25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • suppari
    replied
    Originally posted by 9313juha View Post
    Sininen ostettu myös 2006 varaosiksi vihreään ja kaverin autoon. Ei papereita, oli jäänyt korjaamon pihalle Paimioon. Ruotsin tuonti. Vihreän voisin myydäkin. Roikkuu myyntipalstalla:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=290503

    Vihreästä saisi todella komean Old School Tuning Bemarin itselleen. Muutokset tehty autoon melko uutena. Löysin 80-luvun alussa auton ostaneen omistajan ja hän kertoi puhelimessa auton olleen jo 3,5 koneella, sporttilaatikolla ja Alpinan säädettävällä alustalla kun hän sen osti.
    Joko mun DC vene kelpais vaihdossa?

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Samanlaisia kokemuksia E12 korista. Vm. 1979 oli kaaret pehot jo vuonna 1990, tosin pohja melko ehjä.
    Ostaessani ensimmäisen BMW:ni Jyväskylästä vuonna -90 autoksi osui E21 320/6 vm. -80. Muistaakseni se oli ollut ensimmäisellä omistajalla vuoteen -88 asti ja minä taisin olla neljäs omistaja. Rekisterinumero oli XEJ-321. Auto osoittautui niin ruosteiseksi, ettei mistään meinannut pystyä tunkilla nostamaan, kun renkaita piti vaihtaa. Hitsaustaidoton kun olin (ja olen yhä) korjuuhommat lipsahtivat isäukolle. Mätää oli pohjassa ihan joka puolella ja isä hitsasi vain pahimmat, jotta leima tuli. Seuraavalle leimalle hän sitten jo kieltäytyikin kunniasta ja kun intin aikana oli rahallekin tarvetta, myin auton pois. Hämmästelen yhä, kuinka se oli niin hapan. Ei ollut kuitenkaan mikään kiertopalkinto.

    On muuten ainoa auto, jolla olen ikinä tehnyt voittoa. Ostin 7900 markalla ja myin 11000 markalla. Onnistuneen hintakehityksen taustalla oli ilmeisesti alle laitettu madallussarja ja aluvanteet.

    Auton iskarit olivat aika finaalissa eikä tarvikekaupan valikoima kiinnostanut enää sen jälkeen, kun olin nähnyt Tampereella madalletun 323i:n. En valitettavasti muista tuosta autosta kuin värin, se oli vaaleansininen. Niinpä lehti-ilmoituksen perusteella työnantajan paku lainaan ja hakemaan Vantaalta käytettyä (!) settiä jotain keltaisia Bilsteinin iskareita, joiden tarkempia tietoja en muista. Samalta myyjältä ostin ostin myös E21:n alkuperäiset alut 13" koossa. Posti oli jo kiikuttanut kotiin Helsingistä Rauta- ja konetarpeesta tilaamani Thema-merkkiset madallusjouset. Käytetyillä Bilsteineilla ja Theman jousilla auto putosikin niin alas, että sillä sai ajella Keski-Suomen teitä aika kieli keskellä suuta.

    Vantaalaisesta myyjästä jäi elävät muistot. Hänellä oli käsittämättömän upeassa kunnossa oleva hopea E21 323i, mutta koneen tilavuus oli kasvatettu 2,8 litraan ja ruisku vaihdettu kolmeen tuplakaasariin. Konepelti pystyssä koneen käydessä tuijottelin ja kuuntelin hyvin hiljaisena. Kun kaupat oli saatu tehtyä, myyjä antoi autolle hieman happea ja laitos poistui tuolta vantaalaiselta kerrostalolähiön parkkipaikalta ennen kuin ehdin tajutakaan. Ehkä joku tunnistaa auton? En valitettavasti muista kilpiä tai nimeä.

    Jälkikirjoitus: muisti pettää! Se olikin Corolla jonka myin ennen inttiä. 320 ostin vasta intin jälkeen ja myin kun lähdin opiskelemaan.
    Last edited by hietase; 09-11-2015, 21:41.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Karmann:in korit oli täyttä kuraa... Vähän kuin ekat japskit, ensin maali sisä- ja ulkopuolelle ja sitten vedettiin pelti välistä.



