Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by racing02 View Post
    Jos eristys on hyvä eikä ovia auota usein pysyy se muutama aste aika pienellä sähköteholla yllä. Eli sähköpatteri seinään on ylivoimaisesti helpoin ja investoinniltaan pienin vaihtoehto. Voihan sitä kulutusta sitten mitata ja laskeskella kannattaako lämpöpumppu.
    Tuolla reseptillä itsekin aion säilytystallin toteuttaa, mutta eristyksen aattelin ensin laittaa kuntoon ulkovuorausremontin yhteydessä...joskus kun muilta projekteilta joutaa.

    Lämpöpumppu kuitenkin säästää helposti puolet sähkön kulutuksesta. Se tasaa lämpötilaa, kun kierrättää ilmaa ja poistaa myös kosteutta. Säästö tuon kokoisessa tallissa helposti 200-300€ kaudessa. Muutamassa talvessa maksaa siis itsensä takaisin, jos vaan pysyy kunnossa.

    Haittapuolia on mahdollinen jäätyminen ylläpito lämmöllä ja vesien poisto. Jos ei ole viemäröintiä, niin saa tyhjennellä alla olevaa astiaa. Jos oikeasti 6C riittää, eikä koskaan tarvetta pitää korkeampaa lämpöä, niin voi olla suora sähkö huolettomin, jos ei tarvi kymppejä laskea kulutuksessa.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      Originally posted by bemu2000 View Post
      Lattialämmöllä on todettu 16-17C aika sopivaksi tallissa työkäytössä ja säilytyksessä. Tuon enempää ei ole oikeen mitään järkeä pitää, kun lämpö on tasaista alhaalta asti. Alle 15C alkaa tuntua viileältä.
      Luulen, tai melkein tiedän että jollilla on kiillotus tai paremminkin pinnoitushommien takia toinen talli vähän lämpimämpi
      Normikäytössä ei varmaan olekkaan hyötyä mutta noissa hommissa vaaditaan välillä 24h/+25astetta..
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2044
        • Riihimäki

        Originally posted by bemu2000 View Post
        Lämpöpumppu kuitenkin säästää helposti puolet sähkön kulutuksesta. Se tasaa lämpötilaa, kun kierrättää ilmaa ja poistaa myös kosteutta. Säästö tuon kokoisessa tallissa helposti 200-300€ kaudessa. Muutamassa talvessa maksaa siis itsensä takaisin, jos vaan pysyy kunnossa.

        Haittapuolia on mahdollinen jäätyminen ylläpito lämmöllä ja vesien poisto. Jos ei ole viemäröintiä, niin saa tyhjennellä alla olevaa astiaa. Jos oikeasti 6C riittää, eikä koskaan tarvetta pitää korkeampaa lämpöä, niin voi olla suora sähkö huolettomin, jos ei tarvi kymppejä laskea kulutuksessa.
        Pointit on erittäin totta muuten mutta säästöpotentiaalia ei oikein voi arvioida ennen kun on tietoa kulutuksesta. Ei välttämättä edes mene tuota 200-300 euroa sähköön. Jos kulutus onkin 200e/kausi niin pumpun takaisinmaksu alkaa jäämään haaveeksi ennen kun joutuu ostamaan uuden.

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          Originally posted by racing02 View Post
          Pointit on erittäin totta muuten mutta säästöpotentiaalia ei oikein voi arvioida ennen kun on tietoa kulutuksesta. Ei välttämättä edes mene tuota 200-300 euroa sähköön. Jos kulutus onkin 200e/kausi niin pumpun takaisinmaksu alkaa jäämään haaveeksi ennen kun joutuu ostamaan uuden.

