"Autoverojuttu kääntyi hovissa – valtio vapautettiin korvauksista, mutta KKO saa jutun eteensä"
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by JNIJNI View Post"Autoverojuttu kääntyi hovissa – valtio vapautettiin korvauksista, mutta KKO saa jutun eteensä"
https://yle.fi/uutiset/3-9708497
Ensimmäinen? kerta kun tulliasiamies tyytyy välituomioon.
Näytti hovin ratkaisussa käytetyt perusteet olleet aivan jostain muualta kuin tältä planeetalta.
Comment
-
-
Piti tämäkin nähdä... verojohtaja rouhiainen ja tulliasiamies nieminen juhlii varkaiden voittoa. nieminen jopa leuhkii miten paljon veronmaksajat säästävät tullin palkkarahoissa jos veronmaksajilta varastettuja rahoja ei tarvitse palauttaa.
Varkaudetkin näköjään budjetoitu?
Tulli logoTulli
Yritysasiakkaat Book icon A-Ö Hakemisto
TIETOA TULLISTA AJANKOHTAISTA ARTIKKELI TULLI VALTION EDUSTAJANA VAPAUTETTIIN VAHINGONKORVAUSVASTUUSTA – TURUN HOVIOIKEUS KATSOI AJONEUVON MAAHANTUOJAN ELV-PERUSTEISEN VAHINGONKORVAUSVAATIMUKSEN VANHENTUNEEKSI
Tulli valtion edustajana vapautettiin vahingonkorvausvastuusta – Turun hovioikeus katsoi ajoneuvon maahantuojan elv-perusteisen vahingonkorvausvaatimuksen vanhentuneeksi
Lehdistötiedotteet 6.7.2017 9.00
TIEDOTE
Turun hovioikeus katsoi 13.6.2017 antamallaan tuomiolla ajoneuvon maahantuojan elv-perusteisen vahingonkorvausvaatimuksen vanhentuneeksi. Tulli valtion edustajana vapautui yli 13 100 vahingonkorvaushakemuksen käsittelystä ja kymmenien miljoonien eurojen suuruisten vahingonkorvauksien maksamisesta, ellei korkein oikeus päätä asiassa toisin.
Turun hovioikeudessa selvitettiin tapausta, jossa EU-alueelta käytetyn ajoneuvon maahantuonut henkilö oli nostanut 16.7.2013 vahingonkorvauskanteen Suomen valtiota vastaan autoverotuksen yhteydessä 23.10.2003 vahvistetulla autoveropäätöksellä autoverolle kannetusta arvonlisäverosta (elv). Tapauksessa selvitettiin, onko valtion korvausvelka vanhentunut tilanteessa, jossa kanne valtiota vastaan on nostettu myöhemmin kuin kolmen vuoden kuluessa Euroopan unionin tuomioistuimen 19.3.2009 asiassa C-10/08 antamasta tuomiosta.
Euroopan unionin tuomioistuimen 19.3.2009 asiassa C-10/08 antamassa tuomiossa ajoneuvon maahantuonnin yhteydessä sovellettu elv:n perimisjärjestelmä oli todettu yksityisiä maahantuojia syrjiväksi, ja tämän vuoksi unionin oikeuden vastaiseksi oikeudelliseksi järjestelyksi.
Turun hovioikeus on 13.6.2017 antanut tuomion, jonka mukaan valtion vahingonkorvausvelan vanhentumisaika on alkanut Euroopan unionin tuomioistuimen 19.3.2009 antamasta tuomiosta lukien, jolloin 19.3.2012 jälkeen vahingonkorvausta valtiolta vastaavissa asioissa vaatineet tahot eivät ole tuomion sisältämien ratkaisuperusteiden mukaan oikeutettuja vahingonkorvaukseen ajoneuvon maahantuonnin yhteydessä autoverosta kannetusta arvonlisäverosta (elv). Tämän vuoksi hovioikeus katsoi, että valtion velka on vanhentunut, ja kanne on sillä perusteella hylättävä ja valtio vapautettava kaikesta korvausvelvollisuudesta 16.7.2013 toimivaltaisessa käräjäoikeudessa vireille pannussa vahingonkorvausvaatimustapauksessa.
Kymmenien miljoonien eurojen tuomio
Kesäkuun 2017 loppuun mennessä Tulli on vastaanottanut yli 13 100 hallinnollista vahingonkorvausvaatimusta elv-asiassa. Turun hovioikeuden tuomion vanhentumista koskevat johtopäätökset kohdistuvat myös näihin korvausvaatimuksiin.Keskimäärin käytettynä verotetuista ajoneuvoista on kannettu maahantuonnin arvonlisäveroa (elv) noin 800 euroa autoverotuspäätöstä kohden. Vahingonkorvauksille olisi maksettu korkolain mukaista vuotuista viivästyskorkoa, joka on vuosina 2003–2017 ollut 7,00–11,50 prosenttiyksikköä.
– Turun hovioikeuden tuomion rahallinen arvo on noin 20 miljoonaa euroa, kun lasketaan keskimääräiselle autoverotuspäätökselle vuotuista viivästyskorkoa. Tämän lisäksi valtio säästää kymmeniä tuhansia euroja korvausvaatimusten käsittelemiseen tarvittavia palkkakustannuksia, mikäli hovioikeuden päätös jää lainvoimaiseksi, toteaa tulliasiamies Jarmo Nieminen.
Tulli on myös palauttanut elv-maksuja
Tulli on palauttanut autoverolle kannetun arvonlisäveron suuruisen veron 11.11.2009 voimaan tulleen erityislain (822/2009) nojalla. Palautukset rajoitettiin erityislaissa koskemaan niitä autoveropäätöksiä, joita veroviranomainen on voinut vielä oikaista autoverolain mukaan verovelvollisen hyväksi, kun Euroopan unionin tuomioistuin antoi 19.3.2009 elviä koskevan tuomion asiassa C-10/08.
Palautukset ovat koskeneet vuosina 2006–2008 ja alkuvuonna 2009 verotettuja ajoneuvoja, joiden verotus on ollut vielä muutettavissa säännönmukaisten oikeussuojakeinojen puitteissa. Palautuksien rahallinen arvo on ollut suuruudeltaan yli 50 miljoonaa euroa.
Suomessa ei ole enää kannettu autoverolle arvonlisäveron suuruista veroa 1.4.2009 alkaen.
Elv-asiaa käsitellään mahdollisesti korkeimmassa oikeudessa
Oikeusriidan osapuolet voivat hakea muutosta Turun hovioikeuden tuomioon korkeimmasta oikeudesta, mikäli korkein oikeus myöntää asiassa valitusluvan. Valitusluvan hakemisen ja valituksen tekemisen määräaika asiassa päättyy 14.8.2017. Tulli ei valtion edustajana hae asiassa valituslupaa korkeimmasta oikeudesta.
Mikäli korkein oikeus myöntää asiassa valitusluvan ja elv-vahingonkorvausasiaa käsitellään tulevaisuudessa korkeimmassa oikeudessa, ei Turun hovioikeuden 13.6.2017 antama tuomio ole lainvoimainen. Tässä tapauksessa Tullille autoverosta kannetun arvonlisäveron (elv) palauttamisesta 19.3.2012 tai sen jälkeen vahingonkorvaushakemuksen jättäneiden ei tarvitse olla yhteydessä Tulliin, koska korkeimman oikeuden päätöksessä esitettäviä ratkaisuperusteita sovelletaan suoraan Tullissa vireillä oleviin vahingonkorvausvaatimuksiin.
Velan vanhentumisesta annetussa laissa on vahingonkorvauksen vanhentumiselle säädetty ehdoton vanhentumisaika, joka on kymmenen vuotta vahinkoon johtaneesta tapahtumasta eli siitä ajankohdasta, kun henkilö on maksanut autoveropäätöksen, jolla häneltä on kannettu autoverosta arvonlisäveroa (elv). Tästä syystä uusia elvin kantamiseen perustuvia vahingonkorvausvaatimuksia Tulli ei enää tutki.
Autoverotus siirtyi Verohallintoon 1.1.2017
Auto- ja valmisteverotus siirtyivät Tullista Verohallinnon hoidettavaksi 1.1.2017. Tällöin siirtyivät autoverottaminen, autoverotuspäätöksiä koskevat keskeneräiset muutoksenhaku- ja oikaisutapaukset sekä autoverotusta hoitava henkilöstö Tullista Verohallintoon.
