Announcement

Collapse
No announcement yet.

bensa vs. diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #91
    Originally posted by Juhis

    Hatunnoston arvoista sinänsä että joku viitsii vielä viritellä autoja jotka muualla maailmassa on jo pistetty ajat sitten paaliin..
    Eikö 90% tämän foorumin autoista kuulu tuohon kategoriaan, mukaan lukien omasi? Meinaan jos kriteerinä on 80-luvun lopun ja 90-luvun alun autot.

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #92
      Originally posted by Mauri H.
      Laita sitten se ahdin siihen 535:seen, vaikka puheeksi taitaa jäädä. Teikäläisiä riittää.

      Ai niin Juhis, jos poistat tämän tekstin niin enpä ole yllättynyt. Tätä forumia on välillä ihan kiva lukea, mutta silloin tällöin täysin lapselliset ja toisia (ja heidän aikaansaannoksiaan) loukkaavat kommentit valitettavasti pitävät tason täällä matalampana kuin mitä se voisi olla. Moderaattoreiden tulisi näissä tapauksissa olla porukan isona veljenä ohjaamassa, ja oikeastaan niinhän sinä oletkin, vähän väärään suuntaan vaan, minun mielestäni.

      Tulipahan taas avauduttua
      Hihi.. piti ihan uhalla heittää bensaan liekkeihin ja katsoa mitä "vastapuolen" edustajalta tulee tahallaan kärjistettyyn viestiin kommenttia. Ei ole pelkoakaan että poistaisin viestejäsi. Hieno homma vaan että saadaan keskustelua tähänkin "ikuisuusaiheeseen" eli bensa vs. diesel keskusteluun.

      Kuten vihjasinkin niin ei ole mitään aikomusta ahtaa 535i:tä koska vaikka siinä olisi se 500-600 hv pellin alla niin sama vanha pommi se olisi silti.. Ja kyllä nuo vakiotehot 211hv/305nm riittää Suomen nopeusrajoituksilla aivan mainiosti. Viimeksi kun tarkastin niin moottoritiellä oli korkein nopeusrajoitus 120km/h ja eihän täällä hevon perseessä ole edes sellaisia joten kyllä noilla tehoilla ja väännöillä 100km/h nopeus saavutetaan ja jaksaa pitää sen jopa ylämäessä..

      Mitä kommentoin lähinnä oli se että noilla omavalmiste virityksillä kestävyys ja ajettavuus ei suuremmissa nopeuksissa yleensä ole ihan sitä luokkaa mitä valmiiksi tehtaalta tulleissa tehokkaammissa malleissa. Ja jos dieselkäyttöiset henkilöautot olisivat kaikin puolin ominaisuuksiltaan ylivertaisia bensamalleihin verrattuna niin eiköhän BMW olisi jo ajat sitten lopettanut kannattamattomana bensamallien valmistuksen ja uudessakin E60 M5:ssa olisi dieselkäyttöinen moottori keulilla..

