Announcement

Collapse
No announcement yet.

bensa vs. diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eemeli
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1605
    • pk-seutu

    #76
    Mielenkiintoista vääntöä. Näkökantaa on taas yhtä monta kuin on kirjoittajaa joten lisätään vielä omat mietteet sekaan.

    Bensa vs. diesel voi vertailla aika monella eri tapaa. Otetaanko yhtä suorituskykyiset laitteet, samanhintaiset, samankokoiset vai mitä. Uutta ostettaessa tulee aina pääomakulujen merkitys jos kiisseli on esim. 10 tai 20 prosenttia bensaa kalliimpi. Toisaalta siitä saa luultavasti paremman hinnan kolmen vuoden päästä, miten se pitäisi huomioida..

    Audi A6 on hyvä esimerkki, missä 2.0TDI alkaa kannattamaan, samanhintaiseen 2.4 V6 bensaan verrattuna, jo 12000km jälkeen Käytettynä usein verrataan vain hinnan perusteella. Robi on vertailemassa "pientä farkkua isoon sedaniin", toinen voisi verrata 325:sta 325 TDS:ään samalla kopalla ja siitä tehdä omat päätelmät. Jokainen siis ihan omassa päässään järkeilee, niinkauan kuin pystyy itse perustelemaan itselleen ne valinnat niin aivan vitun sama mitä joku täällä tai tekniikan maailmassa sanoo.

    Kyllähän diesel alkaa olemaan houketteleva vaihtoehto jos ajoa tulisi nykyistä 15tkm enempää vuodessa. Pari sataa heppanen kiisseli on varmasti aika tappaja ohituksissa ja saakeli leppoisa ajella, mutta sporttista siitä ei saa millään! Kaasuun vastaavuus, äänet ja tehot yläkierroksilla on asioita joita ei normikiisselistä paljoa nautita verrattuna vaparibensaan.

    Kiisseli duunimatkoille ja ämmä tallissa kesää odotellessa, ehkä vielä tulevaisuudessa.

    Comment

    • Redain
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 506
      • Turku

      #77
      Kannatan molempia, bensa että diesel koneita... molemmissa on omat hyvät puolet esim diesel:issä on vääntöä ja halvempi pitkillä matkoilla...
      bensa vehje on sitten taas veroiltaan parempi. Ja mitä porukka väittää että diesel leikkaa helpommin kiinni, ei tietääkseni nykyään pidä paikkansa... diesel kone menee suurin piirtein ns.käsi kädessä eteen päin bensa koneen kanssa ja varmaan diesel kone tulee ohittamaan bensa koneen joskus...
      Verhoilutyöt, vikakoodin luenta, hiekkapuhallustyöt Turku, Rauma seudulla. Yhteydet yv tai Redain(at)gmail.com

      Comment

      • tth78
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 346
        • Turku

        #78
        Onhan se niin, että käyttötarkoitus ratkaisee. Jos ajaa paljon ja arvostaa rahan sijoittamista muuhunkin kuin autoiluun niin diesel on järkevämpi ratkaisu. Jos taas haluaa yhdistää käytön ja harrastuksen niin silloin varmaan bensa on soveliaampi ratkaisu.

        Jos olisin rikas niin olisi minullakin käyttöauto ja harrasteauto vaan kun en ole niin kaikki rahat menevät tuon ritsan pitämiseen liikkeellä. Seuraava autoni tulee olemaan diesel juuri siksi, että kilometrejä kertyy sen verran että vaaka kallistuu dieselin eduksi.

        Voi myös tehdä kuten Mauri H. joka on osoittanut meille että: "jos todella tahtoo niin löytää keinot; jos ei keksii selitykset". Hän ja muutama muu on löytänyt keinon yhdistää huvin ja hyödyn rakentamalla "vanhasta ja loppuunajetusta..." mersusta katu-uskottavan ohjuksen! Kumarruksen ja hatunnoston arvoinen suoritus! Menee varmaan vielä tovi ennenkuin täältä kukaan harrastaja kykenee vastaavaa bmw:n tekniikalla!

        Ja jos haluaa laskeskella dieselin kannattavuuskilometrejä niin tuota kaavaa soveltamalla varmaan saa jonkinlaista suuntaa antavaa informaatiota. Tuo soveltuu pelkästään käytettyä harkitsevalle eikä siinä ole huomioitu huoltokuluja yms. arvonalenemaa tms.