          Tuli tuossa mieleen että jos niitä pattereitakaan ei ole, niin esim. 3kpl keskihintaisia pattereita maksaa jo saman mitä edullinen ilppi. Riippuu tosiaan vielä aika paljon missäpäin suomea ollaan. Rannikolla, sisämaassa, vai jossain lapissa. Lämmin talvi niin ei välttämättä mene kuin tosiaan tuo 300€ suoralla sähköllä, mutta kyllä siinäkin säästöä tulee jo ainakin 100-150€.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Originally posted by O.K. View Post
            Tilasin nyt tuollaisen Storm Shieldin Kanadassa asuvalle tutulle ja se tulee mulle sitä kautta. Ensi kesänä asennus, kun on kuivaa ja lämmintä

            Mulle tuli saksasta se toinen versio, todella asiallinen ja ei ole milläänkään pyöräkoneella yli ajosta ja pumppukärrystä.


            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • advance
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1689

              Terve,

              Jotka lämmitätte ilpillä tallianne ja pidätte 10 asteen ylläpitolämpöä, oletteko huomannut jäätymisongelmaa ulkoyksikössä?

              Tarkennetaan vielä sen verran, että kennon saa kyllä sulaksi nostamalla lämpötilan ylemmäksi ja jäähdytyksellä kenno on noin tunnissa täysin sulana ja pysyykin sulana mikäli lämpö pidetään ylempänä.
              Last edited by advance; 19-12-2014, 23:31.

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                Originally posted by advance View Post
                Terve,

                Jotka lämmitätte ilpillä tallianne ja pidätte 10 asteen ylläpitolämpöä, oletteko huomannut jäätymisongelmaa ulkoyksikössä?

                Tarkennetaan vielä sen verran, että kennon saa kyllä sulaksi nostamalla lämpötilan ylemmäksi ja jäähdytyksellä kenno on noin tunnissa täysin sulana ja pysyykin sulana mikäli lämpö pidetään ylempänä.
                Omassa n.40m2 tallissa ollut Mitsubishin GE-35 lämpöpumppu eikä ole kertaakaan ollut minkäänlaisia jäätymisongelmia 10 asteen ylläpitolämmöllä. Jos pumpun tehon mitoittaa liian pieneksi niin silloin kuulemma jäätymis ongelmia tulee helpommin.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  Originally posted by markok View Post
                  Omassa n.40m2 tallissa ollut Mitsubishin GE-35 lämpöpumppu eikä ole kertaakaan ollut minkäänlaisia jäätymisongelmia 10 asteen ylläpitolämmöllä. Jos pumpun tehon mitoittaa liian pieneksi niin silloin kuulemma jäätymis ongelmia tulee helpommin.

                  Ei oikeastaan vaikuta pumpun koko tuossa tapauksessa, vaan se miten laadukkaasti suolatus toiminto on rakennettu. Se ei saa sisältä kunnolla lämmintä sulatukseen, niin pitää olla kunnolliset sähkövastukset. Pumppu ei joudu koville pienessä tallissa, vaan käy "sukkasillaan"

                  Parhaan hyötysuhteen ylläpito lämmitykseen saa on/off pumpulla, kun se käy joko täysillä, tai sitten ei ollenkaan. Invertteri pumpun huötysuhde laskee, kun se käy pienellä kuormituksella. Eli htötysuhteen ja pumpun hinnankin kannalta parempi laittaa mahdollismman pieni pumppu pieneen talliin.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Tällä hetkellä ei ole mitään poistoa autotallista joten tupakinsavu jää leijailemaan ilmaan, joten olisko jokin painovoimainen riittävä ja pitäiskö se toteuttaa katonläpi(savupiippu mallinen) tai välikattoon vai voisko seinään ylhäälle laittaa läpiviennin ja tarvittaessa siihen jokin letti imemään? Kuiteskin kun saisi vielä lämmön pysymään tallissa, niin hyvä Ehdotuksia?
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Jsj75
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 80
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by janke View Post
                      Tällä hetkellä ei ole mitään poistoa autotallista joten tupakinsavu jää leijailemaan ilmaan, joten olisko jokin painovoimainen riittävä ja pitäiskö se toteuttaa katonläpi(savupiippu mallinen) tai välikattoon vai voisko seinään ylhäälle laittaa läpiviennin ja tarvittaessa siihen jokin letti imemään? Kuiteskin kun saisi vielä lämmön pysymään tallissa, niin hyvä Ehdotuksia?

