25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 9313juha
    replied
    Ja sitten mennäänkin kesä-heinäkuuhun 1997. Ammatiltani olin silloin marjafarmari kesäisin ja talvisin esitin kauppatieteiden ylioppilasta. Auton taustat löytyy täältä:


    Kesäkuun puoliväissä -97 ilmestyneessä Suomen BMW-kerhon Bemarisri -lehden numerossa 2/-97 kultivoitunut ja lievästi intomielinen harrastaja, lehden päätoimittaja (Hän, jonka nimeä jne) mainitsi lyhyesti sellaisenkin auton kuin E28 M5 olleen olemassa. "Jaaha, enpäs tuota tiennytkään". E28:t kuitenkin minulle olivat hyvinkin tuttuja ja isoilla pojilla tiesin jonkun E34 Mfemman olevan.



    Oli kova kiire satokauteen valmistautuessa ja hätäisesti selasin lehteä aina toisinaan ennen nukahtamista sängyssä. Tuli juhannus ja mansikat. Työpäivät vain pitenivät ja yhtenä iltana kämpille ajaessani puhelin soi ja minulle tarjottiin Saksata tulossa olevaa 1985 vuosimallin E28 M5 -autoa.. Ei oikein lämmittänyt, ei ehtinyt keskittyä asiaa miettimän. Kotona kuitenkin vilkaisin Bemaristista oliko se siis sellainen kummajainen kuin lehdessä oli mainittu? Hiukan alkoi kiinnostaa, mutta lähinnä jotta siitä tekniikka E24-koriin, jollaisesta haaveenani oli tehdä ratalelu. Aamulla soitin välittäjälle ja kysyin kauanko voin miettiä asiaa? Vastaus oli neljä tuntia, eli puolenpäivän yli. Mieli teki, mutta ei oikein uskaltanut turhan takia ostaa ja työkiireetkin kaikki niskassa siellä keskellä peltoja. Sitten puuttui tyttöstäväni peliin ja käski vetää peukun pyllystä ja tarttua toimeen kun kerran mieli autoa teki. Siten voitaiisin taas keskittyä työntekoon ja mansikan myymiseen. Tartuin Nokian 8110 banaaniin, liu'tin läpän alas ja ilmoitin ottavani auton. Seuraaavan päivän iltana jo oltiinkin Turun Läsisatamassa ennen kuin edes itsekään olin ehtinyt ymmärtää mitä tuli tehtyä. Kuvissa on päivämäärä 5.7. -97 ja Bemaristi oli tullut muutaman viikon aiemmin. Ei se analoginen maailma aina kauhean hidas ollut. Tai sitten osattiin tehdä päätöksiä eikä kinuttu loputtomiin lisätietoa. Ostin auton puheisiin luottaen ja ilman ensimmäistäkään kuvaa.



    Siihen aikaan tax free-tuonnin räjähdettyä vuodesta -95 alkaen oli paljon tarinoita huolintaliikkeiden jannujen räävittömistä autojen polkemisista satama-alueilla. Koska emme olleet asiasta aivan varmoja eikä missään näkynyt lakuviivoja, teimme ne varmuuden vuoksi itse.



    Auto ei ollut mikän ruusu, mutta nopealla vilkaisulla ja em. koeajolla mielestäni solid ja mittarilukema 142tkm saattaisi pitää paikkansa. Siellä täällä oli kuitenkin juttuja, joista näki auton olleen jo nuorella kaverilla, joka ei enää pystynyt autosta huolehtmaan. Soitin viimeiselle omistajalle Saksaan ja hän sanoi, ettei olisi missään nimessä luopunut autosta jos uudet heinäkuussa -97 voimaantulleet päästöpohjaiset saasteverot eivät olisi tehneet sen omistamista hänelle mahdottomaksi. Myöhemmin selvisi, että auto oli ostettu talteen yhdennellätoista hetkellä ennen kuin tekniikka alkaa purkautumaan ja sitä parsitaan väärin ja halvalla kasaan. Wunderbaum peilissä ja turkkilaismatot lattioilla Veturina silloinen käyttis Omega 2.0 GLS -88. Yksi parhaista mulla koskaan olleista autoista hinta/laatu/luotettavuus/käyttäkulut -suhteeltaan.




    Koska ei oltu aivan varmoja lähtikö kaikki korppuuntunut pinta pinnotetusta(!) TRX 220/55-390 kumeista siellä satamassa pois, piirreltiin vielä kotiraitilla iltasella hetki. Naapureista oli hauskaa kun Juha ei enää ajanut mopedilla ilman pakoputkea pellonpientareita pitkin tai harjoitellut kortitta kuplallaan kässärikäännöksiä kylätiellä.




    Olipa samassa kuvapakassa kuva muusta koneesta, jollaisen kanssa silloin puuhattiin. 2-sylinterinen John Deere 1937. Se oli mulla maskottina ja yleisöviihdyttimenä mansikkamaalla. Joka ilta puksuttelin kerran pellon ympäri. Oikea maalaisromantiikkageneraattori. Jonnikan vieressä sen omistaja naapuritalon nuorempi vesseli Tumppi, jonka kanssa ekalla sivulla kerrotussa tarinassa pikkupoikina hätistettiin Renun mäntä kartanolle. Tumppihan sitten Mfemmaa kokeillessaan nohevana miehenä kajautti kotitaajaman läpi vajaata kahtasataa yllä näkyvällä tiellä. Ei olla sittemmin kumpikaan asuttu Ruskolla 1990-luvun jälkeen.



    Tulihan se ulkomaanelävien lehtikin sitten aikoinaan hankittua. Tämän jutun jälkeenhän BMW E28 M5 on ollut klassikkoautolehtien vakiojuttuaineistoa viimeiset 18 vuotta.

    Last edited by 9313juha; 12-11-2015, 01:23.

    Leave a comment:


  • Roisto
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Vähän patinoitunut kun oli 15 vuotta lippalakissa kiinni
    Yhdellä ännällä

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Vähän patinoitunut kun oli 15 vuotta lippalakissa kiinni
    Tollaisiksi ne on menneet käyttämättömät pimeässä säilytetytkin. Tingin hinnan kohalleen kun noita tuhannen turkulaisesta firmasta tilasin
    Last edited by 9313juha; 11-11-2015, 00:22.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Se oli kuin tuunatun ilkeä silmä ja karma joka kävi pahat mielessä kurkistamassa viattoman neitsytkammariin.

    Pinssi Laita kuva

    Vähän patinoitunut kun oli 15 vuotta lippalakissa kiinni


    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Tuo -99 Aulangon kokoontuminen oli itsellä ensimmäinen kosketus kerhoon, tosin huono sellainen. Pinssin sain pihalta ja se on vieläkin tallessa Tulin tuunatulla E30:llä ja porukka katsoi ihan vinoon, lähdettiin melkeen heti pois :think
    Se oli kuin tuunatun ilkeä silmä ja karma joka kävi pahat mielessä kurkistamassa viattoman neitsytkammariin.

    Pinssi Laita kuva

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Tuo -99 Aulangon kokoontuminen oli itsellä ensimmäinen kosketus kerhoon, tosin huono sellainen. Pinssin sain pihalta ja se on vieläkin tallessa Tulin tuunatulla E30:llä ja porukka katsoi ihan vinoon, lähdettiin melkeen heti pois :think

    Varmaan siis netistä löytynyt 56k modeemilla sivut ja liittynyt joskus 98-99 korvilla...
    Olin paikalla mun E28 Mfemmalla. Hallituksen jäsenenä puuhaa ja järjestelyihin osallistumista riitti, ettei meinannut viinaa ehtiä kunnolla illallakaan juoda. Siitä olen varma, että minä en katsonut vinoon.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Tuo -99 Aulangon kokoontuminen oli itsellä ensimmäinen kosketus kerhoon, tosin huono sellainen. Pinssin sain pihalta ja se on vieläkin tallessa Tulin tuunatulla E30:llä ja porukka katsoi ihan vinoon, lähdettiin melkeen heti pois :think

    Varmaan siis netistä löytynyt 56k modeemilla sivut ja liittynyt joskus 98-99 korvilla...

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Sitten tuli se halvatun netti. (Jonka voisi vielä kerran räjäyttää )

    Kun Kuitusen tullimuuriin tuli aukko, niin täällä oli yhtäkkiä satoja, tuhansia autoja joista ei kukaan tiennyt mitään. Lisäksi niistä julkaistiin juttuja ja kuvia jossain internetissä, siis ohi virallisen tiedotuskanavan. Ja osiakin myytiin. Netissä tietenkin...
    Ja mitä ei tuhonnut netti ja Kuitunen, niin loput vesitti ne helvetin tuuningkakarat keltaisissa tekniikanvaihdoissaan Karjala-lippiksineen, pilottitakkeineen ja puuhelmineen. Talttatukat sub-wofereineen! Foorumnsakin täynnä paskanjauhamista. En ole sitä foorumia lukenut. Enkä lue!
    Last edited by 9313juha; 10-11-2015, 23:21.

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Näkeekö jostain helposti BCF:n liittymispäivän? Mistä lähtien BCF:llä on ollut nettisivut? Mullakin on kolme numeroinen jäsennumero.
    Illan myöhempää WBS-viihdepläjäystä varten sattuu olemaan pöydällä Bemaristi 2/97 15.6. 1997 (hiukan aviisi haisee ruumenilta kolmen vuoden ex -kuivurissa säilyttämisen jälkeen). Sanoin vaimolle sen olevan luomuviljan tuoksu. Luomusta ne kaupunkilaislikat tykkää. Lehti kertoo Suomen BMW -kerhon sivujen ollen avoinna kaksi ja puoli kuukautta ja toukokuun loppuun mennessä oli tullut 1500 eri palvelupyyntöä 300 eri osoitteesta. Suosituin autoesittelysivu ja zoomatuin auto on 2002. Tekstit oli muotoillut ja kuvat sivuille valinnut lehden toimitus (=Hän, jonka nimeä ei mainita) ja nettimuotoon saattaneet toverit Salminen ja Lehtovirta.

    Leave a comment:


  • 928 GTS
    replied
    Internetin perkeleen ja autoverotuksen lisäksi on muuttunut myös se miten uusia autoja jäsenistöllä on omistuksessa. 90-luvulla autolistassa ei ollut montaa uudehkoa autoa vaan kalusto oli tosiaan harrastepelejä vaikka niillä monet päivittäin ajoi. Samaten on todennäköisesti muuttunut se montako autoa jäsenillä on tallissa muutamaa romu-Roopea lukuunottamatta. Nykyisin on paljon helpommin pari kolme autoa yhtäaikaa nurkissa.

    Noissa toiminnan yksityiskohdissa on paljon yhtäläisyyksiä Suomen Porsche kerhon kanssa. Vuosiluvut vaihtamalla voisi olla lähes suoraan PCF:n vuosikertomuksesta. Siellä toiminta alkoi vaan jo 1971.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Näkeekö jostain helposti BCF:n liittymispäivän? Mistä lähtien BCF:llä on ollut nettisivut? Mullakin on kolme numeroinen jäsennumero.
    Tuossa on jotain... Mutta ei jsn-numeroista pl kokonaisjäsenmäärä.



    Suomen BMW-kerho ry. on perustettu syksyllä 1991. Toimintamme on keskittynyt BMW ja EMW-merkkisiin autoihin. Kerhon tarkoitus on yhdistää ko. merkkien harrastajat Suomessa ja nostaa niiden harrastus maassamme sille kuuluvalle tasolle, sekä lisätä jäsenten tietoa eri malleista ja niiden historiasta.

    Jäsenistön autojen malli- ja ikäjakauma onkin varsin kattava: autoja on vuosilta 1933 - 1999 ja eri malleja on varsin paljon. Kerholla on runsaasti etenkin 1960- ja -70 -luvun BMW-malleihin liittyvää materiaalia joista osa on jäsenistön lainattavissa arkistonhoitajalta. Pyrimme auttamaan jäsenistöä myös mm. varaosien saannissa ja teknisen tiedon selvittämisessä. Ota yhteyttä arkistonhoitajaan kerhon arkistoja koskevissa asioissa.

    Kesästä 1991 lähtien olemme järjestäneet kesäiset kokoontumisajot. Kesällä 1999 kokoonnuimme Hämeenlinnassa Aulangolla ja autokuntia oli paikalla lähes 100. Kesällä 2000 kokoontumisajot järjestettiin Naantalissa heinäkuun viimeisenä viikonloppuna.
    Vuodesta 1993 olemme järjestäneet keväisen ratapäivän ja 1996 lähtien ratapäivä on ollut myös syksyllä. Kuluneena talvena järjestettiin ensimmäisen kerran kerhon historiassa liukkaan kelin talviajokoulu.

    Tapahtumista tarkemmin kalenterissa.

