Originally posted by Thmas
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Tuoppo View Posthttp://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/...ex.html?bc=425
Autoverolakiin (1482/1994) on tehty muutoksia, jotka tulevat voimaan 1.1.2016.
Muuttuneen lain mukaan käytettynä verotettavasta ajoneuvosta kannetaan veroa enintään se pienin määrä, joka samanlaisena pidettävän Suomessa jo aikaisemmin rekisteröidyn ajoneuvon arvossa on jäljellä.
Käytetyn ajoneuvon kanssa samanlaisena pidettäviä ajoneuvoja on voitu verottaa useilla eri veroprosenteilla. Tulli selvittää aiemmat veroprosentit ja soveltaa verotuksessa näistä alinta. Lain voimaantulon jälkeen käyttöönotettujen ajoneuvojen alimmaksi ja samalla ainoaksi sovellettavaksi veroprosentiksi muodostuu se veroprosentti, jolla samanlaisia ajoneuvoja on verotettu uutena.
Voisin heittää tosin vastakysymyksen tullille, onko ajoneuvo samanlainen jos esim. vaihteistotyyppi on eri? Tällöinhän variantti muuttuu. Mielestäni ei ole riittävä peruste identifioida kaksi autoa erilaisiksi.
Aika nihkeästi tuntuvat ainakin myöntävän, että kaksi autoa on samanlaisia jos niiden vuosimalleissa on yhtään heittoa. Helposti on ainakin tyydytty ottamaan verokkiyksilöksi arvonmäärityksessä ne autot joiden vuosimalli sattuu olemaan sama, vaikka olisivatkin markkinoilla kalliimmalla pyyntihinnalla kuin vuoden uudemmat. Mielestäni tässä sumutetaan verovelvollista 10-0 sillä verukkeella, että ovat muka parhaiten verotettavaa autoa vastaavat verokkiyksilöt markkinoilta!
Originally posted by Thmas View PostHelsingin tulli on ilmeisesti ryhtynyt purkamaan ruuhkiaan siirtämällä veropäätöksiä käsiteltäväksi Lahteen.Last edited by Dualfun; 07-01-2016, 12:19.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View PostBoldatussa avainsanana on (ainakin) huomioitava autovalmistajan ns. varianttikoodi, jolla ajoneuvon mallin pystyy yksilöimään.
Voisin heittää tosin vastakysymyksen tullille, onko ajoneuvo samanlainen jos esim. vaihteistotyyppi on eri? Tällöinhän variantti muuttuu. Mielestäni ei ole riittävä peruste identifioida kaksi autoa erilaisiksi.
Aika nihkeästi tuntuvat ainakin myöntävän, että kaksi autoa on samanlaisia jos niiden vuosimalleissa on yhtään heittoa. Helposti on ainakin tyydytty ottamaan verokkiyksilöksi arvonmäärityksessä ne autot joiden vuosimalli sattuu olemaan sama, vaikka olisivatkin markkinoilla kalliimmalla pyyntihinnalla kuin vuoden uudemmat. Mielestäni tässä sumutetaan verovelvollista 10-0 sillä verukkeella, että ovat muka parhaiten verotettavaa autoa vastaavat verokkiyksilöt markkinoilta!
Veroprosentin kannalta vastaava auto on täsmälleen samanlainen, täsmälleen samoilla varusteilla, täsmälleen samana päivänä ensirekisteröity (jne.) kuin verotettava auto.
Comment
-
-
Originally posted by brainsurgery View Post
Veroprosentin kannalta vastaava auto on täsmälleen samanlainen, täsmälleen samoilla varusteilla, täsmälleen samana päivänä ensirekisteröity (jne.) kuin verotettava auto.
Arvioitaessa jäljellä olevaa VERON määrää on mielestäni ihan se ja sama mikä on käytettynä tuodun veroprosentti kunhan jäljellä olevan veron määrä ei ole suurempi kuin alhaisin tiedossa oleva jo maahan verotetun vastaavan ajoneuvon jäljellä oleva veron määrä. (Sorry tautologia)
Suoraa lainausta KHO- ja EU-tuomioistuimien päätöksistä:
KH:2014:182
Erittäin vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan perustamissopimuksen 95 artiklan ensimmäistä kohtaa rikotaan, jos maahan tuodusta tuotteesta kannettava vero ja samanlaisesta kotimaisesta tuotteesta kannettava vero lasketaan eri tavalla ja erilaisten yksityiskohtaisten sääntöjen mukaisesti niin, että maahan tuotuun tuotteeseen, vaikka vain joissakin tapauksissa, kohdistuu suurempi vero
Siilin 56
...arvioitaessa samanlaisuutta, johon perustamissopimuksen 95 artiklan ensimmäisessä kohdassa oleva kielto perustuu, on tutkittava, onko kyseisillä tuotteilla toisiaan vastaavia ominaisuuksia ja vastaavatko ne kuluttajien samoihin tarpeisiin (ks. asia C-265/99, komissio v. Ranska, tuomio 15.3.2001, Kok. 2001, s. I-2305, 42 kohta oikeuskäytäntöviittauksineen)
Comment
-
-
Originally posted by brainsurgery View PostSekoitat tässä nyt veroprosenttia ja verotusarvoa keskenään.
