Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JNIJNI
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1488

    #856
    Verohallinnon sivuilla on siis määritelmä:

    Käytetyn ajoneuvon kanssa samanlaisena pidettäviä ajoneuvoja on voitu verottaa useilla eri veroprosenteilla. Verohallinto selvittää aiemmat veroprosentit ja soveltaa verotuksessa näistä alinta.


    Oliko noita prosentteja nähtävillä jossain?
    G21 LCI 330e xDrive 2022
    E93 M3

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      #857
      Originally posted by JNIJNI View Post
      Verohallinnon sivuilla on siis määritelmä:

      Käytetyn ajoneuvon kanssa samanlaisena pidettäviä ajoneuvoja on voitu verottaa useilla eri veroprosenteilla. Verohallinto selvittää aiemmat veroprosentit ja soveltaa verotuksessa näistä alinta.


      Oliko noita prosentteja nähtävillä jossain?
      https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasi...taulukot(40023)

      Comment

      • JNIJNI
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1488

        #858
        Kiitos!
        G21 LCI 330e xDrive 2022
        E93 M3

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17878
          • PKS

          #859
          Originally posted by nullzwei View Post
          https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasi...rusteena(40138)

          Pelkkä matkamittarin lukema ei riitä näytöksi ajoneuvon todellisista ajokilometreistä - siihen vaikuttavat useimmiten myös ajoneuvon kunto ja muut yksilölliset ominaisuudet.
          No juu ei, mutta kerroppa viisaana miten tuon kyseenalaistat. Olen kuullut 1001 samanlaista casea kuin jakilla, mutta vain noin yhden jossa laskennalliset kilometrit meni läpi (ei sekään kuullostanut ihan helpolle väittelylle).

          Sen ymmärrän että ei kannata sumuttaa 3v vanhalla autolla että olisi mittarilukemassa heittoa, mutta nämä 10v autot, puhumattakaan 20v vanhat käyttöautot joissa aina legendaarinen 170tkm mittarissa - ne olisi hyvä saada korjattua vastaamaan todellisuutta. Luulisi verohallinnonkin käsittävän että se ei ole mahdollista.
          Last edited by Dualfun; 14-03-2017, 10:06.
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

          E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
          Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            #860
            Originally posted by Dualfun View Post
            No juu ei, mutta kerroppa viisaana miten tuon kyseenalaistat. Olen kuullut 1001 samanlaista casea kuin jakilla, mutta vain noin yhden jossa laskennalliset kilometrit meni läpi (ei sekään kuullostanut ihan helpolle väittelylle).

            Sen ymmärrän että ei kannata sumuttaa 3v vanhalla autolla että olisi mittarilukemassa heittoa, mutta nämä 10v autot, puhumattakaan 20v vanhat käyttöautot joissa aina legendaarinen 170tkm mittarissa - ne olisi hyvä saada korjattua vastaamaan todellisuutta. Luulisi verohallinnonkin käsittävän että se ei ole mahdollista.
            Viisaudesta niin mutta jääräpäisyys ja koeteltu kansalaiskunto yhdistettynä yleiseen, rehelliseen elämänkatsomukseen sekä todistettuun autoverovirkamiehen vajavaisuuden tuntemukseen mahdollistavat empiriaan perustuvan diskreetin syväanalyysin jonka perusteella naputellaan verottajan sähköiseen lomakkeeseen "riittävän suuri kilometrilukema". Siis sellainen lukema joka taatusti on suurin joka ajoneuvon ulkoiseen sekä tekniseen kuntoon perustuvien faktojen ja dokkareiden perusteella pitää varmemmin paikkansa kuin mittarilukema. Asiallisena höystönä voi juttua laventaa avaamalla mahdollista huoltokirjan puutteellisuutta (sähköinen ml), mahdollisia vauriokorjauksia sekä relevanttia tietoa kuten ajoneuvo on ostettu muualta kuin merkkiliikkeestä sekä mainitaan erikseen mittariruuvausten yleisyys ostomaassa.

            Lisäksi ajoneuvon kauppakirjaa laadittaessa kilometrilukeman voi vaatia kirjoitettavaksi todenmukaisempana laatusanoilla: "nach Angaben des Vorbesitzers" tai "abgelesener Tachostand" höystettynä. Kauppahan lienee jo kätelty joten ei pitäisi ottaa kipeää myyjällekään olla rehellisempi.