        K=V*100/((Kb*Hb)-(Kd*Hd))
        K=kannattavuusraja (km/a)
        V=dieselvero (€/a)
        Kb=bensa-auton kulutus (l/100km)
        Hb=bensan hinta (€/l)
        Kd=dieselauton kulutus (l/100km)
        Hd=dieselpolttoaineen hinta (€/l)
        Mini Countryman PHEV 2018
        -
        ex. Primera 05
        ex.E36 318iS coupe ´92

        Comment

        • kole
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 506
          • Joensuu

          #79
          Itsellä tulee n. 100km työpäivinä niin toinen auto on tullut pidettyä dieselinä, on ainakin tankatessa mukavampi. En tiedä sit jatkossa jos bensan ja dieselin hintaero vielä pienenee.

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #80
            Originally posted by tth78
            Voi myös tehdä kuten Mauri H. joka on osoittanut meille että: "jos todella tahtoo niin löytää keinot; jos ei keksii selitykset". Hän ja muutama muu on löytänyt keinon yhdistää huvin ja hyödyn rakentamalla "vanhasta ja loppuunajetusta..." mersusta katu-uskottavan ohjuksen! Kumarruksen ja hatunnoston arvoinen suoritus! Menee varmaan vielä tovi ennenkuin täältä kukaan harrastaja kykenee vastaavaa bmw:n tekniikalla!
            päivän parhaat naurut! Kyllä minun silmissä katu-uskottavuus on kaukana jostain vanhasta loppuuajetusta taksista josta tulee perästä jumalaton musta saastepilvi ja voimansiirron osat huutaa viimeisillään...

            Edelleen kun sporttiseen ja laadukkaaseen ajettavuuteen vaaditaan myös "hieman" muuta kuin niitä newtonmetrejä ja kilowatteja. Sopii varmaan lähteä viivalle paperilla hieman tehottomamman vakio bemarin kanssa vaikka ahvenistolle.. ja katsoa mikä on tilanne parin ratakierroksen jälkeen? Tai kenties hieman nopeaa autobaana ajoa 200-250km/h nopeuksissa?

            Hatunnoston arvoista sinänsä että joku viitsii vielä viritellä autoja jotka muualla maailmassa on jo pistetty ajat sitten paaliin.. Voisinhan itsekin laittaa omaan 535i:n ison ahtimen kylkeen, ottaa tehoja 500-600 hevosvoimaa ja mennä sitten pullistelemaan uusien mersujen omistajille että tehoja löytyy.. Mutta mitähän järkeä siinä olisi?
            Last edited by Juhis; 17-03-2005, 10:42.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • palikka
              Bimmer Rookie
              • May 2004
              • 38
              • JKL

              #81
              Topicissa on ollut puhetta samalla litratilavuudella olevien bensa ja diesel autojen vertailusta ja tehoeroista...
              Tuli mieleen bemarin uusi kolmossarjalainen jossa 2.0 diesel päihittää 2.0 bensakoneen niin tehossa väännössä kulutuksessa kiihtyydessä...hinta on ainut jossa 320 bensa pesee dieselin n. 5000-6000e.

              320d
              teho 163hv
              vääntö 340Nm
              kiihtyvyys 0-100km/h 8.2s
              kulutus 5.7L/100km yhdistetty

              kun taas
              320i
              teho 150hv
              vääntö 200Nm
              kiihtyvyys 0-100km/h 9.2s

              Alkaa olla niin että diesel tekniikka kehittyy suorituskyvyltään bensakoneiden tasolle ja ohi...

              Comment

              • Spoosh
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 893
                • Espoo

                #82
                Itse en tuohon bensa vs diesel aiheeseen muuta osaa väittää kun että en itse tykkää kovastikkaan ajella dieselillä, ainakaan omaa sellaista en tahdo, mut olis varmaan käytännöllinen jos työajoa sillä ajais paljon...
                Eli bensa mulle kiitos...
                Nykyiset
                Audi A4 Avant 1.8 TFSI 118kW quattro -09
                Audi A3 1.6 75kW Aut. -00
                Yamaha YZF-R6R -06


                Entiset
                BMW 320iA 2.2 Aut. e46 -01
                BMW 523iA 2.5 Aut. e39 -97
                BMW 320i 2.0 e46 Touring -00
                BMW 325i 2.5 e36 -91

                Comment

                • e36next
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 1574
                  • Hattula

                  #83
                  Ahvenistosta en sano juuta tai jaata, mutta ei kai tuo Maurin Mersu nyt mikään ihan hidas ole vielä 200-250km/h välilläkään...Voin olla tietysti väärässäkin. Ja kyllä dieselin pitää vähän savuttaakin, ei se muuten diesel ole. Kunnon voimakelhää ei voita juuri mikään dieseleistä puhuttaessa...vähintään sellaista nokea vaan putkesta että lokit tippuu taivaalta, jos sattuvat usvan sekaan lentämään
                  Last edited by e36next; 17-03-2005, 19:44.
                  BMW M3 e90 6-spd ´08 Silverstone II
                  Mazda 6 2.0 Skyactiv-G Vision Automatic SW ´20
                  Ford Fiesta 1.0 Ti-VCT 80hv "Ahvenisto - 1.52 Edition" ´13