Halusin herättää keskustelua siitä miten tulli määrittää verokkiyksilöt silloin kun arvonmääritys tehdään manuaalisesti. Tämä koskee jokaista autoa jota MAHTI ei listaa ja silloin tuntuu olevan hyvin erilaisia metodeja käytössä ja jostain syystä tulli valitsee niistä itselleen parhaaksi koituvan vaihtoehdon.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Onkos siihen mitään sääntöä kuinka nopeasti kilvet pitää hakea sitten kun verot on jo maksettu? Dieselvero lähtee käsittääkseni juoksemaan vasta kun autolla on suomalainen rekisteritunnus. Lähinnä mietin teoreettista tilannetta, jossa autolle on otettu 3 kk siirtokilvet ja veropäätös tulee lähes heti -> onko mitään estettä ajaa siirtokilvillä niin kauan kuin ne on voimassa?Audi e-tron 55
Exiä:
1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
Comment
-
-
Originally posted by Thmas View PostOnkos siihen mitään sääntöä kuinka nopeasti kilvet pitää hakea sitten kun verot on jo maksettu? Dieselvero lähtee käsittääkseni juoksemaan vasta kun autolla on suomalainen rekisteritunnus. Lähinnä mietin teoreettista tilannetta, jossa autolle on otettu 3 kk siirtokilvet ja veropäätös tulee lähes heti -> onko mitään estettä ajaa siirtokilvillä niin kauan kuin ne on voimassa?E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Laitoin taas Tulliin kyselyä, että mikä nyt tulee olemaan se menettely näiden jo oikaistujen (vero%) oikaisujen kanssa, joissa valitusaika kerkesi mennä umpeen (ennen 28.9. menettelymuutosta). Jännityksellä odottelen vastausta. Varmaan menee taas vuosi, ennenkuin saavat tuohon jonkun lausuman.
Kuulemma uuden lain voimaantulon siirtymäsäännökset aiheuttavat heillä päänvaivaa, ja ne asiat pitää ensin selvetä ennen kuin tietävät miten vanhat ongelmat ratkaistaan. Loputon suo...
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Tietääkö kukaan sitä, miten se etenee, kun virheelliset verotuspäätökset ovat aiheuttaneet vertailuautojen hinnan nousun, jota puolestaan on näytetty auton verotusarvojen määrittelyssä (Mahtissa)?
Eli nyt pitäisi oikaista prosentin lisäksi se, että vero on kannettu liian suuresta summasta. Onko tästä kukaan valittanut ja koska voi odottaa päätöksiä?
Comment
-
-
Originally posted by MikaLaaksonen View PostTietääkö kukaan sitä, miten se etenee, kun virheelliset verotuspäätökset ovat aiheuttaneet vertailuautojen hinnan nousun, jota puolestaan on näytetty auton verotusarvojen määrittelyssä (Mahtissa)?
Eli nyt pitäisi oikaista prosentin lisäksi se, että vero on kannettu liian suuresta summasta. Onko tästä kukaan valittanut ja koska voi odottaa päätöksiä?-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Jep, MAHTI järjestelmän kyseenalaistaminen onkin sitten vähän hankalampi juttu kuin yksittäisen ajoneuvon arvonmäärityksen kyseenalaistaminen, silloin kun se on tehty manuaalisesti MARVO:ssa. Toisaalta molemmissa tapauksissa markkinat ovat väärityneet eivätkä toki ole reagoineet tarpeeksi muuttuneeseen tilanteeseen, ainakaan vielä.
MAHTI järjestelmä on tullin kruununjalokivi, siitä ei ole olemassa kuin ohut menetelmäkuvaus, pitävät sen todellista toimintatapaa eräänä liikesalaisuutenaan. Olisi helpompaa kyseenalaistaa jos tietäisi edes miten se toimii.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Kreikan leasing tapaus eli C-66/15 saatu päätökseen. Tuomio toistaiseksi jaossa vain kreikan ja ranskan kielillä. Varmaan englanti ja suomikin saadaan melko pian. Google osaa joka tapauksessa kääntää pääasiat.
40 Kaiken edellä esitetyn perusteella komission kanne on pidettävä perusteltuna.
41 Siksi on aiheellista ilmoittaa, että Helleenien tasavalta, perimällä kokonaisuudessaan rekisteröintiveron lain rekisteröinnistä ajoneuvon vuokrattu jota asiakas sen alueella asuvista toimittajalta sijoittautunut toiseen jäsenvaltioon, kestosta riippumatta vuokrasopimuksen tai vuokrasopimuksella ja käyttöiän ajoneuvon Kreikassa, ei ole artiklan mukaisia velvoitteitaan SEUT 56 ja 62 nojalla.
Eli takkiin tuli Kreikalle ihan niin kuin oli odotettavissa. Suomessa tämä tarkoittaa sitä, että autoveroa saa periä vain sen verran kun sitä kuluu sinä aikana kun auto on Suomessa käytössä. Eli koko veroa ei saa periä etukäteen niin kuin nyt tehdään. Nykyinen jäljellä olevan veron palautus leasingin loputtua ei siis riitä. Tämä on suoraan voimassa olevaa oikeutta myös Suomessa. Kuka ehtii ensimmäisenä?-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Comment