Mielenkiintoista vääntöä. Näkökantaa on taas yhtä monta kuin on kirjoittajaa joten lisätään vielä omat mietteet sekaan.
Bensa vs. diesel voi vertailla aika monella eri tapaa. Otetaanko yhtä suorituskykyiset laitteet, samanhintaiset, samankokoiset vai mitä. Uutta ostettaessa tulee aina pääomakulujen merkitys jos kiisseli on esim. 10 tai 20 prosenttia bensaa kalliimpi. Toisaalta siitä saa luultavasti paremman hinnan kolmen vuoden päästä, miten se pitäisi huomioida..
Audi A6 on hyvä esimerkki, missä 2.0TDI alkaa kannattamaan, samanhintaiseen 2.4 V6 bensaan verrattuna, jo 12000km jälkeen
Käytettynä usein verrataan vain hinnan perusteella. Robi on vertailemassa "pientä farkkua isoon sedaniin", toinen voisi verrata 325:sta 325 TDS:ään samalla kopalla ja siitä tehdä omat päätelmät. Jokainen siis ihan omassa päässään järkeilee, niinkauan kuin pystyy itse perustelemaan itselleen ne valinnat niin aivan vitun sama mitä joku täällä tai tekniikan maailmassa sanoo.
Kyllähän diesel alkaa olemaan houketteleva vaihtoehto jos ajoa tulisi nykyistä 15tkm enempää vuodessa. Pari sataa heppanen kiisseli on varmasti aika tappaja ohituksissa ja saakeli leppoisa ajella, mutta sporttista siitä ei saa millään! Kaasuun vastaavuus, äänet ja tehot yläkierroksilla on asioita joita ei normikiisselistä paljoa nautita verrattuna vaparibensaan.
Kiisseli duunimatkoille ja ämmä tallissa kesää odotellessa, ehkä vielä tulevaisuudessa.
Bensa vs. diesel voi vertailla aika monella eri tapaa. Otetaanko yhtä suorituskykyiset laitteet, samanhintaiset, samankokoiset vai mitä. Uutta ostettaessa tulee aina pääomakulujen merkitys jos kiisseli on esim. 10 tai 20 prosenttia bensaa kalliimpi. Toisaalta siitä saa luultavasti paremman hinnan kolmen vuoden päästä, miten se pitäisi huomioida..
Audi A6 on hyvä esimerkki, missä 2.0TDI alkaa kannattamaan, samanhintaiseen 2.4 V6 bensaan verrattuna, jo 12000km jälkeen

Kyllähän diesel alkaa olemaan houketteleva vaihtoehto jos ajoa tulisi nykyistä 15tkm enempää vuodessa. Pari sataa heppanen kiisseli on varmasti aika tappaja ohituksissa ja saakeli leppoisa ajella, mutta sporttista siitä ei saa millään! Kaasuun vastaavuus, äänet ja tehot yläkierroksilla on asioita joita ei normikiisselistä paljoa nautita verrattuna vaparibensaan.
Kiisseli duunimatkoille ja ämmä tallissa kesää odotellessa, ehkä vielä tulevaisuudessa.
Comment