Muutoksen myötä Tullille jäi auto- ja valmisteverotusta koskevat valvonta- ja rikostutkintatehtävät. Tullilla on myös toimivalta autoverotuksessa tietyissä tilanteissa, kuten auton maahantuonnin yhteydessä EU-alueen ulkopuolelta. Lisäksi Tulli vastaa autoverotuksen yhteydessä kannetun arvonlisäveron (elv) vahingonkorvausasioiden käsittelystä ja vahingonkorvauskanteisiin vastaamisesta.
Lisää aiheesta:
Turun hovioikeuden tuomiopyynnöt: Turun hovioikeuden kirjaamo, [email protected]
Tulli.fi-sivusto: Usein kysyttyä elv-asiassa
Tullin kirjaamo: [email protected]
LEHDISTÖTIEDOTTEET LEHDISTÖTIEDOTTEET
Comment
-
-
Originally posted by Johto View PostTämän vuoden huhtikuussa on verotettu 09/2011 F10 M5. Verotusarvona käytetty 73719.50€, jolloin 33.20 veroprosentilla veron määrä on ollut 24474.90€. Tänään Mahti antaa vastaavalle autolle yleiseksi myyntihinnaksi, eli verotuksessa käytettäväksi verotusarvoksi 66488€, jolloin veron määräksi tänään tulisi 22074.01€. Verotusarvo on tippunut 7231.50€ ja veron määrä 2400.89€ kahdessa kuukaudessa. Aika raju pudotus verotusarvossa? Ihmettelen vaan, että mistähän moinen johtuu ja millä mekanismilla sekä säännöillä Mahdissa verotusarvoja muutetaan ajan kuluessa. Vai pyöriikö Mahdin sisällä verotusarvoissa random-generaattori?Eihän sen myyntihinnan nyt pitäisi nousta Mahdissa missään tapauksessa?
Mercedes-AMG C63 T-Modell.
EX:F80 M3 Mineral Weiss
EX: F20 M135i xDrive alpinweiss III E92 M3 alpinweiss III E92 335i M Sport alpinweiss III E46 M3
Comment
-
-
Originally posted by Johto View PostNo nyt tänään Mahti antaa tälle samalle autolle (09/2011 62tkm.) yleiseksi myyntihinnaksi 67381€. Noin tonnin enemmän kun kuukausi sittenEihän sen myyntihinnan nyt pitäisi nousta Mahdissa missään tapauksessa?
F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by Johto View PostNo nyt tänään Mahti antaa tälle samalle autolle (09/2011 62tkm.) yleiseksi myyntihinnaksi 67381€. Noin tonnin enemmän kun kuukausi sittenEihän sen myyntihinnan nyt pitäisi nousta Mahdissa missään tapauksessa?
(a) Vero on laadittu tuonnin torppaamiseen, ja menetelmä on se että (yksityinen) tuoja joutuu aina veroarpajaisiin
(b) Vero lasketaan siis jostakin satunnaisluvusta, jonka laskentakaava on salaisuus
(c) Mitään lukua ei voi osoittaa vääräksi, koska "markkina muuttuu joka päivä" (tämä on muuten hieno idea)
(d) Mitään lukua ei tarvitse osoittaa oikeaksi, koska virkamies on aina oikeassa, salaiseen laskentakaavaan syötetään autojen pyyntihintoja, eikä vero ole aina syrjivä.
Joten myyntihinta Mahdissa voi laskea, nousta, tai heittää kuperkeikkaa, ja kaikki johtuu vain siitä miten "markkina elää joka päivä".Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid
Comment
-
-
Originally posted by Rale View Post2011 335i E90, päästöt merkattu 253g. Käytetty alinta veroprosenttia 35,7% onko tuo todellakin noin suuri. Vai onko näppisvirhe iskenyt.
212g max pitäisi olla...onhan noita merkattu myös 196g päästöillä...
Nyt on jotain mennyt pahast metsään tuossa kyllä...F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by Rale View PostJuu päästöt tuli Japsi seikkailujen osalta kyllä tuollaiset, mutta silti tuntuu isolta prosenttiluvulta.
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostJos sulla käytettiin CARB-hyväksyntää niin pykälissä on ihan oma laskukaava miten päästöt lasketaan. Se tuottaa useimmiten aika hulvattomia lopputuloksia, niin näköjään tässäkin.
on kuitenkin ihan sama kuin euro malliex bmw 540ia e34 1993
ex bmw e32 735i
Comment
-
Comment