Originally posted by iiro
View Post
25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Sieltä Tuusulan jobbarilta se pelastettiin 1,5vuotta sitten. Ei toki mikään huippukuntoinen, mutta tosiaan kohtuudella pelastettavissa. Auton on säästänyt ilmeisesti aika pitkä yhtenäinen omistus-suhde Turkulaisella herrasmiehellä. 2000- luvulla kyseessä on ehkä enemmän kyseessä tuuristaLast edited by iiro; 21-10-2015, 11:56.
Leave a comment:
-
Tuota BMM-635 kävin katsomassa Tuusulassa vuosi, pari sitten, kun oli myynnissä. Surullisessa kunnossa se oli siihen nähden, millainen se oli Turussa Talinkorventien rivitalopihalla seistessään 1990-luvun alkupuolella. Ei toki mahdoton projekti. Teepä ihmeessä siitä projektitopic, kun alat entisöidä sitä!
Leave a comment:
-
Mahtava topic, vaikken tässä BMW- sisäpiirissä koskaan varsinaisesti olekaan ollut! Muutamia tarinoita oman elämän varrelta suht kronologisessa järjestyksessä.. Topicin aloittajaa olen 10v nuorempi (1978), mutta vähän samanlaisella kaavalla homma on edennyt. Tästä tulee vähän liian pitkä tarina mutta topicin läpiluku herätti nuorenkin (?) muistelemaan.
Veren perintönä ja isän yrityksen myötä lapsuudessa tuli koettua ja nähtyä monenlaisia siihen aikaan erikoisiakin autoja. -80 luvun puolessa välistä lähtien pihassa oli mm. GTV Alfa, 4WD Subaru, Range Rover, Delta Integrale ja tietysti lainassa useita samantyyppisiä autoja. Jenkeistä isä oli myös kiinnostunut ja jonkin vaihtokaupan saattelemana pihaan tuli -82 Camino johon oli tehty todella siisti tekniikanvaihto Corvetesta. Auto oli täydellinen sleeper sohvapenkin ja rattivaihteen myötä sekä ulkopuolelta todella siisti. Toki ikää silloin oli. 6 vuotta, ettei ihan raadosta puhuttu. Mutta tälläinen tekniikanvaihto tuolloin oli todella erikoinen paketti. Asian teki hurjemmaksi kun autoon ruuvattiin -89 17" tuuman pyörät alle. Ja kyllä kumi paloiTämä auto on edelleen tallessa kontissa, seissyt vuodesta -91 ja kokenut aika pahaa ilkivaltaa, mutta eiköhän se kunnosteta isälle lahjaksi joskus.
Lukiokäisenä(94-95?) ennen kortin saamista muistan nähneeni BEM-300:sen taiteiden yössä makkaratalon valoista lähtemässä varsin näyttävästi. M3 ja Azevit jäivät vahvasti mieleen ja se ääni... Näihin aikoihin isälle ajatutui E34 520i joka tuunattiin silloin ennen näkemättömillä kirkkailla vilkuilla, maalatuilla helmoilla/puskureiden alaosilla, Eibach jousi-setillä ja 17" BBS RC302:llä. Setin svh oli jotain 25tmk ja auto kävi Arwidsonillakin näytillä useasti.
Oma auto poltteli tietysti. Tässäkin mainuttuja Cal-look kuplia katseltiin, mutta ei ne kuplat sitten poltelleet tarpeeksi kuitenkaan. No korinvaihdot oli vielä kova juttu ja Opel Manta piti saada. Sellainen Vauxhalin papereilla oleva pihaan sitten päätyi -96 ja pidin sitä yli 6 vuotta. Sen myötä opettelin autojen korjaamisen, joka ei koskaan perheessä muita kiinnostanut. Myöskin koulutus ajoi autoalalle. Tällä kullanvärisellä Mantalla (rek. KCO-XXX) liikuttiin myös Turussa 99-2002 kun opiskelin siellä. Siellä myöskin tuli tutustuttua muihin hörhöihin ja jotenkin nämä tarinat Turun alueen E21:stä soittaa kelloja. Kerran yhden hyvän kaverin kanssa vierailtiin Moision ST1:n lähellä kaverin luona jolla oli jokin hätäsempi E21 323 käyttöautona ja tallissa toinen johon oli menossa M30 ahtimella(?). Ei mitään hajua mikä kaverin nimi oli, mutta vaikutti todella mukavalta ja osaavalta kaverilta jolta syntyi tarvittavat osat vaikka itse.
Mantaan rakennettiin konetta, koria, hifiä (tietenkin) ja yllättävän pitkään se oli minulla. Myin sen kun piti jotain tuoreempaa saada ja seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä uudella omistajalla pomppasi prosenteista. Tämähän oli näitä alkuaikojen rakennelmia, missä ei prosentteja ollut merkitty ja tehty niin että ensin kanta-autoon vaihdettiin akselit jne. uudesta autosta, blommattiin ne ja siirrettiin takaisin alkuperäiseen koriin. Jouduin tekemään selvityksen vaihdetuista osista, mutta en tiedä joutuiko joku jossain vaiheessa vastuuseen. En usko.
