Announcement

Collapse
No announcement yet.

NBT (Next Big Thing)-retrofit kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JP-76
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 1060
    • Kanta-Häme

    NBT (Next Big Thing)-retrofit kysymyksiä ja vastauksia

    Tähän threadiin voitaisi kerätä kaikki tieto ja kysymykset/ vastaukset liittyen 2012 esiteltyyn uuteen CIC High Idrive-järjestelmään.

    Ja muistakaa: tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa (ainoastaan vastauksia )

    Tässä alkuun lainausta muista keskusteluista, itse en flunssassa jaksa alusta riipustaa kaikkea:

    Originally posted by Nakkisoturi
    Mitenkäs tuommosen NBT:n retrofittaus CIC:n tilalle käy..? :think Meneekö esim näyttö helpolla tuon nykyisen tilalle? Tuossa NBT:ssähän taitaa olla jo bluetoothit yms sisäänrakennettuna...
    Originally posted by böntti
    JP76 ja Jartsa02 on tehny omiin autoihinsa tämän modauksen, taitavat olla ainoat täällä joilla on käytännön kokemusta tuon fyysisestä asentamisesta. Ennen asennusta naviin päivitetään uusimmat softat & kartat sekä laitetaan BMW Appsin FSC-koodi (todennäköisesti puuttuu, voi kuitenkin olla valmiina). Näin saadaan Suomen kieli, varmuus touch controllerin toiminnasta sekä tietty uudet kartat ja toimiva BMW Apps.

    NBT:n näyttö poistetaan f-sarjan kuorista ja siirretään e-sarjan kuoriin, veikkaisin että dremeliä tarvitaan. Itse NBT:n metallikuorta joutuu hieman dremelöimään, kiinnitysruuvit on hieman eri kohdissa jne. Kuorta ei kuitenkaan puhkaista eli sinäänsä homma ok. Muistaakseni JP ja Jartsa olivat joutuneet viilaamaan hieman uutta ohjainta että oli mennyt CIC-ohjaimen reikään, ohjaimen kiinnitys pitää myös rakennella mutta ei ole paha rasti.

    Kytkentään tarvii semmoisen väyläadapterin, näitä löytyy parilta eri valmistajalta hieman eri hintaisina (~350-550e). Touch-ohjain ja -moduuli kytketään myös tähän adapteriin.

    NBT:ssä on comboxin ominaisuudet sisäänrakennettuna, naviin tulee siis kiinni mikrofoni, bt-antenni sekä aux- ja usb-portti. Nämä joutuu vetämään uudestaan jos menevät konttiin eli autossa on tcu/mulf/combox. Myös obd-portilta pitää vetää pari piuhaa naville. Jos löytyy jotain kameroita, joutuu niidenkin piuhoja kytkemään uusiksi.

    Ulkomuistista kirjoittelin joten jotain varmaan jäi uupumaan, perushomma kuitenkin tässä. Väyläadapterin valmistajalta saa kyllä täydelliset kytkentäohjeet. Lopuksi navi pitää vielä koodata autoon.
    Originally posted by JP-76
    Lisäyksenä vielä tuohon Böntin kirjoitukseen: CIC:n etupaneeli tarvitaan eli jos lähtökohtana on CCC, pitää tuo ostaa lisäksi.

    Vielä yksi juttu: E6x:ään EI KÄY F1x:n näyttö, näytön pitää olla kooltaan 8.8". F1x:ssä on 10" näyttö. Eli sama näyttö menee sekä E9x:ään että E6x:ään.
    Originally posted by -rik
    Jatketaan vielä en verran että paljoko tuo nbt tulee kalliimmaksi kaikkiaan CIC:hen verrattuna jos lähtökohtana on CCC ?
    Last edited by JP-76; 25-10-2014, 04:29.
    Kalusto:
    BMW 550i xDrive -14
    BMW S1000R -17
    Toyota Proace -15
  • JP-76
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 1060
    • Kanta-Häme

    #2
    ...lainaukset jatkuu...

    Originally posted by JP-76
    Tätä nykyä taitaa jo mennä aika samoihin jos haluaa vastaavat systeemit kasata.

