Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    2013 elo-/syyskuulta on oma päätös. Eli onhan tuosta jo aikaa ja saattaa olla ettei takaisinlaskentaa sitten enää käytetä.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17847
      • PKS

      Originally posted by nokonzok View Post
      Mutta en tosiaan itse ole vuosikausiin nähnyt takaisin laskentaa käytettävän, vieläkö sitä käytetään?
      Niin, eihän me verotustapahtuman (virkailija / verovelvollinen) ulkopuoliset asiaa päästä näkemään. Missään toteuneissa veropäätöslistoissa ei oteta kantaa millä tavalla verotus on toteutettu, ei edes onko kyseeessä MAHTI vai MARVO.

      Mennään siis kuuleman perusteella, esim.


      Olen myös vuosien aikana nähnyt MARVO:n tekemiä tulosteita missä lukee suoraan verokkiyksilöt ja perässä aineistolähteenä mobile.de - mitään lähiaikaista materiaalia en tosin ole nähnyt.

      Ja väitän edelleen mutu-tuntumalla että erikoisten autojen kohdalla se on hyvinkin mahdollinen myös tänäpäivänä, mutta silloin tosiaan puhutaan sellaisista mitä ei ole markkinoilla tai lähin vertailukohde on jo liian kaukana. Osaa ne siellä verohallinnossakin käyttää nettiä tulkitakseen mikä on harvinainen ja mikä ei.

      Originally posted by bemmeri View Post
      2013 elo-/syyskuulta on oma päätös. Eli onhan tuosta jo aikaa ja saattaa olla ettei takaisinlaskentaa sitten enää käytetä.
      Mikä auto kyseessä? Eikö kotimaassa ollut moisia markkinoilla ollenkaan?
      Last edited by Dualfun; 13-12-2017, 12:17.
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      ½
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • nokonzok
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2013
        • 826
        • Espoo

        Originally posted by Dualfun View Post

        Ja väitän edelleen mutu-tuntumalla että erikoisten autojen kohdalla se on hyvinkin mahdollinen myös tänäpäivänä, mutta silloin tosiaan puhutaan sellaisista mitä ei ole markkinoilla tai lähin vertailukohde on jo liian kaukana. Osaa ne siellä verohallinnossakin käyttää nettiä tulkitakseen mikä on harvinainen ja mikä ei.
        Mietin vaan kun omien käsien kautta menee n. 50 veropäätöstä vuodessa ja niistä 49 käy Marvossa. En ole tällä vuosikymmennellä takaisinlaskentaa nähnyt.

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          Originally posted by Dualfun View Post
          Mikä auto kyseessä? Eikö kotimaassa ollut moisia markkinoilla ollenkaan?
          Alpina B8
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17847
            • PKS

            Originally posted by nokonzok View Post
            Mietin vaan kun omien käsien kautta menee n. 50 veropäätöstä vuodessa ja niistä 49 käy Marvossa. En ole tällä vuosikymmennellä takaisinlaskentaa nähnyt.
            Okei, hyvä tietää. Ja onhan tuo iso määrä kieltämättä, joten en epäile etteikö sinulla olisi hyvää vertailupohjaa arvonmäärityksessä käytetyistä lähteistä.

            En tiedä minkä hintaluokan autoja sinulla on ollut verotuksessa, mutta lienee selvää että ainakin siinä vaiheessa kun puhutaan kuusinumeroisista summista on riski suorittaa verotus väärin jo melkoinen. Verohallintokin haluaa välttää käsittääkseni selkeitä ylilyöntejä mitä helposti tälläisten autojen kanssa tulee, vertaan siis kotimaan markkinoiden pyyntihinnoitteluun kalliiden autojen kohdalla vs. hinnat maailmalla. Näen mahdollisena takaisinlaskennan tälläisten erikoisempien ja kalliimpien autojen kohdalla.

            Originally posted by bemmeri View Post
            Alpina B8
            Okei, sanoisin että Tulli on ollut kerrankin ajan hermolla, ymmärtäen itsekin että vertailukohdaksi ei kelpaa 328i, M3, ei edes ALPINA B3. Oletan siis että kyseessä on E36. Tässä tapauksessa uskoisin että asiakas on siitä päätöksestä lompakollaan kärsinyt ettei näitä ym malleja ole otettu mukaan verotusarvon määritykseen?
            Last edited by Dualfun; 13-12-2017, 13:23.
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              Originally posted by Dualfun View Post
              Okei, sanoisin että Tulli on ollut kerrankin ajan hermolla, ymmärtäen itsekin että vertailukohdaksi ei kelpaa 328i, M3, ei edes ALPINA B3. Oletan siis että kyseessä on E36. Tässä tapauksessa uskoisin että asiakas on siitä päätöksestä lompakollaan kärsinyt ettei näitä ym malleja ole otettu mukaan verotusarvon määritykseen?
              No joo, ehkä silloin. Mutta pari kertaa jo oikaistu ja viimeinen sana vielä sanomatta (yli kymmenen vuotta vanha verottaessa ja tästä paperit sisässä).

              Veroprosentin oikaisussa oli käytetty vertailumalleina e36 m3:sia (3.0l) ja niiden verotushetken hintatasosta laskettu uusi markkina-arvo mulle (korjattuna uuden M3 ja Alpina B8 hintojen suhteella, muistaakseni oli ihan D-markka hinnat kaivaneet). Verotusarvo oli pienempi kuin takaisinlaskenta olisi uudella prosentilla antanut.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                pari kuukautta ja viikko päälle meni marvon arvonnassa...

                Autoveron maksussa saajan nimi NettiVeivi ja Nettimove
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  väärä topik
                  Last edited by nullzwei; 13-12-2017, 23:45.

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6759
                    • PK-seutu

                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Täytyi edelleen palata tuohon prosenttijuttuun luettuani oheiset linkin asiakirjat:


                    JULKISASIAMIEHEN RATKAISUEHDOTUS (ELEANOR SHARPSTON) 27 päivänä tammikuuta 2011 (am asiassa)
                    EU-tuomioistuimen päätös Asia C‑402/09 (Tatu)

                    Julkisasiamies:
                    60. Toisin sanoen ajoneuvoa, josta on uutena kannettu vero Romaniassa veron käyttöönoton jälkeen ja joka on sittemmin myyty käytettynä Romaniassa, on verrattava samanikäiseen ja -tyyppiseen ajoneuvoon, joka on ostettu käytettynä toisesta jäsenvaltiosta ja tuotu Romaniaan, olettaen että molemmat liiketoimet tapahtuvat samaan aikaan (tulevaisuudessa). Ensiksi mainitun ajoneuvon arvoon sisältyvää veron jäljellä olevaa osuutta verrataan siis viimeksi mainitusta ajoneuvosta kannetun veron määrään. Jos jälkimmäinen on suurempi, kyseessä on syrjintä.

                    Tuomioistuin: kohdat 51-56
                    Eli yhtenä monista esimerkeistä: 325i E90 ensirekisteröinnillä 31.03.2009 ja 155g/km co2 päästöillä pitäisi käsitellä samanlaisena ajoneuvona, kuin 01.04.2009 ensirekisteröity samat 155g/km co2 päästävä samanlainen 325i E90. Autoilla on yksi päivä ikäeroa ja tehtaan näkökulmasta malli ei ole tuolla välillä muuttunut mihinkään, mutta nykyään Valtiovarainministeriön mielestä niille sovelletaan eri prosenttitaulukoita.

                    Tulkitsen itse niin, että tuo kumoaa nykyisen "ensirekisteröintipäivänä tai sitä myöhemmin voimassa ollut pienin prosentti" ja sen pitäisi olla "samanlaisena pidettävälle pienin mahdollinen voimassa ollut prosentti".

                    Kuka sitten sanoo mikä on samanlaisena pidettävä?
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • zeniitti
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 575
                      • 127.0.0.1

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Eli yhtenä monista esimerkeistä: 325i E90 ensirekisteröinnillä 31.03.2009 ja 155g/km co2 päästöillä pitäisi käsitellä samanlaisena ajoneuvona, kuin 01.04.2009 ensirekisteröity samat 155g/km co2 päästävä samanlainen 325i E90. Autoilla on yksi päivä ikäeroa ja tehtaan näkökulmasta malli ei ole tuolla välillä muuttunut mihinkään, mutta nykyään Valtiovarainministeriön mielestä niille sovelletaan eri prosenttitaulukoita.

                      Tulkitsen itse niin, että tuo kumoaa nykyisen "ensirekisteröintipäivänä tai sitä myöhemmin voimassa ollut pienin prosentti" ja sen pitäisi olla "samanlaisena pidettävälle pienin mahdollinen voimassa ollut prosentti".

                      Kuka sitten sanoo mikä on samanlaisena pidettävä?
                      Tämä on mulle tosi mielenkiintoinen aihe, koska juuri verotin 14.5.2009 käyttöönotetun vekottimen. Ja tietty veroprosentti oli kovempi kuin vaikkapa 2009 maaliskuussa käyttöönotettu ihan sama auto ihan samoilla päästöillä. Ja tehtaan näkövinkkelistä ihan sama auto. Mitens tätä asiaa lähdetään ajamaan

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        pyroz lainasi tekstiä jonka sittemmin deletoin kun yön pimeinä tunteina punainen lanka katosi jonnekin enkä viitsinyt enää pusertaa...

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17847
                          • PKS

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Tulkitsen itse niin, että tuo kumoaa nykyisen "ensirekisteröintipäivänä tai sitä myöhemmin voimassa ollut pienin prosentti" ja sen pitäisi olla "samanlaisena pidettävälle pienin mahdollinen voimassa ollut prosentti".

                          Kuka sitten sanoo mikä on samanlaisena pidettävä?
                          Siis joo, näinhän se pitäisi toimia optimaalisessa maailmassa, mutta kun mietit tarkemmin realiteetit niin eihän se noin toimi.

                          Tuohan asettaisi samaan asemaan myös kaikki Suomessa uutena myydyt autot tuona ajankohtana. Ja jos ajatusta jatkojalostaa eteenpäin niin päästöperusteista verotusta ei voisi koskaan muuttaa, koska aina olisi joku syy miksi prosentti pitäisi säilyä samana. Niin julmaa kuin se on, tässä asiassa valitettavasti en näe oikein mahdollisuuksia.

                          Samaan tapaan voisi kylmästi todeta, että jos valuuttakurssi muuttuu huonommaksi huomenna, et voi mennä tämän päivän kurssilla enää takautuvasti.

                          Edit: Sen verran otan sanoja takaisinpäin, että vero-% pitäisi mielestäni määräytyä valmistuspäivän mukaan, ei ensirekisteröinnin. Viittaan tapaukseen missä autovero kovenee siksi että auto jää myymättä pidemmäksi aikaa ja saa vihdoin ensirekisteröinnin esim. vuoden kuluttua valmistuksesta jolloin verotus on kiristynyt.
                          Last edited by Dualfun; 14-12-2017, 09:53.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          ½
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Yksinkertaista:

                            kansallinen vero saattaa johtaa siihen, että toisista jäsenvaltioista peräisin olevia tuotteita verotetaan ankarammin kuin samanlaisia kotimaisia (jo täällä olevia ja tänne verotettuja) tuotteita.

                            Samanlaisen tuotteen käsite on verottajassa hämärtynyt. Siitäkin on olemassa EU-tuomioistuimen päätös, tarttis vain löytää...
                            Last edited by nullzwei; 14-12-2017, 10:17.

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6759
                              • PK-seutu

                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Siis joo, näinhän se pitäisi toimia optimaalisessa maailmassa, mutta kun mietit tarkemmin realiteetit niin eihän se noin toimi.

                              Tuohan asettaisi samaan asemaan myös kaikki Suomessa uutena myydyt autot tuona ajankohtana. Ja jos ajatusta jatkojalostaa eteenpäin niin päästöperusteista verotusta ei voisi koskaan muuttaa, koska aina olisi joku syy miksi prosentti pitäisi säilyä samana. Niin julmaa kuin se on, tässä asiassa valitettavasti en näe oikein mahdollisuuksia.

                              Samaan tapaan voisi kylmästi todeta, että jos valuuttakurssi muuttuu huonommaksi huomenna, et voi mennä tämän päivän kurssilla enää takautuvasti.

                              Edit: Sen verran otan sanoja takaisinpäin, että vero-% pitäisi mielestäni määräytyä valmistuspäivän mukaan, ei ensirekisteröinnin. Viittaan tapaukseen missä autovero kovenee siksi että auto jää myymättä pidemmäksi aikaa ja saa vihdoin ensirekisteröinnin esim. vuoden kuluttua valmistuksesta jolloin verotus on kiristynyt.
                              Niin tuossakin on kuitenkin edelleen se markkina-arvo puoli asiassa. Tottakai lopullinen veron määrä on isompi uudemmalla paistoleimalla olevalle autolle, koska se on uudempi ja siinä on vaikka vähemmän kilometrejä taulussa, mutta nimenomaan veroprosentti olisi samanlaiselle autolle sama.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17847
                                • PKS

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Niin tuossakin on kuitenkin edelleen se markkina-arvo puoli asiassa. Tottakai lopullinen veron määrä on isompi uudemmalla paistoleimalla olevalle autolle, koska se on uudempi ja siinä on vaikka vähemmän kilometrejä taulussa, mutta nimenomaan veroprosentti olisi samanlaiselle autolle sama.
                                Toki, mutta jopa yllättäen nullzwein postaama lause kumoaa tarpeen käyttää "vanhaa prosenttia" uudemmalle autolle -

                                Originally posted by nullzwei View Post
                                kansallinen vero saattaa johtaa siihen, että toisista jäsenvaltioista peräisin olevia tuotteita verotetaan ankarammin kuin samanlaisia kotimaisia (jo täällä olevia ja tänne verotettuja) tuotteita.
                                Tämähän ei tässä toteudu, vaan sekä kotimaassa myyty että ulkomailta tuotu auto saavat yhtäläisen verokohtelun.
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                                ½
                                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