Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trafin muuttuva partikkelisuodatinlinjaus diesel-moottoreissa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj123
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2015
    • 1215
    • Lohja

    Originally posted by Justabanana View Post
    Savutusmittaus on muinaisjäänne jolla ei mitään tekemistä hiukkaspäästöjen kanssa. Hiukkaspäästöjen mittaamiseen tarvittava tekniikka on sellaista että toimiva mittaus katsastuksessa nostaisi hinnan nelinumeroiseksi.

    Kuulisin mielellään, jos jollakulla olisi jokin realistinen idea siitä, miten dieselhiukkaspäästöjä saisi tarkkailtua vuosittaisessa katsastuksessa - tai muutenkin. Savutusarvo on ollut kurantti tapa päästömittaukseen joskus pimeällä 90-luvulla. (Ja suoraan sanottua koko pelleilystä pitäisi luopua, mutta se on oman saarnansa aihe.)
    Oleellista olisi varmaan varmistaa se, että suodatin löytyy niistä autoista, joissa se pitääkin olla, ja vielä toimisikin. Sillä katetaan varmasti iso osa autoista. Aina löytyy niitä, jotka tekevät vaikka mitä, jotta pääsevät asioita kiertämään, ja on aina luovia ihmisiä sitä tekemässä, mutta niiden osuus on varmaankin hyvin pieni.

    Ja jos tosiaan oikeasti niille hiukkaspäästöille jotain halutaan tehdä, niin sinänsä typerää kyllä, että keskitytään vain diesel-autoihin, koska itsellekin tuli yllätyksenä, että nuo nykyiset pienet bensa-koneet puskevat ulos niin paljon niitä pienhiukkasia.
    E39 M5 -99
    F11 530d Xdrive -14

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3597
      • Raisio

      Jos hiukkaspäästöihin halutaan iso pienennys, kaikki kylmäkäynnistykset kielletään ja joko webastot kaikkiin tai aina kylmäkäynnistykset lämpimästä tallista.

      Tuoreinta TM talvitestiä jos lukee ja kurkkaa päästötaulukot.

      Edit.... En nyt osaa sanoa onko webastojen käyttö päästömielessä huononnus asiaan. Joskus noitakin jossain tutkittu.
      Last edited by ritariässä; 20-02-2017, 12:48.
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        Jos autojen typpipäästöjä voitaisiin jotenkin järkevästi mitata, eikös se olisi hyvä pari tuolle hiukkasmittaukselle, vai muistanko väärin?
        Pienet NO päästöt -> isot hiukkaspäästöt, isot NO päästöt -> pienet hiukkaspäästöt. Oliko noin?
        Virittämälla dieseliä, nostetaan NO päästöjä, jolloin savutus ja NO päästöt kasvat.
        Last edited by jaki; 20-02-2017, 16:10.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • *PexU*
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 1989
          • Vantaa

          Tänään mitattu sigun X5 ilman dpf:ää, 0,04k-arvolla
          1 taitaa olla tässä rajana, kun ohjelma on hyvä, ja kone kunnossa niin on päästötkin kunnossa

          Ohjelma on tälläkin foorumilla pk-seudulla vaikuttavan kaverin tekosia
          Last edited by *PexU*; 20-02-2017, 14:48.
          AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

          E61 530xd M-Sport Touring -07
          Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
          Duunissa: F11 520d x-drive -17

          Comment

          • Justabanana
            BTCF Member
            • Jul 2008
            • 835
            • Käpylä

            Originally posted by lj123 View Post
            Oleellista olisi varmaan varmistaa se, että suodatin löytyy niistä autoista, joissa se pitääkin olla, ja vielä toimisikin.
            Niin... sitä mä tässä oikeastaan just kysyin, että miten tuon toteuttaa.
            Jos suodatin tukkeutuu, niin valo syttyy ja auto menee limp-home-tilaan. Tällöin:
            - tavan kansalaisista about kaikki käy korjaamolla laittamassa sinne uuden suodattimen, maksaa ittensä kipeeksi ja kiroilee > ei ongelmaa. Ei tarvetta erikoisemmille mittauksille.
            - tuunaajat tyhjentää koko pöntön ja laittaa hurlumhei-virilastun että auto menee miljoonaa. Maksaa ittensä kipeeksi ja hymyilee > ongelma, mutta miten ratkaista se? Mittaukset ei auta (tietääkseni / väittääkseni).
            Ja jos itsediagnostiikka toteaa että pönttö toimii niinkuin pitääkin, niin MIL-valo syttyy ja sammuu ja kaikki on tyytyväisiä > ei ongelmaa, ei tarvetta mittauksille.

