Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 Sedan HiFi-asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rankka Ankka
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 157
    • MYRSKYLÄ

    Lainaan täs nyt vähä topiccia, itellä on nyt mds:n 6,5 ovipahveissa kiinni ja äänen laatu ei miellytä. Volumee ei saa tarpeeks ku ovipahvit rämisee aika reilusti. Nyt tarkotus laittaa kaiuttimet peltiin kiinni siten, että laittaa pellin ja kaiuttimen välii mahd. paksun sovite palan että kaiutin olis melkee ovipahvissa kiinni. Nyt pitäs vaa tietää kannattaako se sovite pala tehdä ihan tiivis putkilo joka ei anna hengittää oven sisää vai sellanen joka päästäis ilman virtaamaa. Ja hyödyttääkö peltiin reijän tekeminen mitää ? :think
    sigpic

    Comment

    • s1n0z_e46
      Bimmer Rookie
      • Aug 2008
      • 80
      • Porvoo

      Originally posted by Rankka Ankka View Post
      Lainaan täs nyt vähä topiccia, itellä on nyt mds:n 6,5 ovipahveissa kiinni ja äänen laatu ei miellytä. Volumee ei saa tarpeeks ku ovipahvit rämisee aika reilusti. Nyt tarkotus laittaa kaiuttimet peltiin kiinni siten, että laittaa pellin ja kaiuttimen välii mahd. paksun sovite palan että kaiutin olis melkee ovipahvissa kiinni. Nyt pitäs vaa tietää kannattaako se sovite pala tehdä ihan tiivis putkilo joka ei anna hengittää oven sisää vai sellanen joka päästäis ilman virtaamaa. Ja hyödyttääkö peltiin reijän tekeminen mitää ? :think
      ittellä vähän samat asiat mielessä, aattelin kyllä varmaan puhkoo ovipellin mut kannattaa varmaan olla aika varovainen ettei tuhoo mitään osia ovesta
      Don't Just Hear The Beat, Feel It!
      sigpic

      Comment

      • gRt
        BTCF Member
        • May 2009
        • 222
        • Tampere

        Originally posted by Rankka Ankka View Post
        Lainaan täs nyt vähä topiccia, itellä on nyt mds:n 6,5 ovipahveissa kiinni ja äänen laatu ei miellytä. Volumee ei saa tarpeeks ku ovipahvit rämisee aika reilusti. Nyt tarkotus laittaa kaiuttimet peltiin kiinni siten, että laittaa pellin ja kaiuttimen välii mahd. paksun sovite palan että kaiutin olis melkee ovipahvissa kiinni. Nyt pitäs vaa tietää kannattaako se sovite pala tehdä ihan tiivis putkilo joka ei anna hengittää oven sisää vai sellanen joka päästäis ilman virtaamaa. Ja hyödyttääkö peltiin reijän tekeminen mitää ? :think
        Sivulla 9 käyttäjä Mikozu on tehnyt juurikin noin. Voisi kertoa vähän tarkemmin miltäs kuullostaa...? Itse olen ajatellut tehdä juuri niin kuten hän. Joskin kesään menisi väkisin.. Eli puhkoo pellit jonka jälkeen riittävillä korokepaloilla saa elementin ovipahvin korkeudelle. Elementin ja oven välin tiivistää tietenkin täysin tiiviiksi jolloin ovi muodustaa ikäänkuin pienen kotelon kajarin taakse. :think
        Projektit: BMW e39 530i & BMW Z4 3.0si
        https://www.youtube.com/@gerttiih

        Comment

        • Mikozu
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 256
          • Tampere