            Verottaja vaatii mahdollisesti lisäselvitystä lukemasta jolloin voidaan edelleen rehellisesti pitäytyä alkuperäisessä riittävän suuressa mittarilukemassa tai "kirkko keskelle kylää"-tyyppisesti voidaan hammasta kiristellen tyytyä keskimääräiseen arvoon 18800km/vuosi

            win-win, vaikka väitän että jos se kilometrimäärä on kuitenkin 99% tod näk enemmän kuin verottajan keskimääräinen 18800 niin harmittaahan se. Vielä enemmän harmittaa jos kuin kuivana kakkoseen ottaen antaa anonyymin, autoverosieniä syöneen darth wader:in virkamieskammiostaan siis autoa edes näkemättä hallusinaatioissaan sumuttaa toisarvoisen kilometrimäärän pitävän paikkansa paremmin kuin asiaan perusteellisen syvällisesti vihkiytyneen pedantin autoharrastajan faktoin perusteltu näkemys on.

            Se, miten ajoneuvon kilometrimäärä mahdollisesti muuttuu ajoneuvoa -ehkä-myytäessä on taas jatkumoa veropäätökselle. Silloinkin kannattaa rehellisesti kertoa mikä on tilanne. Kuin myös maahantuontikatsastuksessa. Ihan vaan siksi että kokonaisuus on osatekijöiden summa.

            Comment

            • performance
              Bimmer Rookie
              • Jul 2003
              • 54
              • Tornio

              #861
              Kaks vuotta sitten verotin auton jonka mittarilukema 83tkm ja tulli käytti keskimääräistä ajosuoritetta 301tkm.

              83tkm hyvin todennäköisesti todellinen lukema, mutta auton kunto oli huono kilsoihin verrattuna. Ei vaatinu mitään kummempia väittelyitä tai todisteita ja laskennallisilla km mentiin.


              Muutama vuosi aikasemmin verotin samanmallisen auton jossa mittarissa 247tkm, se oli sillon 12 vuotta vanha. Raksi ruutuun ettei ajokilometreistä tietoa ja sanoin että auto vanha taksi ja varmasti ajettu paljon enemmän. Tulli tuli sitten siihen tulokseen että mittari ajettu ympäri ja todelliset kilsat 1247tkm.
              www.instagram.com/tpukema

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6784
                • PK-seutu

                #862
                Mitäköhän siellä on Verottajan / Tullin IT-tytöillä menossa kun Mahdissa näkyy vain 2014 ja uudempia bemuja ja todella rajallisesti malleja??
                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7551
                  • Jyväshyvä

                  #863
                  Originally posted by pyroz View Post
                  Mitäköhän siellä on Verottajan / Tullin IT-tytöillä menossa kun Mahdissa näkyy vain 2014 ja uudempia bemuja ja todella rajallisesti malleja??
                  Siksi että verotusarvot päivittyvät 4 viikon välein tiistaisin ja huomenna näkyy taas normaalisti...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17878
                    • PKS

                    #864
                    Originally posted by performance View Post
                    Kaks vuotta sitten verotin auton jonka mittarilukema 83tkm ja tulli käytti keskimääräistä ajosuoritetta 301tkm.

                    83tkm hyvin todennäköisesti todellinen lukema, mutta auton kunto oli huono kilsoihin verrattuna. Ei vaatinu mitään kummempia väittelyitä tai todisteita ja laskennallisilla km mentiin.


                    Muutama vuosi aikasemmin verotin samanmallisen auton jossa mittarissa 247tkm, se oli sillon 12 vuotta vanha. Raksi ruutuun ettei ajokilometreistä tietoa ja sanoin että auto vanha taksi ja varmasti ajettu paljon enemmän. Tulli tuli sitten siihen tulokseen että mittari ajettu ympäri ja todelliset kilsat 1247tkm.
                    Tuo ensimmäinen on jo aika kova mutta jälkimmäinen melkein pudottaa lattialle Nyt on kyllä niin yksilöllinen päätös tapahtunut kun olla ja voi. Ja samaan aikaan joku joutui kiistelemään siitä käytetäänkö mittarilukemaa vai 18800 suoritetta, eron ollessa noin 20tkm... Ei mene nallekarkit tasan.

                    Täytyy kyllä myöntää, että en ole ikinä kuullut että yhtäkään autoa olisi verotettu yli miljoona kilometriä ajettuna!
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                    E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                    E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                    Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      #865
                      Tästä on jo ollut juttua.



                      Varsinais-Suomen käräjäoikeus on 6.3.2015 antanut autoverosta kannettua arvonlisäveroa (elv) koskevan välituomion vahingonkorvaussaatavan vanhentumisesta.

                      Tuomioistuin hylkäsi välituomiolla valtion väitteet vahingonkorvaussaatavan vanhentumisesta. Asiassa kantajan verotuspäätös oli vahvistettu 13.10.2003, ja kanne valtiota vastaan on nostettu 16.7.2013.

                      Asian käsittely jatkuu pääasian osalta käräjäoikeuden myöhemmin ilmoittamalla tavalla. Välituomioon saa hakea muutosta vasta, kun haetaan muutosta asian lopulliseen ratkaisuun

                      Asian käsittely jatkuu Turun hovioikeudessa. Tullin asiassa tekemään valitukseen on 16.1.2017 annetulla Turun hovioikeuden päätöksellä myönnetty jatkokäsittelylupa. Asian käsitteleminen Turun hovioikeudessa kestänee noin yhden vuoden.

                      Vain vuosi? Onpa ne nopeita.

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17878
                        • PKS

                        #866
                        Uusimmassa TM:ssä (06/17) erittäin hyvä kirjoitus autoverotuksesta ja erilaisista skenaarioista jos se poistuisi. Mukana myös kontreettisia hintavertailuja Suomi vs. Saksa sekä tarkat laskelmat monen automallin kohdalla mistä näkee miten Suomen markkinoita subventoidaan. Kannattaa katsoa
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                        E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                        E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                        Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • nokonzok
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2013
                          • 826
                          • Espoo

                          #867
                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Uusimmassa TM:ssä (06/17) erittäin hyvä kirjoitus autoverotuksesta ja erilaisista skenaarioista jos se poistuisi. Mukana myös kontreettisia hintavertailuja Suomi vs. Saksa sekä tarkat laskelmat monen automallin kohdalla mistä näkee miten Suomen markkinoita subventoidaan. Kannattaa katsoa
                          Lukematta juttua arvaan, että on vertailtu eri autojen OVH-hintoja ja todettu, että Suomessa verottomat hinnat ovat alempia. Siitä on sitten vedetty se johtopäätös, että Suomi-hintoja olisi jotenkin subventoitu.

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17878
                            • PKS

                            #868
                            Originally posted by nokonzok View Post
                            Lukematta juttua arvaan, että on vertailtu eri autojen OVH-hintoja ja todettu, että Suomessa verottomat hinnat ovat alempia. Siitä on sitten vedetty se johtopäätös, että Suomi-hintoja olisi jotenkin subventoitu.
                            Olet suunnilleen asian ytimessä. Alennuksista myös puhuttiin sekä miten ne vaikuttaisivat lopulliseen hintaan. Kaikkihan on toki spekulointia, mutta Saksan hinnoista ja hinnanmuodostuksesta on hyvä ottaa mallia mahdolliseen lopputulemaan, vai mitä mieltä itse olet?
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                            E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                            E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                            Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • 928 GTS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1561
                              • Helsinki

                              #869
                              Eli jos kerran subventiota esiintyy niin nyt heti kansa vaatimaan veneet, lentokoneet, helikopterit, taulutelevisiot ja banaanit verolle. Lasketaan Siwasta ostettujen Chiquitiittojen verot Stockan hintojen mukaan niin hyvä tulee ja saadaan kaikki maailman tavarat alehintaan tehtailta. Suomi nousuun.

                              Eli oliko artikkelissa huomioita kaikki tavarat ja palvelut mitä suomalaiset ja saksalaiset merkkiliikkeet tehtaalta hankkii? Jos ei ollut niin numerot on yhtä tyhjän kanssa. Esim. halvan perusmallin subventointi voidaan hoitaa lisävarusteiden verottomissa tai vaikka merkkiosien hinnoissa. Kyllä siihen keinot löytyy. Esim. legenda kertoo, että CIF hinnoittelun aikaan tehtaalta Suomeen tulleet esitteet maksoi jopa 100mk/kpl jotta auton tehdashinta ja sitä kautta verot saatiin mahdollisimman alas.

                              Kyllä näihin keinot löytyy eikä ilmaisia lounaita ole olemassa. Jos olisi hakisi koko muu Eurooppa autot verottomana Suomesta. Tiettävästi ei ole ostajia jonoksi asti näkynyt. Eli oikeasti halvat tehdashinnat on vaan kuvitelmaa vaikka TM mitä väittäisi.
                              -92 928 GTS
                              -98 550 Maranello

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17878
                                • PKS

                                #870
                                Niinno, pointti olikin siinä että ei se auto ole Suomessa automaattisesti autoveron verran kalliimpi. Ja alennukset vaikuttaa loppuhintaan enemmän kuin itse autovero. Osa malleista on käytännössä ihan 1-1 hinnaltaan tällä hetkellä molemmissa maissa - sattumaa? Tuskin.

                                Kahden aukeaman juttua on paha referoida, siksi kehoitin tutustumaan itse. Yksi spekulaatio muiden joukossa, mutta antaa taas miettimistä. Enpä itse ole aiemmin nähnyt useita malleja rintarinnan hintavertailtuna ml. autovero eriteltynä näin tarkasti.
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                                E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                                E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                                Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X