e39 touring ja äänetoiston parannus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jaksu
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Tämä oli kyllä tiedossa.
    Minulle jää silti mysteeriksi, miten päätteiltä kolmelle elementille tulevasta suodatetusta taajuuskaistasta holvataan passiivinen jako 2-tie sarjaan ilman erillistä päätettä?
    Niin sinä sitä

Ilman muutoksia ei mitenkään. Tuossa tapauksessa varmaan parasta korvata alkuperäinen vahvistin tai sitten heittää laadukkaammat elementit vakiovaffin jatkoksi ja toivoa parasta. Tosin jälkimmäistä en suosittele.

Leave a comment:

• Clavurion
    replied
    Originally posted by Jaksu View Post
    IQ-linessa passiivijakari.
    Tämä oli kyllä tiedossa.

Minulle jää silti mysteeriksi, miten päätteiltä kolmelle elementille tulevasta suodatetusta taajuuskaistasta holvataan passiivinen jako 2-tie sarjaan ilman erillistä päätettä?

Leave a comment:

• Jaksu
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Miten Rainbow IQ:lla on tehty taajuuskaistojen yhdistäminen ja uusi jako, jos Hifi 3-tiessä jako on tehty BMW:llä aktiivisena ja jokaiselle elementille on oma päätteensä?
    IQ-linessa passiivijakari.

Ihan vaan vinkkinä, että esimimerkiksi yksi jenkkipulju käyttää E39 "soundsystem upgrade stage 1" tjsp. Rainbow´n SLX 230-sarjaa ja kotimaastikin saatujen kommenttien perusteella se menee suuremmitta itkuitta E39:n vakiopaikoille ja hintakaan ei setillä ole päätä huimaava.

Leave a comment:

• E39-530A
    replied
    Tänään raahasin kellarista subbari+vahvati-yhdistelmän ja onneksi siinä on myös high-input. Pitää vaan hommata vaikka Yleiselektroniikasta sellainen viisipinninen riviliiitin. Toivottavasti herätteelle kelpaa ihan kajarin signaali, ettei tarvi vetää vain herätettä varten piuhaa etuosasta.

Mutta perhana miten sinne hattuhyllyn kajareihin pääsee (helposti) käsiksi? Korjausopas sanoo, että hattuhyllyn irroittamiseen tarvitaan penkkien, turvavöiden alakiinnitysten ja c-pilarien irroitus jne. En edes saanut (kiinteää) takapenkkiä irti, kun pikaisesti kokeilin.

Leave a comment:

• Väiski
    replied
    Moi ite laitatin tälläisen härpäkkeen takapaksiin:

Ottaa tosiaan signaalin takakajareista ja tarpeeksi hyvin soi ainkin mun tarpeisiin. Tämä siis ihan orkkis kajareiden rinnalle. Soittimena ihan vakio Business radio.

Lähtee irti yhen pikaliittimen irroittamisella joten boxin ottaminen irti kontista todella nopeaa.

Leave a comment:

• E39-530A
    replied
    Heräte Business CD:ltä?

RCA-lähtöjä taitaa olla turhaa odottaa alkuperäiseltä Business CD:ltä, mutta onko siellä erikseen herätettä subbarille (5/12V)? Kun signaalin joutuu siis ottamaan kajareilta, on kai laitettava sellainen muunnin sinne väliin, mitä tässä on puhuttu? Tässä olisi mukavasti pari päivää aikaa laitella, jos ei sada.:think

Leave a comment:

• Clavurion
    replied
    Originally posted by Axu83 View Post
    Business kasetti + 3tie hifisystem -> sama + Rainbow IQ 5.25" 2tie
    Miten Rainbow IQ:lla on tehty taajuuskaistojen yhdistäminen ja uusi jako, jos Hifi 3-tiessä jako on tehty BMW:llä aktiivisena ja jokaiselle elementille on oma päätteensä?

Leave a comment:

• Axu83
    replied
    Originally posted by jamoc8 View Post
    Vai olenko sittenkin puukorva..:think

Mulla oli se business casette systeemi ilman vahvareita ja kaksitiekajarit edessä (epäilen alkuperäisiksi, en oo kurkannut sisään)
    Mun mielestä olet Mutta hyvä jos noi tyydyttää. Alkaa vaan särkemään naurettavilla tasoilla, jonka IQ:t poisti täysin (jo ilman muita muutoksia)

Business kasetti + 3tie hifisystem -> sama + Rainbow IQ 5.25" 2tie

Taakse on ihan turha vaihdella mitään, paitsi jos omistaa isomman perheen, itse laitoin balanssia (fader) eteen joka ei maksa mitään ja lopputulos on sama.