Sitten alkoikin kiire yksityiselämässä kun valmistuin ja löytyi vaimo sekä työt. Muutettiin Helsingin keskustaan, eikä ollut tallia. Työsuhdeautolla kävin tapahtumissa ja pyörin enemmän Audi/VW porukoissa kavereiden ja työn kautta.
Nyt kuitenkin on talo ja talli rakennettu. Lapset toki on pieniä edelleen, joten aikataulun kanssa vähän hankalaa. Talliin piti löytää tietty sitten projekti ja aloitinkin jo tuon em. Caminon kunnostamisen. Mutta palo BMW:hen oli syttynyt ja löysin täältä projektin vietäväksi loppuun. Monille täälläkin tuttu E28 M535i Lohjalta (rek. AFL-XXX), joka oli jäänyt seisomaan ed.omistajan aloitettua projektin joskus 2001. Hän oli ostanut auton -96 Lohjan Veholta. Auto on nyt minulla tallissa, kone kunnostettuna ja paikoillaan. Ensi talvena pitäisi koittaa käymään ja saada maalarille. Saa nähdä. Auto on tuotu -91 suomeen ruotsista muuttoautona ja viettänyt suomen ajan akselilla Pirkkala - Kokkola - Länsi-Uusimaa
Lisäksi olen aina pitänyt E24:sta ja kaverin kanssa huomasin melkein naapurissa jobbarilla euroopan halvimman manuaali 635:sen. Itsellä oli rahat tiukilla eikä oikein tilaakaan ollut, niin kaveri osti pois. No, tilanteet muuttuu ja nyt minä ostin auton itselleni odottamaan entisöintiä. Kyseessä on varsin värikkään suomi-historian omaava musta BMM-635, joka on -87 tehty Espanjaan ja myyty -89 Casino-vuosina Suomeen. Tutkin trafin entisiä omistajia ja sieltä löytyy yhteisiä omistajia näille autoilleni, mm. M.P Tolkkisista. Melkein koko -90 luvun auto on ollut Turun suunnalla ja 2000-luvulla omistajat on vaihtunut tiheään. Kuitenkin aikalailla pelastettavissa oleva yksilö - yllättäen. Ei ole missään vaiheessa uhrattu rakentamisen alttarille. Tämä projektin aloittaminen vie varmaan vielä hetken, mutta jospa se saataisiin edes katsastettua tulevan vuoden aikana. ABS- vikaa ja humppaava tyhjäkäynti taitaa olla tehtävänä.
edit. Vielä lisänä harrastekalustoon BMW K100RS jostain vuodelta 1991. Täysin alkuperäisessä kunnossa isän tallissa maannut 10vuotta. Kai tuonkin voisi tuohon jonoon museoida
Tässä yhden harrastajan muistelot. Pidetään tämä topic vilkkaana
Leave a comment:
-
Originally posted by tepabmw View PostLöytyykö Homerilta vielä vanhempia Hakuninmaan kuminpolttopätkiä,siellä oli vielä kaksykkönen orkkisvärissä ja samaisella buzzin videolla kaveri hopean kakskasin kanssa..?
Originally posted by Remotion View PostJaa,a ainakin tähänmennessä nähdyt videot on olleet aika unettavia.
Leave a comment:
-
Löytyykö Homerilta vielä vanhempia Hakuninmaan kuminpolttopätkiä,siellä oli vielä kaksykkönen orkkisvärissä ja samaisella buzzin videolla kaveri hopean kakskasin kanssa..?
Leave a comment:
-
Originally posted by 9313juha View PostTällaisen löysi webarchive. Oli 2000-luvulla Kampf-miehet tuokion digimaailmassakin vaihtoehtojulkaisuineen:
"Isänmaallista BMW -harrastusta, jossa historiaa ei vääristellä! Suomihistorian, perusmallien sekä 4-ovisten pää-äänenkannattaja. Väliinputoajamallien puolestapuhuja. Rehellisellä pelillä reilu meininki"
https://web.archive.org/web/20031226...iginalbmw.net/
Leave a comment:
-
Originally posted by 9313juha View PostTällaisen löysi webarchive. Oli 2000-luvulla Kampf-miehet tuokion digimaailmassakin vaihtoehtojulkaisuineen:
"Isänmaallista BMW -harrastusta, jossa historiaa ei vääristellä! Suomihistorian, perusmallien sekä 4-ovisten pää-äänenkannattaja. Väliinputoajamallien puolestapuhuja. Rehellisellä pelillä reilu meininki"
https://web.archive.org/web/20031226...iginalbmw.net/
Leave a comment:
-
Originally posted by TNT View PostHomer, laita vain jakoon noita vanhoja viteoita jos löytyy.
Juuri eilen katselin Bimmerfest 2004 koostetta. Löytyi myös koneelta joku helkkarin vanha miittivideo sekä jonkun sinisen E30 burnispätkää yms.
Sitä jeesustelun määrää jos nyt jossain miitissä olisi sama meno mitä näillä vanhoilla miittivideoilla
Leave a comment:
Leave a comment: