Announcement

Collapse
No announcement yet.

25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Homer
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 3653
    • Springfield-Jyväskylä

    Originally posted by 9313juha View Post
    Olivat Härmän esitteestä häveliäästi jättäneet M1:n pois
    Kaikki kuvat on eri kuin mun suomenkielisessä. Sun esite, päätellen E23:sen TRX-vanteista on vuodelta -81?
    -80 vuodelta.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17526
      • Turku

      Originally posted by 9313juha View Post
      Muut Svensksåld -635:set noilta vuosilta olivat badge engineer 633:sia.
      Mitä tarkoittaa "badge engineer 633"?
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • 9313juha
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 1272
        • Ratissa vuodesta 1968

        Originally posted by Laku View Post
        Mitä tarkoittaa "badge engineer 633"?
        Auto on 633-malli mutta 635:sen merkeillä ja ehkä spoilereilla. Vrt orkkis Mini, jota myytiin Morris-, Austin-, Riley- ties millä nimillä ja merkeillä.
        Last edited by 9313juha; 06-11-2015, 20:39.
        "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Kaikissa bemarien alkup. esitteissä on yleensä takasivulla KOODI, numero 6 tais olla FIN. Ja tietenkin julkaisukk/vuosi yms.

          Comment

          • 9313juha
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 1272
            • Ratissa vuodesta 1968

            Turinoinnin alku tuli laitettua Showroom-topikkiin. Ollaan siis tässä viestissä


            Tässä vaiheessa taas kiitokset kaikille lukijoille ja kirjoittajille. Kahdessa kuukaudessa 63.000 lukukertaa ja 650 postausta! Kuten aiemminkin olen jo sanonut: vaikka muistosi tuntuu vähäpätöiselle, kirjoita se silti meidän luettavaksemme. Koskaan ei tiedä mitä joku muu muistaa samasta ja kohtahan meillä on taas uusi tarina kasassa.


            Kevättalvi/kevät -92. Korinvaihdon rekisteröinti häämöttää. Pahin on jo takana. Kanta-auto ostettiin syksyllä -89, E24 633 CSi -77 heinäkuussa 1990 ja varsinainen korikehikko eli kolaroitu -81 635 kori samlla reissulla. Peltityöt tehtiin talvella -91 ja korin SuperSepät maalalasi kesällä/syksyllä -91.





            Last edited by 9313juha; 07-11-2015, 00:01.
            "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Mua puri raatokärpänen...

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                Originally posted by Homer View Post
                Sattupa sopivasti kun pöydällä samanmoinen esite tällä hetkellä,tai noh ei Suomenkielinen joten ei sinneppäinkään.Kuvat nyt on mitä on ku äkkiä nappasin.
                On vaan shadowline M1 mustana pornon näköinen.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17526
                  • Turku

                  Hyvä kuva !

                  Onko tuo auto siis tehty E12 528i kanta-auton papereille vai E24 633 Csi:n papereille? En tiennytkään, että SuperSepät maalaa. Onko nuo vanteet Remotecit vai Borbetit? Veikkaukseni Remotec.

                  Originally posted by 9313juha View Post
                  Kevättalvi/kevät -92. Korinvaihdon rekisteröinti häämöttää. Pahin on jo takana. Kanta-auto ostettiin syksyllä -89, E24 633 CSi -77 heinäkuussa 1990 ja varsinainen korikehikko eli kolaroitu -81 635 kori samlla reissulla. Peltityöt tehtiin talvella -91 ja korin SuperSepät maalalasi kesällä/syksyllä -91.

                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • 9313juha
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 1272
                    • Ratissa vuodesta 1968

                    Originally posted by Laku View Post
                    Hyvä kuva !

                    Onko tuo auto siis tehty E12 528i kanta-auton papereille vai E24 633 Csi:n papereille? En tiennytkään, että SuperSepät maalaa. Onko nuo vanteet Remotecit vai Borbetit? Veikkaukseni Remotec.
                    Osui keli kohdalleen aurinkoisena kevätpäivänä. Mietin, että jos nyt en ota kuvaa, ei jää yhtään hyvää rakenteluajasta koska talli oli melko hämärä. Työnsin auton ulos ja takaisin sisään pelkästään kuvatakseni. Hyvä, että tuli otettua. Auto tehtiin toisessa kuvaasa näkyvän -78 528iA:n tekniikalle ja papereille. Koria varten Hampurista ostettu -77 633 CSi osoittautui purettaessa niin mädäksi, että jouduttiin ostamaan vielä tyhjäksi purettu keulakolaroitu -81 635 kori. Se oli nähty eräässä purkamossa aiemin ja vaikutti niin hyväpeltiseltä. Eipä sitten ihan ollut sekään, vaikka paljon parempi. Auto siis koottiin siihen -81 635 kattoluukulliseen koriin. Vanteet on Remotec 16". Muistaakseni 8 ja 9". Renkaat olivat 225/50 ja 245/45. Vanteet tulivat sen 633:n mukana. -93 kesällä Borbetilla työskennellessäni kunnostin vanteet tehtaan linjalla ja selvisi, että ne ovat Borbetin valmistamat Remotecille. Supersepillä oli oikea maalaamo. Mielestäni jo edellisessäkin paikassa 80-luvun taitteeseen asti Ihalassa. Maalaustoiminta ja pikkuhiljaa korikorjauskin loppuivat 2000-luvun puolella kun keskityttiin osakauppaan.
                    Last edited by 9313juha; 07-11-2015, 11:48.
                    "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                    Comment

                    • 9313juha
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 1272
                      • Ratissa vuodesta 1968

                      Osan aikaa tallissa oli kaksi E24-koria rinnan. -77 -korista purettiin osia, jotka asennettiin -81-koriin. Tosin mitään ei voinut asentaa sellaisenaan. Kaikki purettiin, puhdistettiin, kiilloitettiin tai maalattiin. Ehdoton Original Teile -linja oli mahdoton jo osien hinnan vuoksi ja kaikkea ei pystynyt Saksastakaan tilamaan. Niinpä tarvikeosina esimerkiksi läpivientikumeja, ruuveja, katkaisijoita yms. käytettiin näkymättömissä paikoissa surutta. Tekninen kirjallisuus rajoittui Haynesin E12 525-528i korjausoppaaseen. Mahdollisesti Chiltonin jenkkikirja E24-malleista oli myös. Pääsääntöisesti aivan kaikki E24-korin osakokokonaisuuksien purkaminen piti hoksata ja opetella itse. Toisinaan yrityksen ja erehdyksen kautta. Näyttääpä punaisessa korissa olevan paineilmataltta ja takapenkin kaivossa hopeisesta irroitettu etupenkin jalusta. Söi hiukan miestä kun korin saavuttua maalaamosta vasta ymmärsi, että etupenkkien kiinnitykset oli vaihtuneet -77 -> -81




                      Tulipa sitten ihan oikeasti E24:n rakenne ja eri vuosina mahdollisesti olleet muutokset melko tutuiksi jo nuorella iällä kun sen ensin oli purkanut atomeiksi ja sitten vielä yritti saada kasaan ja toimivaksi. Nyt arvioituna olihan se melko hutiloiden koottu monestakin kohtaa. Optisesti kyllä kaunis, mutta monenkin paikan säädöt ja sovitukset oli tehty vähän tontille päin kun ei oikein ymmärtänyt vielä hyvin toimivan ja oikein toimivan eroa




                      Tämä jäi jäljelle -77 633:n korista. Auton mukana tuli mapillinen kuitteja ja siihen oli kaadettu rahaa melko suruttomasti iha loppusvuosinaankin. Esim. asennettu uudet Original Teile ovet. Kuten myös tehtaan vaihtomoottori. Silti kori oli täysin loppu, pyöräkoteot rakennettu bitumimatosta. Auto oli vain 13 vuoden ikäinen sen ostaessani ja täysin läpimätä.

                      Last edited by 9313juha; 07-11-2015, 13:44.
                      "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17844
                        • PKS

                        Originally posted by 9313juha View Post
                        Tämä jäi jäljelle -77 633:n korista. Auton mukana tuli mapillinen kuitteja ja siihen oli kaadettu rahaa melko suruttomasti iha loppusvuosinaankin. Esim. asennettu uudet Original Teile ovet. Kuten myös tehtaan vaihtomoottori. Silti kori oli täysin loppu, pyöräkoteot rakennettu bitumimatosta. Auto oli vain 13 vuoden ikäinen sen ostaessani ja täysin läpimätä.
                        Kuvastaa hyvin käsitystäni E24/E28 koritekniikasta, samaan kategoriaan toki menee myös hyvin E23. Väitän, että mikä tahansa 13-15v ulkona säilytetty, käyttöpommina ollut moinen auto on hyvinkin surkeassa kunnossa koriltaan. Eipä olisi Suomessa tosin laitettu tehdasuutta ovea tuollaiseen.

                        Hienoa meininkiä noin muuten, asiallista nähdä autoissa aikansa tuningia Remotecien muodossa. Yllätä ei että ne oli alla tuontipelissä, sillä tavalla taisi ainoat "kunnon vanteet" löytää tiensä tänne.
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        ½
                        G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • 9313juha
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 1272
                          • Ratissa vuodesta 1968

                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Kuvastaa hyvin käsitystäni E24/E28 koritekniikasta, samaan kategoriaan toki menee myös hyvin E23. Väitän, että mikä tahansa 13-15v ulkona säilytetty, käyttöpommina ollut moinen auto on hyvinkin surkeassa kunnossa koriltaan. Eipä olisi Suomessa tosin laitettu tehdasuutta ovea tuollaiseen.
                          Todella paljon riippuu käytöstä. Olipa niilläkin tosin orkkisruosteensuojausohjelma. Se aikoinaan nuorena miehenä hämmästytti kun Saksassa aika huonokuntoisissakin autoissa oli orkkisosaa ruuvattu kiinni merkkihuollossa ihan viime metreilläkin. Se kertoi jotakin orkkisosien hinnoittelun eroista. Suomessa käytettiin tuolloin vanhaan autoon tarvkeosaa jos sitä löytyi tai purkuosaa. Viimeisenä keinona mentiin marmorille.


                          Alla olevan Resedagrün -77 633CSi:n kuuden vuoden ruostumattomuustakuutodistus. On oikein jälkikäsittelykin tehty kahden vuoden kuluttua 1979. Auto oli Saksassa ajossa noin vuoteen 1983 ja sitten seisoi 90-luvun lopulle asti. Suomessa pari vuotta liikenteessä ja minä ostin sen jälleen seisonnasta 2006 talteen. Historia tosiaankin näkyy korin kunnossa. Oli tuohon aikaan oikea E24-värisuora ladossa. Sininen menee nyt purkuun ja vihreä löytyy yhä. Tuo eka punainen kv on jo myyty. Peiton alla jo myyty E30 Cabrio-aihio ja oikealla myös jo myyty NK 1800 1968.






                          Last edited by 9313juha; 09-11-2015, 17:06.
                          "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17526
                            • Turku

                            Originally posted by Dualfun View Post
                            Kuvastaa hyvin käsitystäni E24/E28 koritekniikasta, samaan kategoriaan toki menee myös hyvin E23. Väitän, että mikä tahansa 13-15v ulkona säilytetty, käyttöpommina ollut moinen auto on hyvinkin surkeassa kunnossa koriltaan.
                            Samanlaisia kokemuksia E12 korista. Vm. 1979 oli kaaret pehot jo vuonna 1990, tosin pohja melko ehjä. Oli kiva tehdä joka kesä aloittelijana kaaria ja lokareita uusiksi 1990-luvulla .

                            Juha: Miksi sininen purkuun? Mitkä vihreän suunnitelmat?
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • 9313juha
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 1272
                              • Ratissa vuodesta 1968

                              Originally posted by Laku View Post
                              Juha: Miksi sininen purkuun? Mitkä vihreän suunnitelmat?
                              Sininen ostettu myös 2006 varaosiksi vihreään ja kaverin autoon. Ei papereita, oli jäänyt korjaamon pihalle Paimioon. Ruotsin tuonti. Vihreän voisin myydäkin. Roikkuu myyntipalstalla:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=290503

                              Vihreästä saisi todella komean Old School Tuning Bemarin itselleen. Muutokset tehty autoon melko uutena. Löysin 80-luvun alussa auton ostaneen omistajan ja hän kertoi puhelimessa auton olleen jo 3,5 koneella, sporttilaatikolla ja Alpinan säädettävällä alustalla kun hän sen osti.
                              Last edited by 9313juha; 09-11-2015, 19:47.
                              "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Karmann:in korit oli täyttä kuraa... Vähän kuin ekat japskit, ensin maali sisä- ja ulkopuolelle ja sitten vedettiin pelti välistä.



                                Karmann constructed the 6 series coupe, as well as the earlier BMW coupes. There were 2072 630 CS and 2862 633 CSi totaly produced in the first year after the 6-Series introduction in Geneva.

                                In august 1977 this changed when only the steel body shell where made by Karmann and then shipped to BMW's plant in Dingolfing.

                                edit. kuvassa yksi myöhemmistä Karmann-protoista

                                Last edited by nullzwei; 09-11-2015, 22:33.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