            Originally posted by jaki View Post
            Jos autojen typpipäästäjä voitaisiin jotenin järkevästi miatta, eikös e olisi hyvä pari tuolle hiukkasmittaukselle, vai muistako väärin?
            Pienet NO päästöt -> isot hiukkaspäästöt, isot NO päästöt -> pienet hiukkaspäästöt. Oliko noin?
            Virittämälla dieseliä, nostetaan NO päästöjä, jolloin savutus ja NO päästöt kasvat.
            Toi pakokaasuanalyysin kemia alkaa mennä oman asiantuntemuksen ulkopuolelle, joten tietävämmät korjatkoon. Mä olen käsityksessä että NOxien mittauslaitteet vaan on monimutkaisia ja kalliita.
            Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
            Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

            Comment

            • Hastra
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 545
              • Espoo

              Originally posted by jaki View Post
              Jos autojen typpipäästöjä voitaisiin jotenkin järkevästi mitata, eikös se olisi hyvä pari tuolle hiukkasmittaukselle, vai muistanko väärin?
              Pienet NO päästöt -> isot hiukkaspäästöt, isot NO päästöt -> pienet hiukkaspäästöt. Oliko noin?
              Virittämälla dieseliä, nostetaan NO päästöjä, jolloin savutus ja NO päästöt kasvat.
              Yleensä menee juurikin noin viritettäessä, mutta ei ole ihan niin suoraviivaista yleisesti. Mitä kuumempi palotapahtuma, sitä enemmän yleensä syntyy NOx-päästöjä, mutta yleensä silloin hiukkaset palavat paremmin pois.

              En tiedä autokäyttöön tarkoitetuista mittareista, mutta ainakin teollisuuskäyttöön tarkoitetut NOx mittarit ovat ihan kohtuuhintaisia, tosin kalibroinnit maksavat välillä hunajaa.
              Audi A3 GTRON
              EX: BMW 325D Coupe -07
              EX: BMW 320ia -08

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?



                Sekä VTT että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ovat huolissaan Suomessakin yleistyneestä ilmiöstä. Dieselkuskit sabotoivat itse autoistaan hiukkassuodattimen, joka on pakokaasujen puhdistuslaite.

                Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti vertaa suodattimen poistamista roskien heittämiseen maahan tai myrkyn kaatamiseen viemäriin.

                – Huolestuttavinta koko ilmiössä on se, että toiminnalla nimenomaan aiheutetaan haittaa omaan lähiympäristöön. Hiukkaspäästöt vaikuttavat sadan metrin säteellä kaikkein eniten. Siinä myrkytetään omaa kotikylää, kotikatua ja kotipihaa. Se on tahallista ympäristön tuhoamista, Lahti sanoo.

                Lahden mukaan suodatinmanipulaatio voi jopa yli kymmenkertaistaa dieselmoottorin päästöt autosta.

                Comment

                • Roito
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2009
                  • 3921
                  • Tavastila/Kotka

                  Hävetkää, ympäristön paskaajat!

                  Oon ihmetellytkin että aamupala maistuu jotenkin hassulta..

                  "Miksi kukaan suhtautuisi oman pesän tai aamiaismurojen puhtaana pitämiseen välinpitämättömästi?"
                  BMW E70 X5 käyttismöhkö
                  MB W639 Kummisetä

                  Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    Joo, on mullakin ollut tuollainen ohjelmoitu kiisselimersu, jossa pönttö oli tyhjennetty. Enää en kyllä sellaista hankkisi. Helvetin noloa ajella semmosella vehkeellä, että perässä tuleva saa pidätellä henkeä, kun dieselin katku tulee kabiiniin. Pelkästään se haju, kun laittaa auton kylmänä käymään, on aika kamala. Itse laittaisin ainakin katalysaattorin putkeen. Tavallaan tässä mielessä on ihan hauskaa, että harrasteauto kulkee viinalla

                    Onhan toi myrkytysjuttu silti aika yliampuvaa. Miks näitä päästöasioita ei koskaan verrata ajassa taaksepäin ja miksi auto on ainoa kulutushyödyke, jonka elinkaari ei saisi olla pitkä. Kaikessa muussa vouhotetaan, kuinka pitäisi tuottaa vain sellaista tavaraa, joka kestää, mutta autot pitäisi paalata 10v iässä ja ostaa taas lisää romua tilalle. Edelleen sen uuden auton valmistuksen päästöä ei kukaan laske, "fake news" sanois Trump.
                    Last edited by Juppe; 15-11-2018, 12:36.

