Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harriba
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 420
    • Espoo

    Originally posted by 928 GTS View Post
    Tuosta sitten normaaleilta tahoilta lausuntoja niin se on suunnilleen siinä. Vielä jää vaan auki kysymyksiä.

    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakir.../725488740.PDF
    Autoveron kulmakivi on veron ennakoimattomuus, jolloin tuoja ottaa aina riskin, riippumatta siitä onko lopullinen veron määrä syrjivä vai ei.

    Leasing-tapauksessa riski otetaan kahdesti: ensin auton tullessa Suomeen, toisen kerran leasing-kauden lopulla auton lähtiessä Suomesta.

    Tässä hengentuotteessa kaksinkertainen riski luonnollisesti säilyy. Koska autoverotuksen ennustettavuus kolmen vuoden päähän on nolla, liisaajien on melkeimpä pakko lähteä siitä, että kauden päättyessä tasausmaksu on yhtä suuri kuin palautuksen ennakko, mutta miinusmerkillä varustettu.

    Jos autoveron koko määrä olisi vaikka €10.000:

    1. Jokin Tullin kaavamainen himmeli antaa palautuksen ennakkomaksuksi esim. €7.000
    2. Leasing-kauden alussa veroa menee maksuun siis €10.000 - €7.000 = €3.000
    3. Leasing-kauden lopussa todetaan että kappas vaan autoveroa ei enää olekaan
    4. Vientipalautus olisi €0
    5. Saitte kuitenkin etumaksua €7000
    6. Olkaa hyvä ja maksakaa meille ne €7000
    7. Kolmen vuoden leasing-kaudesta maksettiin veroa alussa €3000 ja lopussa €7000

    Ellen nyt jotain ole siis missannut. Mutta jotakin tämmöistä voi valtiolta olettaa.
    Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
    X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      Originally posted by harriba View Post
      Autoveron kulmakivi on veron ennakoimattomuus, jolloin tuoja ottaa aina riskin, riippumatta siitä onko lopullinen veron määrä syrjivä vai ei.

      Leasing-tapauksessa riski otetaan kahdesti: ensin auton tullessa Suomeen, toisen kerran leasing-kauden lopulla auton lähtiessä Suomesta.

      Tässä hengentuotteessa kaksinkertainen riski luonnollisesti säilyy. Koska autoverotuksen ennustettavuus kolmen vuoden päähän on nolla, liisaajien on melkeimpä pakko lähteä siitä, että kauden päättyessä tasausmaksu on yhtä suuri kuin palautuksen ennakko, mutta miinusmerkillä varustettu.

      Jos autoveron koko määrä olisi vaikka €10.000:

      1. Jokin Tullin kaavamainen himmeli antaa palautuksen ennakkomaksuksi esim. €7.000
      2. Leasing-kauden alussa veroa menee maksuun siis €10.000 - €7.000 = €3.000
      3. Leasing-kauden lopussa todetaan että kappas vaan autoveroa ei enää olekaan
      4. Vientipalautus olisi €0
      5. Saitte kuitenkin etumaksua €7000
      6. Olkaa hyvä ja maksakaa meille ne €7000
      7. Kolmen vuoden leasing-kaudesta maksettiin veroa alussa €3000 ja lopussa €7000

      Ellen nyt jotain ole siis missannut. Mutta jotakin tämmöistä voi valtiolta olettaa.
      Ei se nyt sentään ihan noin menisi. Koko himmelit idea on maksaa veroa siltä osin kun autoa käytetään Suomessa veronalaiseksi käytössä. Jos vero jonain kauniina päivänä poistetaan, ei tietenkään liisareiltakaan voi periä veroa. Esimerkissä veroa maksettaisiin siis vain siihen päivään, jolloin verotus poistui ja loppu palautettaisiin aikanaan.

      Kuviossa on ennemminkin huomionarvoista, että maksamalla koko veropotin etukäteen, ei voi koskaan voittaa. Selväähän nimittäin on, että ns. normaalitapauksessa ei palauteta yhtään mitään.

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Originally posted by 928 GTS View Post
        Sinun ja kaikkien muidenkin olisi pitänyt tietää valittaa asiasta koska se on mm. tällä palstalla kerrottu jo viimeistään 2015 tammikuussa ellei peräti 2014 jouluna. Tulli teki väärän tulkinnan 19.12.2014 KHO:n päätöksestä ja sen vääryys oli jo heti tiedossa. Tuosta olisi pitänyt älytä valittaa valitusaikojen puitteissa. Luulisi kansan oppineen jo edellisistä säädöistä (ELV jne) ettei mitään mitä tulli kertoo pidä uskoa vaan aina pitää valittaa jos on vähänkin aihetta. Voi kuullostaa pahalta viattoman autontuojan syyllistämiseltä mutta näin se vaan on mennyt koko Suomen EU-jäsenyyden ajan eikä loppua ole näkyvissä.
        Vuoden 2013 lopussa sai tullin kirmo:sta elvi-sähköpostiin tällaisen vastauksen:

