2013 elo-/syyskuulta on oma päätös. Eli onhan tuosta jo aikaa ja saattaa olla ettei takaisinlaskentaa sitten enää käytetä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by nokonzok View PostMutta en tosiaan itse ole vuosikausiin nähnyt takaisin laskentaa käytettävän, vieläkö sitä käytetään?
Mennään siis kuuleman perusteella, esim.
Olen myös vuosien aikana nähnyt MARVO:n tekemiä tulosteita missä lukee suoraan verokkiyksilöt ja perässä aineistolähteenä mobile.de - mitään lähiaikaista materiaalia en tosin ole nähnyt.
Ja väitän edelleen mutu-tuntumalla että erikoisten autojen kohdalla se on hyvinkin mahdollinen myös tänäpäivänä, mutta silloin tosiaan puhutaan sellaisista mitä ei ole markkinoilla tai lähin vertailukohde on jo liian kaukana. Osaa ne siellä verohallinnossakin käyttää nettiä tulkitakseen mikä on harvinainen ja mikä ei.
Originally posted by bemmeri View Post2013 elo-/syyskuulta on oma päätös. Eli onhan tuosta jo aikaa ja saattaa olla ettei takaisinlaskentaa sitten enää käytetä.Last edited by Dualfun; 13-12-2017, 12:17.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View Post
Ja väitän edelleen mutu-tuntumalla että erikoisten autojen kohdalla se on hyvinkin mahdollinen myös tänäpäivänä, mutta silloin tosiaan puhutaan sellaisista mitä ei ole markkinoilla tai lähin vertailukohde on jo liian kaukana. Osaa ne siellä verohallinnossakin käyttää nettiä tulkitakseen mikä on harvinainen ja mikä ei.
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostMietin vaan kun omien käsien kautta menee n. 50 veropäätöstä vuodessa ja niistä 49 käy Marvossa. En ole tällä vuosikymmennellä takaisinlaskentaa nähnyt.
En tiedä minkä hintaluokan autoja sinulla on ollut verotuksessa, mutta lienee selvää että ainakin siinä vaiheessa kun puhutaan kuusinumeroisista summista on riski suorittaa verotus väärin jo melkoinen. Verohallintokin haluaa välttää käsittääkseni selkeitä ylilyöntejä mitä helposti tälläisten autojen kanssa tulee, vertaan siis kotimaan markkinoiden pyyntihinnoitteluun kalliiden autojen kohdalla vs. hinnat maailmalla. Näen mahdollisena takaisinlaskennan tälläisten erikoisempien ja kalliimpien autojen kohdalla.
Originally posted by bemmeri View PostAlpina B8Last edited by Dualfun; 13-12-2017, 13:23.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View PostOkei, sanoisin että Tulli on ollut kerrankin ajan hermolla, ymmärtäen itsekin että vertailukohdaksi ei kelpaa 328i, M3, ei edes ALPINA B3. Oletan siis että kyseessä on E36. Tässä tapauksessa uskoisin että asiakas on siitä päätöksestä lompakollaan kärsinyt ettei näitä ym malleja ole otettu mukaan verotusarvon määritykseen?
Veroprosentin oikaisussa oli käytetty vertailumalleina e36 m3:sia (3.0l) ja niiden verotushetken hintatasosta laskettu uusi markkina-arvo mulle (korjattuna uuden M3 ja Alpina B8 hintojen suhteella, muistaakseni oli ihan D-markka hinnat kaivaneet). Verotusarvo oli pienempi kuin takaisinlaskenta olisi uudella prosentilla antanut.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostTäytyi edelleen palata tuohon prosenttijuttuun luettuani oheiset linkin asiakirjat:
JULKISASIAMIEHEN RATKAISUEHDOTUS (ELEANOR SHARPSTON) 27 päivänä tammikuuta 2011 (am asiassa)
EU-tuomioistuimen päätös Asia C‑402/09 (Tatu)
Julkisasiamies:
60. Toisin sanoen ajoneuvoa, josta on uutena kannettu vero Romaniassa veron käyttöönoton jälkeen ja joka on sittemmin myyty käytettynä Romaniassa, on verrattava samanikäiseen ja -tyyppiseen ajoneuvoon, joka on ostettu käytettynä toisesta jäsenvaltiosta ja tuotu Romaniaan, olettaen että molemmat liiketoimet tapahtuvat samaan aikaan (tulevaisuudessa). Ensiksi mainitun ajoneuvon arvoon sisältyvää veron jäljellä olevaa osuutta verrataan siis viimeksi mainitusta ajoneuvosta kannetun veron määrään. Jos jälkimmäinen on suurempi, kyseessä on syrjintä.
Tuomioistuin: kohdat 51-56
Tulkitsen itse niin, että tuo kumoaa nykyisen "ensirekisteröintipäivänä tai sitä myöhemmin voimassa ollut pienin prosentti" ja sen pitäisi olla "samanlaisena pidettävälle pienin mahdollinen voimassa ollut prosentti".