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Originally posted by Juppe View Post
                      Miks näitä päästöasioita ei koskaan verrata ajassa taaksepäin ja miksi auto on ainoa kulutushyödyke, jonka elinkaari ei saisi olla pitkä. Kaikessa muussa vouhotetaan, kuinka pitäisi tuottaa vain sellaista tavaraa, joka kestää, mutta autot pitäisi paalata 10v iässä ja ostaa taas lisää romua tilalle. Edelleen sen uuden auton valmistuksen päästöä ei kukaan laske, "fake news" sanois Trump.
                      Mjoo. 250 kuolee liikenteessä äkkipysäyksen takia, jopa tuhansia kuolee pienhiukkasten takia. Kumpaan pitäisi pyrkiä vaikuttamaan?

                      Seuraava on lainattu Turun Sanomat-nimisestä lehdestä joten juttu pitää paikkansa täy-del-li-ses-ti

                      EU:n teettämän selvityksen mukaan ilmansaasteet aiheuttavat unionin alueella joka vuosi 350 000 ennenaikaista kuolemaa, näistä yli tuhat Suomessa.

                      Tilanteesta aiheutuvat taloudelliset menetykset ovat koko EU:n alueella 268–781 miljardia euroa ja Suomessakin 1–2,9 miljardia euroa vuodessa.

                      Tällaisiin ennenaikaisten kuolemantapausten ja terveysvaikutusten arviointeihin liittyy aina epävarmuustekijöitä, kuten filosofian maisteri Marko Tainion ympäristöterveyden alaan kuuluvassa ja Kuopion yliopistossa 3.7.2009 tarkastetussa väitöskirjassakin todetaan. Tainion mukaan Suomessa on vuosittain noin 500 pienhiukkasten aiheuttamaa ennenaikaista kuolemantapausta.

                      Diesel tuottaa 20–40-kertaisesti partikkeleita bensiiniautoon verrattuna ja sen pakokaasuhiukkaset ovat usein ultrapieniä, alle 0,1 mikrometriä. Mitä pienempi hiukkaskoko on, sitä syvemmälle hengitystiehyeisiin ja elimiin partikkelit voivat tunkeutua. Liki 90 prosenttia kaikista pienhiukkasista on ultrapieniä.

                      Alan tutkijat ovat yhtä mieltä siitä, että haitatonta hiukkaspitoisuutta ei ole.


                      Kehitys kehittyy ja paskan määrä lisääntyy. Paskan määrän vähentäminen sattuu aina, erityisesti jos sattuu omalle kohdalle...

                      Ystävällisin terveisin saastuttava diesel-autoilija.

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2043
                        • Riihimäki

                        Niin, paljonko niitä hiukkasia sitten tulee imettyä keuhkoihin...vaikuttaisiko asuinpaikkakin vähän? Nykyisellä politiikalla ihmiset kuitenkin halutaan ahtaa asumaan mahdollisimman tiiviisti. Ylättäen silloin hiukkaspitoisuudetkin tiivistyy noille alueille. Paljonko hiukkaskuolleisuus vähenisi jos asutettaisiin maa tasaisesti?

                        Ei liity paljon partikkelisuodattimiin mutta asioihin voi vaikuttaa monin tavoin.

                        Comment

                        • j-a
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 1522
                          • PohojosPohojammaa

                          Originally posted by racing02 View Post
                          Niin, paljonko niitä hiukkasia sitten tulee imettyä keuhkoihin...vaikuttaisiko asuinpaikkakin vähän? Nykyisellä politiikalla ihmiset kuitenkin halutaan ahtaa asumaan mahdollisimman tiiviisti. Ylättäen silloin hiukkaspitoisuudetkin tiivistyy noille alueille. Paljonko hiukkaskuolleisuus vähenisi jos asutettaisiin maa tasaisesti?

