Originally posted by 9313juha
View Post
25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Laku View PostSamanlaisia kokemuksia E12 korista. Vm. 1979 oli kaaret pehot jo vuonna 1990, tosin pohja melko ehjä.
On muuten ainoa auto, jolla olen ikinä tehnyt voittoa. Ostin 7900 markalla ja myin 11000 markalla. Onnistuneen hintakehityksen taustalla oli ilmeisesti alle laitettu madallussarja ja aluvanteet.
Auton iskarit olivat aika finaalissa eikä tarvikekaupan valikoima kiinnostanut enää sen jälkeen, kun olin nähnyt Tampereella madalletun 323i:n. En valitettavasti muista tuosta autosta kuin värin, se oli vaaleansininen. Niinpä lehti-ilmoituksen perusteella työnantajan paku lainaan ja hakemaan Vantaalta käytettyä (!) settiä jotain keltaisia Bilsteinin iskareita, joiden tarkempia tietoja en muista. Samalta myyjältä ostin ostin myös E21:n alkuperäiset alut 13" koossa. Posti oli jo kiikuttanut kotiin Helsingistä Rauta- ja konetarpeesta tilaamani Thema-merkkiset madallusjouset. Käytetyillä Bilsteineilla ja Theman jousilla auto putosikin niin alas, että sillä sai ajella Keski-Suomen teitä aika kieli keskellä suuta.
Vantaalaisesta myyjästä jäi elävät muistot. Hänellä oli käsittämättömän upeassa kunnossa oleva hopea E21 323i, mutta koneen tilavuus oli kasvatettu 2,8 litraan ja ruisku vaihdettu kolmeen tuplakaasariin. Konepelti pystyssä koneen käydessä tuijottelin ja kuuntelin hyvin hiljaisena. Kun kaupat oli saatu tehtyä, myyjä antoi autolle hieman happea ja laitos poistui tuolta vantaalaiselta kerrostalolähiön parkkipaikalta ennen kuin ehdin tajutakaan. Ehkä joku tunnistaa auton? En valitettavasti muista kilpiä tai nimeä.
Jälkikirjoitus: muisti pettää! Se olikin Corolla jonka myin ennen inttiä. 320 ostin vasta intin jälkeen ja myin kun lähdin opiskelemaan.Last edited by hietase; 09-11-2015, 21:41.
Leave a comment:
-
Karmann:in korit oli täyttä kuraa... Vähän kuin ekat japskit, ensin maali sisä- ja ulkopuolelle ja sitten vedettiin pelti välistä.
Karmann constructed the 6 series coupe, as well as the earlier BMW coupes. There were 2072 630 CS and 2862 633 CSi totaly produced in the first year after the 6-Series introduction in Geneva.
In august 1977 this changed when only the steel body shell where made by Karmann and then shipped to BMW's plant in Dingolfing.
edit. kuvassa yksi myöhemmistä Karmann-protoista
Last edited by nullzwei; 09-11-2015, 21:33.
Leave a comment:
-
Originally posted by Laku View PostJuha: Miksi sininen purkuun? Mitkä vihreän suunnitelmat?
Vihreästä saisi todella komean Old School Tuning Bemarin itselleen. Muutokset tehty autoon melko uutena. Löysin 80-luvun alussa auton ostaneen omistajan ja hän kertoi puhelimessa auton olleen jo 3,5 koneella, sporttilaatikolla ja Alpinan säädettävällä alustalla kun hän sen osti.Last edited by 9313juha; 09-11-2015, 18:47.
Leave a comment:
-
Originally posted by Dualfun View PostKuvastaa hyvin käsitystäni E24/E28 koritekniikasta, samaan kategoriaan toki menee myös hyvin E23. Väitän, että mikä tahansa 13-15v ulkona säilytetty, käyttöpommina ollut moinen auto on hyvinkin surkeassa kunnossa koriltaan..
Juha: Miksi sininen purkuun? Mitkä vihreän suunnitelmat?
Leave a comment:
-
Originally posted by Dualfun View PostKuvastaa hyvin käsitystäni E24/E28 koritekniikasta, samaan kategoriaan toki menee myös hyvin E23. Väitän, että mikä tahansa 13-15v ulkona säilytetty, käyttöpommina ollut moinen auto on hyvinkin surkeassa kunnossa koriltaan. Eipä olisi Suomessa tosin laitettu tehdasuutta ovea tuollaiseen.
Alla olevan Resedagrün -77 633CSi:n kuuden vuoden ruostumattomuustakuutodistus. On oikein jälkikäsittelykin tehty kahden vuoden kuluttua 1979. Auto oli Saksassa ajossa noin vuoteen 1983 ja sitten seisoi 90-luvun lopulle asti. Suomessa pari vuotta liikenteessä ja minä ostin sen jälleen seisonnasta 2006 talteen. Historia tosiaankin näkyy korin kunnossa. Oli tuohon aikaan oikea E24-värisuora ladossa. Sininen menee nyt purkuun ja vihreä löytyy yhä. Tuo eka punainen kv on jo myyty. Peiton alla jo myyty E30 Cabrio-aihio ja oikealla myös jo myyty NK 1800 1968.
Last edited by 9313juha; 09-11-2015, 16:06.
