Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17855
    • PKS

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ja taas vaihteeksi eilen Tulli arpoi verotusarvoksi isomman arvon kuin seuraavan vuoden mallille joka löytyy mahdista, käyttöönottovuodelle ei löytynyt verotusarvoa...
    Näinhän se menee, valitettavasti. MAHTI aineistoa ei voi hyödyntää (eikä saa) ellei suoranaista verokkia löydy sieltä.

    Huvittavaksi tilanne menee siinä vaiheessa kun mielestäni hinnaltaan aivan 1-1 autot kuten Sedan ja Touring, toinen löytyy toista ei. Tai sitten nämä monet variantit (ainakin BMW tapauksessa) kuten tilanne jossa automaatti löytyy mutta manuaalia ei, takaveto löytyy, nelivetoa ei, jne.

    Kuten sanottu aiemmin, kaikki mikä ei löydy MAHTI:sta on aivan takuulla kalliimpaa verottaa. Toteutuuko oikeudenmukaisuusperiaate? No ei.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

    E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • abject
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 378
      • Vähäkyrö

      Onko muille vientipalautuksen tiimoilta valittaneille tullut jo vastineita?

      Mulle kolahti kirje laatikkoon tuossa vajaa kuukausi takaperin. Laskeskelin että aivan puutaheinäähän sieltä tietenkin tuli ihan kolmen sivun mitalla. Perusteltiin verotusarvoja ja veroprosentteja. Vientipalautus asia "kuitattiin" kahdella lauseella: Muutoksenhaun alaisessa verotuspäätöksessä ei ole kyse vientipalautuksesta. Oikaisukirjelmässä mainitulla autoverolain vientipalautusta koskevalla 34 d §:llä ei ole asiassa merkitystä.

      Ajattelin kirjoittelevani vastaselvitykseksi pääasiassa samaa mitä jo aiemmin oon kirjoitellut, koska ei tuo nyt tuntunut menevän perille ensimmäisellä kerralla. Lisäksi nullzwein vastaselvityksestä otin vapauden kopioida muutaman kappaleen. Kiitos vaan sinne suuntaan, taas.

      Perjantaina 2.6. pitäis kirje olla herra Kortesojan käsissä Turussa, eli kai tuo tänään iltasella täytyy naputella viimeiseen vireyteensä ja tuupata kirjattuna kirjeenä menemään. Vaikka samapa tuo taitaa olla mitä siihen naputtelee kun pääasia on kuitenkin lopettaa asian vanheneminen - tai ainakin hidastaa sitä. Tietäähän sen jo mitä sieltä vastataan vaikka taivuttelisi asian sinne kirjeeseen ratakiskosta.
      F11 525dx M-Sport ’14
      w123 240D Lang MR '81

      Comment

      • Carbonfiber
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 5224
        • Hki 43

        Originally posted by abject View Post
        Onko muille vientipalautuksen tiimoilta valittaneille tullut jo vastineita?

        Mulle kolahti kirje laatikkoon tuossa vajaa kuukausi takaperin. Laskeskelin että aivan puutaheinäähän sieltä tietenkin tuli ihan kolmen sivun mitalla. Perusteltiin verotusarvoja ja veroprosentteja. Vientipalautus asia "kuitattiin" kahdella lauseella: Muutoksenhaun alaisessa verotuspäätöksessä ei ole kyse vientipalautuksesta. Oikaisukirjelmässä mainitulla autoverolain vientipalautusta koskevalla 34 d §:llä ei ole asiassa merkitystä.

        Ajattelin kirjoittelevani vastaselvitykseksi pääasiassa samaa mitä jo aiemmin oon kirjoitellut, koska ei tuo nyt tuntunut menevän perille ensimmäisellä kerralla. Lisäksi nullzwein vastaselvityksestä otin vapauden kopioida muutaman kappaleen. Kiitos vaan sinne suuntaan, taas.

        Perjantaina 2.6. pitäis kirje olla herra Kortesojan käsissä Turussa, eli kai tuo tänään iltasella täytyy naputella viimeiseen vireyteensä ja tuupata kirjattuna kirjeenä menemään. Vaikka samapa tuo taitaa olla mitä siihen naputtelee kun pääasia on kuitenkin lopettaa asian vanheneminen - tai ainakin hidastaa sitä. Tietäähän sen jo mitä sieltä vastataan vaikka taivuttelisi asian sinne kirjeeseen ratakiskosta.
        Mulle tuli tänään! Kirjepohjasta kiitollinen, jos haluat jakaa.
        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
        Z3 Roadster 2.8 '98
        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

        Comment

        • arben
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2011
          • 1126
          • suomi

          taas se aika vuodesta

          Bmw 318d ,vm2013. Co 119g.

          Mikä on oikea veroprosentti? 18.3-19.9 riippuu mistä miten tulkitsee.

          Comment

          • brainsurgery
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1355
            • Helsinki

            Originally posted by arben View Post
            taas se aika vuodesta

            Bmw 318d ,vm2013. Co 119g.

            Mikä on oikea veroprosentti? 18.3-19.9 riippuu mistä miten tulkitsee.
            19,9%. Mitä muita tulkintoja olisi tarjolla?

            https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasi...taulukot(40023)

            Comment

            • arben
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2011
              • 1126
              • suomi

              Originally posted by brainsurgery View Post
              19,9%. Mitä muita tulkintoja olisi tarjolla?

              https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasi...taulukot(40023)
              Näin mäkin sen tulkitsin,auto saksasta/belcar sivut antoi eri prosentteja. Ajattelin jos verohallinnolla "vanhaa tietoa". Ilmeisesti 18.3% jos auto ensi rekattu 2016. En tiiä mistä esim belcar laskuri arpoo 19.1%. Nykypäivänä kun ei osaa edes verohallinnon pätevyyteen luottaa.



              Last edited by arben; 01-06-2017, 16:48.

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6770
                • PK-seutu

                Originally posted by arben View Post
                Näin mäkin sen tulkitsin,auto saksasta/belcar sivut antoi eri prosentteja. Ajattelin jos verohallinnolla "vanhaa tietoa". Ilmeisesti 18.3% jos auto ensi rekattu 2016. En tiiä mistä esim belcar laskuri arpoo 19.1%. Nykypäivänä kun ei osaa edes verohallinnon pätevyyteen luottaa.



                http://www.belcar.fi/autoverolaskuri/
                Aivokirurgin linkkaama on ainut oikea sivu missä viralliset taulukot. Kaikki muut laskurit kannattaa suosiolla jättää pois. Arvo mahdista ja prosentti verottajan taulukosta niin se on siinä.

                2013 auton 119g päästöillä prosentti on 19,9%.
                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                Comment

                • Timelord
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 504
                  • Loimaa

                  Originally posted by brainsurgery View Post
                  19,9%. Mitä muita tulkintoja olisi tarjolla?

                  https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasi...taulukot(40023)

                  Kattellut tossa jo pidemmän aikaa F10- korista 5- sarjan active hybridiä saksasta. Kannattaakohan moisen roudaaminen. Pikaisesti verotoimiston horatsujen sivuilta katsottuna 149- päästöillä prosentti olisi 27,5 mutta suomalaisen vastaavan hintaa ei löytynyt heidän hienosta tilastollisesta järjestelmästään.
                  W201 2,5D
                  W123 280ce
                  E21 316
                  ex-E60 530ia
                  ex-E53 4,4i
                  ex-E39 523i
                  ex-E34 520ia
                  ex-E21 318i

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1561
                    • Helsinki

                    Taas lisää naulaa autoveron arkkuun.

                    C‑420/15

                    12 ...esittää unionin tuomioistuimelle seuraavan ennakkoratkaisukysymyksen:
                    ”Ovatko –*– 20.7.2001 annetun kuninkaan päätöksen 2 ja 3*§ ristiriidassa [SEUT]*18, [SEUT]*20, [SEUT]*45, [SEUT]*49 ja [SEUT]*56 artiklan kanssa, koska ajoneuvot, jotka kuuluvat henkilölle, jolla on asuinpaikka muussa Euroopan unionin jäsenvaltiossa kuin [Belgian kuningaskunnassa], ja jotka on rekisteröity tässä toisessa jäsenvaltiossa, on rekisteröitävä Belgiassa, jotta niitä voidaan käyttää liikenteessä – edes kauttakulkuun – Belgiassa, jos kyseisellä henkilöllä on asuinpaikka myös Belgiassa?”

                    19 Tämän johdosta ennakkoratkaisukysymys on syytä muotoilla uudestaan niin, että sillä pyritään selvittämään, onko SEUT 45*artiklaa tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jossa velvoitetaan maassa asuva työntekijä rekisteröimään kyseisessä jäsenvaltiossa ajoneuvo, jonka omistaja kyseinen työntekijä on ja joka on rekisteröity toisessa jäsenvaltiossa, jotta sitä voidaan käyttää liikenteessä – edes ajoittain – ensin mainitussa jäsenvaltiossa.

                    29 Pääasiassa kyseessä olevan kaltainen kansallinen säännöstö voi täten olla oikeutettu ainoastaan SEUT 45*artiklan 3*kohdassa nimenomaisesti määrättyjen poikkeustoimenpiteiden nojalla tai jos sillä pyritään perussopimuksen mukaiseen, sallittuun tavoitteeseen ja jos sitä voidaan pitää perusteltuna yleistä etua koskevista pakottavista syistä. Lisäksi tällaisessa tapauksessa kyseessä olevan tavoitteen on oltava toteutettavissa kyseisiä toimenpiteitä soveltamalla, eikä soveltamisella saa ylittää sitä, mikä on tarpeen tämän tavoitteen saavuttamiseksi (tuomio 15.9.2005, komissio v. Tanska, C‑464/02, EU:C:2005:546, 53*kohta).


                    Käytännössä siis Suomessa saa tämän perusteella ajaa omalla ulkomaille rekisteröidyllä autolla niin paljon kun huvittaa eikä poliisit saa ajoa kytätä ja pysäytellä pelkästään verojen perinnän takia. Ei kuitenkaan tietenkään koske verottajan mielestä Suomea ennen kun asia veivataan ennakkotapauksen kanssa läpi KHO:sta.
                    Last edited by 928 GTS; 04-06-2017, 19:24.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Juu ei meillä Suomessa...



                      Oikeastaan säälittävää elättää muutamaa ilmeisesti jotain kärpässieniä tai hulluruohoa vetänyttä autoverovirkamiestä joilla ei vuosien kovistelun jälkeen ole autoverotuksestaKAAN ollut mitään järkevää kerrottavaa.

                      Eipä siis mikään yllätys että tuossakin asiassa ottivat pataan. Uhkailevat kyllä vielä kaikenmoisilla salaseuramaisilla mutinoilla joitten tarkoitusta arvaillaan ja vaikutusta nauretaan.

                      "Mielenkiinnolla" odotan verottajan lausuntoa. Tosin entiset tullipiblikaNit sieltä vastailee ihan samaa paskaa kuin ennenkin.
                      Last edited by nullzwei; 05-06-2017, 03:16.

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17855
                        • PKS

                        http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...3&postcount=32

                        Ompa erikoista, että takaisinlaskentamallilla verotettu?

                        Mitenköhän tuohon lopputulokseen on tultu, auto on kuitenkin "melko peruskauraa" ja alle 30v ikäinen. :think
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                        E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                        E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • Johto
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 378
                          • Finnland

                          Tämän vuoden huhtikuussa on verotettu 09/2011 F10 M5. Verotusarvona käytetty 73719.50€, jolloin 33.20 veroprosentilla veron määrä on ollut 24474.90€. Tänään Mahti antaa vastaavalle autolle yleiseksi myyntihinnaksi, eli verotuksessa käytettäväksi verotusarvoksi 66488€, jolloin veron määräksi tänään tulisi 22074.01€. Verotusarvo on tippunut 7231.50€ ja veron määrä 2400.89€ kahdessa kuukaudessa. Aika raju pudotus verotusarvossa? Ihmettelen vaan, että mistähän moinen johtuu ja millä mekanismilla sekä säännöillä Mahdissa verotusarvoja muutetaan ajan kuluessa. Vai pyöriikö Mahdin sisällä verotusarvoissa random-generaattori?
                          Mercedes-AMG C63 T-Modell.

                          EX:F80 M3 Mineral Weiss
                          EX: F20 M135i xDrive alpinweiss III E92 M3 alpinweiss III E92 335i M Sport alpinweiss III E46 M3

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1561
                            • Helsinki

                            Onko verotus tehty Mahdilla vai Marvossa? Jos päätös on tehty Marvossa niin muuta selitystä ei tarvita kun se, että Mahti ja Marvo toimii täysin eri tavoin.