                  Comment

                  • Eemeli
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 1605
                    • pk-seutu

                    #84
                    Originally posted by jani
                    no enpähän tiedä tuosta dieselin pienestä kulutuksesta.... esim. ~150 heppanen pd vw laite ottaa keittoa helposti ~8l/100km jos pikkasenki enemmän polkee sitä...
                    Ja vastaava 180 turbo leoni vie samanlaisessa ajossa sitten pitkälle toista kymmentä.

                    ja jostain muistan lukeeni että 535 tupla puhallin laite sais menemään helposti ~20l/100km dieseliä... muistaakseni tuohon kulutus lukemaan tarvitaan m5lla aika raskasta kaasujalkaa... oman kokemuksen mukaan...
                    Vähän epäilen, tai varmasti saa menemään jos oikein yrittää, mutta vaikea uskoa että samanlaisessa ajossa ämmällä pääsisi alle 30l/100km.

                    Ja ajan bensalla joten tästä nyt ei ole muusta kyse kuin maalaisjärjestä, ja yleisesti kokemuksesta kiisseli vs. bensa kulutksen suhteen.

                    Comment

                    • sirkus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 2195
                      • kaustinen

                      #85
                      Mun mielestä on typerää verrata ahdettua dieseliä ahtamattomaan bensakoneeseen eli jos koneet ovat saman kokoisia ja ahdettuja tai ahtamattomia on bensakoneen suorituskyky eri planeetalta taloudellisuudessa diesel on tietty etevämpi. Uudessa 320d koneessa on 163hp tehoa ahdettuna jos 320i koneen ahtaisi niin siinä olisi helposti yli 200hp.
                      Chrysler 300c crd touring 2010
                      Daily driver
                      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                      Man cave on wheels
                      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                      Built not bought
                      V8, only juice&milk come in 2 litres

                      Kawasaki zzr1100 fighter


                      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                      Comment

                      • JukkaR
                        Bimmer Rookie
                        • May 2003
                        • 160
                        • Vihti

                        #86
                        Originally posted by Aukes!
                        Vähän pilkun nus nus, mutta vain sähköautoissa on KONE. Muissa se on moottori. Ero on se että kone vaatii energiaa toimiakseen, moottori taas tuottaa sitä itse. Joku insinööri voisi vielä tarkentaa tätä hieman, mutta sattuu korvaan kun autolehdissäkin puhutaan koneesta vaikka ei autosta sellasta löytyisikään.
                        Itse kyllä joudun tankkaamaan autoani --> moottori ei sitä ole vielä itse generoinut tankkiin :-) Oishan se kiva toki jos tuo ei tarvis bensaa ollenkaan...

                        Ja vastaavasti sitten sähkövempaimissa akut..

                        Ei herneitä..
                        e39 523i -98

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15255
                          • Ajamisen Iloa

                          #87
                          Originally posted by palikka
                          Alkaa olla niin että diesel tekniikka kehittyy suorituskyvyltään bensakoneiden tasolle ja ohi...
                          Sä et nyt vaan, Palikka, tajunut että toinen on korkeapaine turbo ja toinen vapari?
                          Myöskin erikokoisilla mosilla on erilaisia tehoja ihan sen takia millanen luonne niihin halutaan...

                          Kiinnostaa vertainu sitten KUN bemarilta tulee ne, 335i ja 335d...
                          Eli kummatkin on 3,0l mutta toinen bensaturbo ja toinen dieseltuplaturbo... sittenhän sen näkee...

                          Noh niin kauan kuin vaparia pidetään hienoimpana konetyyppinä niin bensa on johdossa, maailmalla starttaa muutama dieselkilparyhmä mutta enpä uskoisi formuloiden ikinä käyvän dieselillä.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • palikka
                            Bimmer Rookie
                            • May 2004
                            • 38
                            • JKL

                            #88
                            jep jep! Olin ymmärtänyt että tuo uusi 320d on vapari...

                            Comment

                            • Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

                              #89
                              Originally posted by hannuk
                              Niin ja sitten ostelet ilmamäärämittareita ja remppaat turboa, tms. kun ostat sen kiisselin käytettynä, niin siinä menee sitten jo 2-3 vuoden säästöt..

                              Itsellä taitaa tulla 50tkm vuodessa nyt ja kiisseliä en kyllä vakavasti ottaen edes harkitse.. (ja keskikulutus on enemmän kuin tuo 9l/100km)
                              Noh, ei niitä turboja tarvitse joka päivä rempata. Eiköhän ne nyt kestä vähintään sen 250-300tkm. Koeajoin aikoinaan 300tkm ajettua taksi-525d:tä, joka oli alkup. turbolla vielä, eikä mitään häikkää.

                              Ilmamassamittari on muuttunut matkan varrella ja uudemmat kestävätkin ihan eri tavalla. Toisaalta itselläni on se vanhan mallinen ja hyvin toimii vieläkin (170tkm)

                              ainiin, http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...ad.php?t=29349

                              Comment

                              • Mauri H.
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2003
                                • 270
                                • Salo

                                #90
                                Originally posted by Juhis
                                päivän parhaat naurut! Kyllä minun silmissä katu-uskottavuus on kaukana jostain vanhasta loppuuajetusta taksista josta tulee perästä jumalaton musta saastepilvi ja voimansiirron osat huutaa viimeisillään...

                                Edelleen kun sporttiseen ja laadukkaaseen ajettavuuteen vaaditaan myös "hieman" muuta kuin niitä newtonmetrejä ja kilowatteja. Sopii varmaan lähteä viivalle paperilla hieman tehottomamman vakio bemarin kanssa vaikka ahvenistolle.. ja katsoa mikä on tilanne parin ratakierroksen jälkeen? Tai kenties hieman nopeaa autobaana ajoa 200-250km/h nopeuksissa?

                                Hatunnoston arvoista sinänsä että joku viitsii vielä viritellä autoja jotka muualla maailmassa on jo pistetty ajat sitten paaliin.. Voisinhan itsekin laittaa omaan 535i:n ison ahtimen kylkeen, ottaa tehoja 500-600 hevosvoimaa ja mennä sitten pullistelemaan uusien mersujen omistajille että tehoja löytyy.. Mutta mitähän järkeä siinä olisi?
                                Täytyy oikein provosoitua sen verran että vastaan tähänkin oksennukseen.

                                Laita sitten se ahdin siihen 535:seen, vaikka puheeksi taitaa jäädä. Teikäläisiä riittää.

                                No, eipä juuri savuta tuo minun kosla neliventtiilikoneella, ja voimansiirto on ainakin tietääkseni aivan äänetön ja kestää tehot kyllä

                                Niin ja minä en tuosta radankiertämisestä saa mitään kiksejä (vaikka tällä forumilla se onkin aina se ainoa ja oikea suorituskyvyn mittari, verrattiin bemaria sitten mihin tahansa muun merkkiseen autoon) ja auto palvelee jokapäiväisessä ja ympärivuotisessa käytössä. Jos en tarvitsisi farkkua ja arvostaisi mukavuusvarusteita, olisin tietty voinut rakentaa sedankorisen vajaan 1300 kg painoisen auton "urheilullisempaan" käyttöön. Mersustakin saa ihan ajettavan auton radalla, mutta oman auton vaatimaton 1680 kg omamassa hiukan vähentää intoa siihen vaikka alustaan olenkin panostanut.

                                Suljetulla alueella kokeiltuna 250 km/h GPS:ään on saavutettu aika vaivattomasti, ja kone kiertää yli 6000 r/min.

                                Katu-uskottavuutta en todellakaan edes halua, minä en välitä Bling Bling - vanteista, 265-renkaista, levikkeistä, spoilereista jne, vaan haluankin auton olevan mahdollisimman "mannelavettifarkku" muiden silmissä.

                                Ja loppukaneettina, jottei tule väärinkäsityksiä, ei se ole mikään tykki, eikä tarkoituksenani ole edes repiä siitä kaikkia irti lähteviä tehoja, nykyiset riittää kivasti normikäyttöön. En ole sitä rakentanut sen takia että sillä leveilisin (ei todellakaan ole varaa) enkä sen takia että esittelisin sitä muna pystyssä kaikille amiksille. Olen rakentanut se itseäni varten 100 %:sesti, ja dieselin valitsin juuri siksi että se on vaan diesel, ei ole niitä M3:sia koko ajan kiusaamassa.

                                Toistan itseäni taas, molemmissa käyttövoimissa on etunsa, minulla on myös bensiinikäyttöinen auto. Mutta tosiasia on se että jos haluan ajaa viritetyllä suurella ja raskaalla autolla, niin dieselillä se on aika paljon edullisempaa.

                                Ai niin Juhis, jos poistat tämän tekstin niin enpä ole yllättynyt. Tätä forumia on välillä ihan kiva lukea, mutta silloin tällöin täysin lapselliset ja toisia (ja heidän aikaansaannoksiaan) loukkaavat kommentit valitettavasti pitävät tason täällä matalampana kuin mitä se voisi olla. Moderaattoreiden tulisi näissä tapauksissa olla porukan isona veljenä ohjaamassa, ja oikeastaan niinhän sinä oletkin, vähän väärään suuntaan vaan, minun mielestäni.

                                Tulipahan taas avauduttua
                                F11 530D xDrive

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