Leave a comment:

• Ekape
    replied
    Alkuperäiset 2 tie erillissarjat etuovissa soivat melko nätisti niillä hertsialueilla millä ne on tehty soimaan. Itse omassa projektissa jossa alkuperäinen sarja korvattiin dls ms 5 sarjalla, muuttui sointi "muoviseksi". Koteloiden vaimentaminen vanulla ja bitumimatolla paransi tilannetta. Jos tekisin uudelleen samoilla elementeillä niin muuttaisin etuoven kotelot reflexi koteloiksi. Ongelmana noissa etuoven koteloissa on että ovat litratilavuudeltaan niin pienet että eivät vain voi toimia bassotoistossa. Nämä orggikset on viritetty juuri noille koteloille sopiviksi joten pelkällä elementtien vaihdolla ei tilanne parane. Kait siinä tulee jotkin fysiikanlaitkin vastaan että 5,25" elementti ei voi kauheasti toistaa bassoa ~0,7 litran kotelossa...

Omasta mielestäni soittimen vaihtaminen ei ole tarpeellista. Paitsi jos soittimena on reverse, niin se kannattaa päivittä businekseen tai professionaliin. Useammasta (netti) tietolähteestä olen lukenut että reverse soi huonommin kuin muut, omakohtaista kokemusta ei ole.

Leave a comment:

• E39-530A
    replied
    Originally posted by Juhis View Post
    Juu siis nuo alkuperäiset 2-tie kaiuttimet siellä edessä on mielestäni tietyssä mielessä miellyttävämmät kuunnella, kuin honottava 3-tie sarja. Siinä 3-tie sarjassahan on joku kalottidiskantti siinä oven yläosassa, jonka taso on aivan liian korkea ainakin omaan makuuni. Ja jos yrittää tilannetta korjatakseen korostaa ylädiskanttia, nousee myös aladiskantin / yläkeskiäänen taso vakiosoittimella. Ei hyvä. Toinen ongelmahan noissa etupään kaiuttimissa on, ettei alle 80Hz taajuuksia kuulu käytännössä lainkaan eli kaikki voima bassopäästä puuttuu kokonaan ilman subbaria.

Soittimen vaihto on varmasti hyvä idea äänenlaadun kannalta. Mutta vain niin, että kojelaudan ulkonäkö ei mene perseelleen samalla. Eli että soitin mahtuu alkuperäisen suojaläpän taakse piiloon. Näin tein aikoinaan oman E38 750:ni kanssa.
    Juuri sellaista ratkaisua haluan, että kaikki näyttää mahdollisimman orkkikselta. En halua, että keskikonsoli vilkkuu kaikissa sateenkaaren väreissä joulukuusena. Myös ratin vimstaakit saisivat jatkaa toimimista uuden poppikoneen kanssa. Onko tähän paljon vaihtoehtoja? Mistä sovitinkehikko (jos tarvitaan) ja hyviä kokemuksia jostain merkistä (Alpine, muita?) ja/tai malleista?

Kiitokset jo tähänastisista vastauksista.

Leave a comment:

• Juhis
    replied
    Mulla oli se business casette systeemi ilman vahvareita ja kaksitiekajarit edessä (epäilen alkuperäisiksi, en oo kurkannut sisään)
    Juu siis nuo alkuperäiset 2-tie kaiuttimet siellä edessä on mielestäni tietyssä mielessä miellyttävämmät kuunnella, kuin honottava 3-tie sarja. Siinä 3-tie sarjassahan on joku kalottidiskantti siinä oven yläosassa, jonka taso on aivan liian korkea ainakin omaan makuuni. Ja jos yrittää tilannetta korjatakseen korostaa ylädiskanttia, nousee myös aladiskantin / yläkeskiäänen taso vakiosoittimella. Ei hyvä. Toinen ongelmahan noissa etupään kaiuttimissa on, ettei alle 80Hz taajuuksia kuulu käytännössä lainkaan eli kaikki voima bassopäästä puuttuu kokonaan ilman subbaria.

Soittimen vaihto on varmasti hyvä idea äänenlaadun kannalta. Mutta vain niin, että kojelaudan ulkonäkö ei mene perseelleen samalla. Eli että soitin mahtuu alkuperäisen suojaläpän taakse piiloon. Näin tein aikoinaan oman E38 750:ni kanssa.
    Last edited by Juhis; 18-06-2007, 11:09.

