memebuy23buy

e39 touring ja äänetoiston parannus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw Master
    replied
    Osaako joku sanoa mitä nuo WDS:n lyhenteet tarkoittaa, esim.MTHL? http://wds.spaghetticoder.org/en/svg...24.svg?m=e3902

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kyllä valmiillakin tekee jotain, mutta hyvät sellaiset taitaa maksaa paljon ja halvat taas ovat muovipurkkeja. Eikös markkinapalstalla ollut myynnissä E39 touringin kontin sivuun sopiva subbari?
    Onhan siellä, neuvotteluja asiasta on käyty. Siihen lisäksi vahvistin ja hintaa alkaa kertymään yli budjetin.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Pitäisi miettiä vahvistimelle paikka ja tehdä uusi subikotelo yms. Tai jos laittaisi valmiin aktiivi subin, mahtaako niillä tehdä mitään?
    Kyllä valmiillakin tekee jotain, mutta hyvät sellaiset taitaa maksaa paljon ja halvat taas ovat muovipurkkeja. Eikös markkinapalstalla ollut myynnissä E39 touringin kontin sivuun sopiva subbari?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Tuostahan saisi helpolla koko kaistan takaoviin, jos haluaisi sinne askarrella mid-bassot.

    Pitäisi miettiä vahvistimelle paikka ja tehdä uusi subikotelo yms. Tai jos laittaisi valmiin aktiivi subin, mahtaako niillä tehdä mitään?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Katsomalla jakosuodinta näkee, että subbarille tulee suoraan. Laitoin subbarin läjään ja takaisin autoon. Katkaisin takadiskanttien johdot ja irroitin takakaiuttimista liittimet. Nyt saa faderilla hiukan säädettyä subaria. Sieltä vaan kuuluu laulu läpi joten ei kovin hyvä noinkaan. Pienen bassolisän se tuo, mutta ei merkittävää.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Voihan se olla, että tuo kela olikin diskantin suodatuksessa ja "subbarin" elementeille tulee johdot suoraa. Pitäisi tutkia tarkemmin mihin tuossa piirilevyllä nuo osat kytkeytyy, luulin alussa ettei sen kautta edes mene muita signaaleja. Tosin tuo konkka oli kyllä liian pieni subbarin suodatukseen.. Millainen se subbari on on? Jos tuossa on katsottu sen kotelorakenteen ja sijoittelun suodattavan tarpeeksi korkeita ääniä.

    Esim tuossa vahvistin:
    http://www.powerset.fi/autohifi/alpine/mrx-m55.html


    Nuo kelat on liian pienet subbarille. Subbari on kaksipuhekelainen 5,25". Ei paljoa keskiääni kuulunut kun oli koottuna, eli kai tuo band-bass kotelo vaimentaa kaikki muut äänet.

    http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php Tuosta voisi laittaa uudet jakosuotimet jos askartelen orggis vahvistimella.
    Last edited by Bmw Master; 13-12-2012, 16:08.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Laitoin yhden kotikaiuttimen kiinni suoraan johtoihin ja toisen jakosuotimen jälkeen subbarin johtoihin. En huomannut mitään eroa soinnissa?! Onko tuo suodin täysin kelvoton vai onko se rikki?

    Edit. Ehdotuksia pienestä vahvistimesta joka osaa herätä kaiutin signaalista?
    Voihan se olla, että tuo kela olikin diskantin suodatuksessa ja "subbarin" elementeille tulee johdot suoraa. Pitäisi tutkia tarkemmin mihin tuossa piirilevyllä nuo osat kytkeytyy, luulin alussa ettei sen kautta edes mene muita signaaleja. Tosin tuo konkka oli kyllä liian pieni subbarin suodatukseen.. Millainen se subbari on on? Jos tuossa on katsottu sen kotelorakenteen ja sijoittelun suodattavan tarpeeksi korkeita ääniä.

    Esim tuossa vahvistin:

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    yritetään suodattaa subbarille matalat vain yhdellä kelalla ja diskanteille yhdellä konkalla.
    Laitoin yhden kotikaiuttimen kiinni suoraan johtoihin ja toisen jakosuotimen jälkeen subbarin johtoihin. En huomannut mitään eroa soinnissa?! Onko tuo suodin täysin kelvoton vai onko se rikki?

