Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trafin muuttuva partikkelisuodatinlinjaus diesel-moottoreissa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jii_Koo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 785
    • Jkl

    #46
    Originally posted by ihi View Post
    Samat nillitykset oli aikoinaan katalysaattoreista ja niitä poisteltiin ties mistä syystä. Hyvin niidenkin kanssa on kuitenkin pärjätty.

    Eivät ole olleet juuri minkäänlainen ongelma edes "tehopeleissä" enää aikoihin jos asialle on vaan uhrattu hieman aikaa ja ajatusta. Miksei siis partikkelisutari rintamalla tapahtuisi samanlaista kehitystä.
    ^Tää tuli itsellä kans ensimmäisenä mieleen.
    Kun dpf-rempalle käy "onnibussit" ja hinnoista tippuu ilmat pois, alkaa tuo "4000€ remontti" olla huvittava muisto yliampuvasta mediastamme.
    '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

    Comment

    • diffas
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 215
      • Lahti

      #47
      Eikai mikään euro-päästöluokka vaadi dpf pönttöjä sinällään? Jos saat auton menemään euro5:een tarpeeksi pienillä hiukkasilla, niin eihä sitä tarvi. Käytännössä se on kyllä helpoin tapa saada hiukkaset alas.
      Kingdiesel Racing

      Comment

      • ///THe
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2009
        • 837
        • Espoo

        #48
        Originally posted by diffas View Post
        Eikai mikään euro-päästöluokka vaadi dpf pönttöjä sinällään? Jos saat auton menemään euro5:een tarpeeksi pienillä hiukkasilla, niin eihä sitä tarvi. Käytännössä se on kyllä helpoin tapa saada hiukkaset alas.
        EU-lainsäädäntö vaatii 2007 alkaen riippumatta päästöluokasta.
        X5 F15 ///Msport
        CRX 2gen +25psi

        Comment

        • diffas
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2010
          • 215
          • Lahti

          #49
          Saisiko linkkia moiseen?
          Kingdiesel Racing

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5403
            • S:t Karins

            #50
            Originally posted by Hakkapeliitta View Post
            Oon tässä yrittäny vähän miettiä, millä keinolla ne pyrkii tota DPFää seuraamaan.

            Tällaisia tuli mieleen:

            1. Dpfn viimeinen regenerointi km-lukema
            2 .Dpfn vastapaine
            3. Irroittamalla joku anturi pöntön kyljestä ja endoskoopilla sisään.

            Helpoimpia noista olisi toteuttaa kaksi ensimmäistä. Saako kaikista autoista sitten noita lukemia ulos yhdellä laitteella, en tiedä.

            Vai koskeeko tämä nyt vain Euro6-normin autoja?

            Sitähän ei näe mistään että onko autossa tehtaalta lähtiessä ollut pönttö vai ei mikäli auto on tarpeeksi vanha eikä sitä ole lisävarusteena autoon ostettu.

            Käsittääkseni jotkut vuosimallit ovat tällaisia puolivalmisteita esim v. 2005 MB 200CDI oli sellainen. Siinä oli Saksaan ensirekisteröitäessä DPF mutta Suomeen se oli lisävaruste, maksullinen jopa. Eli jos tällaisesta rapsii pöntön pois, mistä näkee että sellainen on ollut joskus kiinni?

            Kunhan ekat katsastukset tulee ja tämä uusi salainen ase paljastuu, alkaa viimeistään silloin myös vastatoimet. Maailmalla taidetaan jo nyt myydä esim O2-anturitiedon huijareita.
            Veikkaan että halvin tapa on lukea ecu:lta vastapaineet? Huijattavissa tämäkin?

            Originally posted by ihi View Post
            Samat nillitykset oli aikoinaan katalysaattoreista ja niitä poisteltiin ties mistä syystä. Hyvin niidenkin kanssa on kuitenkin pärjätty.

            Eivät ole olleet juuri minkäänlainen ongelma edes "tehopeleissä" enää aikoihin jos asialle on vaan uhrattu hieman aikaa ja ajatusta. Miksei siis partikkelisutari rintamalla tapahtuisi samanlaista kehitystä.
            Toi KAT toimii ihan eri periaatteella kuin DPF. Kat pelkistää läpivirtaavaa kaasua, KAT:iin ei jää mitään jäämiä. Varmasti nämä DPF:t (poltto) kehittyy, mutta pirun hitaasti. Kymmenessä vuodessa ei ole tapahtunut mitään kehitystä tukkeentumisongelmaan...
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • Hakkapeliitta
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2014
              • 552
              • P-Sawo

              #51
              Briteissä auto hylätään katsastuksessa, jos DPF on poistettu sellaisesta autosta jossa se on ollut tehtaalta rullatessa.

              Vaikka kaasutustestin auto läpäisisikin niin jos DPFn puute havaitaan, hylky tulee.



              Tuo tarkoittaa käsittääkseni nyt niitä suoria putkia joita on laitettu pöntön tilalle. Aiemmin briteissä ei ole ollut kiellettyä poistaa tai muuttaa DPFää, ilmeiseti.

              Miten partikkelit pakokaasusta mitataan? Nythän tehdään savutuskoe, joka mittaa tavallaan sitä samaa asiaa mutta ilman kuormaahan ei saada maksimisavuja moottorista pihalle. Nykytesterillä partikkelit pakokaasusta muutetaan johonkin ihme K-arvoon jolle on jonkinlaiset EU-normirajat.

              Tulevaisuudessa EURO6-normin dieselmoottoreita, jotka käyttää adblueta, on käsittääkseni mahdoton muuttaa filtterittömiksi. Mitenköhän on?

              Itseäni vituttaa se, että toi DPF on niin vikaherkkä, typerää edes verrata sitä katalysaattoriin. DPFn toimintaan vaikuttaa niin paljon useampi asia, jotka siis estävät sen toiminnan oikein. Liian vikaherkkä, liian kallis keksintö. Ja sekin on ollut markkinoilla yli 10v ja ihan paska laitos se silti on.

              annetaan BMW-osaa

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                #52
                Originally posted by ///THe View Post
                EU-lainsäädäntö vaatii 2007 alkaen riippumatta päästöluokasta.
                Hondalla on Euro5 diesel missä ei ole dpf:ää eli mahdollista on rakentaa moottori ilman pönttöä.
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  #53
                  Tämä on nyt offtopiccia vahvasti, mutta jos meinaat i-ctdi koneita niin ainakin euroopassa myynnissä olleet oli kaikki euro4 oli pönttöä tai ei.

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1363
                    • Lempäälä

                    #54
                    Itseä tässä kiinnostaa se mitenkä tuo oikein oikeasti aiotaan toteuttaa.

                    Luetaan obd:sta laajennetun diagnostiikan läpi noita tilatietoja mitä aikaisemminkin on ehdotettu ?

                    Katsotaan onko liittimet kiinni antureissa ?

                    katsotaan ja paukutellaan vähän dpf kylkeä että siinä on jotain muutakin kuin hylsy putken ympärillä ?

                    Jaa-a.

                    Monilla on melko värittyneet mielipiteet alkuaikojen dpf:stä. Siis että eivät toimi ja muuta shittiä.
                    On totta että jollekin tietylle ajoprofiilille dpf on ihan täysin tuhoon tuomittu ajatus, mutta yleisesti ajatellen keskimääräisesti dieseleillä ajetaan vähän pidempää matkaa jolloin regenerointi toimiikin ok.
                    Samaten, mitä uudempaan vessaan hyppää, niin sitä paremmin ne tuntuu toimivan, regenenit ja muut.

                    Ja se että ne maksas NELJÄÄ TONNIA, niin mitä vittua miehet ? Mihin miinaan ne niin paljon maksaa ?
                    http://www.cats2u.co.uk/Catalytic-Co...30d+3.0+Diesel tuolta nuorison suosimaan malliin alkaen 216 puntaa. Hehheijaa, ei se nyt oikeasti pitäs olla ostohinnasta kiinni.