      Todelliset jyvät ja akanat kun erotetaan autobaanalla +200km/h matkanopeuksissa sekä Suomen oloissa rata-ajossa koska Suomen nopeusrajoituksiin riittää periaatteessa jo perusmallin Ladankin tehot. Suosittelen kaikille kotivirittelijöille matkaa Saksan puolelle ja kokeilemaan siellä laillisesti oman auton ominaisuuksia ja siinä vaiheessa pohtimaan että onko se nyrkkipaja tekniikka sittenkään niin ylivertaista..
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #93
        Originally posted by Keimo
        Eikö 90% tämän foorumin autoista kuulu tuohon kategoriaan, mukaan lukien omasi? Meinaan jos kriteerinä on 80-luvun lopun ja 90-luvun alun autot.
        Aivan totta! Siinähän oli juuri pointti. Kommentoinhan juuri että ei oma 535i:kaan siitä paljon statustaan nosta vaikka sinne ruuvaisi pari turboahdinta pellin alle. Paljon mukavampi on ajaa ihan sellaisella tekniikalla kun BMW:n insinöörit ovat viisaana katsoneet laittaa pellin alle. Uskaltaa lähteä 100km kauemmaskin kotoa eikä tarvitse olla pelko perseessä milloin joku paikka laukeaa omien viritysten seurauksena..
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #94
          Originally posted by Keimo
          Noh, ei niitä turboja tarvitse joka päivä rempata. Eiköhän ne nyt kestä vähintään sen 250-300tkm. Koeajoin aikoinaan 300tkm ajettua taksi-525d:tä, joka oli alkup. turbolla vielä, eikä mitään häikkää.
          Esimerkiksi E39 530d malleista on hajonnut turboahtimia 100-150tkm kohdalla ja kysymys on useammasta yksilöstä, ei mistään yhdestä maanantaikappaleesta. Samoin ilmamäärämittareita on hajonnut jo alle 100tkm ajetuista. Ja nyt puhun todellisista kilometreista ja alle kuusi vuotta vanhoista autoista.

          Omassa 535i:ssäni taitaa muuten olla edelleen alkuperäinen ilmamäärämittari.. moottorikin on alkuperäinen.. ei ole tarvinnut turboahtimia uusia kun sellaisia ei ole jne.. kyllä noilla 211hv/305nm tehoilla kuitenkin kauppaan pääsee ja takaisin. Polttoainetalous ei ole todellakaan niitä vahvimpia puolia mutta eipähän tarvi pelko perseessä ajella joka päivä ja pelätä milloin joku hieno ja kallis osa hajoaa..
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • hannuk
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 2136
            • Capital

            #95
            Originally posted by Keimo
            Noh, ei niitä turboja tarvitse joka päivä rempata. Eiköhän ne nyt kestä vähintään sen 250-300tkm. Koeajoin aikoinaan 300tkm ajettua taksi-525d:tä, joka oli alkup. turbolla vielä, eikä mitään häikkää.

            Ilmamassamittari on muuttunut matkan varrella ja uudemmat kestävätkin ihan eri tavalla. Toisaalta itselläni on se vanhan mallinen ja hyvin toimii vieläkin (170tkm)

            ainiin, http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...ad.php?t=29349
            Ei tarvi ei, mutta kun seuraa eri sidosryhmien kokemuksia käytetyistä 525d/530d, tms. työkoneista niin kyllä niissä lähes jokaisessa on jotain edellä mainitsemiani komponentteja joutunut vaihtamaan jo ensimmäisen vuoden aikana. Ja kun huomioi vielä, että yleensä tuollaista huussia pitää joku 3 vuotta ja ajaa siihen 100+tkm lisää niin jotain pientä saattaa aina ilmetä.

            Mutta kuten jossain jo todettiin tätä polttoöljykeskustelua voi käydä useasta näkökulmasta, yksi on taloudellisuus, toinen suorituskyvyn parantaminen, kolmas ominaisuudet, jne.. Yksi asia lienee kuitenkin selvä, kaupunkiajossa diisseli on ylivoimainen vaihtoehto jo osin kulutuksensakin puolesta.
            - BMW x5 f15 m50d "navetta"
            - Porsche Cayenne S
            - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
            - plus pari muuta

            Comment

            • parantala
              Bimmer Rookie
              • Jan 2003
              • 62
              • Westcoast

              #96
              Hyötysuhde lienee kuitenkin se pointti tässä keskustelussa.
              Siinäkin dieselmoottori on ylivoimainen bensaan verrattuna...

              Aalto University, Finland is a new multidisciplinary science and art community in the fields of science, business, and art and design.
              525TD Touring

              Comment

              • Mauri H.
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 270
                • Salo

                #97
                Originally posted by Juhis
                Hihi.. piti ihan uhalla heittää bensaan liekkeihin ja katsoa mitä "vastapuolen" edustajalta tulee tahallaan kärjistettyyn viestiin kommenttia. Ei ole pelkoakaan että poistaisin viestejäsi. Hieno homma vaan että saadaan keskustelua tähänkin "ikuisuusaiheeseen" eli bensa vs. diesel keskusteluun.