    Edit. Ehdotuksia pienestä vahvistimesta joka osaa herätä kaiutin signaalista?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Juuri niitä katossa olevia. Ritilää yritin vääntää irti useammasta kohtaa, mutta ei irronnut ja alkoi kuulostaa siltä että kohta hajoaa jotain. Sellainen ritinä kuului kun olisi liimaa välissä.
    Lähtihän ne. Ne on takaa eteenpäin työnnetty, eli pitää takareuna irroittaa ensin ja sitten hieman taakse päin vetää.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Tuo touringin subbari ja takadiskantit on hifi-systeemissä ihmeellinen viritys. Kaikki muut kanavat on aktiivisesti suodatettu vahvistimessa, mutta tuossa ajetaan koko kaista tuonne ja yritetään suodattaa subbarille matalat vain yhdellä kelalla ja diskanteille yhdellä konkalla. Tuntuu kuin suunnittelijoilta olisi unohtunut vahvistimesta yksi kanava ja sitten kehitettiin tuollainen. DSP-systeemissä tuo asia on paljon paremmin.

    Mutta helppo tuohon on vahvistin kytkeä, akku kun on kontissa ja herätteenkin löytää helposti (tai sitten hankit sellaisen vahvistimen joka herää kaiutinsignaalista).

    Takaovien diskantit kannattaa jättää irti eli otat signaalin tuolle liittimelle tulevista johdoista. Sitten jos tekisi vielä niistä kattokaiuttimista passiivisen surroundin eli elementit sarjaan ja ohjaus vain plus-nastoista, väliin säätövastus.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ei kestä. Ja noin muutenkin tuo hifi-vahvistin on 15W/kanava ja täysi vitsi oikeassa subbarikäytössä. Laita se erillinen vahvistin tai aktiivisubbari. Sellainen joka ottaa kaiutintasoista signaalia, jolloin sille voi kytkeä nuo nykyään elementeille menevät johdot.
    Prkl. Vaatii sitten virran ja herätteen jostain vahvistimelle sekä se pitäisi jonnekkin asentaakkin. Kyllä tuo orggis subbari selvästi pienen basson lisäyksen tuo, joten haaveilin josko isompi toisi hieman lisää.

    Edit: Subbarin liittimeen tulee 8 johtoa. 4 keltaista ja 4 sinistä harmailla ja mustilla raidoilla. Yksi keltainen pari ja sininen pari tulee. Samoin lähtee takaovien diskanteille sininen ja keltainen pari. Kokeilin normaali kotikaiuttimella, tulee koko taajuus alue. Eli noista voisi jatkaa vaikka koaksiaalit taakse tai ottaa lähdöt vahvarille. Takakontin kattoo tulee vain keskiääni.
    Last edited by Bmw Master; 11-12-2012, 12:14.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Kestääkö orggis hifi vahvistin jos laittaa 4+4ohmisen orggis subbarin tilalle 2+2ohmisen?
    Ei kestä. Ja noin muutenkin tuo hifi-vahvistin on 15W/kanava ja täysi vitsi oikeassa subbarikäytössä. Laita se erillinen vahvistin tai aktiivisubbari. Sellainen joka ottaa kaiutintasoista signaalia, jolloin sille voi kytkeä nuo nykyään elementeille menevät johdot.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Kestääkö orggis hifi vahvistin jos laittaa 4+4ohmisen orggis subbarin tilalle 2+2ohmisen?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by E.K. View Post
    Ette varmaankaan tarkota niitä tavaratilan katossa olevi kajareita, jotka on ruuveilla kiinni sen pois kammettavan suojaritilän alla. (mulla ku ei muita kajareita ole katossa)
    Juuri niitä katossa olevia. Ritilää yritin vääntää irti useammasta kohtaa, mutta ei irronnut ja alkoi kuulostaa siltä että kohta hajoaa jotain. Sellainen ritinä kuului kun olisi liimaa välissä.

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Samaa ihmettelen, onko ne liimattu sinne?
    Ette varmaankaan tarkota niitä tavaratilan katossa olevi kajareita, jotka on ruuveilla kiinni sen pois kammettavan suojaritilän alla. (mulla ku ei muita kajareita ole katossa)

    Leave a comment:

Working...
X