          Originally posted by gRt View Post
          Sivulla 9 käyttäjä Mikozu on tehnyt juurikin noin. Voisi kertoa vähän tarkemmin miltäs kuullostaa...? Itse olen ajatellut tehdä juuri niin kuten hän. Joskin kesään menisi väkisin.. Eli puhkoo pellit jonka jälkeen riittävillä korokepaloilla saa elementin ovipahvin korkeudelle. Elementin ja oven välin tiivistää tietenkin täysin tiiviiksi jolloin ovi muodustaa ikäänkuin pienen kotelon kajarin taakse. :think
          Ilman puhkomista verrattuna puhkottuun en osaa sanoa, tein kylmästi reiän kaiuttimen kohdalle siihen oven peltiin samalla kun vaihdoin vakio elementit parempiin. Kannattaa katsoa ettei takana ole siinä kohdilla mitään johtoja tms, näkee hyvin kun pelti on niin avonainen eli kurkkailee sieltä oven sisään ettei joudu johtoja yhdistelemään projektin jälkeen. Sitten leikkauspintoihin jotain ainetta ettei ala ruostumaan.
          Reiän teon jälkeen sopivan korkea kaulus vanerista kuviosahalla sahaten. Toisaalta pitää olla tarpeeksi korkea kaulus jotta elementti ei ota ikkunaan kiinni alaasennossa, mutta toisaalta sen verran matala ettei elementti ota ovipahviin kiinni soidessa. Ja korkealla kauluksella on se etu että ilma ohjautuu mahdollisimman paljon ovipahvin ritilästä ulos eikä ilma osu itse ovipahviin. Ja kaulus pitää olla aika tarkasti sahattu, jotta ovipahvi sopii menemään kiinni. Tällä tarkoitan alhaalla olevassa kuvassa sitä että elementin ympärillä ei juurikaan näy vanerista kaulusta. Hieman jouduin vuolemaan ovipahvin alakiinnikettä, joka tulee tuohon kuvasta katottuna vasempaan alakulmaan, jotta sain sen menemään paikoilleen. Sitten vaan kauluksen ja pellin väli vaikka silikonilla tiiviiksi, pelti ei ole ihan tasainen joten joihinkin kohtiin joutuu laittamaan reilummin tavaraa jotta saa tiiviiksi.

          Tarkoitus olisi saada ovesta tiivis jotta midbassotkin soisivat hyvin. Mitä tarkemmin saa vuodot tiivistettyä niin sen paremmin alaäänet toistuvat ja äänenkesto paranee. Sitten suurin työ on tehdä pellin aukkoihin peitteet jotta saadaan ovesta tiivis kotelo (tietysti ikkunantiivisteestä vuotaa sekä oven alaosassa olevista vesirei-istä mutta kuitenkin). Itse toteutin tiivistyksen pelkällä Vibroplastilla, isoihin pinta-aloihin sitten vaan monta kerrosta jotta saadaan tukeva pinta. Toinen vaihtoehto olisi tehdä tuohon ison reikään vaikka puulevystä peitto ja sitten tiivistellä silikonilla. Noihin pienempiin reikiin sekä airbagin reunoihin Vibro oli todella kätevää. Ja tämä vaihe on todella tärkeä mikäli haluaa saada hyvän soinnin, muuten vaikka kaulus on tiivis niin äänet typistyy elementin vieressä olevasta aukosta pääsevään ilmaan.

          Ovipahvin taustapuolelle vielä kerros Vibroa jotta saadaan painoa pahviin jolloin resonointi vähenee. Kuvissa näkyvä elementti on DLS MS6, nykyään paikalla on DLS Iridium 6.2 ja samalla kun vaihdoin elementit niin otin pienellä reiällä olevat vakio ritilät jotka vaikeuttavat ilman kulkemista pahvista irti ja laitoin tilalle sarjan mukana tulleet avoimemmat ritilät jolloin ilma pääsee vapaammin virtaamaan eikä jää pellin ja ovipahvin väliin pyörimään ja resonoimaan pahvia basson tahtiin.

          Kuulostaa työläältä, mutta aikaa menee ehkä 3 tuntia per puoli ja tuloksena on todella hyvin ja alhaalta soiva kokonaisuus. Jos ei jaksa tiivistellä tuota peltiä, niin parempi lopputulos on kun jättää reiän tekemättä ja laittaa elementin ovipahviin kiinni ja vaikka sitä taustapuolelta vahvistelee jottei resonointi ole niin vahvaa. Tällöinkin saadaan suht tiivis kotelo joka muodostuu ovipahvista ja päällispellistä. Tosin ovipahvia ei saa niin tiiviisti peltiin kiinni jottei vuotaisi jostain reunasta.





          Last edited by Mikozu; 23-01-2010, 20:09.
          Tesla Model 3 Performance -21
          MB Sprinter -23

          Comment

          • Rankka Ankka
            Bimmer Rookie
            • May 2007
            • 157
            • MYRSKYLÄ

            Sain kaiuttimet ovipeltii nätisti kiinni, noin 32mm meni sovitepalaa välii. nyt huomasin, että olis saannu hemmetisti paremman äänen ku olis pikkasen kääntäny elementtejä ylös kohti kuulijaa. Nyt ku työntää pään etee ni kuuluu bassot tosi hyvin, mut sit selkä selkänojassa ääni latistuu huomattavasti vaikka siltiki on ovipahveja parempi sointi. Eikä rämise, joten pääsin tavoitteeseen.
            sigpic

            Comment

            • Bääm
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 401
              • Pori