                Mitä kommentoin lähinnä oli se että noilla omavalmiste virityksillä kestävyys ja ajettavuus ei suuremmissa nopeuksissa yleensä ole ihan sitä luokkaa mitä valmiiksi tehtaalta tulleissa tehokkaammissa malleissa. Ja jos dieselkäyttöiset henkilöautot olisivat kaikin puolin ominaisuuksiltaan ylivertaisia bensamalleihin verrattuna niin eiköhän BMW olisi jo ajat sitten lopettanut kannattamattomana bensamallien valmistuksen ja uudessakin E60 M5:ssa olisi dieselkäyttöinen moottori keulilla..
                Joo, kyllä selvä provosointiyritys havaittiin viestissäsi, ja siksi siihen vastasinkin, muuten olisin jättänyt väliin, koska tämä on taas yksi niitä väittelyitä joihin ei ikinä saada pistettä aikaiseksi. Tietty sama pätee kaikkiin mielipideasioihin.

                No kestävyys nyt ei tietenkään ole viritettynä alkuperäisen tasoista, eikä ajettavuus huippumallien tasoa vakioisilla osilla, tietenkään. Siksipä sekä alustan että jarrujen osat onkin vaihdettu / odottaa vaihtamista. Kyllä laadukkailla osilla sinun autostasi saa aivan varmasti paremman ajettavan kuin mitä vastaavan ikäinen M5:nen on vakioalustaltaan. Kompromisseja ne sporttimallitkin ovat kustannusten, mukavuuden ja ajo-ominaisuuksien suhteen.

                Minä ainakaan en pidä dieselkäyttöisiä moottoreita mitenkään ylivertaisina bensavehkeisiin nähden. Turbodieseliä on tosiaankin hiukan hankala verrata vaparibensaan, mutta jos valmistajalla ei ole vastaavaa bensaturboa tarjolla niin pakkohan se on sitten vapariin verrata.

                Ja elä sano, en todellakaan yllättyisi jos 5 vuoden sisään esiteltäisiin Ämmädieseli, onhan AMG:lläkin ollut dieseli jo pitkään. Tosin kehitys tuolla alueella on niin rajua että se mikä oli kolme vuotta sitten kova sana on nyt ihan arkinen peli.
                F11 530D xDrive

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5170
                  • Kuopio

                  #98
                  eemelille

                  juhis varmaan voi kertoa tarkeampia lukemia M5sen kulutuksesta, mutta itse muistelen nähneeni ~180km/h keskinopeudella, mikä tarkoittaa todellakin neula hyvin pitkälti +200km/h koko ajan, kulutuksen olleen ajotietokoneen mukaan 18l/100km... joten en todellakaan pitäisi sitä mitenkään isona!

                  ottaen huomioon että tuollaisella ajolla 535d ottaa keittoa bemarin antamien mukaan helposti 20l/100km !!
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • henri
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 5752
                    • Kiuruvesi/Iisalmi

                    #99
                    Originally posted by kole
                    Itsellä tulee n. 100km työpäivinä niin toinen auto on tullut pidettyä dieselinä, on ainakin tankatessa mukavampi. En tiedä sit jatkossa jos bensan ja dieselin hintaero vielä pienenee.
                    niin silloin pitäisi poistaa diesel vero, muuten tulee taas epäreiluksi toi ero...Sillä siksihän se vero laitettiin , että hinta-eroa saadaan pienemmäksi..ei olemattomiin. Jos diisel maksaa saman verran ja vero päälle, niin alkaa varmaan valituksia tulemaan...että mitä vit**a??
                    Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                    Ex. E30 320i 2d GTS -88


                    E46 330Cd (projekti V.2)


                    ----------------------------

                    Comment

                    • sirkus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 2195
                      • kaustinen

                      Eikös tuo amg diesel malli putoa pois mallistosta kun uusi c320cdi esiteltiin teho ero on niin pieni? Onhan alpina valmistanut e39:tä D10 biturbo version. M mallia sentään dieselöidään uudesta m5 puhuttin et kun mersun ja audin vastaavat tehoversiot ovat ahdettuja tulisi bmw:kin ahdettuna mutta toisin kävi M malliin korkeaviritteinen vapari kierroskone kuuluu itsestään selvyytenä.
                      Oma mielipiteeni on että jos haluaa käytännön leppoisaa suorituskykyä ja taloudellisuutta diesel tarjoaa sitä paremmin mutta jos taas haetaan maksimaalista suorituskykyä kulutuksesta piittaamatta on bensa oikea vaihtoehto. Ja tämähän oli vain minun mielipiteeni joka löytyy varmasti jokaiselta kuten persereikäkin.
                      Chrysler 300c crd touring 2010
                      Daily driver
                      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                      Man cave on wheels
                      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                      Built not bought
                      V8, only juice&milk come in 2 litres

                      Kawasaki zzr1100 fighter


                      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        Originally posted by palikka
                        Topicissa on ollut puhetta samalla litratilavuudella olevien bensa ja diesel autojen vertailusta ja tehoeroista...
                        Tuli mieleen bemarin uusi kolmossarjalainen jossa 2.0 diesel päihittää 2.0 bensakoneen niin tehossa väännössä kulutuksessa kiihtyydessä...hinta on ainut jossa 320 bensa pesee dieselin n. 5000-6000e.

                        320d
                        teho 163hv
                        vääntö 340Nm
                        kiihtyvyys 0-100km/h 8.2s
                        kulutus 5.7L/100km yhdistetty

                        kun taas
                        320i
                        teho 150hv
                        vääntö 200Nm
                        kiihtyvyys 0-100km/h 9.2s

                        Alkaa olla niin että diesel tekniikka kehittyy suorituskyvyltään bensakoneiden tasolle ja ohi...
                        Totta, että 320:ten kohdalla diesel on etevämpi suorituskyvyltään (äänet??). Yleisesti jos kinastellaan jommankumman paremmuudesta olisi järkevää ensin valita kriteerit minkä perustella väitellä: hinta, alavääntö, urheilullisuus, kustannukset, jälleenmyyntiarvo, äänet, vastaavuus kaasuun...

                        Toinen perustelee kustannuksilla, toinen suorituskyvyllä-->ei johda mihinkään!
                        Paremmuus riippuu siis siitä mitä halutaan!

                        Diesel vs. bensa keskustelun tiivistäisin näin: 2.0l luokassa diesel kaupungissa etevämpi tavallisessa käytössä, bensa taas tuo fiilistä enemmän jos jaksaa kierrättää rajoittajan tuntumaan asti. Kun ajetaan ISOA KOVAA niin lähes aina bensa on vastaavaa dieseliä nopeampi (top gear testasi joskus taannoin 330d vs. 330i). Maantiellä ja kaupungissa diesel toki vaivattomampi.

                        Kehitys on diesel puolella kyllä niin rajua (535d) että kohta varmaan nähdään Md! Dieseleiden max kierrokset alkavat kasvamaan (535d) ja väännössä ollaankin jo reilusti edellä, tehoissa taas vielä jäljessä -ja äänissä.

                        Comment

                        • Antza
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 2143
                          • Espoo

                          Pientä vertailua BMW:n bensa- ja dieselautojen kehityksestä, kohteena E34 525tds ja 525i sekä E60 525i ja 525d.