    Eli:

    NBT vs CIC: vaatii kalliin emulaattorin

    CIC vs NBT: vaatii "kalliin?" Comboxin
    Originally posted by böntti
    Oon samoilla linjoilla, combox maksaa pari sataa ja nbt-adapteri (ei bimmer retrofitin) 350e. NBT:n kohdalla ei tartte myöskään vetää piuhoja konttiin kun kaikki kytketään suoraan naviin. Tämä voi toisaalta olla myös pieni ongelma jos piuhat menee valmiiksi konttiin. Ei maata kaatava mutta keskikonsoli pitää luultavasti irroittaa että saa piuhat vedettyä aux/usb-portilta ja bt-antennilta. Mikrofonin piuhat voi kaivella suoraan mikrofonilta ja vetää a-pilaria pitkin (taitavat jo mennä?) kojelaudan sisään.
    Originally posted by vekkuli
    Vielä yksi OT toimiiko myös Hudissa navin nuoliopasteet? Alkupään emulaattoreissa ei ilmeisesti ollut tähän tukea?
    Last edited by JP-76; 04-11-2014, 08:08.
    Kalusto:
    BMW 550i xDrive -14
    BMW S1000R -17
    Toyota Proace -15

    Comment

    • JP-76
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 1060
      • Kanta-Häme

      #3
      Molemmat väylämuuntimen valmistajat ilmoittavat että uusimmissa päivityksissä on tuki HUDille.

      Edit. Ilmeisesti toimii vain bimmerretrofitin adapterissa.
      Last edited by JP-76; 24-10-2014, 17:29.
      Kalusto:
      BMW 550i xDrive -14
      BMW S1000R -17
      Toyota Proace -15

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17406
        • Turku

        #4
        Yhteenvetona, esim. sigun autoon:

        - Hommattava CCC:n tilalle CIC etupaneli
        - Hommattava väyläohjain
        - Asennukset ja koodaukset ym.

        Mistä rauta ja selviääkö tonnilla?
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Kissvesala
          Moderator
          • Jun 2010
          • 3110
          • Liminka

          #5
          Kerkesin jusun topikkiin kirjottaa, eli Bimmer retrofitin adapterissa Hud tuki jo on ja kilpailevaan merkkiin on päivitys tulollaan.
          Koodauksen hinnottelusta ja nbt:n softatasosta ja ostopaikasta riippuen kokonais hinta ccc--> nbt liikkuu 1000-1500e
          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
          Kissvesala.fi
          Priva tai o443424479

          Comment

          • Boiga
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 1771
            • Ylöjärvi

            #6
            Käykös näytön rungoksi ccc näyttö?
            Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

            Comment

            • JP-76
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 1060
              • Kanta-Häme

              #7
              Originally posted by Boiga View Post
              Käykös näytön rungoksi ccc näyttö?
              Käy kyllä.

              Melkein helpoin tapa on jättää näytön takakansi kokonaan pois koska näytön joutuu joka tapauksessa pulttaamaan kotelon etuosaan kiinni.

              Jos jättää takakannen suosiolla pois, ei tarvitse väkästellä mitään uusia reikiä liittimellekään.
              Kalusto:
              BMW 550i xDrive -14
              BMW S1000R -17
              Toyota Proace -15

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2856
                • Tampere

                #8
                Tänään kysyin sekä Bimmer Retrofitiltä että romanialaiselta kilpailijat, Custom Retrofit Garagelta. Kummankaan adapterilla ei toimi tällä hetkellä navigaattorin opastus E-sarjan HUDissa.

                Romanian kaveri lupaa että tulevaisuudessa tulee toimimaan adapterin ohjelmistopäivityksen myötä, tämän hepun kautta MOST-väylällinen adapteri maksaa 400e+postit, adapteri ilman MOSTia maksaa 350e+postit.

                Bimmer Retrofit ei lupaillut mitään, paljonko niiden adapteri muuten maksaa?

                HUDilliseen autoon pitää olla joka tapauksessa adapteri josta löytyy MOST-liitäntä, muuten ei onnistu hudin säätö NBT:stä. Tämä on se tuki HUDille mitä mainostetaan.

                Keskustelu romanialaisen kanssa pari viikkoa sitten:

                Böntti:
                Hi. Does your NBT adapter for E-series support navigation on HUD?
                CRG:
                No, we have special MOST NBT adapter which for now supports all HUD settings and controls like position, information display, brightness, etc.
                This module will also support navi display in the future after a software update but we dont have it ready yet.
                Price for this module is 400 euro + shipping.
                Tänään:

                Böntti:
                Hi, do you have any update on this E60 nbt + hud thing?
                And does your e-series nbt adapter support MASK/CCC control panel or is CIC panel required?
                CRG:
                Hi, Navi info on HUD is still not supported, only CIC front panel is compatible.
                NBT:n, näytön, näytön kaapeli ja ohjaimen saa Ebaysta. Lisäksi tarvitaan Touch-moduuli, pojat muistaakseni osti omansa marmorilta. Hinta tais olla alle 100e. Näitä moduuleja on yks sata eri variaatiota eri kielille ja aakkosille, helpoin varmaan ostaa uus.

