Lainaan täs nyt vähä topiccia, itellä on nyt mds:n 6,5 ovipahveissa kiinni ja äänen laatu ei miellytä. Volumee ei saa tarpeeks ku ovipahvit rämisee aika reilusti. Nyt tarkotus laittaa kaiuttimet peltiin kiinni siten, että laittaa pellin ja kaiuttimen välii mahd. paksun sovite palan että kaiutin olis melkee ovipahvissa kiinni. Nyt pitäs vaa tietää kannattaako se sovite pala tehdä ihan tiivis putkilo joka ei anna hengittää oven sisää vai sellanen joka päästäis ilman virtaamaa. Ja hyödyttääkö peltiin reijän tekeminen mitää ? :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e46 Sedan HiFi-asennus
Collapse
X
-
Originally posted by Rankka Ankka View PostLainaan täs nyt vähä topiccia, itellä on nyt mds:n 6,5 ovipahveissa kiinni ja äänen laatu ei miellytä. Volumee ei saa tarpeeks ku ovipahvit rämisee aika reilusti. Nyt tarkotus laittaa kaiuttimet peltiin kiinni siten, että laittaa pellin ja kaiuttimen välii mahd. paksun sovite palan että kaiutin olis melkee ovipahvissa kiinni. Nyt pitäs vaa tietää kannattaako se sovite pala tehdä ihan tiivis putkilo joka ei anna hengittää oven sisää vai sellanen joka päästäis ilman virtaamaa. Ja hyödyttääkö peltiin reijän tekeminen mitää ? :thinkDon't Just Hear The Beat, Feel It!
sigpic
Comment
-
-
Originally posted by Rankka Ankka View PostLainaan täs nyt vähä topiccia, itellä on nyt mds:n 6,5 ovipahveissa kiinni ja äänen laatu ei miellytä. Volumee ei saa tarpeeks ku ovipahvit rämisee aika reilusti. Nyt tarkotus laittaa kaiuttimet peltiin kiinni siten, että laittaa pellin ja kaiuttimen välii mahd. paksun sovite palan että kaiutin olis melkee ovipahvissa kiinni. Nyt pitäs vaa tietää kannattaako se sovite pala tehdä ihan tiivis putkilo joka ei anna hengittää oven sisää vai sellanen joka päästäis ilman virtaamaa. Ja hyödyttääkö peltiin reijän tekeminen mitää ? :thinkProjektit: BMW e39 530i & BMW Z4 3.0si
https://www.youtube.com/@gerttiih
Comment
-
-
Originally posted by gRt View PostSivulla 9 käyttäjä Mikozu on tehnyt juurikin noin. Voisi kertoa vähän tarkemmin miltäs kuullostaa...? Itse olen ajatellut tehdä juuri niin kuten hän. Joskin kesään menisi väkisin.. Eli puhkoo pellit jonka jälkeen riittävillä korokepaloilla saa elementin ovipahvin korkeudelle. Elementin ja oven välin tiivistää tietenkin täysin tiiviiksi jolloin ovi muodustaa ikäänkuin pienen kotelon kajarin taakse. :think
Reiän teon jälkeen sopivan korkea kaulus vanerista kuviosahalla sahaten. Toisaalta pitää olla tarpeeksi korkea kaulus jotta elementti ei ota ikkunaan kiinni alaasennossa, mutta toisaalta sen verran matala ettei elementti ota ovipahviin kiinni soidessa. Ja korkealla kauluksella on se etu että ilma ohjautuu mahdollisimman paljon ovipahvin ritilästä ulos eikä ilma osu itse ovipahviin. Ja kaulus pitää olla aika tarkasti sahattu, jotta ovipahvi sopii menemään kiinni. Tällä tarkoitan alhaalla olevassa kuvassa sitä että elementin ympärillä ei juurikaan näy vanerista kaulusta. Hieman jouduin vuolemaan ovipahvin alakiinnikettä, joka tulee tuohon kuvasta katottuna vasempaan alakulmaan, jotta sain sen menemään paikoilleen. Sitten vaan kauluksen ja pellin väli vaikka silikonilla tiiviiksi, pelti ei ole ihan tasainen joten joihinkin kohtiin joutuu laittamaan reilummin tavaraa jotta saa tiiviiksi.
Tarkoitus olisi saada ovesta tiivis jotta midbassotkin soisivat hyvin. Mitä tarkemmin saa vuodot tiivistettyä niin sen paremmin alaäänet toistuvat ja äänenkesto paranee. Sitten suurin työ on tehdä pellin aukkoihin peitteet jotta saadaan ovesta tiivis kotelo (tietysti ikkunantiivisteestä vuotaa sekä oven alaosassa olevista vesirei-istä mutta kuitenkin). Itse toteutin tiivistyksen pelkällä Vibroplastilla, isoihin pinta-aloihin sitten vaan monta kerrosta jotta saadaan tukeva pinta. Toinen vaihtoehto olisi tehdä tuohon ison reikään vaikka puulevystä peitto ja sitten tiivistellä silikonilla. Noihin pienempiin reikiin sekä airbagin reunoihin Vibro oli todella kätevää. Ja tämä vaihe on todella tärkeä mikäli haluaa saada hyvän soinnin, muuten vaikka kaulus on tiivis niin äänet typistyy elementin vieressä olevasta aukosta pääsevään ilmaan.
