memebuy23buy

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • van cleef
    replied
    Originally posted by jens View Post
    Mun autotallin lattia on kuin "perunapelto", eli huonosti tehty mv-laatta kahdelle autolle. Kävellessä tuntuu selvästi epätasaisuus. Kannattaako se piikata pois vai käykö siihen jokin tasoite, joka kestää normaali käytön? Lähinnä mietin sen pinnoitteen kiinnittymistä lattiaan.
    Näillä tiedoilla sanoisin, että Kovabetoni, esim. Basf pg 4/50. Tekijöitä mm. Kuratek, mega-lattiat, Suomen sinkopuhallus

    Leave a comment:


  • jens
    replied
    Mun autotallin lattia on kuin "perunapelto", eli huonosti tehty mv-laatta kahdelle autolle. Kävellessä tuntuu selvästi epätasaisuus. Kannattaako se piikata pois vai käykö siihen jokin tasoite, joka kestää normaali käytön? Lähinnä mietin sen pinnoitteen kiinnittymistä lattiaan.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Ja lattia sekä pohjat on väärä paikka säästää kun niitä on kohtuu työläs sitten jälkeenpäin siitä paremmaksi muuttaa. Paljonko se sitten rakennusvaiheessa kuluja nostaa että tallin osalta lattiavalu on tupla verkolla ja 15cm.mutta varmasti kyllä riittää nosturille

    Leave a comment:


  • van cleef
    replied
    Originally posted by Newbie View Post
    olen rakentamassa uutta autotallia ja tarkoituksena on laittaa sinen kaksipilarinosturi, huomasin rakennesuunnitelmassa, että lattialaatta on 15 cm, kahdella verkolla, onko se riittävä nosturille, vai pitääkö tolppien kohdalle laittaa jykevämpi laatta? Rakennesuunnittelijahan sen sitten varmaan muuttaa, mutta onko tuo nyt edes asia, josta kannattaa kysyä?
    On riittävä, jos on perus mv-laatta, mutta jos paaluperustus ja alapohja näin ollen reunoilta (=perustuksilta) kantava tai paalulaatta, niin vaatinee hieman lisätarkastelua. MV-laataksi hyvin jykevä alapohja näillä spekseillä.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by Newbie View Post
    olen rakentamassa uutta autotallia ja tarkoituksena on laittaa sinen kaksipilarinosturi, huomasin rakennesuunnitelmassa, että lattialaatta on 15 cm, kahdella verkolla, onko se riittävä nosturille, vai pitääkö tolppien kohdalle laittaa jykevämpi laatta? Rakennesuunnittelijahan sen sitten varmaan muuttaa, mutta onko tuo nyt edes asia, josta kannattaa kysyä?
    Satavarmasti riittää 15cm betonia 2 verkolla mikäli tavallisissa henkilöautoissa pysytään. Ja kyllä tuo riittää vielä X5 tms..

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Kannattaa varmaan samalla kysyä mitä on suunnitellu, kun noin hurja laatta muuten... Kyllä yhellä 5-6mm verkolla ja 10cm valulla yleensä pärjää..

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by Newbie View Post
    olen rakentamassa uutta autotallia ja tarkoituksena on laittaa sinen kaksipilarinosturi, huomasin rakennesuunnitelmassa, että lattialaatta on 15 cm, kahdella verkolla, onko se riittävä nosturille, vai pitääkö tolppien kohdalle laittaa jykevämpi laatta? Rakennesuunnittelijahan sen sitten varmaan muuttaa, mutta onko tuo nyt edes asia, josta kannattaa kysyä?
    Kannattaa kysyä. Ei se rakennesuunnittelija välttämättä hoksaa, että talliin on tulossa varaus nosturille. Joidenkin nosturien dokumenteistä löytyy minimimitat sille laatan vahvistukselle, eli kuinka kauas tolpista ja mihin suuntaan..

    Leave a comment:


  • Newbie
    replied
    olen rakentamassa uutta autotallia ja tarkoituksena on laittaa sinen kaksipilarinosturi, huomasin rakennesuunnitelmassa, että lattialaatta on 15 cm, kahdella verkolla, onko se riittävä nosturille, vai pitääkö tolppien kohdalle laittaa jykevämpi laatta? Rakennesuunnittelijahan sen sitten varmaan muuttaa, mutta onko tuo nyt edes asia, josta kannattaa kysyä?

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Itse laitatin tuon kokoiseen vuosi sitten ilpin patterin korvaajaksi. Vahva peukku ilpille. Tasaisempi lämpö ja sähköä haukkaa roimasti vähempi. Takaisinmaksua ollut vähän hankala laskea kun hinnat poukkoilee, mutta varmaan jotain 5-10v välimaastoon.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Autokatoksen muutos talliksi käynnissä. Sisätila 35m2. Kysymys: kannattaako hankkia ilmalämpöpumppu vai lämmitänkö pattereilla?

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Joo en minäkään turhaan käynnistelisi, jos käynnistää niin sitten kunnon pakkasilla että kura ei lennä ja voi käydä ajamassa pidemmän lenkin. Vaatii toki talvirenkaat ja liikennekäyttöönoton jos nyt ei suljetulla alueella urheile.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Tuosta öljynvaihto syksyllä vai keväällä oli joskus juttua mp-puolella ja taisi olla Nesteen tutkimuskin asiasta. Eli tosiaan käytetyssä öljyssä on epäpuhtauksia, polttoaineen yhdisteitä, kosteutta jne. Mutta onko tuo sitten miten relevanttia, tiedä siitä. Pahinta varmaankin on sellainen lyhyt talvikäynnistely, koska kone ei lämpiä, joten on tulpat likaiset ja kosteutta kertyy joka paikkaan.

    Itse olen laittanut vuosien saatossa talvisäilölaitteet talveksi seuraavasti:
    - huolto, öljynvaihto, pesu, vahaus tms. jotta on valmiina kevääksi ja helppo ottaa käyttöön
    - tankki täyteen (muovitankkisista tyhjäksi ettei etanoli paisuta muovia)
    - akun lataus/ylläpito tai irti
    - ei käynnistyksiä.

    Mitään ongelmia ei ole ollut yhtenäkään keväänä. Samalla tyylillä ruohonleikkurista autoon ja prätkään. Keväällä akun lataus ja laakista vehkeet tulille

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    No joo, vanhat öljyt. Mutta kun mä vaihdan joka kevät huolimatta siitä paljonko tulee kilometrejä. Tähän mennessä isoin vuosilukema on ollut n. 10tkm. En siis vielä näe omassa tapauksessa eroa sille, vaihtaako syksyllä vai keväällä.

    Sorry ot. Lopetan tähän.

    Leave a comment:


  • asse21
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Menee nyt edelleen ohi aiheen, mutta miksi öljyt olisi parempi vaihtaa ennen talvisäilytystä? Mä olen aina vaihtanut ne keväällä ennen käyttöönottoa.
    Olisko niin, että vanhassa öljyssä olevat epäpuhtaudet eivät tee hyvää moottorille?

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    sori ot

    Originally posted by TNT View Post
    Mitä suosituksia tuohon kosteuden poistoon?
    Itselläkin joutuu E30 talvehtimaan kylmässä tallissa
    Kissan hiekkaa vaikka vanhoihin puhtaisiin sukkiin, siis ei sitä perus hiekkaa vaan silica mallia. Tää on toiminut itsellä vuosia, kun jos auto seissyt ulkona.
    Tuollainen 5L säkin jakaa moneen suokkaan, niin tulee paljon niitä, ei täytä tiukaksi sitäs sukkaa, toimii.

    Originally posted by Silmaauki View Post
    Menee nyt edelleen ohi aiheen, mutta miksi öljyt olisi parempi vaihtaa ennen talvisäilytystä? Mä olen aina vaihtanut ne keväällä ennen käyttöönottoa.
    Mun tyyli on laittaa tankki täytee bensaa, säilytysaineella, jos on paljon ajetut öljyt, niin tulee vaihdettua nekin, maa johto irti, jos ei ole mahdollista ylläpitolaturiin.
    Jostain syystä mulla on ollut huonoa tuuria tuon bensan säilyvyydessä, myös osittain tuli tuolta pienkone hommista jäi mieleen.

    Että suosittelen tekee, niin kuin itseltä tuntuu että mikä on hyvä

    Leave a comment:

Working...
X