    Karmann constructed the 6 series coupe, as well as the earlier BMW coupes. There were 2072 630 CS and 2862 633 CSi totaly produced in the first year after the 6-Series introduction in Geneva.

    In august 1977 this changed when only the steel body shell where made by Karmann and then shipped to BMW's plant in Dingolfing.

    edit. kuvassa yksi myöhemmistä Karmann-protoista

    Last edited by nullzwei; 09-11-2015, 21:33.

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Juha: Miksi sininen purkuun? Mitkä vihreän suunnitelmat?
    Sininen ostettu myös 2006 varaosiksi vihreään ja kaverin autoon. Ei papereita, oli jäänyt korjaamon pihalle Paimioon. Ruotsin tuonti. Vihreän voisin myydäkin. Roikkuu myyntipalstalla:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=290503

    Vihreästä saisi todella komean Old School Tuning Bemarin itselleen. Muutokset tehty autoon melko uutena. Löysin 80-luvun alussa auton ostaneen omistajan ja hän kertoi puhelimessa auton olleen jo 3,5 koneella, sporttilaatikolla ja Alpinan säädettävällä alustalla kun hän sen osti.
    Last edited by 9313juha; 09-11-2015, 18:47.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Kuvastaa hyvin käsitystäni E24/E28 koritekniikasta, samaan kategoriaan toki menee myös hyvin E23. Väitän, että mikä tahansa 13-15v ulkona säilytetty, käyttöpommina ollut moinen auto on hyvinkin surkeassa kunnossa koriltaan.
    Samanlaisia kokemuksia E12 korista. Vm. 1979 oli kaaret pehot jo vuonna 1990, tosin pohja melko ehjä. Oli kiva tehdä joka kesä aloittelijana kaaria ja lokareita uusiksi 1990-luvulla .

    Juha: Miksi sininen purkuun? Mitkä vihreän suunnitelmat?

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Kuvastaa hyvin käsitystäni E24/E28 koritekniikasta, samaan kategoriaan toki menee myös hyvin E23. Väitän, että mikä tahansa 13-15v ulkona säilytetty, käyttöpommina ollut moinen auto on hyvinkin surkeassa kunnossa koriltaan. Eipä olisi Suomessa tosin laitettu tehdasuutta ovea tuollaiseen.
    Todella paljon riippuu käytöstä. Olipa niilläkin tosin orkkisruosteensuojausohjelma. Se aikoinaan nuorena miehenä hämmästytti kun Saksassa aika huonokuntoisissakin autoissa oli orkkisosaa ruuvattu kiinni merkkihuollossa ihan viime metreilläkin. Se kertoi jotakin orkkisosien hinnoittelun eroista. Suomessa käytettiin tuolloin vanhaan autoon tarvkeosaa jos sitä löytyi tai purkuosaa. Viimeisenä keinona mentiin marmorille.


    Alla olevan Resedagrün -77 633CSi:n kuuden vuoden ruostumattomuustakuutodistus. On oikein jälkikäsittelykin tehty kahden vuoden kuluttua 1979. Auto oli Saksassa ajossa noin vuoteen 1983 ja sitten seisoi 90-luvun lopulle asti. Suomessa pari vuotta liikenteessä ja minä ostin sen jälleen seisonnasta 2006 talteen. Historia tosiaankin näkyy korin kunnossa. Oli tuohon aikaan oikea E24-värisuora ladossa. Sininen menee nyt purkuun ja vihreä löytyy yhä. Tuo eka punainen kv on jo myyty. Peiton alla jo myyty E30 Cabrio-aihio ja oikealla myös jo myyty NK 1800 1968.