Kuka sitten sanoo mikä on samanlaisena pidettävä?S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostEli yhtenä monista esimerkeistä: 325i E90 ensirekisteröinnillä 31.03.2009 ja 155g/km co2 päästöillä pitäisi käsitellä samanlaisena ajoneuvona, kuin 01.04.2009 ensirekisteröity samat 155g/km co2 päästävä samanlainen 325i E90. Autoilla on yksi päivä ikäeroa ja tehtaan näkökulmasta malli ei ole tuolla välillä muuttunut mihinkään, mutta nykyään Valtiovarainministeriön mielestä niille sovelletaan eri prosenttitaulukoita.
Tulkitsen itse niin, että tuo kumoaa nykyisen "ensirekisteröintipäivänä tai sitä myöhemmin voimassa ollut pienin prosentti" ja sen pitäisi olla "samanlaisena pidettävälle pienin mahdollinen voimassa ollut prosentti".
Kuka sitten sanoo mikä on samanlaisena pidettävä?
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostTulkitsen itse niin, että tuo kumoaa nykyisen "ensirekisteröintipäivänä tai sitä myöhemmin voimassa ollut pienin prosentti" ja sen pitäisi olla "samanlaisena pidettävälle pienin mahdollinen voimassa ollut prosentti".
Kuka sitten sanoo mikä on samanlaisena pidettävä?
Tuohan asettaisi samaan asemaan myös kaikki Suomessa uutena myydyt autot tuona ajankohtana. Ja jos ajatusta jatkojalostaa eteenpäin niin päästöperusteista verotusta ei voisi koskaan muuttaa, koska aina olisi joku syy miksi prosentti pitäisi säilyä samana. Niin julmaa kuin se on, tässä asiassa valitettavasti en näe oikein mahdollisuuksia.
Samaan tapaan voisi kylmästi todeta, että jos valuuttakurssi muuttuu huonommaksi huomenna, et voi mennä tämän päivän kurssilla enää takautuvasti.
Edit: Sen verran otan sanoja takaisinpäin, että vero-% pitäisi mielestäni määräytyä valmistuspäivän mukaan, ei ensirekisteröinnin. Viittaan tapaukseen missä autovero kovenee siksi että auto jää myymättä pidemmäksi aikaa ja saa vihdoin ensirekisteröinnin esim. vuoden kuluttua valmistuksesta jolloin verotus on kiristynyt.Last edited by Dualfun; 14-12-2017, 09:53.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Yksinkertaista:
kansallinen vero saattaa johtaa siihen, että toisista jäsenvaltioista peräisin olevia tuotteita verotetaan ankarammin kuin samanlaisia kotimaisia (jo täällä olevia ja tänne verotettuja) tuotteita.
Samanlaisen tuotteen käsite on verottajassa hämärtynyt. Siitäkin on olemassa EU-tuomioistuimen päätös, tarttis vain löytää...Last edited by nullzwei; 14-12-2017, 10:17.
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View PostSiis joo, näinhän se pitäisi toimia optimaalisessa maailmassa, mutta kun mietit tarkemmin realiteetit niin eihän se noin toimi.
Tuohan asettaisi samaan asemaan myös kaikki Suomessa uutena myydyt autot tuona ajankohtana. Ja jos ajatusta jatkojalostaa eteenpäin niin päästöperusteista verotusta ei voisi koskaan muuttaa, koska aina olisi joku syy miksi prosentti pitäisi säilyä samana. Niin julmaa kuin se on, tässä asiassa valitettavasti en näe oikein mahdollisuuksia.
Samaan tapaan voisi kylmästi todeta, että jos valuuttakurssi muuttuu huonommaksi huomenna, et voi mennä tämän päivän kurssilla enää takautuvasti.
Edit: Sen verran otan sanoja takaisinpäin, että vero-% pitäisi mielestäni määräytyä valmistuspäivän mukaan, ei ensirekisteröinnin. Viittaan tapaukseen missä autovero kovenee siksi että auto jää myymättä pidemmäksi aikaa ja saa vihdoin ensirekisteröinnin esim. vuoden kuluttua valmistuksesta jolloin verotus on kiristynyt.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostNiin tuossakin on kuitenkin edelleen se markkina-arvo puoli asiassa. Tottakai lopullinen veron määrä on isompi uudemmalla paistoleimalla olevalle autolle, koska se on uudempi ja siinä on vaikka vähemmän kilometrejä taulussa, mutta nimenomaan veroprosentti olisi samanlaiselle autolle sama.
Originally posted by nullzwei View Postkansallinen vero saattaa johtaa siihen, että toisista jäsenvaltioista peräisin olevia tuotteita verotetaan ankarammin kuin samanlaisia kotimaisia (jo täällä olevia ja tänne verotettuja) tuotteita.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
Comment