Mielenkiintoista että tullin tekemä uusi arvonmääritys antaa verotusarvoksi vajaa pari tonnia vähemmän, kuin että verotusarvo laskettaisiin uudella (pienellä) veroprosentilla alkuperäisestä ostohinnasta. Eli jos en tee mitään ja hyväksyn tullin tekemän ehdotuksen, niin saan vajaa 500€ enemmän rahaa takaisin, verrattuna jos palautus laskettaisiin aiemmin vaatimani takaisinlaskennan mukaan. :think :think
Esimerkki. Ostohinta v2013 2000€ ja veroprosentti 40%. Takaisinlaskenta 2000€:0,6=3333,3€
pienin veroprosentti 25%. Takaisinlaskenta 2000€:0.75=2666,7€
Saatu ehdotus 2300€.
(summat/prosentit vaan esimerkkejä. tummalla tarkoitan kuvitteellisia verotusarvoja. Takaisinlaskennoissa, en veivannu tullinkäyttämiä vähennyksiä/alennuksia, koska summa pysyy miltei samana loppujen lopuksi)
Okei. Joskus vähemmän voi olla enemmän. Tullin tekemä tarjous on tietenkin yksittäistapaus? Tuskinpa palautettavasta rahasta kannattaa kieltäytyä.
Pitääkö paikkansa että jos haluaisin tuoda esim. vm.2007 150tkm ajetun E92 335iA saksasta, tulisi veroa 8-9te? Mahti antaa vertailuarvoksi n. 21te ja veroprosentiksi 40,9%. Voiko siis tuo 40,9 pitää paikkaansa? Tuntuu jotenkin kovalta.
Eestilä asian ytimessä. Entinen valtiovarainministeri nykyisinkin aivopieru Eero H. jatkaa roiston urallaan, siihen kun näyttää riittävän ylioppilaankin paperit. Timo H. on nimensä mukaan kiiltävän perään, vaikka sossuna esittäytyykin.
17.24 Eero Heinäluoma sd(vastauspuheenvuoro)
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Heinonen viittasi demarien linjaan ja aikaisemmin edustaja Lintiläkin puhui samasta asiasta, niin kyllä, arvon edustajat, täytyy kuitenkin tunnustaa se, mikä on meidän taloustilanteemme tällä hetkellä. Kaikki, uskon, ovat sitä mieltä, että mieluummin tietysti halvempia autoja ihmisille, ja mitä parempia, sen turvallisempia ja vielä vähäpäästöisiä. Mutta meidän pääongelmamme on tämä hirveä työttömyystilanne, jossa me olemme. Ja sen takia — ja tässä yhdyn edustaja Wallinin puheenvuoron alkuosaan, jossa hän tämän erittäin hyvin sanoi — täytyy katsoa, mikä on meidän veropolitiikan painopiste. Mieluummin kevennetään työn verotusta, jota kautta syntyy uusia työpaikkoja, kuin tuontiautojen verotusta. Yksikään asiantuntija, jota olemme kuulleet — ainakin niin, että olen ollut paikan päällä — ei ole puoltanut tätä. Moni on sen sijaan ihmetellyt, (Puhemies koputtaa) miksi ihmeessä pannaan 200 miljoonaa tähän. Sen takia demarit esittävät, että pientä siivua tästä käytettäisiin maakuntien liikenneyhteyksien (Puhemies koputtaa) hyväksi ja VR:n ostopalvelujen mahdollistamiseksi.
17.37 Markku Eestilä kok
Mitä tulee sitten tähän autoverotukseen yleensä, niin kyllä minun täytyy tämän kehumisen myötä myös todeta, että autoverotuksella on Suomessa äärimmäisen synkkä historia. Se sisältää jäsenvaltiorikkomuksia, se sisältää lainvastaisuuksia, ja kaikkein erikoisin tilanne on, että Tulli on jo 15 vuotta tehnyt virheellisiä hallinnollisia päätöksiä, joihin kansalaiset eivät ole saaneet muutosoikeutta. Kertaakaan ei ole korkein hallinto-oikeus antanut muutosoikeutta kenellekään, jotta Tullin tekemä virheellinen hallintopäätös olisi hallintolainkäyttölain nojalla peruttu. Laki antaa siihen mahdollisuuden yli viiden vuoden määräajalla, mikäli perusteet ovat oikeita. Jos perusteiden pitää olla erityisen suuret, niin kuin laki määrää, niin en ymmärrä, miten voi jostakin löytyä suurempia perusteita kuin se, että kyseessä on jäsenvaltiorikkomus ja kyseessä on korkeimman oikeuden mukaan valtion vahingonkorvausvelvollisuus? En usko, että kovin paljon suurempia ja tavallaan raskaampia perusteita löytyy, että ihmiset olisivat saaneet rahansa takaisin, jotka heiltä on lainvastaisesti ja Euroopan yhteisön säännöstöjen vastaisesti kerätty.
17.48 Timo Harakka sd
Kuten sanoin, autoveron alennus on juuri tässä julkisen talouden tilanteessa täysin vastuuton. Samaan aikaan hallitus leikkaa joukkoliikenteen tukea sieltä, missä yhteydet ovat jo valmiiksi uhanalaiset, ja tällä tavalla toteuttaa muun muassa edustaja Eestilän ennustuksen siitä, että autoilu on ainoa vaihtoehto siellä, mistä joukkoliikenne loppuu. Tämä on itseään toteuttava ennuste. Siksi SDP on esittänyt, että osa autoveron alennuksesta sijoitettaisiin VR:n ostoliikenteen turvaamiseen.
Onkohan Heinäluoma ja Harakka koskaan kuulleet markkinaehtoisesta liikenteestä...
En nyt tiedä onko tämä oikea topikki aiheelle, mutta koitetaan. Pitääkö paikkansa että jos haluaisin tuoda esim. vm.2007 150tkm ajetun E92 335iA saksasta, tulisi veroa 8-9te? Mahti antaa vertailuarvoksi n. 21te ja veroprosentiksi 40,9%. Voiko siis tuo 40,9 pitää paikkaansa? Tuntuu jotenkin kovalta. Tietäjiä?
Osaisko joku vielä sanoa että paljonko verotusarvoon vaikuttaa korimalli, tarkemmin ottaen avo? En löytänyt mistään vertailukohdetta.
e93 (avo) taitaa mennä marvon kautta, eli etukäteen vaikeampi haarukoida verotusarvoa. Muut korimallit mahdista löytyy, niin sen vuoksi helpompaa.
Kannattaa kattoa toteutuneita päätöksiä, paljonko mitä luokkaa verotusarvot viime aikoina.
Arvonmääritykseen voit hakea muutosta. Tuliko tuokin MARVO:lta, eikä mahdista? Kolme verrokkia ei riitä kertomaan markkina-arvoa luotettavasti, tullinkaan mielestä. Käytettiinkö tässä jotain prosenttialennusta ns. "varmuuskertoimena" tasoittamaan pientä verrokkimäärää?
MARVON perusteella ymmärtääkseni päätös tuli, koska verrokkeja oli vain 3 kpl. Tulli laski vertailuautojen hinnasta aluksi 10% alennuksen "varmuuden varalle" ja kilometrejä (0,8%/5000km) sekä vuosimallia (9,2%/vuosi) korjattiin prosenteilla suuntaan tai toiseen. Laskutoimitukseen ei annettujen tietojen perusteella kuitenkaan pääse tarkemmin kiinni.
MAHDISTA olisi löytynyt samanikäiselle e92 325d 160kw versiolle hinta, joka on jo facelift moottorintehon perusteella ja yleiseksi myyntihinnaksi kone antaa 14892 eur, joka on noin 1800€ vähemmän, kun minkä tulli laski MARVON perusteella prefacelift autolle.
MAHDISTA olisi löytynyt samanikäiselle e92 325d 160kw versiolle hinta, joka on jo facelift moottorintehon perusteella ja yleiseksi myyntihinnaksi kone antaa 14892 eur, joka on noin 1800€ vähemmän, kun minkä tulli laski MARVON perusteella prefacelift autolle.
Tuo 160kw malli on bensakoneella, facelift 325d:ssä on 150 kw. Mahdista näyttäisi löytävän 2008 mallinen E92 325d manuaali joten siihen voi jonkinnäköistä vertailua suorittaa.
Tuo 160kw malli on bensakoneella, facelift 325d:ssä on 150 kw. Mahdista näyttäisi löytävän 2008 mallinen E92 325d manuaali joten siihen voi jonkinnäköistä vertailua suorittaa.
Niimpä onkin. Verotusarvo 2008 vastaavalla e92 on noin 14200 ja jos arvoa korjataan ylös tuolla tullin 9,2% ikäkorjauksella niin 2009 myyntihinta olisi silloin 15 500€ nurkilla. Tällä arvolla lopullinen autovero tippuisi noin 300€. Eipä taida tällä hommalla rikastua ...
Niimpä onkin. Verotusarvo 2008 vastaavalla e92 on noin 14200 ja jos arvoa korjataan ylös tuolla tullin 9,2% ikäkorjauksella niin 2009 myyntihinta olisi silloin 15 500€ nurkilla. Tällä arvolla lopullinen autovero tippuisi noin 300€. Eipä taida tällä hommalla rikastua ...
Joo ja isoin ongelmahan tuossa on, että vertailuauto on tullin mielestä eri - johtuen muuttuneesta moottorista. Ovat siten tehneet kohdallasi ihan oikein käyttäessään MARVO:a manuaaliseen arvonmääritykseen, ja jos päästiin 300€ päähän "oikeasta" = MAHTI arvo, niin ollaan hyvin lähellä. Sen sijaan siitä olen samaa mieltä, että 10% alennus ei riitä 3 verokkiyksilön kanssa epävarmuustekijöiden poistamiseksi - kuten Pyroz aiemmin viittasikin jo - oikea olisi 15% jolloin myös tuo sinun 300€ "riita" kuleentuisi jo aina hyvin.
Mitenkäs porukka on saanut noita prosentista tehtyjä valituksia/korjauspäätöksiä takaisin, oma jätetty n. 10 kk sitten, kannattaako tuota edes odotella vielä hetkeen?
Comment