee nokka-akselia M20 moottorista, molemmat nokat saman kuntoisia(historista ei ole tarkempaa tietoa), mutta toisessa oli rvs tuplakäsittely tehty ja ajettu n.30 tkm sen jälkeen, niin siinä rvs käsittelyssä nokka-akselissa oli sellainen liukas pinnoite kun vertasi toiseen, minkä näki silmillä ja tunsi, niin minusta se kertoo jo sen että pintapaineet on pienemmät, eli voisin kuvitella että liukuma on kevyempää. Juuri tämän takia olen kiinnostunut tutkimaan tälläistä omassa M20 moottorissa.

                        Originally posted by aae30 View Post
                        edit: lohduttaako hyvä pinta laakereis ilman öljyä, vaikka esim. kiristäjä sallii jaon hypätä ilman? mua ei.
                        Sitten mun kommentti ei ollut tarkoitettu sulle, eli sun sitten pitää kokeilla jotain muuta "apua" siihen.
                        Ainoa että moottoreissa missä ketju kuluu jostain syystä suhteellisen nopeasti("huonoja öljyjä" käytetään longlife öljyinä), niin esim parempi öljy vaikka tribodyn tai rvs käsittely on pidentänyt sitä, että ei jakoketju/rattaat kulu, jonka johdosta on mahdollista että jako hyppää.

                        Originally posted by ritariässä View Post
                        Ps, RVS moottoriin ja kulutus tippuu litralla, todettu laboratoriossa vai toisella kertaa ajettu vastatuuleen?
                        Eihän toi oo mitenkään mahdollista.
                        Niin kuin naikou kiteyttää tuossa, mutta harmi kun ei ole päässyt testaa laboratoriassa, mutta testi tehty, niin että autolla ajettu vuosia ja laskettu että keskikulutus on noin. 10L/100km, nyt käsittelyn jälkeen, noi 2tkm jälkeen keskikulutus lähtenyt laskee ja laski siihen 9L/100km paikkeille(keskikulutus), tätä seurattu aktiivisesti n.6-9kk ajan, joku 8-10tkm matkalla ja edelleen keskikulutus on sen 1L vähemmän, kuin ennen ja tässä vain moottori tuplakäsitelty, noin 220tkm, 34 vuotta vanha m20b25 moottori.

                        PS, olen pahoillani jos on kirjoitusvirheitä tai en osaa selittää asiaa kirjoittamalla mitä tarkoitan tai mitä haen takaa
                        Last edited by MikeDry; 07-01-2022, 22:14.
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Tribodynystä, kuinkahan toi käyttäytyy pitkän talviseisonnan jälkeen, onko ne lisäaineet paakkuna öljypohjassa eriytyneenä nesteestä ?

                          Purkissahan ne jää pohjalle jos ei ravista kunnolla pitkään seissyttä purkkia.

                          Entäs öljynsuodatin, tukossa ?

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6207
                            • Helsinki

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Tribodynystä, kuinkahan toi käyttäytyy pitkän talviseisonnan jälkeen, onko ne lisäaineet paakkuna öljypohjassa eriytyneenä nesteestä ?

                            Purkissahan ne jää pohjalle jos ei ravista kunnolla pitkään seissyttä purkkia.

                            Entäs öljynsuodatin, tukossa ?
                            Mulle vastattiin että ei ole ongelmia, kun tuota samaa mietin, että en tiedä.
                            Joku sanoi muualla, että perseestä kun on avannut moottorin, kun sitä jäteöljyn näköistä mömmöä joka paikassa. Mut niin kuin oon aikaisemmin sanonut, että jos tuon öljyn käytössä tulisi jotain ongelmia ja sen pystyisi näyttää toteen, niin ei se myisi kauaan sitä. Tuotakin pitäisi kysellä joltain ketä käyttää sellaisessa moottorissa missä on ollut ongelmia voitelun takia, vaikka venttilikoneistossa, että millaisia tuloksia on..Kun ainakin ne mitä tribodyn nettisivuilla kirjoitettu, tuskin väritettyjä öljyn puolesta
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • Iku
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2006
                              • 51
                              • Järvenpää

                              Huomasin että tässä ketjussa oli juttua GM öljystä...mulla hyllyssä avaamaton GM-longlife 1L purkki jonka ostin aikoinaan Insigniaa varten varaöljyksi.
                              Eli siis tätä
                              https://www.motonet.fi/fi/tuote/5900...W-30-1l-dexos2

                              Uskaltaako tota laittaa B48B20A jos sattuu tarve tulee ennen öljynvaihtoa? Vai onko parempi kattella jotain muuta...itsellä ei kylläkään tietoa et mitä edellisessä huollossa koneeseen lykätty.
                              420i xDrive GranCoupe -17 (2016/06)

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3605
                                • Raisio

                                Originally posted by Iku View Post
                                Huomasin että tässä ketjussa oli juttua GM öljystä...mulla hyllyssä avaamaton GM-longlife 1L purkki jonka ostin aikoinaan Insigniaa varten varaöljyksi.
                                Eli siis tätä
                                https://www.motonet.fi/fi/tuote/5900...W-30-1l-dexos2

                                Uskaltaako tota laittaa B48B20A jos sattuu tarve tulee ennen öljynvaihtoa? Vai onko parempi kattella jotain muuta...itsellä ei kylläkään tietoa et mitä edellisessä huollossa koneeseen lykätty.
                                Öljymolekyylien tasapaino voi hiukan häiriintyä, mutta uskaltaisin silti pienen lorauksen tarvittaessa lisätä ilman että jakoketju nyrjähtää taikka kiertokangen laakereilta tinat sulaa
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