                            Mahdissa muuttuu koko mallisarjan kaikki autot ja käytännössä kokonaiset automerkit yhdellä ja samalla kaavalla joka sisältää muutamia ulkopuolisille tuntemattomia muuttujia. Se ei siis ole oikeasti mallikohtainen todellisen markkinatilanteen huomioiva laite vaikka niin annetaan ymmärtää. Alle 2v autot muuttuu kk tasolla ja vanhemmat menee koko vuosi samalla kaavalla yhdellä kertaa käytännössä kokonaiset automerkit yhtenä könttänä. Ne marginaali mallit jotka kuitenkin on mukana arvonnassa saa tuon takia täysin realismista irrallaan olevia tuloksia. Ovat joskus onneksi myös kymppitonneja väärään suuntaan ja jopa pienempiä mitä tax free autot maksaa maailmalla. Tosin sama voi tapahtua myös toiseen suuntaan eli maksetaan liikaa veroa jos ollaan tuomassa uutena perusautoon verrattuna kallista erikoismallia joka on pitänyt hintansa huonosti suhteessa perusmalliin.

                            Marvossa taas otetaan tasan ne autot mitä Nettiautosta ja ehkä Oikotieltä ja Autotallista löytyy ja lasketaan niiden iällä ja kilometreillä painotetun keskiarvon perusteella. Eli jos on tehty Marvossa ero Mahtiin voi olla todellakin suuri koska Mahdin M5 on käytännössä saman ikäinen 520d + joku hintakerroin joka on todennäköisesti noiden kahden eri mallin välinen hintaero uutena. Mahdin hinnat ei siis perustu käytännössä millään tavalla todellisiin M5 hintoihin vaan on puhtaasti laskennallinen markkina-arvo ja Marvossa perustuvat pyynteihin jotka voi olla mitä vaan verrattuna todellisiin kauppahintoihin.

                            Jos taas molemmat päätökset on tehty Mahdilla on kyseessä omituinen poikkeama joka tarkoittaisi sitä, että Mahdin numeroita ja perusteita olisi muutettu jossain kohtaa tuossa välissä. Tässä tapauksessa kannattaa selvittää miten Mahdin 10 numeroisen ajoneuvotunnisteen markkina-arvo on muuttunut päivitysten yhteydessä. Jossain pitää olla hyppäys joka eroaa huomattavasti normaalista alenemasta. Sille pitää myös löytyä joku todella hyvä selitys.

                            Tosin olisi hyvä löytää todella hyvä selitys myös Mahdin koko toiminnalle. Se on edelleen musta laatikko joka ei ollenkaan vastaa yksilöllisen arvonmäärityksen vaatimukseen minkä perusteella Siilin-päätös aikoinaan EUT:ssa syntyi. Jos Mahti aikoisi olla yleinen mallikohtaiset erot huomioimatta jättävä systeemi on se todellakin laiton viritys koska vaaditut varmuuskertoimet ei todellakaan täyty lähellekään. Kun se yrittää olla mallikohtaiset erot huomioiva mutta käytännössä ei sitä ole voidaan 100% varmuudella sanoa ettei Mahti tällä hetkellä eikä tähän mennessä koskaan ole täyttänyt sille asetettuja vaatimuksia. Tuon näyttäminen toteen hallinto-oikeudessa ei kuitenkaan ole ihan pikkujuttu. On tällä hetkellä ns. work in progress ja lopullisia tuloksia KHO:sta asti tulee aikaisintaan parin vuoden kuluttua.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • ommiK
                              Bimmer Rookie
                              • May 2012
                              • 147
                              • Helsinki

                              Melko randomgeneraattori se on. Esimerkkinä pari vuotta sitten tuomani vääränmerkkinen erikoisempi peli, tällöin arvo X€. Jos tänään syöttää samat tiedot (sama ensirek.pv ja kilsat tuontihetkellä) Mahdille, arvo onkin 1.4X€.

                              Raavin joskus päätäni ja Nettiautoa selatessani tajusin: markkinoille on hulahtanut samalla mallimerkinnällä mutta isommalla koneella ja seuraavan sukupolven mallisarjalla olevia autoja jotka nostavat sitten keskiarvoa ja kolme vuotta ennen uuden mallisarjan esittelyä syntynyt yksilö sitten nousee samalla tavalla.

                              Mahdin mukaan maksettavan veron määrä on parissa vuodessa noussut 30%. Tätähän ei tietenkään pitäisi tapahtua, eihän?
                              ex-E93

                              -- I'll do the stupid thing first and then you shy people follow. --

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Originally posted by ommiK View Post
                                Mahdin mukaan maksettavan veron määrä on parissa vuodessa noussut 30%. Tätähän ei tietenkään pitäisi tapahtua, eihän?
                                Jäljellä olevan autoveron määrää ei yksittäistapauksessakaan saa ylittää.

                                (Tullin perinteinen vastaus; autovero on sesonkiluonteista, ts. esimerkiksi avoautossa on kesäkuussa enemmän veroa kuin joulukuussa.)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