    Last edited by 9313juha; 09-11-2015, 16:06.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by 9313juha View Post
    Tämä jäi jäljelle -77 633:n korista. Auton mukana tuli mapillinen kuitteja ja siihen oli kaadettu rahaa melko suruttomasti iha loppusvuosinaankin. Esim. asennettu uudet Original Teile ovet. Kuten myös tehtaan vaihtomoottori. Silti kori oli täysin loppu, pyöräkoteot rakennettu bitumimatosta. Auto oli vain 13 vuoden ikäinen sen ostaessani ja täysin läpimätä.
    Kuvastaa hyvin käsitystäni E24/E28 koritekniikasta, samaan kategoriaan toki menee myös hyvin E23. Väitän, että mikä tahansa 13-15v ulkona säilytetty, käyttöpommina ollut moinen auto on hyvinkin surkeassa kunnossa koriltaan. Eipä olisi Suomessa tosin laitettu tehdasuutta ovea tuollaiseen.

    Hienoa meininkiä noin muuten, asiallista nähdä autoissa aikansa tuningia Remotecien muodossa. Yllätä ei että ne oli alla tuontipelissä, sillä tavalla taisi ainoat "kunnon vanteet" löytää tiensä tänne.

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Osan aikaa tallissa oli kaksi E24-koria rinnan. -77 -korista purettiin osia, jotka asennettiin -81-koriin. Tosin mitään ei voinut asentaa sellaisenaan. Kaikki purettiin, puhdistettiin, kiilloitettiin tai maalattiin. Ehdoton Original Teile -linja oli mahdoton jo osien hinnan vuoksi ja kaikkea ei pystynyt Saksastakaan tilamaan. Niinpä tarvikeosina esimerkiksi läpivientikumeja, ruuveja, katkaisijoita yms. käytettiin näkymättömissä paikoissa surutta. Tekninen kirjallisuus rajoittui Haynesin E12 525-528i korjausoppaaseen. Mahdollisesti Chiltonin jenkkikirja E24-malleista oli myös. Pääsääntöisesti aivan kaikki E24-korin osakokokonaisuuksien purkaminen piti hoksata ja opetella itse. Toisinaan yrityksen ja erehdyksen kautta. Näyttääpä punaisessa korissa olevan paineilmataltta ja takapenkin kaivossa hopeisesta irroitettu etupenkin jalusta. Söi hiukan miestä kun korin saavuttua maalaamosta vasta ymmärsi, että etupenkkien kiinnitykset oli vaihtuneet -77 -> -81




    Tulipa sitten ihan oikeasti E24:n rakenne ja eri vuosina mahdollisesti olleet muutokset melko tutuiksi jo nuorella iällä kun sen ensin oli purkanut atomeiksi ja sitten vielä yritti saada kasaan ja toimivaksi. Nyt arvioituna olihan se melko hutiloiden koottu monestakin kohtaa. Optisesti kyllä kaunis, mutta monenkin paikan säädöt ja sovitukset oli tehty vähän tontille päin kun ei oikein ymmärtänyt vielä hyvin toimivan ja oikein toimivan eroa




    Tämä jäi jäljelle -77 633:n korista. Auton mukana tuli mapillinen kuitteja ja siihen oli kaadettu rahaa melko suruttomasti iha loppusvuosinaankin. Esim. asennettu uudet Original Teile ovet. Kuten myös tehtaan vaihtomoottori. Silti kori oli täysin loppu, pyöräkoteot rakennettu bitumimatosta. Auto oli vain 13 vuoden ikäinen sen ostaessani ja täysin läpimätä.

    Last edited by 9313juha; 07-11-2015, 12:44.

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Hyvä kuva !

    Onko tuo auto siis tehty E12 528i kanta-auton papereille vai E24 633 Csi:n papereille? En tiennytkään, että SuperSepät maalaa. Onko nuo vanteet Remotecit vai Borbetit? Veikkaukseni Remotec.
    Osui keli kohdalleen aurinkoisena kevätpäivänä. Mietin, että jos nyt en ota kuvaa, ei jää yhtään hyvää rakenteluajasta koska talli oli melko hämärä. Työnsin auton ulos ja takaisin sisään pelkästään kuvatakseni. Hyvä, että tuli otettua. Auto tehtiin toisessa kuvaasa näkyvän -78 528iA:n tekniikalle ja papereille. Koria varten Hampurista ostettu -77 633 CSi osoittautui purettaessa niin mädäksi, että jouduttiin ostamaan vielä tyhjäksi purettu keulakolaroitu -81 635 kori. Se oli nähty eräässä purkamossa aiemin ja vaikutti niin hyväpeltiseltä. Eipä sitten ihan ollut sekään, vaikka paljon parempi. Auto siis koottiin siihen -81 635 kattoluukulliseen koriin. Vanteet on Remotec 16". Muistaakseni 8 ja 9". Renkaat olivat 225/50 ja 245/45. Vanteet tulivat sen 633:n mukana. -93 kesällä Borbetilla työskennellessäni kunnostin vanteet tehtaan linjalla ja selvisi, että ne ovat Borbetin valmistamat Remotecille. Supersepillä oli oikea maalaamo. Mielestäni jo edellisessäkin paikassa 80-luvun taitteeseen asti Ihalassa. Maalaustoiminta ja pikkuhiljaa korikorjauskin loppuivat 2000-luvun puolella kun keskityttiin osakauppaan.
    Last edited by 9313juha; 07-11-2015, 10:48.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Hyvä kuva !

    Onko tuo auto siis tehty E12 528i kanta-auton papereille vai E24 633 Csi:n papereille? En tiennytkään, että SuperSepät maalaa. Onko nuo vanteet Remotecit vai Borbetit? Veikkaukseni Remotec.

    Originally posted by 9313juha View Post
    Kevättalvi/kevät -92. Korinvaihdon rekisteröinti häämöttää. Pahin on jo takana. Kanta-auto ostettiin syksyllä -89, E24 633 CSi -77 heinäkuussa 1990 ja varsinainen korikehikko eli kolaroitu -81 635 kori samlla reissulla. Peltityöt tehtiin talvella -91 ja korin SuperSepät maalalasi kesällä/syksyllä -91.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Originally posted by Homer View Post
    Sattupa sopivasti kun pöydällä samanmoinen esite tällä hetkellä,tai noh ei Suomenkielinen joten ei sinneppäinkään.Kuvat nyt on mitä on ku äkkiä nappasin.
    On vaan shadowline M1 mustana pornon näköinen.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Mua puri raatokärpänen...

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Turinoinnin alku tuli laitettua Showroom-topikkiin. Ollaan siis tässä viestissä


    Tässä vaiheessa taas kiitokset kaikille lukijoille ja kirjoittajille. Kahdessa kuukaudessa 63.000 lukukertaa ja 650 postausta! Kuten aiemminkin olen jo sanonut: vaikka muistosi tuntuu vähäpätöiselle, kirjoita se silti meidän luettavaksemme. Koskaan ei tiedä mitä joku muu muistaa samasta ja kohtahan meillä on taas uusi tarina kasassa.


    Kevättalvi/kevät -92. Korinvaihdon rekisteröinti häämöttää. Pahin on jo takana. Kanta-auto ostettiin syksyllä -89, E24 633 CSi -77 heinäkuussa 1990 ja varsinainen korikehikko eli kolaroitu -81 635 kori samlla reissulla. Peltityöt tehtiin talvella -91 ja korin SuperSepät maalalasi kesällä/syksyllä -91.





    Last edited by 9313juha; 06-11-2015, 23:01.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Kaikissa bemarien alkup. esitteissä on yleensä takasivulla KOODI, numero 6 tais olla FIN. Ja tietenkin julkaisukk/vuosi yms.

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Mitä tarkoittaa "badge engineer 633"?
    Auto on 633-malli mutta 635:sen merkeillä ja ehkä spoilereilla. Vrt orkkis Mini, jota myytiin Morris-, Austin-, Riley- ties millä nimillä ja merkeillä.
    Last edited by 9313juha; 06-11-2015, 19:39.

    Leave a comment:

Working...
X