Leave a comment:
-
Originally posted by 9313juha View PostTämä jäi jäljelle -77 633:n korista. Auton mukana tuli mapillinen kuitteja ja siihen oli kaadettu rahaa melko suruttomasti iha loppusvuosinaankin. Esim. asennettu uudet Original Teile ovet. Kuten myös tehtaan vaihtomoottori. Silti kori oli täysin loppu, pyöräkoteot rakennettu bitumimatosta. Auto oli vain 13 vuoden ikäinen sen ostaessani ja täysin läpimätä.
Hienoa meininkiä noin muuten, asiallista nähdä autoissa aikansa tuningia Remotecien muodossa. Yllätä ei että ne oli alla tuontipelissä, sillä tavalla taisi ainoat "kunnon vanteet" löytää tiensä tänne.
Leave a comment:
-
Osan aikaa tallissa oli kaksi E24-koria rinnan. -77 -korista purettiin osia, jotka asennettiin -81-koriin. Tosin mitään ei voinut asentaa sellaisenaan. Kaikki purettiin, puhdistettiin, kiilloitettiin tai maalattiin. Ehdoton Original Teile -linja oli mahdoton jo osien hinnan vuoksi ja kaikkea ei pystynyt Saksastakaan tilamaan. Niinpä tarvikeosina esimerkiksi läpivientikumeja, ruuveja, katkaisijoita yms. käytettiin näkymättömissä paikoissa surutta. Tekninen kirjallisuus rajoittui Haynesin E12 525-528i korjausoppaaseen. Mahdollisesti Chiltonin jenkkikirja E24-malleista oli myös. Pääsääntöisesti aivan kaikki E24-korin osakokokonaisuuksien purkaminen piti hoksata ja opetella itse. Toisinaan yrityksen ja erehdyksen kautta. Näyttääpä punaisessa korissa olevan paineilmataltta ja takapenkin kaivossa hopeisesta irroitettu etupenkin jalusta. Söi hiukan miestä kun korin saavuttua maalaamosta vasta ymmärsi, että etupenkkien kiinnitykset oli vaihtuneet -77 -> -81
Tulipa sitten ihan oikeasti E24:n rakenne ja eri vuosina mahdollisesti olleet muutokset melko tutuiksi jo nuorella iällä kun sen ensin oli purkanut atomeiksi ja sitten vielä yritti saada kasaan ja toimivaksi. Nyt arvioituna olihan se melko hutiloiden koottu monestakin kohtaa. Optisesti kyllä kaunis, mutta monenkin paikan säädöt ja sovitukset oli tehty vähän tontille päin kun ei oikein ymmärtänyt vielä hyvin toimivan ja oikein toimivan eroa
Tämä jäi jäljelle -77 633:n korista. Auton mukana tuli mapillinen kuitteja ja siihen oli kaadettu rahaa melko suruttomasti iha loppusvuosinaankin. Esim. asennettu uudet Original Teile ovet. Kuten myös tehtaan vaihtomoottori. Silti kori oli täysin loppu, pyöräkoteot rakennettu bitumimatosta. Auto oli vain 13 vuoden ikäinen sen ostaessani ja täysin läpimätä.
Last edited by 9313juha; 07-11-2015, 12:44.
Leave a comment:
-
Originally posted by Laku View PostHyvä kuva!
Onko tuo auto siis tehty E12 528i kanta-auton papereille vai E24 633 Csi:n papereille? En tiennytkään, että SuperSepät maalaa. Onko nuo vanteet Remotecit vai Borbetit? Veikkaukseni Remotec.Last edited by 9313juha; 07-11-2015, 10:48.
Leave a comment:
-
Hyvä kuva!
Onko tuo auto siis tehty E12 528i kanta-auton papereille vai E24 633 Csi:n papereille? En tiennytkään, että SuperSepät maalaa. Onko nuo vanteet Remotecit vai Borbetit? Veikkaukseni Remotec.
Originally posted by 9313juha View PostKevättalvi/kevät -92. Korinvaihdon rekisteröinti häämöttää. Pahin on jo takana. Kanta-auto ostettiin syksyllä -89, E24 633 CSi -77 heinäkuussa 1990 ja varsinainen korikehikko eli kolaroitu -81 635 kori samlla reissulla. Peltityöt tehtiin talvella -91 ja korin SuperSepät maalalasi kesällä/syksyllä -91.
Leave a comment:
-
Turinoinnin alku tuli laitettua Showroom-topikkiin. Ollaan siis tässä viestissä
Tässä vaiheessa taas kiitokset kaikille lukijoille ja kirjoittajille. Kahdessa kuukaudessa 63.000 lukukertaa ja 650 postausta! Kuten aiemminkin olen jo sanonut: vaikka muistosi tuntuu vähäpätöiselle, kirjoita se silti meidän luettavaksemme. Koskaan ei tiedä mitä joku muu muistaa samasta ja kohtahan meillä on taas uusi tarina kasassa.
Kevättalvi/kevät -92. Korinvaihdon rekisteröinti häämöttää. Pahin on jo takana. Kanta-auto ostettiin syksyllä -89, E24 633 CSi -77 heinäkuussa 1990 ja varsinainen korikehikko eli kolaroitu -81 635 kori samlla reissulla. Peltityöt tehtiin talvella -91 ja korin SuperSepät maalalasi kesällä/syksyllä -91.
Last edited by 9313juha; 06-11-2015, 23:01.
Leave a comment:
-
Kaikissa bemarien alkup. esitteissä on yleensä takasivulla KOODI, numero 6 tais olla FIN. Ja tietenkin julkaisukk/vuosi yms.
Leave a comment:
-
Leave a comment: