Announcement

Collapse
No announcement yet.

bensa vs. diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    #61
    joo halpaahan sitä vikaa on etsiä muutaman vuoden vanhasta autosta.. ja halpojahan nuo uudet turboahtimetkin ovat.. kuinkahan monesta E39 530d:stä sellainen on mennyt vaihtoon? muutenkin edulliset rakenteet jo vanhemmissa autoissa kuten kaksoismassavauhtipyörä jne pistävät dieselin omistajan köyhistelybudjetin helposti päälaelleen siinä vaiheessa kun bensabemarin omistaja tankkaa tyytyväisenä autoaan 80 eurolla niin dieselin omistaja laskee kassalla 500 euron seteleitä pikku remontin seurauksena..

    ei sillä että bensa-autotkaan ilman huoltoja pärjäisivät mutta katsotaanpa kymmenen vuoden päästä minkälaisia tikittäviä aikapommeja nämä nykyiset "huipputehokkaat ja taloudelliset" turbodieselit ovat..
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Mauri H.
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 270
      • Salo

      #62
      No ei tosiaan ole dieselinkään virittäminen mitään halpaa. Uusista nyt saa lastulla ihan kelpo tehonlisäyksiä pienellä rahalla, mutta kovin pitkäaikainen ilo se ei varmaankaan ole, vakioiset osat kun ei ole kovin rajusti ylimitoitettuja, eli koneen päälle viritykset tietty käy.

      Toki jos uudella autolla ajaa ja maltillisissa kilometreissä vaihtaa niin sehän on seuraavan omistajan mahdollinen ongelma.

      Vanhemmissa dieseleissä vaihdettavia osia on paljon, kyllähän kahdella tonnilla saa varmaan X24 / X25 dieselbemuistakin yli 100 hv litralta, jos sattuu löytämään sopivasti käytetyt osat. Mutta kuten bensavehkeissä, kannattaa lähteä siitä että kone on varmasti kunnossa, ja moottoriremontti ei ole halpaa lystiä. Muutenkin jos huolella tekee kunnollisilla osilla niin voi voi, kyllä lompakko pääsee laihikselle.

      Toki kulutus pysyy vielä rajusti viritettynäkin kohtuullisena (vertailun vuoksi, omassa autossa n. 9 litraa satasella dieselillä, aiemmassa samankorisessa autossa saman kokoisella bensamotilla jossa n. 40 % nykyisistä tehoista samalla ajotyylillä 14 litraa)

      Bensavehkeet on hienoja ajaa, hyvät sellaiset, ja useimpiin dieseleihin verrattuna niissä on sitä vapautta suuremmilla kierroksilla jotenkin erilailla. Diesel on kai enemmän laiskan miehen käyttövoima, ja onhan se tavallaan ihan hauskaa ajaa alakierroksilla rumasti ruksuttavalla vanhalla farkulla ja kerätä sääliviä katseita bensapojilta.

      Molemmissa siis puolensa, ja vaikka Holsetin vinkunaa on kiva kuunnella, on muikean bensapelin soundi tyhjäkäynnillä silti kaunista kuunneltavaa, tuo raksutus nyt ei sitä varsinaisesti ole.
      F11 530D xDrive

      Comment

      • tertsunen
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1343
        • JKL

        #63
        Originally posted by jani
        mitäpä hyötyä siitä on jos hehkut kestää 100tkm ja tulpat 50tkm kun hehkut ovat helposti 2-4x kallliimpia kuin tulpat

        öljynsuodattimet näyttäis olevan kalliimpia kanssa.. ainakin 50%

        kaikki tiivisteet...

        tottakai niitä varmaan saa joltain isän siskon miehen äidin veljen tuttavalta halvemmalla...

        ja muistaakseni M21 kone on samalla tapaa hihna kone kuin M20 ??

        luulis asian olevan näin että mitä herkemmin aine palaa niin sitä enemmän siitä saadaan forcea ??

        jos näin ei ole niin minä alan kusemaan tankkiin !

        niin ja vaihteet on keksitty että voidaan hyödyntää sitä parasta kierros aluetta tarvittaissa.. ei ole mikään pakko ajaa vitosella koko aikaa väkisin että hyrmy jyrinä kuuluu taustalta...
        Ilmeisesti kommentoit minun sanomisia?


        Edelleenkin.
        Diesel on huoltovapaampi kuin bensa-auto.

        Tehoista en ole puhunut mitään, enkä _hyrmy_jyrinästä_.

