memebuy23buy

e39 touring ja äänetoiston parannus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by Matson^ View Post
    Mietin että liekö aktiivisesta linjamuuntimesta mitään apua tuohon äänenlaatu ongelmaan? Nythän käytössä on vain vahvarin kaiutintasoiset sisääntulot.
    Ei välttämättä vaikuta/paranna yhtään, ellei vahvistimessa jostain syystä ole toteutus pielessä. Niin, onhan sinulla vaiheet oikein? Etukanavissa keskenään ja sitten myös takakanaviin nähdenkin (jos basso vaimenee vielä lisää kun takakanavat on päällä). Sisäänmenon johtojen kääntö kääntää vaiheen.

    Sellainen ero minulla joskus oli, että laturin vinkuminen tuli läpi vahvistimen kaiutintasoisilla liitännöillä, erillisellä muuntimella ei. Mutta sekin on kiinni niin monesta asiasta.
    Oikean parannuksen saat virittelemällä jonkun DSP:n tuonne väliin, mutta siinä sitten helposti mopo alkaa karkaamaan...

    Leave a comment:


  • Matson^
    replied
    Rainbow sl-c5.2 ja viulukotelon oli jo joku aikaisemmista omistajista katkaissut ja täyttänyt kohtuu tiiviisti vanulla.
    Kiinnityslevyn voisi toisaalta vielä askarrella, samalla kun sahailee levyt peräkonttiin.

    Niin varmasti onkin korjailtu, tai mikäs muukaan toisaalta tuon muutoksen aiheuttaisi.


    Mietin että liekö aktiivisesta linjamuuntimesta mitään apua tuohon äänenlaatu ongelmaan? Nythän käytössä on vain vahvarin kaiutintasoiset sisääntulot.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Matson^ View Post
    Ääni nyt ei kuitenkaan ollut mikään huikea, vaan oikeastaan jopa huonompi, mitä aikaisemmin auton omalla vahvistimella, samaa uutta erillissarjaa soitettaessa.
    Mikä sarja ovissa nyt on? Onko siellä yhä alkuperäiset muovikotelot? Eihän niissä toimi juuri mikään muu kuin alkuperäinen elementti, bassot vaimenee ja alemmat keskiäänet korostuu. Pitäisi tehdä koteloon reikiä tai korvata koko kotelo. 6,5" elementit ja niille muovikotelon tilalle sopiva kiinnityslevy tuottaa huomattavan parannuksen.

    Alkuperäisessä vahvistimessa saattaa olla muokattu taajuusvastetta, joten se voi siksi soida paremmin. Siis mitattu taajuusvaste auton sisältä ja korjailtu sitä vahvistimessa.

    Leave a comment:


  • Matson^
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    ... mutta käsittääkseni tuo alla oleva kytkentä pätee E39:iinkin:
    .
    Ei passannut, joitan eroavaisuuksia oli, mutta ei liioin minun aikaisemmin käyttämä kaavio. Löysin kuitenkin oikeankinlaisen kytkiksen, ja kas kummaa alkas pelata

    Ääni nyt ei kuitenkaan ollut mikään huikea, vaan oikeastaan jopa huonompi, mitä aikaisemmin auton omalla vahvistimella, samaa uutta erillissarjaa soitettaessa.
    Huonommalla tarkoitan, että ääni on jotenkin "pahvinen" tai keskiäänivoittoinen.. ääntä kun feidaa edestä taakse, ei ero ole enää niin korviin pistävä kuin oem vahvarin kautta. (joka siis nyt jäi soittamaan takakanavia)
    On sielä ihan kirkasta diskanttia ja bassoakin, mutta niissäkin pitää säädöt olla jopa isommalla.

    Kovempaahan se soi, vaikka miten paljon, ja ero alkuperäiseen on olemassa, mutta takapakkia otettii puolivälin jälkeen
    Last edited by Matson^; 10-11-2015, 17:59.

