Announcement

Collapse
No announcement yet.

bensa vs. diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    Originally posted by hannuk
    Nyt vähän parempia argumentteja niin ei mene eipäsjuupas keskusteluksi..
    Nooh, tuo nyt oli kuitti lähinnä tuosta "sidosryhmä" viitteestä eli viittauksista niihin kummin kaimoihin Tuo mainitsemani juttu oli sentään tapahtunut omalle kohdalle.

    Onhan niitä turpoja mennyt tuosta 530d -98-00 mallista (taksit ja paljon tyhjäkäyntiä) ainakin yhden sidosryhmän tarinoiden perusteella eli Laakkosen huoltomiehen. Uudemmissa kyse on ollut kyse yksittäistapauksista. Uudempia Massamittareita ei ole täällä pyörivien em. sidostryhmään kuuluvien tyyppienkään kommenttien perusteella mennyt.

    Toinen asia on sitten, kuinka moni kirjoittaa tänne omista autoa kohdanneista vioista, useasti nuollaan vaan haavoja hiljaa takahuoneessa...



    Noh, tässähän sitä molemmat kehuu kilvan omaa valintaa, että tulevaisuudessa riittäisi ostajia omalle pirssille

    Comment

    • hannuk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 2136
      • Capital

      Originally posted by Keimo
      Noh, tässähän sitä molemmat kehuu kilvan omaa valintaa, että tulevaisuudessa riittäisi ostajia omalle pirssille
      En kehu, minä en suosittele tuollaista huussia kuin mulla on kenellekään terveelle ihmiselle..

      btw, sidosryhmällä ei ihan taideta tarkoittaa kumminkaimoja eikä essonbaarinjuttuja.
      - BMW x5 f15 m50d "navetta"
      - Porsche Cayenne S
      - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
      - plus pari muuta

      Comment

      • Aukes!
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2014
        • Riihimäki

        Originally posted by Keimo
        No ei se bensavehje sen huoltovapaampi ole. Ainoa vehje mikä on jättänyt tielle, on E39 540 syylärinputken poksahdettua poikki. Niin kuin turbot aina, käyttö ratkaisee paljon eli alku rauhallisesti ja kovan ajon jälkeen jälkikäyttö.
        Ei se auto jätä sua tielle, sä jätät sen tielle. Sit se jättäis sut tielle jos se jatkais itse matkaa sen jälkeen Tai voi myös sanoa että jää auton kanssa tielle


        - E60 -05 "too small to mention"
        ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          Originally posted by Keimo
          Onhan niitä turpoja mennyt tuosta 530d -98-00 mallista (taksit ja paljon tyhjäkäyntiä) ainakin yhden sidosryhmän tarinoiden perusteella eli Laakkosen huoltomiehen. Uudemmissa kyse on ollut kyse yksittäistapauksista.
          Huh, helpotus! Onneksi valintani on vapaastihengittävä bensiinikäyttöinen moottori. Niitä kun uskaltaa pyörittää tyhjäkäynnillä BTCF miiteissä niin ei tarvitse palella pakkasessa. Ja vaikka huudattaa rajoittajalle parkkiruudussa eikä silti mitään ole hajonnut koskaan..
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Mauri H.
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 270
            • Salo

            En tiedä mikä bemun dieseleissä on vikana, mutta kyllä meikäläisen Työkone käy tyhjäkäyntiä aika paljon, ja paikallaan saa huudattaa 6000 kierrosta eikä tunnu missään
            F11 530D xDrive

            Comment

            • sirkus
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 2195
              • kaustinen

              Jos vertaillaan ahtamattomia moottoreita niin uusista niitä ei dieseleinä enää löydy mut esim. Mb 300D ja 300E 12v koneet niin taitaa olla 109hp vastaan 188hp eli aika lailla heikosti löytyy tosta dieselistä ja uudemmista esim vw huippu suosittu 1.9 suoraruisku diesel 64hp ilman ahdinta vastaan 2.0 8v 115hp saman ikäses. Ja myös vääntömomentti on pienempi ahtamattomassa dieselissä verrattuna bensaan. En muuten ole ymmärtänyt mitä niin ihmeellistä vw 1.9tdi:ssä oli kun se tuli markkinoille joskus 90luvun alussa 90hp 210Nm kun vanhemmista 1.9td koneista löytyy myös 90hp versio ja käyntiääni on paljo kauniinpi. Toyota 2.0td 90hp samoin ford 1.8td kammiokoneesta ja tuossa vw tdi koneessa taisi olla ahtoakin 0.9bar eli ei mikään matalapaineturbo. Nykyiset on sitte eri asia yehoa alkaa löytymään eri malliin mutta kyllä on ahtojakin.
              Chrysler 300c crd touring 2010
              Daily driver
              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
              Man cave on wheels
              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
              Built not bought
              V8, only juice&milk come in 2 litres

              Kawasaki zzr1100 fighter


              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Heti mennään metsään jos verrataan hp/litra tai Nm/litra voimanlähteiden välillä. 2.0d vaikuttaa näin tarkasteltuna ylivoimaiselta 2.0i bensaan verrattuna, mutta nokiversion vääntävä kierrosALUE on kapeampi ja voimanlähde painaa apulaitteineen (cooleri, ahdin etc etc) helvetisti enemmän ja vie konehuoneesta paljon enemmän tilaa. Esimerkki: 1-sarjaan ollaan tuomassa 3 l bensakonetta. Voitteko kuvitella että samaan konehuoneeseen mahdutettaisiin 3 l dieseli ahtimineen, coolereineen.. mahtaisi olla jo keulapainoinen kärry.
                BTW, olisiko jonkun mielestä fiksua vaihtaa autoonsa dieselkone bensan tilalle että saataisiin lisää vauhtia?
                Lukema X Nm @ Y RPM ei kerro moottorin ominaisuuksista MITÄÄN. Milloin aletaan keskustelemaan moottoreista tarkastelemalla hevosvoimamäärää ja koko vääntökäyrää, eikä yhtä pistettä jossa moottori luovuttaa maksimiväännön?
                e60 535d:ssä on enemmän vääntöä kuin e60 M5:ssa. Melko rankasti alkaa dieselin vääntö kuitekin tippua huippuarvon jälkeen koska tehoa taisi olla joku 280 hp (?).
                Last edited by petrolhead; 18-03-2005, 14:22.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Gifu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1666
                  • Vantaa

                  En nyt jaksanu lukea koko topiccia, mut oon tässä taannoin ajellut taksia WV passatilla, 1.9l tdi 101hv Aut. luuska ja keskikulutukseksi luvataan 6.9l. Näin ainakin talvella se on ollut 10l luokkaa, jos pelkkää kaupunki pyöritystä ni 12l, et on hieman harhaanjohtavia nuo kulutukset mitä ilmoitetaan. En tiedä miten nuo on mitattu, mut tämä kyseinen passat automaatilla vaati melkosen polkemista että auto pysyy liikkeessä, joka selittää kovan kulutuksen. Tehokkaampi versio, 130hv, varmasti suoriutuis jo paljon paremmin lähemmäks ilmoitettua kulutusta, ainakin luulisin, ku vääntöä löytyy enemmän, ni ei tartte polettaa nii..

                  Ja mitä mieltä oon, diesel vs. bensa, ni diesel on kyllä erittäin vaivaton kaupunki pyörittelyssä ja varsinkin aut.laatikko on ehdoton mukavuus lisä. Vääntö vie ja jos porukkaakin on tupa täynnä, ni jaksaa mennä ongelmitta.

                  Bensa taasen on oma suosikkini, juuri tuo koneen luonteen takia. Kierroksia enemmän ja moottori tuntuu miehekkäämmältä mureamman äänen takia. Kyllä meitsiä ainakin vituttaa tuo diisselin raklatus, varsinkin WV, audin 1.9l. ruoskuttimet.. Kutos disut onkin jo hieman hiljasempia, mut kyllä sen dieselin erottaa aina.

                  Bensalle pisteet, siinä on sitä jotain!
                  g26 i4 edrive40 -22 msport brooklyngray metallic
                  z3 2.8l roadster -00 cosmosschwarz metallic
                  e34 540iA -93 calypsorot metallic

                  ex.:g30 530e -21, z3m roadster -00, e46 325Ci A -01, e36 328iA coupe -97, e36 328iA cabrio m-tech -95, e30 -87 m50b25tu, z3 2.8 roadster -97, e28 528i -82, e36 316i touring -98, e60 530iA -04, e36 328iA cabrio m-tech -98, e30 325i cabrio -91, e46 320d m-sportII touring -04, Audi 200tq -89, e38 728iA -96, e34 M5 -89, e30 318i -89, e30 320is -88, e30 325i -86

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    Originally posted by Mauri H.
                    En tiedä mikä bemun dieseleissä on vikana, mutta kyllä meikäläisen Työkone käy tyhjäkäyntiä aika paljon, ja paikallaan saa huudattaa 6000 kierrosta eikä tunnu missään
                    Niinpä, vaikkakin taksithan on käytännössä ajossa/jonossa 24/7. Käsittääkseni t-laaderia on muutettu uudemmissa -01 ->

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5170
                      • Kuopio

                      kävinpä tuossa katsomassa mahdollista "uutta" tulevaa autoa...

                      talviautona on minulla -89 1.6 kaasari mallin vectra ja 303tkm ajettu ja tällä tehtiin reissu.

                      alla oli ~60km kaupunki ajelua ja reissun aikana kilometrejä tuli karvan vajaa 600km. koko ajan ajelin 90-100km/h ihan normaalisi.

                      keskikulutuksen laskin ekan kerran tarkemmin tuolla autolle mielenkiinnosta tankkauksen jälkeen ja se oli ~5.4litraa / 100km !!!
                      menisi varmaan vielä vähemmälläkin jos pakoputki olisi täysin ehyt kun tuntee nyt selvästi että se hieman vaikuttaa vetoihin ja myös kaasuttimen säädöt ovat selvästi pielessä jossain määrin aikaisempien kokemuksien perusteella vastaavista opelin 1.6 kaasari koneista.

                      eihän auto ole mikään suorituskyvyn huippu mutta kyllä tuolla jätättää monet vapaasti hengittävät dieselit peräänsä ja myös kulutuslukemat ovat sitä luokkaa että saa ajaa tosi tosi paljon vuodessa dieselillä että tulisi halvemmaksi..

                      ja kun ottaa huomioon millaisen loppuun poljetun dieselin tuon hinnalla olisi saanut niin ei kiitos !!!
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • pyhimys
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 54
                        • Vantaa

                        Originally posted by jani
                        keskikulutuksen laskin ekan kerran tarkemmin tuolla autolle mielenkiinnosta tankkauksen jälkeen ja se oli ~5.4litraa / 100km !!!
                        Älä edes yritä syöttää tuommosta puppua. Tarkastappa laskus.

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          Originally posted by pyhimys
                          Älä edes yritä syöttää tuommosta puppua. Tarkastappa laskus.
                          En ole koskaan laskenut kulutusta tuollaiselle 1,6 litraiselle Vectralle mutta kokemusta on jonkin verran saman korimallin 2,0 litraisesta 8 venttiilisestä ruiskumallista ja täytyy todeta että sen kulutus on myös naurettavan pieni. Tarkkoja lukuja en tiedä mutta epäilisin että n. 6 - 7 litraa / 100km matka-ajossa.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • Antza
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 2143
                            • Espoo

                            Originally posted by Juhis
                            En ole koskaan laskenut kulutusta tuollaiselle 1,6 litraiselle Vectralle mutta kokemusta on jonkin verran saman korimallin 2,0 litraisesta 8 venttiilisestä ruiskumallista ja täytyy todeta että sen kulutus on myös naurettavan pieni. Tarkkoja lukuja en tiedä mutta epäilisin että n. 6 - 7 litraa / 100km matka-ajossa.
                            Omien kulutuslaskujen luottamusväli on aina melko suuri, mutta esim autotalli.comin mukaan näyttäisi olevan tuolle vectralle matkakulutus uutena 5.6 litraa (vastaavasti esim E30 325 6.0 litraa) joten ihan todentuntuisia lukemia jos tänä päivänä 6-7 litralla menee. Mutta 6-7 litraa sataselle on tuollaiselle n. 1000 kiloiselle alle 100 kW autolle aika normaali kulutuslukema: meneehän esim kaksi kertaa tehokkaampi, satoja kiloja painavampi 330i matka-ajossa reilulla kuudella litralla.

                            Taloudellisuuskin kun on suhteellinen käsite.
                            Current rides:
                            F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                            Previous rides:
                            E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5170
                              • Kuopio

                              tuskin tarvii todistella tai laskea uudelleen.

                              keskikulutuksen laskemiseen en jaksa vaivautua edes etsimään taskulaskinta kun sen etsimiseen menee enemmän aikaa kuin tuollaisen keskikulutuksen päässä laskemiseen...
                              vaikka tämä taskulaskin tässä tapauksessa onkin se kännykkä farkkujen taskussa

                              on sen verran hyvin hanskassa matematiikka etten edes viitsi todistelee sen enempää !
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • Juhis
                                BTCF Honorary Member
                                • Jul 2002
                                • 19175
                                • -

                                Originally posted by Antza
                                Omien kulutuslaskujen luottamusväli on aina melko suuri, mutta esim autotalli.comin mukaan näyttäisi olevan tuolle vectralle matkakulutus uutena 5.6 litraa (vastaavasti esim E30 325 6.0 litraa) joten ihan todentuntuisia lukemia jos tänä päivänä 6-7 litralla menee. Mutta 6-7 litraa sataselle on tuollaiselle n. 1000 kiloiselle alle 100 kW autolle aika normaali kulutuslukema: meneehän esim kaksi kertaa tehokkaampi, satoja kiloja painavampi 330i matka-ajossa reilulla kuudella litralla.

                                Taloudellisuuskin kun on suhteellinen käsite.
                                Niin no lähinnä siksi mainitsin tuon Vectran kulutuksen koska edellä olevissa viesteissä Jani mainitsi oman talviautonsa kulutuslukemaksi 5,5 litraa / 100km matka-ajossa joka tyrmättiin heti valehteluksi pyhimys nimimerkin puolelta.

                                Ja pointti on myös se että jos yli 15 vuotta vanhan bensa-auton kulutus on noin 6 litraa / 100km niin voisin väittää että samanikäisellä dieselillä ei juuri merkittävästi pienempiin kulutuslukemiin päästä. Kun taasen samanikäisten dieselautojen suorituskyky on aivan jotain muuta kuin se on nykytekniikalla rakennetuissa laitteissa. Voisin myös edelleen väittää että samanikäiset dieselautot ovat suhteessa kalliimpia kuin vastaavat bensamallit. Tietty bonuksena tulee vielä dieselveron maksu.

                                Että ei se dieselillä ajaminen aina tule yhtään edullisemmaksi! Saati sitten että nokivasaralla hapettelu sankka musta saastepilvi perässä olis jotenkin coolia..
                                All good things come to those who wait.

                                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                                Sound Factory Bar & Nightclub

                                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