Ovipahvin taustapuolelle vielä kerros Vibroa jotta saadaan painoa pahviin jolloin resonointi vähenee. Kuvissa näkyvä elementti on DLS MS6, nykyään paikalla on DLS Iridium 6.2 ja samalla kun vaihdoin elementit niin otin pienellä reiällä olevat vakio ritilät jotka vaikeuttavat ilman kulkemista pahvista irti ja laitoin tilalle sarjan mukana tulleet avoimemmat ritilät jolloin ilma pääsee vapaammin virtaamaan eikä jää pellin ja ovipahvin väliin pyörimään ja resonoimaan pahvia basson tahtiin.
Kuulostaa työläältä, mutta aikaa menee ehkä 3 tuntia per puoli ja tuloksena on todella hyvin ja alhaalta soiva kokonaisuus. Jos ei jaksa tiivistellä tuota peltiä, niin parempi lopputulos on kun jättää reiän tekemättä ja laittaa elementin ovipahviin kiinni ja vaikka sitä taustapuolelta vahvistelee jottei resonointi ole niin vahvaa. Tällöinkin saadaan suht tiivis kotelo joka muodostuu ovipahvista ja päällispellistä. Tosin ovipahvia ei saa niin tiiviisti peltiin kiinni jottei vuotaisi jostain reunasta.
Last edited by Mikozu; 23-01-2010, 20:09.Tesla Model 3 Performance -21
MB Sprinter -23
Comment
-
-
Sain kaiuttimet ovipeltii nätisti kiinni, noin 32mm meni sovitepalaa välii. nyt huomasin, että olis saannu hemmetisti paremman äänen ku olis pikkasen kääntäny elementtejä ylös kohti kuulijaa. Nyt ku työntää pään etee ni kuuluu bassot tosi hyvin, mut sit selkä selkänojassa ääni latistuu huomattavasti vaikka siltiki on ovipahveja parempi sointi. Eikä rämise, joten pääsin tavoitteeseen.sigpic
Comment
-
-
Originally posted by Bääm View PostMahtuko ovipahvissa olevat kiinnikkeet jäämään vielä paikoilleen? Siis se kolmejalkainen alkup. kaiuttimen ympärillä.
edit. niin ja elementin puolesta sopisi ilman vuolemistakin hienosti, mutta laitoin kiinni edelliseen autoon tehdyt korokerenkaat joiden ulkohalkaisija hieman liian iso ettei ihan mene ilman vuolemista. Jos tekisi halkaisijaltaan juuri elementin kokoiset renkaat ei tarvitse muuta kuin painaa ovipahvi kiinni.Last edited by Mikozu; 19-03-2010, 16:27.Tesla Model 3 Performance -21
MB Sprinter -23
Comment
-
-
vaikkei tämä nyt sedaniin liity niin kysytään täällä:
mahtuuko dls ms6 elementti e46 coupen oven orkkiskaiuttimen paikalle syvyyden puolesta ilman pellin puhkomista? jonkinnäköinen sovituskaulus on jokatapauksessa tehtävä...
mistä olette vieneet johdot oveen erillissarjaa varten vai oletteko käyttäneet alkuperäisiä johtoja? mistä orkkispiuhat löytää jotta voi jatkaa siitä vahvistimelle?
Comment
-
-
Originally posted by ace_ View Postvaikkei tämä nyt sedaniin liity niin kysytään täällä:
mahtuuko dls ms6 elementti e46 coupen oven orkkiskaiuttimen paikalle syvyyden puolesta ilman pellin puhkomista? jonkinnäköinen sovituskaulus on jokatapauksessa tehtävä...
mistä olette vieneet johdot oveen erillissarjaa varten vai oletteko käyttäneet alkuperäisiä johtoja? mistä orkkispiuhat löytää jotta voi jatkaa siitä vahvistimelle?
Johdot löytyy helpoiten soittimen taakse tulevasta johtonipusta.Tesla Model 3 Performance -21
MB Sprinter -23
Comment
-
-
Originally posted by Mikozu View PostItse käytin alkuperäisiä johtoja kun tuntui olevan hankala saada järkevällä ajankäytöllä omia johtoja hytinpuolelta oven sisään. Alkuperäisetkin johdot ovat suht paksuja joten kelpaavat hyvin normikäyttöön.
Johdot löytyy helpoiten soittimen taakse tulevasta johtonipusta.Don't Just Hear The Beat, Feel It!
sigpic
Comment
-
Comment