Leave a comment:

• jamoc8
    replied
    Hirveän herkät on nuo etukajarit, eli jaksaa huhkia. (ainakin alpinen soittimella)
    Oli niin herkät, että jouduin katkaisemaan takakajareitten piuhat, jotta sitten faderia taakse kääntämällä sain etukajareiden herkkyyden tasattua subbariin sopivaksi (pieni vahvistin subille) Eli rca:n ja herätepihhan vedin soittimelta konttiin, selkänojan käyttää irti kuskinpuolelta ja suksiboxista piuhat konttiin. Johdot pystyi työntämään helmalistan alle irroittamatta listoja. Virroitushan on helppo, kun akku on oikeassa paikassa, kontissa. Itse päädyin alpineen kun sai alkup. ratin säätimet käyttöön ja asennus syvälle, joten koristepaneeli menee vielä kiinni, mutta mulla olikin business casette -soitin. Jätin sen kello-osan soittimesta paikalleen, joten look on alkuperäinen panelin ollessa kiinni.

Originally posted by E39-530A View Post
    Sitä siis enimmäkseen tarkoitin, että jaksaako orkkis business-cd-vehje huhkia noitten etukajarien kanssa, jos laitan sellaisen (musiikin kuunteluun tarkoitetun) subbarin takapaksiin? En tarkoita, että etukajarit olisivat huonot. Mutta kannattaako investoida parempiin takakajareihin? Mistä otit piuhat subbarille? Olisiko mitään ideaa pitää alkup. soitin ja laittaa joku vahvistin väliin? Vai hommata suosiolla joku sovitehäkkyrä ja kunnon soitin?

Leave a comment:

• E39-530A
    replied
    On tämä ihme juttu ku monet haukkuu e39 ääntä! 20 vuotta hifiä harrastaneena ja kuuntelenkin siis oikeasti musiikkia ja olen sitä mieltä, että e39 etukajarit on aivan sikahyvät ensiasennuskajareiksi!! ei todellakaan tarvi/saa korostella diskantteja! Takakajarit tulee toki kytkeä hiljaiseksi. Ite teinkin subbarin konttiin ja siinäpä se on. Veikkaan että eteen ns. paremmat kun laittaa niin lopputulos ei olekaan välttämättä parempi.
    Vaihdoin toki alpinen soittimen tuohon, joka paransi ääntä paljon, mutta etukajareihin en menisi koskemaan..

Sitä siis enimmäkseen tarkoitin, että jaksaako orkkis business-cd-vehje huhkia noitten etukajarien kanssa, jos laitan sellaisen (musiikin kuunteluun tarkoitetun) subbarin takapaksiin? En tarkoita, että etukajarit olisivat huonot. Mutta kannattaako investoida parempiin takakajareihin? Mistä otit piuhat subbarille? Olisiko mitään ideaa pitää alkup. soitin ja laittaa joku vahvistin väliin? Vai hommata suosiolla joku sovitehäkkyrä ja kunnon soitin?

Leave a comment:

• jamoc8
    replied
    On tämä ihme juttu ku monet haukkuu e39 ääntä! 20 vuotta hifiä harrastaneena ja kuuntelenkin siis oikeasti musiikkia ja olen sitä mieltä, että e39 etukajarit on aivan sikahyvät ensiasennuskajareiksi!! ei todellakaan tarvi/saa korostella diskantteja! Takakajarit tulee toki kytkeä hiljaiseksi. Ite teinkin subbarin konttiin ja siinäpä se on. Veikkaan että eteen ns. paremmat kun laittaa niin lopputulos ei olekaan välttämättä parempi.
    Vaihdoin toki alpinen soittimen tuohon, joka paransi ääntä paljon, mutta etukajareihin en menisi koskemaan..

Originally posted by E39-530A View Post
    Itseäkin kiinnostaisi E39:n (sedan) audioitten kohtuullinen parantaminen. Ei tarvii eikä haluta laittaa tonneja tuohon hommaan; kunhan pääsisi edes samalle tasolle kuin uusikoppaisessa Anjoviksessa (viimeisin ex-auto). Sen jälkeen tuo ketjun aloittajan mainitsema systeemi kuulostaa vähän sellaiselta saippuarasiaviritykseltä. Tosin sen kunniaksi on sanottava, että sen integroitu antenni toimii paremmin kuin Avessa.

Lähinnä olisi ajatuksena laittaa alkuperäisille paikoille paremmat kajarit. Mitkä käy, onko kuinka paljon paremmat?

Kellarissa lojuva kohtuullinen umpisubbari monoksi sillatulla vahvarilla kanssa kiinni, jos ei kohtuutonta vaivaa vaadi. Mistä saisi helposti signaalin ja herätevirran? Akkuhan on sopivasti siinä vieressä. Millä sen saisi kiinni niin, että sen voisi tarvittaessa helposti irroittaa?

Entäpä löytyykö mitään järkevää lisävahvaria orkkispoppikoneen ja kajuttimien väliin? Oletan ettei alkup. mankka jaksa kunnon elementtien kanssa yhtään isommalla äänellä(?).

Leave a comment:

• Ekape
    replied
    Last edited by Ekape; 10-06-2007, 14:05.

Leave a comment:

Working...
X