                    Mutta pitää seurata aihetta, että mitä ne virkamiehet nyt oikein on keksineet.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17509
                      • Turku

                      #55
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Oman käyttikseni pidän kuosissa, malli ja ikä on valittu sen mukaan että korjaamiseen on varaa tarpeen ilmetessä.
                      Meinaatko, että tässä on kyse siitä, että ei ole VARAA pitää autoa kunnossa ? Ja LOL vielä perään.
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • *PexU*
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 1989
                        • Vantaa

                        #56
                        Originally posted by Laku View Post
                        Meinaatko, että tässä on kyse siitä, että ei ole VARAA pitää autoa kunnossa ? Ja LOL vielä perään.
                        +1
                        AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                        E61 530xd M-Sport Touring -07
                        Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                        Duunissa: F11 520d x-drive -17

                        Comment

                        • Hakkapeliitta
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2014
                          • 552
                          • P-Sawo

                          #57
                          Kyllähän se pönttö takaisin tulee jollei mitään kiertotietä siihen löydy, en kyllä ekana autoa palauta takaisin orggikseksi.

                          Jännä nähdä mitä nerot Trafilla keksivät.

                          Jos jollain täällä olisi hajua asiasta, valistunut arvauskin riittäisi niin kerro toki.

                          annetaan BMW-osaa

                          Comment

                          • suppari
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4049
                            • Turku

                            #58
                            Jos hiukkasia aletaan ainoastaan mittaamaan, niin laitan välittömästi pystyyn dpf:llä varustetun pakoputken pään valmistuksen,joka toimii katsastuksen ajan
                            sigpic
                            P:0409699000

                            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                            huollot/korjaukset!

                            BMW E&F sarjaan.
                            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                            Comment

                            • Muumi
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 1702
                              • Rovaniemi

                              #59
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Miksei käyttöautoa vaan voi pitää laillisessa kunnossa.
                              Ilmeisesti 2010luvun diisseli ei voi olla harrasteauto?
                              E24 635csi

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                #60
                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Tässä topikissa lie kyse siitä että jollain ei ole ollut halua tai rahaa korjata autonsa saastelaitteita pykälien mukaiseksi ja nyt kun sitä mahollisesti aletaan valvoa alkaa ämpyily.
                                Saastelaite ja pykälä? Noh noh.

                                ake-trafi tässä moralisoi ja ämpyilee, "emme kerro miten teemme ja blaa blaa".

                                sama lafka on ollut mieltä että:
                                - tuontiautot tulee kalliisti katsastaa koska... (saksalainen katsastus ei täytä suomalaisia eu-kriteerejä vaikka se olisi tehty eilen.)
                                - tuontiautot tulee vakuuttaa koska... (eu-saksalainen vakuutus ei ole Suomessa voimassa yms paskaa)
                                - tuontiautoista tulee ottaa siirtokilvet koska... (saksalaiset kilvet eivät vain toimi)
                                - tuontiautot ilman sivuvilkkuja eivät kelpaa Suomessa koska... (turisti voi ajaa mutta silloin se ei olekaan teknisesti vaarallista)
                                - nyt tämä sama firma myy meille ajoneuvon verotus- ajoneuvoverotus ja muita tietoja mutta esimerkiksi Ruotsissa ne saa netistä ilmaiseksi.
                                - sama firma poltti toista sataa miljoonaa euroa täysin suteen tietojärjestelmään jonka me maksamme toiseen, ellei jopa kolmanteen kertaan. (autojen osto-ohjeet yms höpöä)
                                - sitten nämä virkaheitot kertovat että meillä on dpf-valvontaa mutta emme kerro miten valvonta toimii ja että me tiedämme jos autostasi on poistettu dpf mutta me emme kerro miten ja miksi me sen tiedämme... koska emme halua antaa kaltaisillesi etumatkaa.

                                Voishan tuota jatkaa vaikka loputtomiin.

                                aketrafin luokaton pelottelu yhdistettynä asiaa tuntemattoman "jopa ehkä vähintään neljä tonnia maksaa korjaus" toimittajan mutujuttuun niin lopputulos on täysin ihan hienon tavoitteen vastainen. Mutta minkäs teet kun virkaherrat norsunluutornin eivät joudu missään asiassa vastuuseen ja arvostelijat tuomitaan ämpylijöiksi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