        Tulli on vastaanottanut viestinne. Tulli alkaa käsitellä korvausvaatimuksia heti kun yleisistä tuomioistuimista on saatu lainvoimaisia ratkaisuja siitä, mistä ajankohdasta elviä koskevan vahingonkorvausvelan vanhentuminen alkaa. Tulli tiedottaa korvausvaatimusten käsittelyaikataulusta myöhemmin, tässä vaiheessa aikataulusta ei vielä voi antaa tarkempaa arviota. Lisätietoa yleisimmistä elviin liittyvistä kysymyksistä: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...tiedotteet/ukk...

        Tullen har tagit emot Ert meddelande. Tullen börjar handlägga skadeståndsyrkanden genast när allmänna domstolar har gett lagakraftvunna avgöranden om den tidpunkt då preskriptionstiden för skadeståndsskuld gällande moms på bilskatt börjar löpa. Tullen informerar senare om tidtabellen för handläggning av skadeståndsyrkandena; i det här skedet går det ännu inte att ge någon närmare uppskattning av tidtabellen. Mera information om de vanligaste frågorna gällande moms på bilskatt:
        och samma på svenska....

        Ruotsiksi elvi olikin moms

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17855
          • PKS

          Originally posted by nullzwei View Post
          Ruotsiksi elvi olikin moms
          Tää kyllä aiheuttaa pientä myötähäpeää.
          Huomaa kuinka hyvin ollaan asioista perillä.
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

          E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1561
            • Helsinki

            Heikki "det ilar i tänderna" Kuitunen ei muistanut keksiä elvi:lle nimeä toisella kotimaisella.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6350
              • Tampere

              Originally posted by 928 GTS View Post
              Heikki "det ilar i tänderna" Kuitunen ei muistanut keksiä elvi:lle nimeä toisella kotimaisella.
              On se oikein, sehän on "inte mervärdesskatt", Kuitunen keksi että se lyhennetään vain sattumalta samalla tavalla.
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • Turder
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 465
                • Suomi

                Liittyykö autoverotukseen? http://yle.fi/uutiset/tullin_paajoht...avaksi/8634471

                Comment

                • harriba
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 420
                  • Espoo

                  Originally posted by nokonzok View Post
                  Ei se nyt sentään ihan noin menisi. Koko himmelit idea on maksaa veroa siltä osin kun autoa käytetään Suomessa veronalaiseksi käytössä. Jos vero jonain kauniina päivänä poistetaan, ei tietenkään liisareiltakaan voi periä veroa. Esimerkissä veroa maksettaisiin siis vain siihen päivään, jolloin verotus poistui ja loppu palautettaisiin aikanaan.

                  Kuviossa on ennemminkin huomionarvoista, että maksamalla koko veropotin etukäteen, ei voi koskaan voittaa. Selväähän nimittäin on, että ns. normaalitapauksessa ei palauteta yhtään mitään.
                  Pah. Luet sen lausunnon joka valtiolla kiertää, niin se menee juuri näin: Vientipalautuksesta saat jonkun ennakon joka hyvitetään leasing-kauden alussa, ja leasing-kauden päättyessä maksettu ennakko tasataan senhetkisen vientipalautuksen mukaan. Vientipalautus edellyttää auton maasta pois vientiä sekä rekisteröintiä toisessa maassa.

                  Joten jos autovero poistuisi, liisareiden vientipalautus kauden lopussa on nolla euroa, ja tasausmaksu on se että maksat kauden alussa saadun ennakon takaisin kokonaisuudessaan. Leasing-asiakkaan ja yhtiön mahdollisuudet ennakoida autoveropelleilyä esim. kolme vuotta eteenpäin on nolla. Vaikkei vero täysin poistuisi, se koko ajan laskee. Tällöin tasausmaksut väistämättä merkitsevät sitä, että liisarikauden lopussa leasing-firma saa ennakoimattoman mustapekan käteen.

                  Mistään palautuksista ei puhuta halaistua sanaa. Valtio kulkee kaikki mahdolliset oikeustiet loppuun asti, ja elv-päätöksen tavoin jopa vaatii komissiolta ettei kusettamalla kerättyjä veroja tarvitsisi hallintoalamaisille maksaa takaisin.

                  Tällä ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa miten vero pitäisi laskea, tai mitä unionin oikeus edellyttää. Tässä on kyse puhtaasti siitä, miten löydetään minimaaliset muutokset, joilla jotenkin reagoidaan komission kyselyihin, siten että tuonnin ja leasing-palveluiden esteet pysyvät.
                  Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                  X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    Originally posted by Turder View Post
                    Rottalauma puree vielä.