                Jos päätyy romanian kaverin adapteriin, kannattaa ostaa lisäksi quadlock-jatkokaapeli:

                Adapterin saa kolvattua tuohon ja siihen on kytketty kaikki NBT:n pääliittimen piuhat, siitä on siis helppo napata lähdöt ethernetille, mikrofonille, auxille ja tehdä muut tarvittavat kytkentämuutokset. Tuolta Emtronikalta saa myös järkevään hintaan näyttö- ja usb-kaapelit. Hinnoissa on myös hieman tinkivaraa.

                PS. Menee jo vähän nusnus-osastolle mutta NBT = Next Big Thing
                Last edited by böntti; 24-10-2014, 22:11.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • Kissvesala
                  Moderator
                  • Jun 2010
                  • 3110
                  • Liminka

                  #9
                  Nakataan ny pikku mainosta suunnittelijoille, eli böntti saa päivitettyä nuo releet ja koodattua pelittään etelän pääsä suomia, sama onnistuu mulla susirajan puolella sillä erolla että böntin pittää ensin päivittää releet jos ne sitä vaatii.

                  Kalijosaan hyvä täällä huuella
                  Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                  Kissvesala.fi
                  Priva tai o443424479

                  Comment

                  • Mikiis
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2013
                    • 906
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Kissvesala View Post
                    Kerkesin jusun topikkiin kirjottaa, eli Bimmer retrofitin adapterissa Hud tuki jo on ja kilpailevaan merkkiin on päivitys tulollaan.
                    Koodauksen hinnottelusta ja nbt:n softatasosta ja ostopaikasta riippuen kokonais hinta ccc--> nbt liikkuu 1000-1500e
                    No eihän tuo ihan konkurssi summa ois. Kallis toki, mutta ajattelin paaaljon kalliimaksi. Meinaa tuo ccc tökkiä välillä, ja katellu ebaystä lci ccc:tä, ja on sitä niilläkin hintaa.

                    No toki palautat minut maan tasalle, ja sanot tietenki, että pre-lci on sitten juttu erikseen

                    Edittiä: Koitappa selvitä sieltä "lankkupolkujen" luvatusta maasta
                    F11 530d -11
                    E91 -06 320d
                    x2 Tuikut
                    Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                    Comment

                    • JP-76
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 1060
                      • Kanta-Häme

                      #11
                      Originally posted by böntti View Post
                      Menee jo vähän nusnus-osastolle mutta NBT = Next Big Thing
                      No voi vittu kun just ton asian eilen jostain "luotettavasta" lähteestä tarkistin kun mietin että kummin se oli. Mutta väärin se sitten meni. Sen siitä saa kun yrittää jotain 39 ast. kuumeessa pähkäillä

                      Korjattu otsikkoon
                      Kalusto:
                      BMW 550i xDrive -14
                      BMW S1000R -17
                      Toyota Proace -15

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1355
                        • Lempäälä

                        #12
                        onkos noilla mahdollisuutta (väylämuuntimien rakentajilla) saada NBT:tä toimimaan E65 mallissa ?
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • Kissvesala
                          Moderator
                          • Jun 2010
                          • 3110
                          • Liminka

                          #13
                          Originally posted by Mikiis View Post
                          No eihän tuo ihan konkurssi summa ois. Kallis toki, mutta ajattelin paaaljon kalliimaksi. Meinaa tuo ccc tökkiä välillä, ja katellu ebaystä lci ccc:tä, ja on sitä niilläkin hintaa.

                          No toki palautat minut maan tasalle, ja sanot tietenki, että pre-lci on sitten juttu erikseen

                          Edittiä: Koitappa selvitä sieltä "lankkupolkujen" luvatusta maasta
                          Samanlailla se saahaa siihenki, nou problemos!

                          Ja lankkupolkujen luvatusta maasta tullaan huomena kotio.
                          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                          Kissvesala.fi
                          Priva tai o443424479

                          Comment

                          • mikkod
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 5183
                            • Stadi

                            #14
                            Fak..Tätä kun lukee olisi pitänyt sittenkin tilata suoraan toi nbt.
                            Helkama S3000
                            Myydään kutosen alustaosia
                            This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                            Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                            Comment

                            • JP-76
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 1060
                              • Kanta-Häme

                              #15
                              Originally posted by repsa View Post
                              onkos noilla mahdollisuutta (väylämuuntimien rakentajilla) saada NBT:tä toimimaan E65 mallissa ?
                              Tää kysymys on mennyt ihan ohi multa mutta eikös E65:ssä oo ihan sama ccc/cic kuin muissakin?

                              Jos on, niin ei tossa nbt:ssä silloin oo mitään probleemaa.
                              Kalusto:
                              BMW 550i xDrive -14
                              BMW S1000R -17
                              Toyota Proace -15

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