    Leave a comment:


  • Matson^
    replied
    Jahas! On kyllä ulkomuistista erinäköinen kaavio minkä mukaan kytkettiin, tai samat liittimet muuuutta olisko sitten just ollu dps-hifien. Ei pitänyt olla

    Täytyy illalla vertailla, kiitokset
    Last edited by Matson^; 09-11-2015, 07:50.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Onhan kytkentä oikein eikä vahingossa esim. DSP-vahvistimen kytkennästä katsottu? Eli alkuperäisen vahvistimen 26-piikkisen liittimen nastat 14/15 ja 16/17 menee uuden vahvistimen sisäänmenoon?

    Kannattaisi myös kokeilla kytkeä jotkut muut kaiuttimet suoraa uudelle vahvistimelle, niin saisi eliminoitua mahdolliset ongelmat ovikaiuttimissa.
    Ei ole nyt WDS käsillä, mutta käsittääkseni tuo alla oleva kytkentä pätee E39:iinkin:
    .
    .

    Leave a comment:


  • Matson^
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Siis vaikka tuosta alkuperäisestä vahvistimesta on piuhat irti, niin silti soi diskantit edessä? Onkohan sinne sitten tehty jotain virityksiä, esim. ollutkin kiinni ei alkup. radio joskus ja vedetty piuhat suoraa radiolta oviin tms.?

    Onko tuossa navi vai pelkkä MID ja radio?

    Niin ja onko sinulla uudessa vahvistimessa aktiivijakosuodatin tai passiivinen suodin sen lähdöissä? Alkuperäisissä elementeissä ei ole jakosuotimia, joten diskanttia ja keskiääntä ei kannata kytkeä suoraa vahvistimeen tai ne palaa...
    Kyllä, toki melko hiljaisella ja jopa säröisellä äänellä. Nii en tiedä olisko jotain virityksiä, ei ainakaan näkyvillä ovissa ja peräkontissa.

    16:9 navi.

    Vahvistimelta lähtee toki passiivisuotimien läpi, eli nyt suotimet on peräkontissa ja basson ja diskantin signaalit menevät auton omia alkuperäisiä johtoja pitkin.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Siis vaikka tuosta alkuperäisestä vahvistimesta on piuhat irti, niin silti soi diskantit edessä? Onkohan sinne sitten tehty jotain virityksiä, esim. ollutkin kiinni ei alkup. radio joskus ja vedetty piuhat suoraa radiolta oviin tms.?

    Onko tuossa navi vai pelkkä MID ja radio?

    Niin ja onko sinulla uudessa vahvistimessa aktiivijakosuodatin tai passiivinen suodin sen lähdöissä? Alkuperäisissä elementeissä ei ole jakosuotimia, joten diskanttia ja keskiääntä ei kannata kytkeä suoraa vahvistimeen tai ne palaa...

    Leave a comment:


  • Matson^
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    1. Alkuperäiselle hifi-vahvistimelle tulee radiolta kaikkien kanavien signaalit, joten hifi-vahvistimen liittimestä etukanavien tulopiuhat irti/poikki ja kiinni linjamuuntimen tai uuteen vahvistimeen jos siinä on kaiutintasoista ottava sisäänmeno. Radiolta tuleva signaali on kaiutintasoista balansoitua, linjatasoista ei saa ulos mistään (paitsi purkamalla radion ja virittämällä siihen RCA:t eikä sekään ole hyvä ratkaisu).

    2. Alkuperäisiä johtoja olen käyttänyt.
    1. Juuri näin jo tein. Ryöstin ennen oem vahvaria siitä 12-napaisesta liittimestä etukaiuttimia koskevat piuhat ja kytkin uuden vahvistimen kaiutintasoiseen sisääntuloon. Vahvistin ei anna pihaustakaan ulos.