                          Vuosimalli: 1991-1995
                          Malli: 525tds
                          Teho: 105kW
                          Vääntö: 260Nm
                          Huippunopeus: 207km/h
                          0-100km/h: 11.0 s
                          Keskikulutus: 6.8l


                          Vuosimalli: 2004-
                          Malli: 525d
                          Teho: 130kW
                          Vääntö: 400Nm
                          Huippunopeus: 230km/h
                          0-100km/h: 8.1s
                          Keskikulutus: 6.7l

                          Vuosimalli: 1992-1995
                          Malli: 525i
                          Teho: 141kW
                          Vääntö: 245Nm
                          Huippunopeus: 230km/h
                          0-100km/h: 8.6s
                          Keskikulutus: 8.2l

                          Vuosimalli: 2005-
                          Malli: 525i
                          Teho: 160kW
                          Vääntö: 250Nm
                          Huippunopeus: 238km/h
                          0-100km/h: 7.9s
                          Keskikulutus: 9.4l

                          Kehitys

                          Diesel
                          Teho: +24%
                          Vääntö: +54%
                          Kulutus: -1%
                          Huippunopeus: +23km/h
                          Kiihtyvyys: -2.9s

                          Bensa
                          Teho: +13%
                          Vääntö: +2%
                          Kulutus: +15%
                          Huippunopeus: +8km/h
                          Kiihtyvyys: -0.7s

                          Eli todella pitkän korren näyttäisi diesel vetävän kun verrataan viimeisen 10 vuoden kehitystä.

                          EDIT: Tomi T:n huomion johdosta asiavirhe (kiitos autotalli.com) korjattu.
                          Last edited by Antza; 17-03-2005, 20:38.
                          Current rides:
                          F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                          Previous rides:
                          E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                          Comment

                          • Tomi T
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 3851
                            • Nokia

                            Originally posted by Antza
                            Vuosimalli: 1993-1995
                            Malli: 525tds
                            Teho: 85kW
                            Vääntö: 222Nm
                            Huippunopeus: 194km/h
                            0-100km/h: 12.9 s
                            Keskikulutus: 6.9l
                            Tällaisissa vertailuissa olisi hyvä välttää asiavirheitä.

                            Nuo ovat 525td:n arvot. 525tds:ssä on tehoa 105kW ja vääntöä 260Nm.

                            Uudet prosentit 24% ja 54%. On siinä silti toki eroa bensamoottorien kehitykseen.
                            BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                            ex. 53*BMW

                            Comment

                            • Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

                              Originally posted by hannuk
                              Ei tarvi ei, mutta kun seuraa eri sidosryhmien kokemuksia käytetyistä 525d/530d, tms. työkoneista niin kyllä niissä lähes jokaisessa on jotain edellä mainitsemiani komponentteja joutunut vaihtamaan jo ensimmäisen vuoden aikana. Ja kun huomioi vielä, että yleensä tuollaista huussia pitää joku 3 vuotta ja ajaa siihen 100+tkm lisää niin jotain pientä saattaa aina ilmetä.

                              Mutta kuten jossain jo todettiin tätä polttoöljykeskustelua voi käydä useasta näkökulmasta, yksi on taloudellisuus, toinen suorituskyvyn parantaminen, kolmas ominaisuudet, jne.. Yksi asia lienee kuitenkin selvä, kaupunkiajossa diisseli on ylivoimainen vaihtoehto jo osin kulutuksensakin puolesta.
                              No ei se bensavehje sen huoltovapaampi ole. Ainoa vehje mikä on jättänyt tielle, on E39 540 syylärinputken poksahdettua poikki. Niin kuin turbot aina, käyttö ratkaisee paljon eli alku rauhallisesti ja kovan ajon jälkeen jälkikäyttö.

                              Comment

                              • hannuk
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2002
                                • 2136
                                • Capital

                                Originally posted by Keimo
                                No ei se bensavehje sen huoltovapaampi ole. Ainoa vehje mikä on jättänyt tielle, on E39 540 syylärinputken poksahdettua poikki.
                                Nyt vähän parempia argumentteja niin ei mene eipäsjuupas keskusteluksi..
                                - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                                - Porsche Cayenne S
                                - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                                - plus pari muuta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