    Jäsenmaksu on 120 markkaa/vuosi. Liittymismaksu on 30 markkaa joka peritään kertaluontoisesti liittymisen yhteydessä.
    Jäsenmaksukausi on voimassa 1.1.2000 - 31.12.2000.
    Perheenjäsenille jäsenmaksu on 50 markkaa/vuosi, ei sisällä omaa lehteä.
    Kannatusjäsenille (yritykset, yhteisöt) 500 markkaa/vuosi. Sisältää useita lehtiä.


    Kerhon jäsenmäärä on koko toiminnan ajan ollut vahvasti kasvussa.Elokuussa 2000 jäsenmäärä oli yli 850!
    Kerhon säännöt(88,3KB) saatavilla PDF-muodossa.
    Vuoden 1997 alusta olemme olleet kansainvälisen BMW Club Europa e.V:n jäsen.
    Last edited by nullzwei; 10-11-2015, 20:58.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Näkeekö jostain helposti BCF:n liittymispäivän? Mistä lähtien BCF:llä on ollut nettisivut? Mullakin on kolme numeroinen jäsennumero.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by *Kaide View Post
    BCFn alku ajoista kun puhutaan niin montako perustajajäsentä oli?
    Onko tietoa ollenkaan?
    Käsittääkseni isäni on jäsen nro 11 eikä missään aktiiviporukassa ollut mukana, muistaakseni....
    Nämä pitäis muistaa mutta kun ei muista!

    BCF taisi aluksi hitsautua kolmesta eri porukasta eli Neue Klasse- sekä nollakaksi-porukoista, barokkienkelijengistä sekä E3- ja E9-intomielisistä. Kaikilla oli omaa toimintaa, erikseen ja yhdessä ja jossain vaiheessa kamat lyötiin samaan nippuun.

    Ja kaikki tämä ennen internettiä. (Joka kuulemma pitäisi räjäyttää )

    Paperinen BEMARISTI-kerholehti lahtasi mennen tullen AIVAN KAIKKI muut suomalaiset merkkikerholehdet, julkaisu oli palavasieluisten BMW-harrastajien kirjoittamien laadukkaitten juttujen vuoksi -kopiopaperiformaatista huolimatta- aivan käsittämättömän kovaa kamaa.

    Sitten tuli se halvatun netti. (Jonka voisi vielä kerran räjäyttää )

    Ja kaikkein pahiten Suomi-BMW-sceneä puukotti kun Mr. Autovero, vanhempi Jallitussihteeri Heikki Kuitunen epäonnistui pyhässä tehtävässään ja suomalaiset saivat tuoda autoja ihan itse maahan!

    Älkää nyt käsittäkö tekstiäni väärin, mutta näin se vain minun mielestä meni. Ennen vuotta 2003 tiedettiin kaikki virallisesti (hyi hitto mikä sana) Suomeen virallisen (yuck) maahantuojan kautta tulleet autot ja muuttoautoja tuli harvakseltaan. Oli siis helppo hallita erityisesti harrasteikäisten bemareitten koko Suomi-kirjo; puskaradio kyllä kertoi jos joku ainoa aito SUOMI-BMW vaihtoi omistajaa, laitettiin kuntoon, meni romuksi tai herran perkeleet tuunasivat sen piloille...

    Kun Kuitusen tullimuuriin tuli aukko, niin täällä oli yhtäkkiä satoja, tuhansia autoja joista ei kukaan tiennyt mitään. Lisäksi niistä julkaistiin juttuja ja kuvia jossain internetissä, siis ohi virallisen tiedotuskanavan. Ja osiakin myytiin. Netissä tietenkin...

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by *Kaide View Post
    BCFn alku ajoista kun puhutaan niin montako perustajajäsentä oli?
    Onko tietoa ollenkaan?
    Käsittääkseni isäni on jäsen nro 11 eikä missään aktiiviporukassa ollut mukana, muistaakseni....
    Tuo tieto löytyy kerhon kymmenvuotishistoriikista, jonka kirjoitin Bemaristiin 2001. Katsotaan sieltä lähikaikoina. Nuo jäsenet kutsuttiin paikalle ja palkittiin Wuolteen kartanossa vietytyissä yhdistyksen 10-vuotisjuhlissa. Äkkiseltään muistan heitä olevan 5-6.
    Last edited by 9313juha; 10-11-2015, 20:33.

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Helmikuu 1995 Turun ylioppilaskylä. Tässä kuvassa on se viestissä #116 mainittu E21 Saksassa leimatulla M30B28-koneella.




    Leave a comment:

Working...
X