                          Ei liity paljon partikkelisuodattimiin mutta asioihin voi vaikuttaa monin tavoin.
                          Paljonko synnytyskuolleisuus lisääntyisi jos maa asutettaisiin tasaisesti, kun ammattitaitoista synnytysosastoa ei pystytä järjestämään joka pitäjään? Paljonko aivoinfarktikuolleisuus lisääntyisi jos maa asutettaisiin tasaisesti, kun liuotushoitoon pitää päästä minuuteissa, eikä joka pitäjään voidan lääkärikopteria laittaa päivystämään?

                          Asioihin toki voi vaikuttaa monin tavoin, mutta kannattaa miettiä myös mikä on minkään kansakunnan taloudellisen kantokyvyn kannalta mahdollista...

                          Itsellä on kaikissa diesel-autoissani ollut aina DPF:t paikoillaan, mutta jos olisivat autot olleet niin vanhoja että DPF:t tukkeutuu niin olisin ehkä piheyttäni miettinyt kahdesti uusinko sen vai tyhjennänkö vanhan... Kannatan kuitenkin tiukempaa kontrollia partikkelisuodattimien olemassaolon ja toiminnan seuraamiseen. Se kuitenkin lopunperin ohjaa kuluttajakäyttäytymistäkin, ja auttaisi sitä myötä että täälläkin päätyisi paremmin ajallaan paaliin ne vanhat miinat mitkä sivistysvaltiossa paaliin kuuluisikin.
                          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                          Ylimääräisenä tarjolla:

                          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16463
                            • Asikkala

                            Ongelma ratkeaa kun ajaa bensakoneella.

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              Originally posted by jr66 View Post
                              Ongelma ratkeaa kun ajaa bensakoneella.
                              +1
                              Nykybensat menee niin pienellä että keskimääräisellä ajosuoritteella ei ole paljon kannatusta kiisseliin. Eikä tarvitse miettiä näitä juttuja.
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                Kehitys kehittyy ja paskan määrä lisääntyy. Paskan määrän vähentäminen sattuu aina, erityisesti jos sattuu omalle kohdalle...
                                Varsinkin, jos se sattuu olemaan teollisuuden intressien ja tuoton vastaista. Kyllähän tää hirveä autojenvaihtohätäkin kumpuaa enimmäkseen siitä, että tuotantoja ei haluta ajaa alaspäin. Mielummin paalataan ja myydään uutta vihreämpää. Sitten samaan aikaan kun täällä jeesustellaan 10v vanhojen autojen päästöjä, jossain Intiassa miljardit lämmittää hiilellä ja ajaa kakstahtivehkeillä. Tai jossain Haitissa palaa neliökilometrikaupalla muovia, kun se polttaminen on ainoa tapa päästä paskasta eroon. Täällä sitten puhutaan maailman pelastamisesta yksilön valistuksen kautta. Jessus mitä paskaa ja hapatusta. Ketään ei huvita mennä sinne todellisiin ongelmapaikkoihin korjaamaan asioita. Mielummin ostetaan vaan puhdas omatunto jakamalla rahaa korruptoituneille järjestelmille. Yht äkkiä valtamerten muovilautatkin ovat pohjoismaalaisen tallustajan omantunnon murhe. Mun tietääkseni nekin lautat syntyvät muutamien jokien laskuvesistä ja niitä jokia ei täältä löydy.

                                Toisaalta on täälläkin tietysti korjattavaa ja sellaistakin, mikä koskettaa tavan tallaajaa. Mä en esimerkiksi enää juokse tai pyöräile työmatkojani, koska en halua mennä hengittämään pakokaasuja tunniksi valtaväylien varteen. Joskus talvipakkasilla bussien pakokaasut suorastaan maistoi suussa. Siellä on myös ne kaikki partikkelitkin, jos niistä kantaa murhetta. Tuon havainnon jälkeen en myöskään halua poistaa dieseleistä niitä suodattimiakaan. Suoraan sanottuna semmonen tappiin ohjelmoitu ketunhäntää puskeva diiselruoska saa vähän harmistustakin aikaiseksi. Onko ne syötöt oikeasti ihan välttämätöntä ruuvata sen viiden viimeisen hevosvoiman takia niin tappiin, että mustaa puskee joka kiihdytyksellä. Aika Loimaalaista touhua. Toisaalta en suostu kantamaan huonoa omaa tuntoa 10v vanhalla autolla ajamisesta. Jos se vie kasin mun työmatka-ajossa, ei pallon pelastus ole kyllä siitä kiinni...
                                Last edited by Juppe; 15-11-2018, 15:43.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