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Updatea tähän omaan caseen:

                      Tullilta tuli nyt viestiä, että aiempi informaatio noiden kertaalleen oikaistujen päätösten osalta, että menisi hallinto-oikeuteen, oli väärää.

                      Kertaalleen oikaistut päätökset oikaistaan uudelleen alhaisimmilla prosenteilla, ja päätökset tulee vielä nähtäville lausuntoa varten ennen lopullista täytäntöönpanoa . Ja aika piankin vielä.

                      Paistaa se päivä...


                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6770
                        • PK-seutu

                        Originally posted by teropa View Post
                        Updatea tähän omaan caseen:

                        Tullilta tuli nyt viestiä, että aiempi informaatio noiden kertaalleen oikaistujen päätösten osalta, että menisi hallinto-oikeuteen, oli väärää.

                        Kertaalleen oikaistut päätökset oikaistaan uudelleen alhaisimmilla prosenteilla, ja päätökset tulee vielä nähtäville lausuntoa varten ennen lopullista täytäntöönpanoa . Ja aika piankin vielä.

                        Paistaa se päivä...


                        Tero
                        Tulkitsinko oikein, että nuo sinun jo kertaalleen oikaistut päätökset on sinulla päässeet "vanhenemaan" yli sen 60 päivää, jonka jälkeen päätit kuitenkin yrittää uutta kierrosta Tullin kanssa ja ne on nyt sitten menossa uuteen käsittelyyn ilman isompia taisteluita?
                        S65, S85, H1, N63TU, IB1

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Tulkitsinko oikein, että nuo sinun jo kertaalleen oikaistut päätökset on sinulla päässeet "vanhenemaan" yli sen 60 päivää, jonka jälkeen päätit kuitenkin yrittää uutta kierrosta Tullin kanssa ja ne on nyt sitten menossa uuteen käsittelyyn ilman isompia taisteluita?
                          Juuri niin. Uusien ohjeiden mukaan ne tekevät uudet muutospäätökset niillä oikeilla prosenteilla.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4180

                            Originally posted by teropa View Post
                            Juuri niin. Uusien ohjeiden mukaan ne tekevät uudet muutospäätökset niillä oikeilla prosenteilla.

                            Tero
                            Viikko sitten tullista sanottiin, että jos veropäätös on vuodelta 2012 niin prosenttioikaisut käsitellään uudelleen, kun olisi 60 päivän valitusaika mennyt umpeen. Minulla oli kolme tälläistä tapausta jotka laitoin 60 päivän jälkeen tulliin viime syksynä, vain yksi on verotettu vuonna 2012 ja kaksi muuta 2010, joiden osalta tullivirkailia sanoi ettei näitä käsitellä.
                            Hieno homma jos asia kuitenkin on toisin.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • ilpopi
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2012
                              • 139
                              • Kankaanpää

                              Originally posted by teropa View Post
                              Updatea tähän omaan caseen:

                              Tullilta tuli nyt viestiä, että aiempi informaatio noiden kertaalleen oikaistujen päätösten osalta, että menisi hallinto-oikeuteen, oli väärää.

                              Kertaalleen oikaistut päätökset oikaistaan uudelleen alhaisimmilla prosenteilla, ja päätökset tulee vielä nähtäville lausuntoa varten ennen lopullista täytäntöönpanoa . Ja aika piankin vielä.

                              Paistaa se päivä...


                              Tero
                              Wau, kiitos tiedotuksesta. Mullahan vastaava keissi menossa kuin sullakin ja tässä odotellut kuinka tulee käymään.

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Originally posted by bemmeri View Post
                                Viikko sitten tullista sanottiin, että jos veropäätös on vuodelta 2012 niin prosenttioikaisut käsitellään uudelleen, kun olisi 60 päivän valitusaika mennyt umpeen. Minulla oli kolme tälläistä tapausta jotka laitoin 60 päivän jälkeen tulliin viime syksynä, vain yksi on verotettu vuonna 2012 ja kaksi muuta 2010, joiden osalta tullivirkailia sanoi ettei näitä käsitellä.
                                Hieno homma jos asia kuitenkin on toisin.
                                Kyllä tämmösen vahvistuksen olen saanut, että myös autot joiden ensiverotus oli aiemmin kuin 2012, mutta joista jätettiin aikanaan määräajassa ensimmäinen oikaisupyyntö, niin käsitellään nyt uudelleen nykykäytännön mukaan (=haetaan alhaisin veroprosentti).

                                Ensi viikolla mulla pitäisi kuulemma olla oikaisuehdotukset näpeissä, niin voin sitten vielä vahvistaa että näin myös tapahtui.


                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