              Originally posted by Mikozu View Post
              Kuvissa näkyvä elementti on DLS MS6, nykyään...
              Mahtuko ovipahvissa olevat kiinnikkeet jäämään vielä paikoilleen? Siis se kolmejalkainen alkup. kaiuttimen ympärillä.
              330d -03 M57N

              Comment

              • Mikozu
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 256
                • Tampere

                Originally posted by Bääm View Post
                Mahtuko ovipahvissa olevat kiinnikkeet jäämään vielä paikoilleen? Siis se kolmejalkainen alkup. kaiuttimen ympärillä.
                Jos ymmärsin oikein tarkoitit niitä ulokkeita jotka lähtevät ovipahvista oven välipeltiin? Kyllä ne sopivat olemaan siellä kunhan tarkasti suunnittelee elementin oikealle kohdalle, tosin hieman puukolla vuolin sitä uloketta joka on pahvin alanurkan kohdalla.

                edit. niin ja elementin puolesta sopisi ilman vuolemistakin hienosti, mutta laitoin kiinni edelliseen autoon tehdyt korokerenkaat joiden ulkohalkaisija hieman liian iso ettei ihan mene ilman vuolemista. Jos tekisi halkaisijaltaan juuri elementin kokoiset renkaat ei tarvitse muuta kuin painaa ovipahvi kiinni.
                Last edited by Mikozu; 19-03-2010, 16:27.
                Tesla Model 3 Performance -21
                MB Sprinter -23

                Comment

                • Bääm
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 401
                  • Pori

                  Juuri tuota tarkoitin. Kiitän. Tossa yks DLS MS6A paketti pyörii jaloissa, niin josko sen asentelis...
                  330d -03 M57N

                  Comment

                  • ace_
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 223
                    • Turku

                    vaikkei tämä nyt sedaniin liity niin kysytään täällä:

                    mahtuuko dls ms6 elementti e46 coupen oven orkkiskaiuttimen paikalle syvyyden puolesta ilman pellin puhkomista? jonkinnäköinen sovituskaulus on jokatapauksessa tehtävä...

                    mistä olette vieneet johdot oveen erillissarjaa varten vai oletteko käyttäneet alkuperäisiä johtoja? mistä orkkispiuhat löytää jotta voi jatkaa siitä vahvistimelle?
                    e91 330iA M-Sport -05
                    ex. e46 330Ci -00
                    ex. E36 328i coupe m-sport -96
                    ex. E36 320i coupe -92

                    Comment

                    • Mikozu
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 256
                      • Tampere

                      Originally posted by ace_ View Post
                      vaikkei tämä nyt sedaniin liity niin kysytään täällä:

                      mahtuuko dls ms6 elementti e46 coupen oven orkkiskaiuttimen paikalle syvyyden puolesta ilman pellin puhkomista? jonkinnäköinen sovituskaulus on jokatapauksessa tehtävä...

                      mistä olette vieneet johdot oveen erillissarjaa varten vai oletteko käyttäneet alkuperäisiä johtoja? mistä orkkispiuhat löytää jotta voi jatkaa siitä vahvistimelle?
                      Itse käytin alkuperäisiä johtoja kun tuntui olevan hankala saada järkevällä ajankäytöllä omia johtoja hytinpuolelta oven sisään. Alkuperäisetkin johdot ovat suht paksuja joten kelpaavat hyvin normikäyttöön.

                      Johdot löytyy helpoiten soittimen taakse tulevasta johtonipusta.
                      Tesla Model 3 Performance -21
                      MB Sprinter -23

                      Comment

                      • s1n0z_e46
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2008
                        • 80
                        • Porvoo

                        Originally posted by Mikozu View Post
                        Itse käytin alkuperäisiä johtoja kun tuntui olevan hankala saada järkevällä ajankäytöllä omia johtoja hytinpuolelta oven sisään. Alkuperäisetkin johdot ovat suht paksuja joten kelpaavat hyvin normikäyttöön.

                        Johdot löytyy helpoiten soittimen taakse tulevasta johtonipusta.
                        Muistaakseni noi kajareiden johdot menee mankasta keskikonsolin kautta, penkkien takaa ja etuovien astinlauta-paneeleiden alta oville ja itse juotin takakontista vahvarilta tulevat kaijutinpiuhat juuri siinä astinlautojen kohdalla niin ei tarvitse ovien liittimiin kajota :think
                        Don't Just Hear The Beat, Feel It!
                        sigpic

                        Comment

                        • s1n0z_e46
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2008
                          • 80
                          • Porvoo

                          Uusi vuosi, uudet poppiasennukset
                          Click image for larger version

Name:	09022011848.jpg
Views:	1
Size:	88.7 KB
ID:	4821943
                          Don't Just Hear The Beat, Feel It!
                          sigpic

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