    2. Tein jo myös näin, mutta mitään ei tosiaan kuulu. Katkaisin oem vahvarilta lähtevät (26-nap liitin) etubassojen ja diskanttien piuhat ja kytkin uuden vahvistimen ruokkimaan näitä piuhoja ja oletettavasti piuhojen päästä löytyviä kaiuttimia.

    Outoa on myös diskantit soivat edessä, vaikka kummassakaan vahvistimessa ei olisi ainutkaan piuha kiinni, edes virtoja.
    Soittaako tuo "radiomoduuli" jotain, vaikka niitä keskiääniä, vai mistä ihmeestä tuo ääni vuotaa oviin? Pitäisikö ovista elminoida ne pikku piirilevyt vai mistä tässä kannattais lähteä liikkeelle?

    On sitten outo homma, olin varma että sen pitäisi juuri noin toimia kuin myös ajattelit mutta ei ja sormi meni todella syvälle suuhun.
    Last edited by Matson^; 08-11-2015, 22:20.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Matson^ View Post
    Muutama kysymys heräsi tuossa yrittäessä tuota topicin aiheessa mainittua juttua
    Eli autossa alkuperäinen 676 HIFI, ja tarkoitus on laittaa eteen 2-tie erillissarja, sekä konttiin basso, 4-kanavaisella vahvistimella & ja jättää auton orkkis vahvari soittamaan pelkkiä takaämyreitä.

    1. Mistä olette ottaneet vahvistimelle signaalin, ja onko se ollut kaiutin- vai linjatasoista? Ja huom pitäis saada myös korkeat äänet mukaan, eli pelkät matalat äänet ei riitä (subbarille signaalin ryöstö ohjeita kyllä löysin)

    2. Oletteko vetäneet oviin uudet johdot, ihan kontista saakka, vai voisiko käyttää auton alkuperäisiä johtoja? .. joita kulkee jo valmiiksi ainakin kolmeparia oviin saakka.
    1. Alkuperäiselle hifi-vahvistimelle tulee radiolta kaikkien kanavien signaalit, joten hifi-vahvistimen liittimestä etukanavien tulopiuhat irti/poikki ja kiinni linjamuuntimen tai uuteen vahvistimeen jos siinä on kaiutintasoista ottava sisäänmeno. Radiolta tuleva signaali on kaiutintasoista balansoitua, linjatasoista ei saa ulos mistään (paitsi purkamalla radion ja virittämällä siihen RCA:t eikä sekään ole hyvä ratkaisu).

    2. Alkuperäisiä johtoja olen käyttänyt.

    Leave a comment:


  • Matson^
    replied
    Muutama kysymys heräsi tuossa yrittäessä tuota topicin aiheessa mainittua juttua
    Eli autossa alkuperäinen 676 HIFI, ja tarkoitus on laittaa eteen 2-tie erillissarja, sekä konttiin basso, 4-kanavaisella vahvistimella & ja jättää auton orkkis vahvari soittamaan pelkkiä takaämyreitä.

    1. Mistä olette ottaneet vahvistimelle signaalin, ja onko se ollut kaiutin- vai linjatasoista? Ja huom pitäis saada myös korkeat äänet mukaan, eli pelkät matalat äänet ei riitä (subbarille signaalin ryöstö ohjeita kyllä löysin)

    2. Oletteko vetäneet oviin uudet johdot, ihan kontista saakka, vai voisiko käyttää auton alkuperäisiä johtoja? .. joita kulkee jo valmiiksi ainakin kolmeparia oviin saakka.

    Leave a comment:


  • Hebbu ///M3
    replied
    Jos sinne ei järjestä, 6-8l koteloa jossa midi tai pieni basso, mitä ajaa vahvistimella yhellä kanava parilla ja keskiset ja diskantit suotimilla toiseen kanapariin, niin ei varmaan muuten. Nuo kompromissi 6.5tuumaset vaimennettuun oveen, kartio eristettynä, toimii ehkä kevyellä bass boostilla jos pikkusen kovempaa kuuntelee, mutta matalempaa ei tietenkään ja kovemmalla alkaa säröillä.

    Jos ei oisi kunnon midiä kyynärnojassa nyt, tai jos ovipahvit halvalla saan, teen tuohon toiseen silleen että, diskantti peilin taa vakio paikkaan. Keskari koholle siihen missä on vakio kajariritilä. Mahollisimman alas toistava midi/pikkusubi, kuidutetaan tavaralootien tilalle ja vaneriseen viulukoteloon ja elementti kevyesti kohdistettuna, oven etualanurkkaan. Vahvistimeksi esim. gzta4125x ja diskantti/keskari stereona ja midi/pikkusubi monona.

    Kotelohan pitäsi saada oveen kii, ja ovipahvi sitten pujotetaan kotelon läpi paikalleen, ei välttämättä kaunis tuu ainakaa ens alakuun.

    Ja sitten käy niin ettei se silti soi kunnolla ja pitää kunnon koteloon midi muualle.

    Leave a comment:


  • Tomson
    replied
    Originally posted by Jani_88 View Post
    Ja nostellaanpas vähän!

    Nyt on pari iltaa luettu näitä E39 Touringin kaiutinpäivityksiä ja nyt vasta pää pyörällä onkin.

    Entisissä autoissa (ei bemareita) tuntuu, että kaikissa on vakiosoittimet soinu silleen, että on edes YHTÄÄN ollut bassoa. Ja tässä toukassa sitä ei kyllä ihan oikeasti ole nimeksikään, ei sitten tipan tippaa.

    Itsellä siis sigun toukassa bmw business c43. Kertooko tuo vielä mitään mimmoset kaiuttimet autossani on? Mistä tiedän, onko autossani 2 vai 3-tie sarja? Ajattelin aluksi tosiaan, että vaihdan eteen erkkasarjan, mutta nyt pari iltaa aktiivisesti näitä lukien olen tullut tulokseen, että näissä erkkasarjalla ei kummosia aikaseksi saada, jos pidetään vakiosoitin ja sitä en tahdo muuttaa.

    Mitään semmosia bassoja en halua/tartte, että kuulee kylältä kotiin ku basso jytkii. Mutta on nyt niiiiiin munattoman kuulosta ilman minkäänlaista bassoa. Auttaako se erkkasarjan vaihto tähän probleemaan yhtään mitenkään? Jotkut täällä taas kehuivat näiden etukajareita, minä en tiedä onko ne hyvät vai huonot, mutta basso puuttuu. Mitäs tässä nyt sitten olisi oikein järkevää tehdä?

    Pahoittelut tyhmistä kysymyksistä, toivottavasti joku jaksaa vähän selvittää, itse en näistä juurikaan mitään ymmärrä...
    Uppaillaan taas vähäsen, eli samat asiat mietityttää :think Itselläkin olisi tämä sama projekti nyt edessä. Lähtökohta vain on, että mistä sen nyt ottaa selvää mikä hifivarustelu on näistä 3 eri vaihtoehdosta? Itsellä ei ole ainakaan vakiona subbaria akun päällä eli joku vaihtoehdoista on helppo karsia pois kokonaan..

    Tällä hetkellä orkkis mankan tilalla joku perus 1din soitin. Ilmeisesti tuolla vakiomankalla ei tehdä mitään muuta kuin ulkonäöllisesti. Itseä toki kiinnostaisi pitää vakiomankka, mutta miten saada sitten aux, usb sun muut toimimaan.. en ole siihen vielä perehtynyt.

    Ja vielä samaa mietin kuin edellinenkin postaus, eli onko jollain hyvää vinkkiä/linkkiä kuinka toteuttaa tuo etuovien asennusprojekti? mitä vaimentaa ja mistä, mitä sahata tai puhkoa jne Näillä olisi hyvä lähteä liikkelle.
    Last edited by Tomson; 28-09-2015, 01:07.

