Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16358
    • Leppävirta

    #16
    Originally posted by zeniitti View Post
    Saa, se laitetaan jollain massalla kiinni. Näyttää kyllä aika pätevältä: https://www.youtube.com/watch?v=dcx99MtRQII
    Jaajaa. Tuotapa voisi kokeilla. :think
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • O.K.
      Moderator
      • Nov 2003
      • 4854
      • Espoo

      #17
      Tuolla kaupassa on jenkeissä noita erimuotoisia profiileja: http://www.elite-xpressions.com. Mun tapaukseen vois olla paras toi Storm Shield http://www.elite-xpressions.com/stormshield.htm, kun 3" syvydestä noin 2" eli reilu 5cm olisi kohouman edessä, jolloin se voisi mennä just sopivasti tuohon alumiinipellin rajaan. Ja mitä mä kokeilin, niin noin 1cm korkeudelle pystyy tuota alatiivistettä vielä nostamaan ihan kivasti, joten sen korkuinen tiiviste menee paikoilleen ilman oven uudelleen säätöä.

      Toisaalta pitää miettiä, että mihin se vesi menee, kun pelti on tuossa betonin päällä. Jos vesi ei pääse talliin, niin menee pellin alle lattian ja sokkelin väliin (kai se jo nyt hiukan sinne menee). Tai jos tiivistää tuon betonin ja pellin välin ja päädyt kunnolla, niin sit se jää altaaksi ja talvella voi alatiiviste jäätyä kiinni, jos vesilammikko jäätyy.

      Pitää ehkä nähdä sen verran vaivaa, että irrotan ovenpielilaudat (kun just sain ne maalattua...), tuon alumiinipellin ja roilotan pari vesikanavaa tuosta pienestä raosta sokkelin ulkopuolelle. Sit kelpaisi tuollainen weatherstopin kumikaista ihan Euroopasta tilaten ja tiivistää vaan kaikki mahdolliset muut raot ulko-ja sisäpuolelta ovea kuin nuo vesikanavat.
      Last edited by O.K.; 21-08-2014, 10:07.
      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
      E34 525i

      Comment

      • zeniitti
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 575
        • 127.0.0.1

        #18
        Originally posted by O.K. View Post
        Tuolla kaupassa on jenkeissä noita erimuotoisia profiileja: http://www.elite-xpressions.com. Mun tapauks...
        Mielenkiinnosta, nappaas yks kuva vähän kauempaa tallin ovea, en hoksaa missä toi trukkipelti on. Oliko sulla luista valua vai jotain muuta? Mulla on ihan tehty pihakivistä.

        Comment

        • O.K.
          Moderator
          • Nov 2003
          • 4854
          • Espoo

          #19
          Originally posted by zeniitti View Post
          Mielenkiinnosta, nappaas yks kuva vähän kauempaa tallin ovea, en hoksaa missä toi trukkipelti on.
          Tuossapa kuva. Pellin alla on ulkoa päin katsottaessa: viistetty sokkeli - 30mm Finnfoam - lattialaatta. Eli se suojaa tuota lämpökatkona olevaa Finnfoamia sekä sokkelia ja jatkuu sitten pari senttiä vielä lattian päälle. Jotta se asettuisi nätisti pienten epätasaisuuksien päällekin, on sitä hiukan kantattu myös lattialaatan puolelta. Sen takia siihen jää pieni allas, jos oven alle laittaa korotustiivisteen.
          Attached Files
          Last edited by O.K.; 21-08-2014, 16:59.
          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
          E34 525i

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #20
            Pitäisi ennen talvea saada hommattua autotallin oven avaaja nosto-ovelle. Ovi on kooltaan 2800x2100. Olisiko muilla suositella hinta-laatu suhteeltaan hyviä avaajia. Mahdollisimman nopea tuo saisi olla. Mitä katsonut naapureiden avaajia niin ovat kyllä todella hitaita ja itse en näe sellaisen asentamisessa mitään järkeä.

            Omassa tallissa on valaisin rivi katossa oven keskilinjalla niin onko mitään estettä asentaa avaaja 10cm keskilinjasta sivuun?
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Pred
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 442
              • E-Pohjanmaa

              #21
              Originally posted by markok View Post
              Pitäisi ennen talvea saada hommattua autotallin oven avaaja nosto-ovelle. Ovi on kooltaan 2800x2100. Olisiko muilla suositella hinta-laatu suhteeltaan hyviä avaajia. Mahdollisimman nopea tuo saisi olla. Mitä katsonut naapureiden avaajia niin ovat kyllä todella hitaita ja itse en näe sellaisen asentamisessa mitään järkeä.

              Omassa tallissa on valaisin rivi katossa oven keskilinjalla niin onko mitään estettä asentaa avaaja 10cm keskilinjasta sivuun?
              Yleensä ne avaajan mekanismin kiinnityspisteet on keskellä ovea ja koko keksintö tulee oven kiskoihin kiinni. Eli lamput ei haittaa avaan toimintaa kunhan vaan se mahtuu lampun ja ovenkiskojen väliin. Vaikea selittää, kuva ois kova sana

              Itsellä on Turnerin avaajat ja ei ne mitkään nopeat ole. Ketjupyörä alkaa aika-ajoin vikisemään mutta korjaantuu rasvaamalla. Kaukosäädin ottaa todella kaukaa, niin periaatteessa voi avata oven jo kauempaa, niin saa ajaa suoraan talliin.
              Tesla Model 3 Performance
              EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
              EX: VW Touran 2.0 TDI
              EX: VW R6 Polo GTI
              EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
              EX: BMW E91 325dA M-sport
              EX: BMW E46 320d touring M-sport
              EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
              EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
              EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
              EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

              Comment

              • topsi
                BTCF Member
                • Mar 2009
                • 225
                • Oulu

                #22
                Mistä olette Oulussa ostaneet noita turkkipeltejä oven alle?

                Itseltä puuttuu vielä turkkipelti kokonaan. Ja semmonen paikka joka vois pokata pikku taitteen oven kohdalle, jotta saa kaatamaan ulospäin oven kohtalta.

                Itse asiassa tarvis pariin oveen riisipellit myös.
                E46 ///M3 -01
                Ex: E39 530d -01 M-sport
                Ex: E39 525tds touring -97

                Comment

                • zeniitti
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 575
                  • 127.0.0.1

                  #23
                  Originally posted by O.K. View Post
                  Tuossapa kuva. Pellin alla on ulkoa päin katsottaessa: viistetty sokkeli - 30mm Finnfoam - lattialaatta. Eli se suojaa tuota lämpökatkona olevaa Finnfoamia sekä sokkelia ja jatkuu sitten pari senttiä vielä lattian päälle. Jotta se asettuisi nätisti pienten epätasaisuuksien päällekin, on sitä hiukan kantattu myös lattialaatan puolelta. Sen takia siihen jää pieni allas, jos oven alle laittaa korotustiivisteen.
                  Ok, meillä rorterista kantattu kynnys laitettiin jo valuvaiheessa. On samalla tasolla, kuin lattia.

                  Meillä on crawfordin ovi sillä sen omalla koneistolla, joku liftmaster. Tuntuu olevan aika nopea, nopeampi kuin naapureilla (suurin osa nostelee ovia käsin...) ja sehän riittää

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #24
                    Originally posted by Pred View Post
                    Itsellä on Turnerin avaajat ja ei ne mitkään nopeat ole. Ketjupyörä alkaa aika-ajoin vikisemään mutta korjaantuu rasvaamalla. Kaukosäädin ottaa todella kaukaa, niin periaatteessa voi avata oven jo kauempaa, niin saa ajaa suoraan talliin.
                    Originally posted by zeniitti View Post
                    Meillä on crawfordin ovi sillä sen omalla koneistolla, joku liftmaster. Tuntuu olevan aika nopea, nopeampi kuin naapureilla (suurin osa nostelee ovia käsin...) ja sehän riittää
                    Eihän tuolla nopeudella oikeastaan muuta väliä ole kuin se ettei tarvitsisi turhaan tuulettaa tallia talvella ovi auki. Jos moottorilla menee sama aika oven avaukseen ja sulkemiseen kuin sillä, että ajaa auton ulos ja itse käy vetämässä oven kiinni niin hyöty on mielestäni aika nolla. Mikähän siinä on ettei kovin nopeita moottoreita näytä edes löytyvän? Eikö oven rakenne kestä sitä vai eikö moottori kestä? Nopeimmat mitä olen löytänyt ovat olleet 200mm/s mikä ei mielestäni sekään ole mikään huima vauhti, mutta ehkä riittävä. Muistatko zeniitti mikä malli sulla on Liftmasterin avaajista?
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • jussi_r
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1655
                      • Nurmijärvi

                      #25
                      Originally posted by markok View Post
                      Eihän tuolla nopeudella oikeastaan muuta väliä ole kuin se ettei tarvitsisi turhaan tuulettaa tallia talvella ovi auki. Jos moottorilla menee sama aika oven avaukseen ja sulkemiseen kuin sillä, että ajaa auton ulos ja itse käy vetämässä oven kiinni niin hyöty on mielestäni aika nolla.
                      Oletko laskenut paljonko maksaa jäähdyttää autotallisi ilmaa talvipakkasella tapahtuvan oven avauksen yhteydessä?
                      M3 Cabrio Individual
                      530d GT xDrive
                      GL420 CDI
                      ZX-12R

                      Comment

                      • Ändi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1292
                        • Pori

                        #26
                        Miten tuo kynnys yleensäkkin pitäisi rakentaa?
                        Minun rakennuskuvat eivät ottaneet asiaan mitään kantaa.

                        Tarvitsee varmaan jyrsiä tuosta uloimmasta 125sesta harkosta siivu pois ja valaa kynnys lattiavalun kanssa samaan laattaan?
                        Kuinka paksu valun pitäisi olla kynnyksen kohdalla? Miten eristyksen kanssa? Siinäkohtaahan tulee kylmäsilta?

                        Vai teenkö niin että, valan uloimman harkon päälle jonkunpaksuisen kerroksen ja erotan lattialaatan siitä finfoamilla. Sitten turkkilevy siihen päälle "kynnyksenä" ??
                        Attached Files
                        sigpic
                        E46 2d 330 -02
                        EX.
                        E36 2d 328 -97
                        e92 335d -07
                        330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                        Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                        Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                        Bmw 325 iA 2D -93
                        Bmw 325 4d -92

                        Comment

                        • jmp2002
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 5727
                          • Rovaniemi

                          #27
                          paljon lattia kaivolle laskua.... talliin tulee yksi kaivo keskelle ja tallin koko on 7x9 onko sentti metrille liikaa vai ok?
                          E30 325i Touring -89
                          E30 325i touring -88 m50tbo
                          G20 330e M-Sport -20

                          Comment

                          • ike24
                            BTCF Member
                            • Mar 2011
                            • 957
                            • haapavesi

                            #28
                            Originally posted by jmp2002 View Post
                            paljon lattia kaivolle laskua.... talliin tulee yksi kaivo keskelle ja tallin koko on 7x9 onko sentti metrille liikaa vai ok?
                            Minkälaiseen käyttöön toi tuleepiii??

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #29
                              Originally posted by Ändi View Post
                              Miten tuo kynnys yleensäkkin pitäisi rakentaa?
                              Minun rakennuskuvat eivät ottaneet asiaan mitään kantaa.

                              Tarvitsee varmaan jyrsiä tuosta uloimmasta 125sesta harkosta siivu pois ja valaa kynnys lattiavalun kanssa samaan laattaan?
                              Kuinka paksu valun pitäisi olla kynnyksen kohdalla? Miten eristyksen kanssa? Siinäkohtaahan tulee kylmäsilta?

                              Vai teenkö niin että, valan uloimman harkon päälle jonkunpaksuisen kerroksen ja erotan lattialaatan siitä finfoamilla. Sitten turkkilevy siihen päälle "kynnyksenä" ??
                              Mikä ihmeen kynnys, eikai talliin tarvitse kynnystä ?



                              Lattia liittyy ulkopuolella suoraan pihakiveykseen....

                              Comment

                              • Spetke
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 3452
                                • Janakkala

                                #30
                                Originally posted by jmp2002 View Post
                                paljon lattia kaivolle laskua.... talliin tulee yksi kaivo keskelle ja tallin koko on 7x9 onko sentti metrille liikaa vai ok?
                                Minä pistin tasan sentin lattiakaivon alemmaksi, ja lattia miehet valoivat muuten tasaisen lattian mutta abaut metri kaivosta tulee vasta kaato.
                                Ja edelleen olen tyytyväinen tuohon ratkaisuun. Pysyy pyörillä kulkevat vehkeet siinä mihin ne jättää ilman jarruja.

                                Muistaakseni kynnyksiä ei saanut valaa kiini lattialaatan kanssa, vaan kynnys on ns sokkelissa ja lattialaatta on erikseen ja välissä finfoam eriste.
                                Minulla on ylin vai oliko pari ylintä harkkokerrosta valu harkkoja ovien kohdilla.
                                Ja lattia on muutaman sentin ylempänä kuin ovien edessä oleva betonilaatta niin ei tule vedet sisään, kynnyksessä on kaato sen 20cm "paksuuden" matkalla.
                                Pihalaatassa on laskua noin sentti metrille, kun laatta on noin viisi metriä pitkä.

                                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