                      Tuollainen seinän läpi tai sitten eristettynä katon läpi.
                      Löytyy kosteus ohjattuna eli jos tallin kosteus nousee liikka niin puhallin lähtee päälle/tehostuu. Käytetään monesti kylpyhuoneissa mutta miksi ei toimisi tallissakin.
                      Painovoimaisen toimita on vähän epävarma ja yleensä vaikeasti säädettävissä. Kovilla pakkasilla saataa ilmanvaihto olla liiankin tehokas kun tuo perustuu lämpötila eroon.

                      Ei nuo mitään huippu tehokkaita ole mutta varmasti tyhjää parempia.

                      G21 320da M-sport -22
                      e61 530da M-sport -05

                      Comment

                      • Vehkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 1441
                        • Turku

                        Mitä maalia te käytätte autotallin lattiassa? Hitto ku porukoilla hilseilee se maali siitä lattiasta, ja tallikaan ei ole, kuin 2v vanha.
                        Attached Files
                        Last edited by Vehkis; 26-12-2014, 19:13.
                        Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                        ex E39 535iA -97
                        sekä x määrä riisikippoja


                        Kesäautona toimii vw kupla -65

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3452
                          • Janakkala

                          Originally posted by Vehkis View Post
                          Mitä maalia te käytätte autotallin lattiassa? Hitto ku porukoilla hilseilee se maali siitä lattiasta, ja tallikaan ei ole, kuin 2v vanha.
                          Ei ole sellaista maalia vielä keksittykkään mikä tallin latiassa kestää tai pysyy.
                          Kunnollinen paksu epoksi pinnoite suosiolla niin kestää hyvin.
                          Tuotakin asiaa on puitu täällä moneen otteeseen.
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • Topi08
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 4463
                            • .

                            Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

                            Ne ketkä fb:ssä on niin näkemät.
                            Mahtaisko toimia lattiassa?, riippuu toki kuinka paljon pintaa rasitetaan..

                            Comment

                            • Vehkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 1441
                              • Turku

                              Originally posted by Spetke View Post
                              Ei ole sellaista maalia vielä keksittykkään mikä tallin latiassa kestää tai pysyy.
                              Kunnollinen paksu epoksi pinnoite suosiolla niin kestää hyvin.
                              Tuotakin asiaa on puitu täällä moneen otteeseen.
                              Joo ihan varmasti on puitu, mutta en jaksanut alkaa kahlaamaan tätä topicia läpi. Siinä on joku epoksi pinnassa, mutta ei vissiin ollut tarpeeksi paksusti..
                              Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                              ex E39 535iA -97
                              sekä x määrä riisikippoja


                              Kesäautona toimii vw kupla -65

                              Comment

                              • Spetke
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 3452
                                • Janakkala

                                Originally posted by Vehkis View Post
                                Joo ihan varmasti on puitu, mutta en jaksanut alkaa kahlaamaan tätä topicia läpi. Siinä on joku epoksi pinnassa, mutta ei vissiin ollut tarpeeksi paksusti..
                                Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että ihan sama millä k-rauta / terra maalilla tai litkulla noita tekee itse niin lopputulos on tuon postaamasi kuvan kaltainen.
                                Jos kunnon pinnotteet haluaa niin pitää pyytää ammattilaiset asialle.
                                Tuossa kuvassahan on maalit suorastaan kiehuneet irti, tai ainakin näyttää siltä. Ettei vaan hylkisi tuota volkkaria?
                                Last edited by Spetke; 26-12-2014, 20:20.
                                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