    Leave a comment:


  • kihe
    replied
    Onko porukka modaillut etuoven sisällä olevaa muovista "viulusorsaa", johon 5,25" asennettu? Joissakin keskusteluissa mainittu, että muovikoteloon voisi tehdä reikiä / leikata pään pois äänen parantamiseksi, jos elementtiä vaihtaa. Onko kokemuksia miten isoja reikiä olisi syytä tehdä / minkä verran päätä leikata? Ja vanua sitten täytteeksi.

    Johdotuksesta subille + vahvarille: Touringin subbarille (alkuperäinen muovilaatikko) menee johdotusta kaksikelaiselle + jakosuodinhässäkkää takaovien diskanteille. Ilmeisesti subin tuloja tätä ei ole orkkis-vahvistimelta (hifi, ei DSP) kovin paljoa alipäästösuodatettu, koska toistaa myös ylempiä taajuuksia? Kannattaako lisävahvistimen johdotus ottaa jo ennen vahvistinta (kaiutintasoinen?) jonka ajaa linjamuuntimen kautta RCAksi (tai onko sellaista piuhaa ollenkaan?), vai voiko ottaa orkkisvahvistimen jälkeen subbareille menevistä johdoista (ja linjamuuntimen kautta RCAksi)? Jossain oli mainintaa, että mahdolliset orkkisvahvistimen säröt yms. tulisi lisävahvistimen kautta taas vahvistetuksi ja ei olisi hyvä juttu. Vai onko turha pelko peruspopituksessa?
    Last edited by kihe; 11-05-2015, 09:13. Reason: typoja

    Leave a comment:


  • kypdurron
    replied
    Originally posted by Binh View Post
    Taas joku newbie nostaa tätä ketjua. :think

    E39 sedanin äänentoisto pitäisi saada päivitetty tälle aikakaudella pienellä budjetilla. Saako tällä kokoonpanolla mitään aikaiseksi vai pitääkö lähteä hankkimaan kahdet erkkasarjat + vahvari + kotelosubi?

    Etuovien erillissarjan tilalle 5,25" Infinity Kappa 50.11cs
    + Kenwood KSC-SW11 aktiivisubi penkin alle.

    Ajatuksena on siis saada hyvät ja puhtaat soundit, ei siis räppibiisien poppitteluun. Millä kokoonpanolla olette saaneet äänentoisto paraneltua sedaneihin?
    Itellä sedanissa:
    Etuovissa Rainbowin SL-C5.2 http://www.powerset.fi/rainbow_sl-c52
    Jos keskiäänet laittaa orkkisviulukoteloihin niin suosittelen laittamaan vanua koteloon runsaasti ja tiivistämään elementin ja kotelon reunan esimerkiksi tiivistenauhalla(itse laitoin halppis ovitiivistenauhaa).
    Hattuhyllyllä orkkiskajarit, eipä tunnu olevan suurta merkitystä vaikka laittaisi kokonaan pois pelistä. Meinasin laittaa Rainbowit taaksekin, mutta budjetti loppu kesken.
    Subina Pioneerin litteä subi, linkin subista vanha malli, mutta uusi malli toimii varmaan paremmin http://www.powerset.fi/pioneer_ts-sw3002s4
    Subi asennettu omatekemään ohkaseen suljettuun koteloon ja kiinnitetty takapenkkien takana olevaan peltiin, kun ei oo kaadettavia takapenkkejä.
    Näitä ajaa Helixin B Five http://www.powerset.fi/helix_b_five
    Soittimena Pioneerin DEH-80PRS http://www.powerset.fi/pioneer_deh-80prs , jota toki ei voi verrata orkkismankkaan.

    Kokonaisuutena ihan hyvä setti, ei liian amisbasso vaan aika napakka toisto noissa litteissä subeissa. Ja plussana ei syö hirveästi tilaa peräkontista jos meinaa jotain tavaraa joskus roudailla.

    Leave a comment:

Working...
X