        Taitaa olla nämä vanhat vessat näitä _hyrmy_jyrinä_ vehkeitä.

        ...ja edelleenki ajan bensa-autolla...

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #64
          Originally posted by tertsunen
          Edelleenkin.
          Diesel on huoltovapaampi kuin bensa-auto.
          Olisi mukava kuulla tälle väitteelle oikeita perusteluja eikä mitään MUTU-tietoa tai "kaveri kertoi kokemuksiaan".
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Tapsa.k
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2676
            • Oulu

            #65
            Originally posted by Juhis
            Olisi mukava kuulla tälle väitteelle oikeita perusteluja eikä mitään MUTU-tietoa tai "kaveri kertoi kokemuksiaan".
            Taitaa tuo huoltovapaus olla enemmankin yksilo kohtasta , mita nyt itsella on nuita vanhempia dieseleita ollut niin kylla on saanut ittensa kipeeksi rassata ja maksaa .. uudempien jotka on ollu perheessa uudesta asti ja ajallaan huollettu=no proplemos.
            -Official member of BTCF-Sauna Team-

            Comment

            • henri
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 5752
              • Kiuruvesi/Iisalmi

              #66
              Originally posted by Jekku
              Taitaa tuo huoltovapaus olla enemmankin yksilo kohtasta , mita nyt itsella on nuita vanhempia dieseleita ollut niin kylla on saanut ittensa kipeeksi rassata ja maksaa .. uudempien jotka on ollu perheessa uudesta asti ja ajallaan huollettu=no proplemos.
              itseä nyt kiinnostaisi tietää, näistä kohtuu uusista (puhutaan siis nyt 02-04)...En enää "sotkeennu" alle -00 autoihin

              aikakauden 530, 330d diisseleiden kestävyyksistä ja toiminnasta...Että tarviiko normaali käytössä tehdä jotain 1000e/vuosi remppoja...Sen tiedän, että joka autoon jotaki tulee enemmin tai myöhemmin. Ei niillä yleensä ajeta 350tkm ettei tarvi vaihtaa ku öljyt, suodattimet yms. pientä

              siis ihan kokemuksia, joilla tollanen on ollut ajossa tai on edelleen

              plussat ja miinukset!

              ja onko ollut kalliita remotteja ja mitenkä toimii, kilometrit jne.

              ja jos joillaki on lastu ollut jo pidempään, niin kokemuksia siitä, onko autosta hajonnut jotain jne

              siis ei mitään arvailuja vaan ihan oikeeta kokemusta ja tietoa
              Last edited by henri; 16-03-2005, 14:01.
              Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
              Ex. E30 320i 2d GTS -88


              E46 330Cd (projekti V.2)


              ----------------------------

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15255
                • Ajamisen Iloa

                #67
                Originally posted by hannuk
                Luonnollisesti jos haluaa lähteä vääntämään asiasta, niin voi esittää argumenttia vioista joita esiintyy bensamoottoreissa mutta ei kiisseleissä..
                tulpat? anyone?? paitsi että jollainhan se dieselikin on käyntiin saatava mut mahtaako ne kulua samalla tavalla... anyway jos sitä kulutusta halutaan katsoa oikeen luupin läpi ni ostatte audi A2 1,1TDI ja jos haluaa rahaa säästää niin ostaa toyotan peruskippo.

                itselle kaikki on suhteellista ja ajonautinnosta saatu hymy ei ehdi ehtyä bensaa tankatessa, joten eikohän se oo ihan onnellinen tilanne sitten...
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • henri
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 5752
                  • Kiuruvesi/Iisalmi

                  #68
                  Originally posted by remotion
                  tulpat? anyone?? paitsi että jollainhan se dieselikin on käyntiin saatava mut mahtaako ne kulua samalla tavalla... anyway jos sitä kulutusta halutaan katsoa oikeen luupin läpi ni ostatte audi A2 1,1TDI ja jos haluaa rahaa säästää niin ostaa toyotan peruskippo.

                  itselle kaikki on suhteellista ja ajonautinnosta saatu hymy ei ehdi ehtyä bensaa tankatessa, joten eikohän se oo ihan onnellinen tilanne sitten...

                  en tule ikinä ajamaan millään toyotalla...Ainaki itse olen koko ajna puhunu bensa BMW ja diesel BMW eroista

                  itse en pyri sihhen että pitäs saada maailman taloudellisin auto, sillä sitten pitäs jättää bemarit pois laskuista

                  vaan ajan itse sitä takaa, että se säästö mikö mulla tulis vuodessa nyt dieselillä niin sillä 1000e saa jo ihan kivaa ostettua lisää tonne autoon palikkaa...eli autoon ne menee kuitenki, mutta ei oo sitte muusta pois

                  jossain vaiheessa kun ei tartte ajella enää ku pelkät työ matkat ni toiseks autoks tulee varmasti bensa peli ja diisel ja kakkos autoks, sen takia ku en varmaan tule sitä myymään ihan pois ku kerran sen sitte muutamien vuosien päästä saa valmiiks rakennettua

                  tarkotus tehdä käyttö/näyttely auto
                  Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                  Ex. E30 320i 2d GTS -88


                  E46 330Cd (projekti V.2)


                  ----------------------------

                  Comment

                  • zeizei
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 147
                    • Oulu

                    #69
                    Originally posted by Juhis
                    Niinpä.. ja mihinkä näiden ekoauto intoilijoiden laskelmista unohtuu usein hankintahintojen ero. Jännä homma vaan kun yleensä saman ikäinen käytetty diesel auto on suhteessa kalliimpi kuin vastaava bensamoottorinen auto.

                    Ja rupeaa se etu pienenemään kun alkaa dieselin hinta lähestyä bensan hintaa. Saksassa on ihan normaalia että diesel maksaa yli euron litra.
                    Esim. Tuulilasin nettisivuillahan on laskuri mistä voi selvittää uusissa autoissa tarvittavat kilometrimäärät vuodessa, jotta diiseleiden yleensä kalliimmat hankintahintaerot kuoleentuvat.

                    Käytetyissä hintaero pienenee. Siksi kannattaakin ostaa esim. Saksasta käytetty diiseliauto (Saksassa bensa-auton ja diiseliauton hintaero uutenakin paljon pienempi). Tuoda se suomeen ja nauttia diiseli-auton pienemmistä käyttökustannuksista. Ja täytyy muistaa että saat diesel-autosta enemmän kuin bensasta myös myydessäsi sen.

                    Bensan ja dieselin hintaero ei ole muuttunut vuositasolla ainakaan 5:een vuoteen juuri ollenkaan. Talvella hinta-ero n. 20-25 senttiä ja kesällä 30-40 senttiä. Saksassa hintaero pienempi erilaisen verotuksen johdosta. Jos suomessa siirryttäisiin samanlaiseen verotukseen, käyttövoimavero poistuisi ja vähemmän kuluttava diesel tulisi kannattavammaksi jo ensimmäisen kilometrin jälkeen. Myös hankintahinnat lähestyisivät toisiaan diesel-autojen kysynnän kasvun johdosta.
                    BMW X3 -15
                    BMW 530D -08
                    BMW 320D -99
                    BMW 525TDSA Touring -98
                    BMW 318IS -90

                    Comment

                    • Wiceroid
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2005
                      • 265
                      • Lahti

                      #70
                      Kallistahan se öljyllä ajaminen on, eikö?
                      "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

                      Comment

                      • Kurre
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 384
                        • Veteli

                        #71
                        Originally posted by henri
                        itseä nyt kiinnostaisi tietää, näistä kohtuu uusista (puhutaan siis nyt 02-04)...En enää "sotkeennu" alle -00 autoihin

                        aikakauden 530, 330d diisseleiden kestävyyksistä ja toiminnasta...Että tarviiko normaali käytössä tehdä jotain 1000e/vuosi remppoja...Sen tiedän, että joka autoon jotaki tulee enemmin tai myöhemmin. Ei niillä yleensä ajeta 350tkm ettei tarvi vaihtaa ku öljyt, suodattimet yms. pientä

                        siis ihan kokemuksia, joilla tollanen on ollut ajossa tai on edelleen

                        plussat ja miinukset!

                        ja onko ollut kalliita remotteja ja mitenkä toimii, kilometrit jne.

                        ja jos joillaki on lastu ollut jo pidempään, niin kokemuksia siitä, onko autosta hajonnut jotain jne

                        siis ei mitään arvailuja vaan ihan oikeeta kokemusta ja tietoa
                        Tämä kiinnostaisi minuakin jonkin verran, joten kokemuksia vaan esille rohkeasti jos jonkinlaisia löytyy
                        sigpic
                        Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                        ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                        Comment

                        • henri
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 5752
                          • Kiuruvesi/Iisalmi

                          #72
                          Originally posted by zeizei
                          Esim. Tuulilasin nettisivuillahan on laskuri mistä voi selvittää uusissa autoissa tarvittavat kilometrimäärät vuodessa, jotta diiseleiden yleensä kalliimmat hankintahintaerot kuoleentuvat.

                          Käytetyissä hintaero pienenee. Siksi kannattaakin ostaa esim. Saksasta käytetty diiseliauto (Saksassa bensa-auton ja diiseliauton hintaero uutenakin paljon pienempi). Tuoda se suomeen ja nauttia diiseli-auton pienemmistä käyttökustannuksista. Ja täytyy muistaa että saat diesel-autosta enemmän kuin bensasta myös myydessäsi sen.

                          Bensan ja dieselin hintaero ei ole muuttunut vuositasolla ainakaan 5:een vuoteen juuri ollenkaan. Talvella hinta-ero n. 20-25 senttiä ja kesällä 30-40 senttiä. Saksassa hintaero pienempi erilaisen verotuksen johdosta. Jos suomessa siirryttäisiin samanlaiseen verotukseen, käyttövoimavero poistuisi ja vähemmän kuluttava diesel tulisi kannattavammaksi jo ensimmäisen kilometrin jälkeen. Myös hankintahinnat lähestyisivät toisiaan diesel-autojen kysynnän kasvun johdosta.

                          tähän minunki suunnitelmat ja ajatelmat pohjautuvat....siksihän tuo diisel vero tuli, että sillä saadaan tasoitettua tota bensa ja diiselin hinta eroa, ja jos se jossain vaiheessa hinnat samoja, niin silllon pitäs veronki hävitä....muten ois aika monta närkästynyttä diisel kuskia

                          olen tosiaan itekki kattonu, että talvella on toi diisel vs. bensa hinta ero jotain 0,20€/L...ja kesällä enemmän
                          Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                          Ex. E30 320i 2d GTS -88


                          E46 330Cd (projekti V.2)


                          ----------------------------

                          Comment

                          • Maxa
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2005
                            • 48

                            #73
                            Pitkästä aikaan loistava topic..Saadaan nämä bensamiehet uskomaan mikä on tämänpäivän sana..Kyllä se diesel potkii bensojen edelle, en nyt tarkota kiihdytyksiä vaikka meneehän nämä dieselit kiihdytyksissäkin ohi..Se vääntö on vaan niin mukavaa, eikä sitä autoa tarvitse ajaa hampaat irvessä kierrokset 7000rpm että kulkee..Jep, pojot traktoreille.

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5170
                              • Kuopio

                              #74
                              enpä tiedä tarkalleen millaisia kuluja esim. 330d huolloissa löytyy... mutta ainakin vwn pd koneen jakohihna vaihto maksaa ihan kivasti... osat ~500eur + työt ja 60tkm välein.... että paljon ajavalle varmasti tulee ne 1000eur huollot / vuosi tutuiksi !

                              ja mitä tulee tuohon dieselin vääntöö ja vinguttamiseen bensalla... eiköhän autoissa ole sitä varten vaihdelaatikko ettei tarvii sillä yhdellä ainoalla vaihteella jyrytä menemään...

                              ja mielestäni turbodieseliä ei pitäis verrata vapari bensaan suoritus kyvyltään... mutta kylläpä varmaan saa ihmeitä tehdä bemarin 535dlle jotta se menee ilman nopeus rajoitinta olevan m5sen ohitse...
                              kaveri vaihtoi ~½ vuotta vanhan E60 530deen uuteen M5seen sen takia kun se ei kulje minnekkään !!

                              taitaapi olla vielä pitkä matka jollain 535dlla 300km/h vauhtiin !
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • hannuk
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2002
                                • 2136
                                • Capital

                                #75
                                Originally posted by remotion
                                tulpat? anyone?? paitsi että jollainhan se dieselikin on käyntiin saatava mut mahtaako ne kulua samalla tavalla... anyway jos sitä kulutusta halutaan katsoa oikeen luupin läpi ni ostatte audi A2 1,1TDI ja jos haluaa rahaa säästää niin ostaa toyotan peruskippo.
                                Jos viittasit minun kysymykseen tuolla niin tulpat ei nyt oikein käy vastaukseksi.. Vaikka vaihtoväli hehkuissa on pidempi niin hehkut on paljon kalliimpia.. Ja muutenkin tulppien hinnat on nyt ihan pikkurahoja huolloissa.
                                - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                                - Porsche Cayenne S
                                - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                                - plus pari muuta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