Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pysäyttikö poliisi? Saitko sakot? II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikae34
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 4992
    • Forssa

    Originally posted by nullzwei View Post
    Olisiko niin että keksit täysin omasta päästäsi tuon yleistyksen.
    Juurihan sinä eilen kerroit ajelleesi tietämättömänä nopeusrajoituksia. Oliko se siis sinun mielestäsi jonkun muun kuin sinun oma vikasi, että et ollut huomannut niitä kylttejä?
    Auto on liikkumaväline.

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      Originally posted by GOOFY View Post
      pitää puhelinpalaveria ajaessa.
      Missäs tämä on kielletty?

      Nopeusrajoitus on tunnettava ja liian väsyneenä ei saa ajaa, mutta puhelinpalaverin pitäminen on kyllä täysin sallittua.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by BeamR View Post
        Missäs tämä on kielletty?

        Nopeusrajoitus on tunnettava ja liian väsyneenä ei saa ajaa, mutta puhelinpalaverin pitäminen on kyllä täysin sallittua.
        Saa pitää palaveria ajaessa mutta se ei saa häiritä ajoa yhtään, ei edes niiden nopeusrajoituskylttien huomioimista.

        Comment

        • jj5
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1342
          • pks

          Kyllä ihmettelen jos jonkun autoilevan ja ajattelevan ihmisen mielestä meillä on täällä Suomessa pääosin järkevää tämä virallinen suhtautuminen ajonopeuksiin, nopeusrajoitusten taso ja niiden ylityksestä seuraavat rangaistukset.

          Johan se on moneen kertaan ihan julkisesti todettu että ajonopeuksista on kiva sakottaa koska niin on helppo kerätä rahaa.

          sigpic

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by mikae34 View Post
            Juurihan sinä eilen kerroit ajelleesi tietämättömänä nopeusrajoituksia. Oliko se siis sinun mielestäsi jonkun muun kuin sinun oma vikasi, että et ollut huomannut niitä kylttejä?
            Eikö kohteliasta pysyä substanssissa (nopeusrajoitus ja -valvonta) eikä yleistää muihin liikennesääntöihin? Aktiivinen osallistuminen liikenteeseen tarkoittaa muutakin kuin nopeusrajoitusmerkkien ja nopeusmittarin neulan tuijottamista. Mitä taas tulee nopeusrajoitusmerkkien sijoitteluun ja nopeusrajoitusten määrittelyyn niin tolkku on pahasti kateissa.



            Eräänä esimerkkinä useita tiekohtaisen turvallisuuden parannustoimenpiteitä missä molemmille puolille autotietä on rakennettu kevyen liikenteen väylät ja LISÄKSI laskettu nopeusrajoitus 80-60 km/h. Samaan aikaan ajoneuvojen turvallisuusominaisuudet kuten jarrujärjestelmät jne ovat parantuneet merkittävästi...



            Perustuslakivaliokunta tyrmäsi uuteen tieliikennelakiin ehdotetun ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun. Se tarkoittaa tylyä tyrmäystä viranomaisten sakkohaaveille.

            Perustuslakivaliokunnan juuri saapuneen lausunnon mukaan tätä niin kutsuttua käänteistä todistustaakkaa ei kuitenkaan voida asettaa ajoneuvon omistajan tai haltijan vastattavaksi.

            EU:n ihmisoikeustuomioistuimen käytännön mukaan ”vastuuolettamat eivät saa ylittää järkeviä rajoja eivätkä asettaa vastaajaa kohtuuttomaan tilanteeseen, vaan hänellä tulee olla mahdollisuus puolustautumiseen sekä lähtökohtaisen olettaman kumoamiseen.”

            Comment

            • jari kihlman
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 3269
              • Pirkanmaa

              On kyllä mukavaa huomata, kuinka täydellisiä ovat suurimmalta osalta btcf:n autoileva kansanosa. Ei tehdä virheitä ja on täysin epäinhimillistä edes myöntää, että jokin virhe olisi koskaan sattunut tai saisi sattua. Yksikään liikennemerkki ei ole koskaan jäänyt huomaamatta ja väsyneenä ei ole ajettu. Kortti pois vaan jos joku menee työpäivän jälkeen olemaan väsynyt ja menemään auton rattiin saatika ajamaan kotiin. Hohhoijaa.

              Ei muuta kuin omalle työnantajalle anomusta tekemään, että joko A) työpäivän päätteeksi saa pitää palkallista päikkäriä tai B) työnantaja järjestää kotiinkyydityksen. C)vaihtotehto eli julkisen liikenteen käyttö ei käy,sillä on olemassa häviävän pieni mahdollisuus, että ratikka-, bussi- tai junakuski on väsynyt, iiiiik!!!
              Isillä on

              Comment

              • touring39
                BTCF Member
                • May 2005
                • 3901
                • Kaarina

                Originally posted by jari kihlman View Post
                On kyllä mukavaa huomata, kuinka täydellisiä ovat suurimmalta osalta btcf:n autoileva kansanosa. Ei tehdä virheitä ja on täysin epäinhimillistä edes myöntää, että jokin virhe olisi koskaan sattunut tai saisi sattua. Yksikään liikennemerkki ei ole koskaan jäänyt huomaamatta ja väsyneenä ei ole ajettu. Kortti pois vaan jos joku menee työpäivän jälkeen olemaan väsynyt ja menemään auton rattiin saatika ajamaan kotiin. Hohhoijaa.

                Ei muuta kuin omalle työnantajalle anomusta tekemään, että joko A) työpäivän päätteeksi saa pitää palkallista päikkäriä tai B) työnantaja järjestää kotiinkyydityksen. C)vaihtotehto eli julkisen liikenteen käyttö ei käy,sillä on olemassa häviävän pieni mahdollisuus, että ratikka-, bussi- tai junakuski on väsynyt, iiiiik!!!
                Puhumattakaan, että jos ajaa sitten vaikka vahingossa ylinopeutta, 100 000 euron sakot on muutaman foorumilaisen mielestä täysin OK. Kirkasotsaista porukkaa, tosiaan.
                Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                Ex:
                e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                Comment

                • TFV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 3080
                  • Nurmijärvi

                  Vittu mitä jeesustelua. Vaikka en mitään muuta touhuaisi/miettisi, niin en aina ole satavarma siitä, että mikä mielivaltainen rajoitus minkäkin tolpan kohdalla on.
                  Eikö ne tolpat voisi olla vaikka eri värisiä? Rajoituksen mukaan, ei tarvis satasen alueella polkee jarrua varmuuden vuoksi kahdeksaankymppiin.
                  E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                  Comment

                  • arpuC
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 1377

                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Onko sulla oikeasti noin suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisessä että joudut ihan itse? kehittelemään säälittävän surkeita kuvitelmia siitä miten muka olen liikenteessä käyttäytynyt?
                    Joskus joku viisas shamaani sanoi minulle, että kaikki espoolaiset on perseestä, mutta että noin perseestä...:think
                    Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                    En löydä enää sun luo
                    Teitkö sä tän tahallaan?
                    Nyt kaikki palaa.

                    Comment

                    • TFV
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 3080
                      • Nurmijärvi

                      ^^missä on espoo? Onko joku löytänyt?
                      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6202
                        • Helsinki

                        Originally posted by jari kihlman View Post
                        On kyllä mukavaa huomata, kuinka täydellisiä ovat suurimmalta osalta btcf:n autoileva kansanosa. Ei tehdä virheitä ja on täysin epäinhimillistä edes myöntää, että jokin virhe olisi koskaan sattunut tai saisi sattua. Yksikään liikennemerkki ei ole koskaan jäänyt huomaamatta ja väsyneenä ei ole ajettu. Kortti pois vaan jos joku menee työpäivän jälkeen olemaan väsynyt ja menemään auton rattiin saatika ajamaan kotiin. Hohhoijaa.

                        Ei muuta kuin omalle työnantajalle anomusta tekemään, että joko A) työpäivän päätteeksi saa pitää palkallista päikkäriä tai B) työnantaja järjestää kotiinkyydityksen. C)vaihtotehto eli julkisen liikenteen käyttö ei käy,sillä on olemassa häviävän pieni mahdollisuus, että ratikka-, bussi- tai junakuski on väsynyt, iiiiik!!!
                        Helposti, yhdet ylinopeussakot sain, ekat ja kortti samalla hyllylle 80€@40 tiellä, 4 henkilöä kyydissä, törkeä. Sain puhuttua sen liikenteenturvallisuuden vaarantamiseen, kortti pois 7vko. Oli taloudellisesta kyllä niin vaikea 7vko, siinä joutu elämään toisen siivellä, silloin tuli päätettyä, ettei ikinä uudelle, pääsee helpommalla. Sen jälkeen ei ole yhtään sakkoa, lukuun ottamatta ylikuormamaksu, kuskin hommissa yleisesti tuli rikottua ajo/lepo aikoja ja jos jäisi kiinni, niin ei voi mitää.. Myös tuolla moottoripyörällä tuli ajettua missä ja milloin koviakin ylityksi, enkä leuski niillä, myönnän että saatanan tyhmää oli. Kuskin hommissa oppii nopesti oikeasti "ajamaan", että se keskittyminen on siinä ajamissessa, kun siihen pitäisi keskittyä, ei se ajaminen tule "selkärangasta", koska ei voi tietää mitä tuolla toinen tekee.
                        Nykyisessä ammatissa ei tarvii korttia, muuhun kuin työmatka ajoihin, jos kortti lähtisi, auto vaihtoon ja työmatkat ilman korttia


                        Originally posted by arpuC View Post
                        Joskus joku viisas shamaani sanoi minulle, että kaikki espoolaiset on perseestä, mutta että noin perseestä...:think
                        Espoossa on oma liikennesäännöt ja käyttäytyminen, eihän siellä välttämättä kannata asua. Sinne tarvii passin
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Originally posted by jari kihlman View Post
                          Ei muuta kuin omalle työnantajalle anomusta tekemään, että joko A) työpäivän päätteeksi saa pitää palkallista päikkäriä
                          Ot.
                          Minulla oli yhdessä työpaikassa työnantajan järjestämä huone jossa henkilökunta sai käydä ottamassa ruokalevon tai vaikka päikkärit (palkallista aikaa), mikäli oli vapaana kävin. Kerran nukahdin vähän paremmin ja heräsin illalla kuuden jälkeen. Hyvä huone kun siinä oli ”liikennevalot” ja sinne ei saanut mennä jos oli punaisella. Eipä kukaan osannut tulla herättelemään. Huone oli nimeltään ”hiljainen huone” ja toimistorakennuksen ylimmässä kerroksessa.

                          Comment

                          • jari kihlman
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 3269
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Ot.
                            Minulla oli yhdessä työpaikassa työnantajan järjestämä huone jossa henkilökunta sai käydä ottamassa ruokalevon tai vaikka päikkärit (palkallista aikaa), mikäli oli vapaana kävin. Kerran nukahdin vähän paremmin ja heräsin illalla kuuden jälkeen. Hyvä huone kun siinä oli ”liikennevalot” ja sinne ei saanut mennä jos oli punaisella. Eipä kukaan osannut tulla herättelemään. Huone oli nimeltään ”hiljainen huone” ja toimistorakennuksen ylimmässä kerroksessa.
                            Se että sinulla on ollut, ei tarkoita suurimmalla osalla ihmisistä on tuollaiseen mahdollisuus. Ois ihan supermahtavaa kyllä päästä nimimerkin takana yli-ihminen joskus tapaamaan ihan kasvokkain. Soita kun seuraavan kerran ajat Tampereen ohi. Olis nasta päästä sanomaan käsipäivää.
                            Isillä on

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by jari kihlman View Post
                              Se että sinulla on ollut, ei tarkoita suurimmalla osalla ihmisistä on tuollaiseen mahdollisuus. Ois ihan supermahtavaa kyllä päästä nimimerkin takana yli-ihminen joskus tapaamaan ihan kasvokkain. Soita kun seuraavan kerran ajat Tampereen ohi. Olis nasta päästä sanomaan käsipäivää.
                              Yli-painoinen nykyisin, ja aika paljon eikös se ole Yli-voimaa ?. Mikäs meillä yli-ihmisillä, paiskataan lapasta kun tavataan, vaikka noilla ratapäivillä jos en ehdi tamppereen ratikkaa käydä katselemassa työn merkeissä.

                              Ps. Ei räpsähtänyt lauantaina teidän uudessa tunnelissa, ajelin 65kmh siitä läpi.

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17527
                                • Turku

                                Originally posted by JaniLap View Post
                                Toisaalta valvontakameroilla kuvatun rikesakon kiistäminen on suhteellisen yksinkertaista ja toimintatapa on seuraavanlainen:

                                1) Poliisi lähettää kirjallisen terveisen kotiosoitteeseen ajoneuvon rekisterinumeron perusteella maksutietoineen.

                                2) Sakko kiistetään ja jätetään ”epäilty” -kohta tyhjäksi. Kirje allekirjoitetaan ja päivätään, mutta yhteystietoja ei jätetä. Kirje postin kuljetettavaksi. Lain mukaan sakon kiistämistä ei tarvitse perustella, joten toiminta on täysin laillista.

                                3) Poliisi kutsuu kotipaikkakunnan poliisilaitokselle kirjeitse kuultavaksi rikesakon tiedonantoon n. 2 viikon kuluessa rikesakon kiistämisestä.

                                4) Kuulusteluun/esitutkintaan/tiedonantoon jätetään kategorisesti menemättä. Ainut sanktio tässä on poliisin uhkailu siitä, että tulevat hakemaan. 170 euron vuoksi poliisi kuitenkaan ei tule ketään kotoa hakemaan.

                                5) Kirjeitä tulee ainakin pk-seudulla ensin parin viikon välein kiistämisestä kaksi kappaletta. Toinen tulee viikon sisällä poliisin antaman ”2 viikon takarajan” umpeutumisesta. Sen jälkeen kirjeissä seuraa 6kk tauko.

                                6) Kolmas kirje saapuu puolen vuoden päästä jälleen kotiosoitteeseen, jossa on jo yleensä isommin kirjaimin kehoitus saapua heti poliisiasemalle. Tämäkin kehoitus ignoroidaan. Jos jäädään jumiin, kerrotaan poliisille, ettei mitään kirjeitä ole kotiin koskaan tullutkaan. Postihan hukkaa asiakkaidensa kirjelähetyksiä.

                                7) Mikäli poliisilla on käytössään asianosaisen puhelinnumero, joku konstaapeli tai toimistosihteeri koettaa tavoitella virka-aikana 029 54-alkuisesta numerosta. Näihin puheluihin ei pidä vastata.

                                8) Vuoden kuluttua asia raukeaa.

                                9) Kuvan tapauksesta voi tilata osoitteesta [email protected]. Kuva luonnollisesti kannattaakin tilata esitutkinnan rauetessa, sillä se työllistää joitakin poliiseja ja kansliahenkilöstöä tekemään työtä, jolla on tarkoitus.

                                Esitutkintaa pakoilu ei ole rikollista eikä sanktioitua. Ainoa poliisin esittämä uhkaus asiassa on, että voivat tulla noutamaan. Mikäli tämän teoreettisen riskin hyväksyy, on asiassa lähinnä vain voitettavaa. Aiemmin poliisi todellakin kävi kotiovilla tavoittelemassa henkilöitä antaakseen asian tiedoksi, mutta sittemmin tähän toimintaan on todettu kuluvan tarpeettomasti poliisin työaikaa, jonka olisi voinut käyttää tehokkaamminkin, esim. yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen.

                                Toinen mahdollinen riski on, että esitutkintaa pakeneva ilmoitetaan etsintäkuulutetuksi. Käytännössä etsintäkuulutuksia annetaan tällä hetkellä lähinnä ajokieltoihin liittyen - siis henkilöille, jotka syyllistyvät ylinopeuteen kolme kertaa vuodessa tai neljä kertaa kahdessa vuodessa.
                                Tämä on hyvä lista ja ohje. Itselläni toimi 4-5 vuotta sitten kohdat 1-5, toimin juuri noin. Aikavälit olivat pidemmät. Kolmatta kehoitusta saapua ei koskaan tullut eikä tietääkseni puhelua. Asia vanheni ja siitä ei koskaan seurannut mitään. Tosin puhelut voivat tulla myös kännystä (ainakin tutkijoilta tai tuntemattomasta).
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